Ja, maar daar noem je er ook een paar! De MOSFET vervangen door een bipolaire tor met een waanzinnige hFE van 5, en een opamp uit de tijd dat dat nog ingegoten modules waren?

Eigenlijk is zo'n ontwerp niet echt meer nodig; die van Pros voldoet daarvoor best aardig, denk ik. Bij nader inzien in een upgrade-pad niet echt zinvol als het in de basis om een enkele opamp en wat passieve componenten gaat.

Op 9 augustus 2014 22:35:17 schreef markce:
Minimale ontwerpen zijn er mi. inmiddels genoeg. Het ontwerp hier is nog steeds elegant, maar met wat meer precisie en mogelijkheden. Lijkt me dat wie daar behoefte aan heeft het later kan uitkleden.
Blackdog, aub maak gewoon je voorstel af!

Het is idderdaad leuker als er een ontwerp beschikbaar is, welke verder gaat dan het algemene.
Hoop ook dat je 'verder' door wilt gaan.
Ook met de redenatie en uitleg erbij. Zeer welkom.

In mijn ogen een prima en degelijk uitgepluist ontwerp, mijn complimenten!
Echter ik hoef alleen maar accupacks testen zodat ik voldoende heb aan 1 constante stroombron, maar wel betrouwbaar.
Ik denk dat dit ontwerp, eventueel kaal, daar volledig aan voldoet.
Ik wacht dus op de definitieve versie.
Momenteel gebruik ik het ontwerp van "rew" naar alle tevredenheid met 2x 2.5A parallel.
Mijn tweede tester ga ik dan met dit ontwerp opzetten en dan 1 x 5A.

De insteek van Blackdog zoals ik die hier lees, is dat je met een dummyload ook dynamisch wilt kunnen belasten en meten. Dat is ook mijn wens, als je toch precisie wilt, is dit met weinig meer te realiseren.
Ik begrijp de verwijzing naar de simpele oplossingen niet goed, is een orde minder stabiel en kan eingenlijk nix. Toch kosten voor een kast en een koelplaat...

PS
Hint: Victorinox

Ik snap bijna heel het schema. Ik loop nog even vast bij de modulatie ingang. Dus D1 staat er voor de positieve pulsen er uit te filteren. R1 en R3 vormen samen een spanningsdeling. Maar dan snap ik het niet zo goed waarvoor dient C1 en waarom zijn is R4 en R6 opgesplitst en zit er een condensator tussen (C2)?

Hi Heren,

Hir is het nieuwe topic te vinden dat ik gestart heb...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/121338

Gegroet,
Blackdog

@blackdog

Goed dat je een nieuw topic hebt aan gemaakt zo kunnen de nabouwers beter volgen :p

Maar is het ook nog mogelijk om hier ook een beetje verder te gaan zodat ik niet moet posten in jou mooi nieuw topic. Anders wordt dat misschien terug onoverzichtelijk.

Hi Bramvr,

Daar heb ik niet eens aan gedacht, goed plan.
Laat me eerst de stuctuur verder opbouwen en als het een beetje klaar is kan er altijd in het andere topic verder gegaan worden.

Dat is ook een beetje aan de forum eigenaars, geen idee hoe zij er over denken...

Gegroet,
Blackdog

Op 10 augustus 2014 12:13:31 schreef bramvr:
Ik snap bijna heel het schema. Ik loop nog even vast bij de modulatie ingang. Dus D1 staat er voor de positieve pulsen er uit te filteren.

Yep.

R1 en R3 vormen samen een spanningsdeling.

Ja, maar wel een van 0.999:1 oftwel afgerond: 1:1 : geen verzwakking. Kortom, daarom zit ie er niet.... Het gaat er om dat de modulatie een weerstand in serie heeft alvorens door de diode "kortgesloten" te worden. Da's 1. En verder wil je dat mocht er al een condensator in het signaalpad zitten voor de aansluitpin links van R1, dat dan het DC niveau een beetje bepaald is. Vandaar R3.

Maar dan snap ik het niet zo goed waarvoor dient C1

Om DC uit de AC modulatie tegen te gaan.

Hi heren,

Voor de gene die het handig vinden om beide paden een DC koppeling te geven, teken ik later vandaag nog een schakelaar er bij om ook de modulatie ingang DC koppelbaar te maken.

