Mijn laatste displeejtjes...

Sine

Moderator

Wat ook leuk is is een 7 segment display opgebouwd uit 36W tl - buizen.

Dat zijn pas grote cijfers :)

Op 18 november 2004 22:48:00 schreef Sine:
Wat ook leuk is is een 7 segment display opgebouwd uit 36W tl - buizen.

Dat zijn pas grote cijfers :)

En dan daar een klok mee bouwen :P :D :P

Animocheck Inkoopactie
7 Segmenten en Dot-Matrixen van LC-LED

http://www.inkoopactie.net/ia/k1byjcqr

Anoniem

ik heb daar ook al even gekeken maar er klopt niets van hun statemant over de NON-Profit actie

de prijzen vermeld bij de specificaties van de displays zijn weer gegeven in dollars echter bij de prijslijst staan ze in euro's het precies etzelfde bedrag als dus een display 1 dollar kost dan staat daar de prijs van 1 euro bij en de dollar ligt lager dan de euro dus word er Profit gemaakt ik betaalde voor mijn displays afgerond 53 dollar en dat komt neer op ongeveer 40 euro inclusief verzendkosten reken dan maar eens uit wat voor een profit er gemaakt kan worden

Op 19 november 2004 00:29:51 schreef STARTOURS G24T:
ik heb daar ook al even gekeken maar er klopt niets van hun statemant over de NON-Profit actie

de prijzen vermeld bij de specificaties van de displays zijn weer gegeven in dollars echter bij de prijslijst staan ze in euro's het precies etzelfde bedrag als dus een display 1 dollar kost dan staat daar de prijs van 1 euro bij en de dollar ligt lager dan de euro dus word er Profit gemaakt ik betaalde voor mijn displays afgerond 53 dollar en dat komt neer op ongeveer 40 euro inclusief verzendkosten reken dan maar eens uit wat voor een profit er gemaakt kan worden

Bij de prijzen in de IA is er rekening gehouden met de Invoertaksen van 21% (België).

De prijzen in euro zijn het zelfde als de prijzen in dollars, dit is een verschil van +/-22%. Deze 22% dient voor de invoertaksen op te vangen. dus blijf er 1% over.

Van +/-1% ga ik niet rijk worden, en als de koers veranderd kan het zijn dat ik misschien enkele euro's moet toesteken.

Dit had ik je via e-mail ook al gezegt.

[OFFTOPIC]
Dit is niet persoonlijk bedoel op één bepaalde persoon.

Tegenwoordig zie je constant bij forum, dat ze hun fouten verhalen op hun dyslectie.
Ik heb ook dyslectie maar typ rustig een text, en als ik twijfel bij een woord gebruikt ik een text-verwerker of
een woordenboek.
En gebruik wel eens een punt of komma teveel, maar dat is beter dan geen.

TIP: Je kan ook google gebruiken voor een woord te contoleren (Bedoelde je: _______ )

Zo dat is van mijn hardt ;).
[/OFFTOPIC]

Mvg,
David

Linux is like a wigwam. No windows. No gates. Just an Apache inside.

@D-work: er zijn toch verschillende gradaties van dyslectie? Sommige mensen kunnen gewoon de verbanden niet leggen of de logica niet inzien die nodig is om een zin foutloos te typen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 19 november 2004 08:21:07 schreef Fuzzbass:
@D-work: er zijn toch verschillende gradaties van dyslectie? Sommige mensen kunnen gewoon de verbanden niet leggen of de logica niet inzien die nodig is om een zin foutloos te typen.

man waar maak je je in godsnaam druk over lol

Anoniem

Op 19 november 2004 08:21:07 schreef Fuzzbass:
@D-work: er zijn toch verschillende gradaties van dyslectie? Sommige mensen kunnen gewoon de verbanden niet leggen of de logica niet inzien die nodig is om een zin foutloos te typen.

Eindelijk eens iemand die mij begrijpt

Anoniem

Op 18 november 2004 22:48:00 schreef Sine:
Wat ook leuk is is een 7 segment display opgebouwd uit 36W tl - buizen.

