Voeding aangeboden op Banggood

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 5 mei 2015 10:34:37 schreef rew:
Ruben, als je echt even wilt "prutsen" kan je natuurlijk wel wat verzinnen. Bijvoorbeeld een extra gelijkrichter in serie. Met de buffer-elcos er aan vast gewoon even meten: Wat wordt de spanning? (ik gok: te veel).
Dan sluit je een 22k weerstand en een rood ledje aan als power-indicator. DAN verwacht ik dat je de spanning al onder de 36V ziet zakken (met die extra brug er tussen).

Dat was mijn gedachte inmiddels ook, eerst de gelijkrichter en de buffer elco's erop en dan eens meten. En wellicht uit voorzorg de opamps alvast in IC voetjes zetten :)

Eens gekeken naar het schema. Ik schat eind jaren 70!

De echte 3055 tor. Bij 3A is de SOA spanning 40V. De 24V trafo geeft een 34 V piek, dat moet wel gaan, maar goede koeling is hard nodig! Er zijn tegenwoordig vast wel betere transistoren met een handigere SOA. Het vermogen is 3A*34V = (even uitgegaan van een oneindige elko) 102 Watt. Ook dat gaat maar ook hier geldt dat goede koeling nodig is. Zelf zou ik twee eindtorren gebruikt hebben.

Note die je kunt lezen na uitgelachen te zijn: SOA = Safe Operating Area. Bij hogere spanningen (lees hogere weerstanden van het CE kanaal) en stromen krijg je lokale hotspots in de chip die beter geleiden, die daardoor lokaal warmer worden, daardoor beter geleiden etc. Van dat punt wil je wel vanaf blijven.

Verder aardige voeding met principes van eind jaren 70. Niks mis mee als op stabiliteit en RF verdraagzaamheid gelet is.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op dinsdag 5 mei 2015 12:39:30 (22%)

Ik zou een kleine vaste load op de uitgang zetten.

Precies, heb ik bij mijn zelfbouw voeding ook gedaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Rara wat heb ik er met experimenteren op stroom tussenuit geploft? :p

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 5 mei 2015 12:47:33 schreef Supergeleider:
Rara wat heb ik er met experimenteren op stroom tussenuit geploft? :p

Dat is wel heel letterlijk :)

blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Ik heb het printje hedenochtend besteld, kan wel twee weken duren...

Ik zal vast een blik op het schema werpen en de waarden er bij zetten, de sukkels,
lekker efficient een apparte onderdelenlijst...
Beide is natuurlijk OK, maar op deze manier vind ik het altijd "How To Irritate The Custumer" ;-)

Voor de gene die niet kunen wachten, neem voor de powertransistor een uit de tip140 serie.
Dat is een Darlington, plaats deze direct op een groot genoeg koelelement zonder isolatie, monteer het koelblok geisoleerd.
Voordeel, je kan met een kleiner koelblok toe.
Ben je creatief, neem dan een CPU koeler.
Tot 10cm bedrading aan de TIP142, is meestal geen probleem, plaats wel direct aan de basis een weerstand van ongeveer 150 Ohm.
R15 in het schema kan je dan een draadbrugje van maken.

Laters meer, als het geheel voor handen is.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zou de spannings referentie rond U1 met een TL431 doen, dan kun je voor U2 en U3 een dubbele opamp nemen, scheelt weer wat componenten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi Roland,

Maar dan blijft er niet veel van de schakeling/print over...

Trouwens de uitleg van de man betreffende de referentie schakeling klopt niet erg.
Hij heeft het er over dat de 5,6V zener rond U1 staat ingesteld op de optimale stroom voor een zo klein mogelijke temperatuur gevoeligheid.
Er staat alleen een 5,6V zener vermeld en niet het type...

Ik heb vorige week vande goede gever Tidak Ada twee zeners gehad uit de 1N4565 serie.
De gene die ik kreeg zijn 6,7 Volt en de optimale refstroom is 0,5mA.
De bekende Referentie zeners uit de 1N820 serie, zijn optimaal ingesteld op 7,5mA.