Dit om een beetje te voldoen aan het "Swiss Army Knive" gevoel, dat schijnbaar gewenst wordt ;-)

Gegroet,
Blackdog

@blackdog

Is het misschien niet beter om alle waarden van weerstanden (buiten de shunt dan) een waarde van de E12 reeks te nemen. Omdat de meeste nabouwers deze reeks hebben liggen door de Velleman kit van weerstand (ik zelf ook :p).

Waarom is R5 en R6 opgedeeld in 2 met daar tussen een condensator?

Hi Bramvr,

Dat ga ik niet doen, die waarden op die manier aanpassen.
Bestel gewoon de waarden die nodig zijn zoals het schema vermeld.

Ik heb al duidelijk aangegeven, dat de nabouwer niet moet beginnen met allerlij onderdelen aan te passen,
omdat men dit nu toevallig heeft liggen: FAIL!!!
Dit soort dingen toch doen, niet bij mij klagen...

Net als ik met mijn proef printje heb gedaan, heb ik voor de 4,99K wat eigenlijk 5K zou moeten zijn,
twee weerstanden van 10K parallel gezet en deze natuurlijk eerst gemeten of ze wel binnen 1% zijn.
Voor de 8K88 weerstand kan je ook 2x 18K parallel zetten, dan heb je 9K en de trimpotmeter heeft dan nog voldoende bereik om de Dummy Load op 5V = 5-Ampere af te regelen.
Dus ondanks dat ik de waarden niet ga aanpassen zijn er voldoende mogelijkheden. :-)

De twee weerstanden met daar tussenin een condensator is een Low Pass filter,
En dient er voor, hoge frequenties uit de opamp te houden.
Het kantelpunt is een stukje beneden de 200Khz.

Gegroet,
Blackdog

Meest gebruikte E96 weerstand waarden liggen tussen de 1K en de 10K, deze waarden zie je het meest bij filter toepassingen waar je nauwkeurige weerstanden nodig hebt. Bij de E96 reeks liggen er maar 96 :-) weerstandswaarden tussen de 1K en de 10K, dat zijn er niet zo heel veel. Gewoon 10 stuks per waarde aanschaffen, dat kost niet de hoofdprijs. Desnoods koop je een goedkoop SMD 0805 E96 setje weerstanden, deze chip weerstanden kun je ook TH gebruiken (en op een breadboard) door ze op een 2.54mm steek header te solderen, past precies.

Ik zelf zit daar niets mee in maar ik dacht dat het misschien een goede insteek was voor de nabouwer het gemakkelijker te maken maar niet dus :p

@blackdog (ander topic)

Moet de lijn van de uitgang van de opamp naar de fet ook niet zo kort mogelijk?

[Bericht gewijzigd door bramvr op (27%)]

Hi bramvr,

Dank je voor je opmerking, ik heb wel wat aangepast omdat dit later beter overeenkomt met de foto's die ik wil laten zien.

Maar dus niet waarom jij vroeg :-)
Aan de Gate van de MOSFET komt direct de 47-Ohm gesoldeerd.
Vanaf de andere zijde mag wel een klein stukje draad zitten.
De 47-Ohm direct aan de Gate verlaagt de "Q" zodat de MOSFET niet gaat genereren, later wat meer uitleg hierover.

Ik heb nu ook een aantal verbindingen rond de BD139-16 aangepast.

Gegroet,
Blackdog

Blackdog, wat is het bezwaar tegen een diode over BE van de BD139? Capaciteit van de diode? Stroom die de opamp moet leveren als ie z'n uitgang negatief zou willen hebben?

(er zijn een aantal gevallen waarin, volgens mij de "specs" op een manier gegeven worden waardoor je bepaalde constructies niet kan toepassen die met een betere manier van de specs opschrijven wel zou kunnen.

Een led bijvoorbeeld gedraagt zich als 5-10V zener als je hem in sper zet. Dat kan waarschijnlijk prima, mits het vermogen onder de 20mA*1.8V blijft. Maar zoiets staat nergens in de specs, dus moet je soms allerlei kunstgrepen uithalen om perse onder de 5V reverse bias te blijven.

In het onderhavige geval zou het best kunnen dat hier hetzelfde geldt: Ergens tussen de 5 en de 10V gaat ie zeneren, en mits het vermogen onder het normale max vermogen van de tor blijft, is er dan niets aan de hand....)