Dat zijn pas grote cijfers :)

Daar zou ik nou wel graag ees een foto van willen zien dat lijkt me dus ook super :P

Zo stoer display wordt dat zeg

Ik heb nog wel een paar tips over het schema:
Ik zou RB3 vrij houden voor LVP(want ik zou het knap vinden als je programma in een keer werkt)
Ik gebruik er altijd deze programmer voor:
http://home.wanadoo.nl/jmbosch/NL/icprogram.htm
Die heb ik gewoon op een expirimenteer print gebouwt en sluit ik dan aan met een 2x5pins header aan op mijn project.

Bovendien lijkt het mij handiger voor bij het programmeren ,om de BCD-uitgang naar je display op het bovenste nibbel(RB4-RB7) te hebben
inplaats van ergens midden in port B
En RC3 en RC4 vrij te hoeden voor de seriele port(Kun je eventueel met je computter de tijd uitlezen).

Joszs

/edit link opgezocht en toegevoecht

[Bericht gewijzigd door Joszs op vrijdag 19 november 2004 15:11:59

Turbokeu

Golden Member

Op 19 november 2004 14:54:18 schreef Joszs:
Ik heb nog wel een paar tips over het schema:
Ik zou RB3 vrij houden voor LVP(want ik zou het knap vinden als je programma in een keer werkt)
Ik gebruik er altijd deze programmer voor:
http://home.wanadoo.nl/jmbosch/NL/icprogram.htm
Die heb ik gewoon op een expirimenteer print gebouwt en sluit ik dan aan met een 2x5pins header aan op mijn project.

Ik heb geen ICSP nodig.
Het hele project (hardware èn software) wordt volledig uitgetest met o.a. Proteus VSM vooraleer ook maar één component te solderen of een PCB layout te ontwerpen...

Bovendien lijkt het mij handiger voor bij het programmeren ,om de BCD-uitgang naar je display op het bovenste nibbel(RB4-RB7) te hebben
inplaats van ergens midden in port B

Dit is maar een eerste draft van het schema, de poort toewijzigingen zullen nog meermaals veranderen...
Ik heb ook nog een andere versie van het schema met een I²C PCF8583 Real Time Clock/Calendar met backup i.p.v. de DCF77 module (voor een vriend uit Canada).

En RC3 en RC4 vrij te hoeden voor de seriele port(Kun je eventueel met je computter de tijd uitlezen).

Dit wordt een DCF77-wandklok, geen PC-verbinding nodig...
'k Ga voor de 4" display-versie ook de alarm opties eruit laten (een wekker aan de muur is toch niet zo practisch :D).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 19 november 2004 15:41:46 schreef Turbokeu:
[...]
Ik heb geen ICSP nodig.
Het hele project (hardware èn software) wordt volledig uitgetest met o.a. Proteus VSM vooraleer ook maar één component te solderen of een PCB layout te ontwerpen...

Zo lux hoor een heus simulatie programma

Turbokeu

Golden Member

Op 19 november 2004 15:53:06 schreef Joszs:
[...]
Zo lux hoor een heus simulatie programma

Als je baas bent van je eigen firma...:D

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Heb wat tijd gehad om één van de 4" displays aan te sluiten op een labvoeding.
Via een 22 Ohm weerstand (alle segmenten in parallel voor de test) en een spanning van een 19V kwam ik tot een stroom van 20mA/segment (5 LEDs in serie/segment).

't Is niet evident om de juiste kleurweergave op de foto's terug te geven (Digicams houden precies niet zo van diepblauw, en de mijne is nochtans een Minolta Dimage7...).

Zoals mijn Dimage7 het ziet:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0007.jpg

Meer zoals ik het zie:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0008.jpg

LEDstroom verminderd tot een 2.5mA/segment en in schemerlicht:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0009.jpg

In volledige duistenis aan 20mA/segment:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0010.jpg

Close-up aan 20mA/segment:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0011.jpg

Close-up aan 5mA/segment:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/pict0012.jpg

De blauwe kleur is dus in realiteit veel "diepblauwer".