Waar de man dus 5,6V gedeeld door de 4K7(R4) is 1,2mA als optimaal vandaan haalt, ik weet het niet...
Werkt de schakeling goed met deze instelling, jawel hoor, maar niet optimaal met temperatuur wisselingen.
Voor de meeste gebruikers zal dit helemaal niets uitmaken :-)

Wat Roland zijn opmerking betreft, een TL431 en een stroombron is waarschijnlijk beter,
maar dat gaat niet lekker op deze print.
Wil je een echte goede voeding neem dan mijn ontwerp of die van Roland.
Ik zal kijken of ik de stabiliteit van dit ding, zonder te grote aanpassingen kan opvoeren.
Ik stelde voor een LF356 te gebruiken als vervanging voor de TL081, dit gaat echter niet goed met de offset instelling.
In het schema staat de offset instelpot getekend met als referentie de - aansluiting, de LF356 heeft als referentie de + aansluiting.
Daar de gain van U2 ongeveer drie is, betekend dat de ofset ook 3x versterkt wordt, typical kom je dan op 10 a 15mV minimaal uit.
Daar de schakeling is uitgevoerd met normale potmeters vraag ik mij af of die offsetpotmeter wel zinning is.
Het wordt heel lastig hem met een koolpotmeter op nul te krijgen.
Meet maar eens een koolpotmeter zoals hier gebruikt van 10K met je Ohm meter, je bent een knappe jonge als je deze stabiel beneden de 10 Ohm krijgt.

Dus LF356 kan nog steed maar verweider de instelpot RV1.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De zware trafo die ik had liggen gaf zelfs nog iets meer spanning dan verwacht, 28,8 volt onbelast, zelfs met een load van ruim drie ampere zakte de spanning nog maar 0,2 volt dus dat wordt teveel van het goede.

Ik vond nog een trafo uit een oude branderautomaat, deze geeft onbelast 25,6 volt AC , dit geeft 34,8 volt op de bufferelco, de trafo was secundair afgezekerd op 3,15A dus ik wil zien dat ik de stroombegrenzing tot maximaal 2A laat doorlopen (weerstand in serie met de loper v/d potmeter?)

Heb de print inmiddels grotendeels klaar, twijfel nu alleen nog of ik een klein koelblok wil gebruiken met een fan of een grotere passief.

@blackdog, wat betreft de zeners, in mijn versie zijn 5,1 volt zeners gebruikt, volgens mij is dat bij alle banggood versies zo.

Daar de schakeling is uitgevoerd met normale potmeters vraag ik mij af of die offsetpotmeter wel zinning is. Het wordt heel lastig hem met een koolpotmeter op nul te krijgen.

Mee eens, dat was ook mijn idee, die referentie met opamp er uit en een standaard dubbele opamp zonder offset correctie erin.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi Ruben_Lichtenvoorde,

Hou rekening met dat je niet meer dan 50 a 60 Watt kan dissiperen in een transistor.
Alleen bij de zeer goede modellen met uitstekende koeling kan het meer zijn.
Een 2N3055 60 Watt laten dissiperen gaat meestal niet goed.
Waar haal ik die 60 Watt vandaan zul je je misschien afvragen?
Dat is als je voeding wordt kortgesloten en hij staat op maximale stroom ingesteld.
Jij bent even koffie zetten en dat ding staat door een foutje dus kortgesloten, dat foutje kost je dan minimaal je 2N3055.

Nooit bezuinigen op koeling!
Je kan ook nog een Clickson opnemen die de voeding uitschakeld boven een bepaalde temperatuur.

Je mag het ook allemaal negeren, het is ieder zijn eigen keus in hoeverre je een voeding beveiligt.

Ik ga altijd van het volgende uit betreffende voedingen: wees lief voor je zelf en je belasting :-)

Dank je voor de info over de zener, maar het gaat er om dat als je de zener niet specificeert (type dat gebruikt moet worden) je ook niet kan zeggen dat 1,2mA de optimale stroom is voor die zener.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Meestal begin ik, niet gehinderd door gegronde kennis, gewoon te bouwen, als het kapot gaat wordt het tijd om te achterhalen waarom. Met een standaard kitje kan er natuurlijk niet zo heel erg veel misgaan, de vraag over de voedingsspanning ontstond doordat iemand op de site van banggood een soort gelijke vraag stelde.

De kit van BG maakt geen gebruik van een 3055 maar uit mijn hoofd van een D1047, ik heb de datasheet nog niet bekeken om te kijken wat de grenzen hiervan zijn. Als dit ontwerp enigszins betrouwbaar te gebruiken is tot 1/1,5A is het voor mij prima. Ik heb een tweetal 15 volt 2 ampere voedingen van eleshop en die volstaan in 95% van de gevallen, dit zou een mooie aanvulling zijn, als ik hem voor de voltages boven de 15 volt gebruik valt het te dissiperen vermogen nog enigszins mee.

flash2b

Special Member

De banggood kit gebruikt andere types als het originele schema.