Ik meen me te herinneren dat een tor die je een keer met een kleine stroom in reverse breakdown hebt getrokken het daarna op zich nog wel doet, maar met een flink gereduceerde Hfe.

Ik ben absoluut me je eens dat specificaties vaak onduidelijk en onvolledig zijn. Neem nu een digitale I/O pin van een microcontroller; meestal staat er in de specificaties dat die binnen Vcc + 0.3V en Vss - 0.3V moet blijven, terwijl die pinnen eigenlijk altijd ESD diodes hebben. Als ze daar nu de maximale stroom van zouden specificeren, kun je zelf bepalen welke impedantie je nodig hebt voor een gegeven spanning, maar meestal vind je die specificatie dan weer niet in de datasheet.

Overigens zijn wij nog erg verwend met de beschikbaarheid van gedetailleerde datasheets; probeer eens specificaties te krijgen van industriële mechanische onderdelen. Behalve bij sterk gestandaardiseerde onderdelen zoals lagers e.d. zijn er nauwelijks specificaties te vinden.

EDIT .. Verkeerde topic :/
Wel een interessant iets met wat je bezig bent, ik volg het op de voet :)

Hi Heren,

rew
Met betrekking tot de negatieve spanning op b.v. de BD139-16, ik wil het voor lange tijd heel houden.
Wat ik nu als oplossing heb bedacht door twee diodes te nemen om een negatieve spanning te maken is goedkoop en voldoende om de NE5534a goed te laten werken.
Als het voor mij maar beneden de -500mV CE blijft voor die transistor, heb ik er vrede mee en blijft het zeker heel.

Wat jij en SparkyGSX al aangaven, wil ik ten alle tijden bij de "zener spanning" vandaan blijven,
daar zover ik weet dit toch de eigenschappen van het onderdeel aantast.

Benleentje
Ik had niet de intensie deze schakeling modulair te maken, dan moet ik nog meer meten en dat kost veel tijd.
Je mag natuurlijk meerdere van deze schakelingen parallel zetten, is niet optimaal maar het werkt wel.
Je kan één opamp nemen met daar achter een buffer zoals de OPA634 of de LT1010 en hiermee dan meerdere MOSFETS aansturen.
Dan moet je vanaf iedere Source een weerstand naar de -ingang brengen.
Vier trapjes is dan iedere weerstand 4x zo hoog, dus 4K i.p.v. 1K.
Dit om het kantelpunt rond de opamp gelijk te houden en om te zorgen dat de -ingang weer ongeveer 1K voor DC ziet.
Maar, ik zou wat ik hierboven voorstel natuurlijk wel goed nameten, de waarden zijn een uitgangspunt.
Verder zal je natuurlijk Mekka moeten respecteren, doe je dat niet dan is het vragen om moeilijkheden ;-)

Het zal wel morgen worden voor ik weer wat uitgebreider hier metingen/uitleg laat zien.

Gegroet,
Blackdog

Ik heb vandaag een eenvoudige dummy?load gemaakt, weliswaar geen snelle maar voldoet prima om batterijen te ontladen.

De hoofdcomponenten zijn:
-sg3525 ic
-APL502J linear mosfet 500v 52A 0.09ohm SOT-227
-0,1ohm 1% 50w weerstand voor de stroommeting
-10 toeren potmeter voor de stroom af te stellen
-Een eenvoudig metertje tot 00.01A afleesbaar/instelbaar.

Het IC staat afgesteld op 100khz, de uitgangen zijn samengenomen achter de 1N4148 dioden op de uitgang en daarachter een 100uF condensator naar de gate van de mosfet. Er staat 1k over de condensator en ook 1K van gate naar source.

Wel de potmeter volledig terugdraaien vooraleer een nieuwe bron aan te brengen anders loopt er kortstondig 60A bij 12V. Of even op en af zetten.
De stroom is nu regelbaar tussen 0,00A en 12,30A.
Geheel is gemonteerd op een koelplaat met ventilator.

Nu nog een kastje vinden om in te bouwen :)
Ik probeer morgen even een fotootje te posten als ik tijd heb.

Hi nickske, :-)

Leuk "Fetje" gebruik je...
Maar begrijp ik je goed, dat je de APL502J aanstuurd met een 100Khz PWM?