Ik ben er mij nu duidelijk van bewust dat ik één of andere automatische lichtregeling (bv. met een LDR) moet toepassen om te vermijden dat de woonkamer (en de helft van de straat) 's nachts blauw verlicht is...:D
Weet iemand ergens een schemaatje?
Dacht aan een LM317 met een LDR om de uitgangsspanning afhankelijk van het omgevingslicht te variëren om een LEDstroom van een 2.5 tot 20mA/segment te bekomen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 17 november 2004 19:01:54 schreef ikkedus:
ps. Je krijgt die BC327's niet dicht met die 9V voedingslijn

Voedingslijn zal 20 tot 24V worden door de 16.2V doorlaatspanning van de 4" displays.
Ben dus ondertussen het schema aan 't aanpassen met een TD62783AP 8-channel High-Side Voltage Driver (van bij www.voti.nl).
Probleem opgelost...:D

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 19 november 2004 12:21:07 schreef STARTOURS G24T:
[...]

Daar zou ik nou wel graag ees een foto van willen zien dat lijkt me dus ook super :P

Nou, van TL buizen kan ik je dat niet laten zien ...

Maar met ccfl's kom je ook een heel eind

http://members.home.nl/guidomennen/monster.jpg

Met dank aan Moses van http://www.neonixie.com/ voor de foto :)

Kind of OT.. but I know we have discussed this before. A 7 segment display
made from CCFLs. It's neon, isn't it?

http://www.neonixie.com/monster-7-segment/monster.jpg

Their 12" each, making massive digits at about 30" tall. It's just a mock
up, till I find a cheap plexiglass vendor in the area to properly mount them.
I knew it would be big.. but its pretty impressive when laid out in real
life. A 6 digit clock would be about 9-10 feet long.

Ultimately I'm going to build a 4 digit clock as an outdoor display, with
temperature. That will be next. This one will be 6 digits, for the house
(indoors!).

The family has become deeply concerned about my well being :)

-Moses

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 21 november 2004 13:42:53

Op 20 november 2004 18:46:11 schreef Turbokeu:
Heb wat tijd gehad om één van de 4" displays aan te sluiten op een labvoeding.
Via een 22 Ohm weerstand (alle segmenten in parallel voor de test) en een spanning van een 19V kwam ik tot een stroom van 20mA/segment (5 LEDs in serie/segment).

't Is niet evident om de juiste kleurweergave op de foto's terug te geven (Digicams houden precies niet zo van diepblauw, en de mijne is nochtans een Minolta Dimage7...).

Zoals mijn Dimage7 het ziet:
[afbeelding]

Meer zoals ik het zie:
[afbeelding]

LEDstroom verminderd tot een 2.5mA/segment en in schemerlicht:
[afbeelding]

In volledige duistenis aan 20mA/segment:
[afbeelding]

Close-up aan 20mA/segment:
[afbeelding]

Close-up aan 5mA/segment:
[afbeelding]

De blauwe kleur is dus in realiteit veel "diepblauwer".

Ik ben er mij nu duidelijk van bewust dat ik één of andere automatische lichtregeling (bv. met een LDR) moet toepassen om te vermijden dat de woonkamer (en de helft van de straat) 's nachts blauw verlicht is...:D
Weet iemand ergens een schemaatje?
Dacht aan een LM317 met een LDR om de uitgangsspanning afhankelijk van het omgevingslicht te variëren om een LEDstroom van een 2.5 tot 20mA/segment te bekomen.

CD :)

Turbokeu mag ik deze foto's op bij IA zetten?

Mvg,
David

Linux is like a wigwam. No windows. No gates. Just an Apache inside.
Turbokeu

Golden Member

Op 21 november 2004 23:30:00 schreef D-work:
[...]

Turbokeu mag ik deze foto's op bij IA zetten?

Mvg,
David

Mijn server draait op een DSL-lijn van 512Kb/1Mb (met quota's!), en op dezelfde lijn draaien nog een paar andere webservers.

Zolang je dus de foto's zelf host, geen probleem...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
fzwart

Golden Member

Op 17 november 2004 18:40:13 schreef Turbokeu:
Heb lang gezocht naar "stomme" klokchips (zoals de MM5314, 5316 e.a.), ofwel onvindbaar, ofwel héél duur.
Dus weinig andere keus dan een µ-controller te gebruiken...

Wachten tot koninginnedag, dan vind je zat van die IC's op de rommelmarkt ingebouwd in oude wekkers voor een eurotje ....

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 17 november 2004 23:14:39 schreef Zwieke:
[...]

retail price: 90$

Nee dank u...