Voor wat je zegt, testen van batterijen, maar in principe niet geschikt voor het testen van voedingen.
Al moet ik zeggen dat mijn standaard puls signaal wel wat op PWM lijkt, maar dan met "beheerste flanken"

Laat eens zien hoe je dat bedraad hebt, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Als dat 100Khz PWM is, dan moet de bedrading nog korter zijn dan dat ik gebruikt...

Gegroet,
Blackdog

Er zijn me nog enkele dingen onduidelijk.

- Ik veronderstel dat C8 een gewone ontstoor condensator is?

- Die schakelaar met DC coupling snap ik niet goed wat die doet het AC koppeling en DC coupeling is me nog wat onduidelijk. Kan iemand hier een korte uitleg van geven. Ik weet hoe hoger de frequentie is des te meer gaat de condensator meer stroom door laten.

- Die 50 Ohm aan de meetweerstand blijft me nog steeds onduidelijk voor wat deze dient. Er werd gezegd dat de coax kabel een 50 Ohm weerstand moet zien bij bandbreedte metingen maar waarom? En als ik een ADC gebruik moet deze dan er ook nog staan?

Bramvr,

Als je een signaal met hoge frequentiecomponenten door een kabeltje stuurt, dan worden de hoge frequenties meer beinvloed dan de lagere frequenties. Het gevolg is dat de golfvorm aan het eind niet meer hetzelfde is als aan het begin. Neem je nu een coax-kabel, ontstaat ineens een situatie waarbij de beinvloeding van alle signaal-frequenties hetzelfde is. Het gevolg: Aan het eind van je kabel is de golfvorm uitsluitend iets vertraagd en iets minder hoog, maar van van vorm gelijk aan wat er in ging.

Blijkt dat je coax kabel zich dan gedraagt als een weerstand. Dit noemen we de karakteristieke weerstand. Waar je signaal naartoe moet, is het belangrijk om de boel af te sluiten: Als je meetinstrument gewoon hoog-ohmig het signaal meet, zal een binnenkomend signaal terugstuiteren door de kabel en <daar-waar-het-vandaankomt> mogelijk problemen veroorzaken.

MOCHT er iets terugstuiteren, en je bron-impedantie is niet gelijk aan de karakterstieke weerstand, dan stuitert de "stuiter" weer samen met het te meten signaal terug naar het meetinstrument. Door de bron-impedantie goed te maken, voorkom je dat. Dat is die 50 ohm weerstand.

Dus: Als je heel hoge frequenties gaat meten met je ADC moet je hem opnemen, maar ook moet je dan je coax kabel correct afsluiten in de buurt van je ADC... Dus... Nee, die 50 ohm vervalt als je niet met een super-scoop naar het signaal aan het kijken bent. Anderzijds: Je kan overwegen om toch iets op te nemen: de uitgangsimpedantie van de stroommeting is erg laag. Hoogstens de waarde van de shuntweerstand. Bij een AVR raden ze aan "minder dan 10k", om dan 0.01 ohm te nemen, is overdreven. Wat je bijvoorbeeld kan doen is een 1k weerstand in serie, en dan met een condensator naar aarde de frequentiecomponenten die je toch niet kan meten uitfilteren. Een AVR kan op max 100kHz samplen, dus alles boven de 50kHz zie je toch niet. Ik kom zo uit het hoofd dan op een 1k/10nF RC combinatie als filter. Maar omdat ik niet zou plannen sneller dan 10kHz te samplen, zou ik lekker overwegen om 100nF er in te zetten. Daar heb ik er ZAT van.. :-)

----------------
Oh... Waarom ik hier weer even langs kwam: Ik stuiterde op: een appnote van infineon waarin op blz 12 gezegd wordt:

This means that MOSFETs of previous technology generations and/or higher voltage classes will be more suitable for this kind of application.

Precies waar we hier ook op uitgekomen zijn!

-------------
Haha! :-) Andere appnote van IRF over hetzelfde onderwerp op p4: bijschrift van Fig II-3 even lezen.... :-)

hey Blackdog, die 100khz die wordt eigenlijk weggefilterd hoor, er staat 100uF tussen source en gate van de mosfet, dus die ziet een "variabele" spanning. Ik post zodra ik kan even een schemaatje.

Ik dacht ik post het hier even omdat het eigenlijk eenvoudig is met een sg3525 ic. Ik kreeg de mosfet en het idee van een collega.