Ik had het ff uitgerekent je kan ze voor minder dan 60 euro zelf maken. (-;

Op 20 november 2004 18:46:11 schreef Turbokeu:

Ik ben er mij nu duidelijk van bewust dat ik één of andere automatische lichtregeling (bv. met een LDR) moet toepassen om te vermijden dat de woonkamer (en de helft van de straat) 's nachts blauw verlicht is...:D
Weet iemand ergens een schemaatje?
Dacht aan een LM317 met een LDR om de uitgangsspanning afhankelijk van het omgevingslicht te variëren om een LEDstroom van een 2.5 tot 20mA/segment te bekomen.

CD :)

Wat dacht je van PWM
Dat gebruikt je eigelijk toch al, je stuurt immers om burten een van de 6 display's aan, als je nou de lengte (bijv 0 tot 0.1ms bij 60-80mA) van de puls regelt, heb je een regeling.

Joszs

Edit: Dan de LDR op een analoge ingang.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 november 2004 21:26:30 schreef Joszs:
[...]
Ik had het ff uitgerekent je kan ze voor minder dan 60 euro zelf maken. (-;

k' Weet niet of het resultaat ook hetzelfde zal zijn...
Prijs zal ondertussen ook wel gedaald zijn (die 90$ staat daar al 6 maanden...).

Wat dacht je van PWM
Dat gebruikt je eigelijk toch al, je stuurt immers om burten een van de 6 display's aan, als je nou de lengte (bijv 0 tot 0.1ms bij 60-80mA) van de puls regelt, heb je een regeling.

Joszs

Edit: Dan de LDR op een analoge ingang.

Inderdaad, had het al eens ergens zien toepassen (vindt het wel niet meer terug :( )

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 23 november 2004 11:21:30 schreef Turbokeu:
[...]
k' Weet niet of het resultaat ook hetzelfde zal zijn...
Prijs zal ondertussen ook wel gedaald zijn (die 90$ staat daar al 6 maanden...).

Nou dat valt wel mee denk ik, zag ze ergens anders voor iets van 75, maar dan moest je er wel 1000 kopen
En voordeel is dat je nog goedkoper, bijv. ook een 5x8 display kunt maken, maarja met maar een zo'n ding kom je natuurlijk ook niet ver.

[...]
Inderdaad, had het al eens ergens zien toepassen (vindt het wel niet meer terug :( )

CD :)

Kun je nog allerlij functies toe passen. Zodat als je bijv. s'nachts naar de WC gaat en het licht aan zet oid. Dat dan niet gelijk dat ding ook op zijn sterkste aan gaat. Maar bijvoorbeelt pas na een kwatiertje rustig aan fade oid.
En een aantal pot-meters toevoegen voor het instellen van de verschillende sterkten op de verschilende tijden en verschillende omgevings licht. Ook wel handig als hij bij houd hoelang de vorige dag duurde. Zodat niet tijdens een zomerse onweersbij dat ding zachter gaat maar juist harder. En dat hij op een winter avond niet denkt dat het een onweersbui is.

Zou ik toch wel een programeer apdapter toe voeggen want je kan niet simuleren of een functie iritant blijkt te zijn.

Maar zelf zul je er ook nog wel genoeg ideen er over hebben.

Zelf ben ik van plan om met de 8x8 dot-matrix-display's en een PIC16F452 een met de standaard LCD compitabel display te gaan maken.
Lijkt me wel strak.

Zal wel een hoop geld centjes kosten:
voor een 1x16 of 2x8 heb je al 12 van die dingen nodig.
en voor 1x20 eigenlijk 15 maar ik wil er 16 gaan gebruiken.
Dit omdat ik het laatste karrakter(Nr 255) wil gebruiken om extra fuctionaliteid toetevoegen. Dit is een karakter die je zelf kunt instellen en daar dan de data die je hier in zet gebruiken voor het instellen van de functies. Een paar ideetjes hier over zijn:
- running text (naar links rechts boven en beneden)
- exploding en inploding text
- in chaos aan en uit
- en natuurlijk meerdere display maps zodat je snel kunt swappen en de functies kunt gebruiken om nieuwe text op het display te krijgen

Joszs