Q1 BC548 ---> SS9014
Q2 2N2219 --> 2SD882
Q3 BC557 ---> SS9015
Q4 2N3055 --> 2SD1047

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De kleine transitoren zoasl flash2b aangeeft zijn geen enkel probleem.
De powertor is lekker snel en samen met de driver kan dit soms problemen geven.

Wat echt een punt van belang is, is de thermische weerstand van de chip naar het huis, deze wordt opgegeven als 1,25C/Watt.
Dat maakt de chip temperatuur bij 50 watt dissipatie bijna 63C hoger dan het montagevlak van deze transistor.
De "derating curve" wordt niet opgegeven, maar deze zal niet beter zijn dan 1,5Watt/C.
Dat wordt dus een hele goede koeler gebruiken, om 50Watt dissipatie betrouwbaar kwijt te kunnen.
De gene die de print gaan gebruiken, doe een test bij kortsluiting, meet de stroom en meet de spanning over de powertor.
Bereken het vermogen, ik zou niet verder gaan dan Max 35Watt op een goede koeler.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren :-), Dames ;-)

Het printje van de "Banggood" voeding lag gisteren in de bus.
Na dikke frustratie betreffende het installeren van W7 op een DELL laptop vond ik dat ik aan dit printje mocht beginnen te solderen.

Dit zal wel over een paar weken uitgesmeerd worden, daar de andere projecten voor gaan.

Even drie plaatjes omdat flash2b dat zo leuk vind ;-)
Ik heb wel al het een een ander aangepast zodat ik bij het testen niet voortdurend aan de print hoef te solderen.
Je kan op de print op verschillende plekken contacten zien van een IC voetje, dat maakt het verwisselen makkelijk.
De prullaria elcotjes heb ik vervangen door Philips en Nippon Chem.
De dikke 3300uF met opset zo gelaten, hij meette redelijk goed.
De diodes heb ik wel aangepast, die voor de brugcel, dit zijn nu Schottky typen.
Dit om de warmte op de print te beperken bij maximale stroom.

Er mist ook een 5,1V zener op de print, deze heeft ook een IC voetje daar komt vrijwel zeker een LM329 in.
Dat zal iets meer spanning geven aan de uitgang van de referentie opamp.
Dat komt goed uit, ik neem dan een serie weerstand op voor de spannings instelpotmeter met een redelijk grote elco als ontkoppeling.
Laat ik het zo zeggen, als de ruis uit de voeding in mijn ogen te hoog is, dan pas ik dat toe, de eerste test is gewoon met de 5,1V zener in het voetje.

De potmeters worden Spectrol 534 typen 10 slagen, wat er meegeleverd wordt is triest van kwaliteit voor een LAB voeding.

Ook de uitgangs sectie zie je niet op de print, ook met opset,
ik ga eerst testen met de orginele schakeling en daarna met een "Compound/Sziklai" paarje.
Maar de power tor met zijn driver blijven voor beide buiten de print.

De "Compound/Sziklai" geeft minder fase draaing en hoop met deze kleine aanpassing het pulsgedrag van de voeding beter te maken.
Is het verschil te klein, dan adviseer ik jullie om het niet te doen :-)

http://www.bramcam.nl/Diversen/Banggood-PSU-01.png

http://www.bramcam.nl/Diversen/Banggood-PSU-02.png

En de laatste, in een bakje omdat ik aan iets anders verder ga.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Banggood-PSU-03.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik zie dat je ook nog voetjes hebt op de plek waar een tweetal c'tjes moeten zitten, daar ga je ook kwalitatief betere varianten plaatsen?

De 3300uF die ik erbij kreeg had een gemeten capaciteit (voor zover m'n ESR tester betrouwbaar is :)) van: 3276uF en een ESR van 0,03ohm. Dat viel mij in ieder geval niet tegen voor een chinese Elco.

flash2b

Special Member

Je eerste foto met die schittering op pin 4 van de voorste opamp is echt schitterend !! (en natuurlijk drie foto's, erg belangrijk)

Ik heb ook de warme onderdelen hoog boven de print gemonteerd. Mijn keramische busjes waren echter op. Bij de diode brug zou je ook nog ferriet kralen als afstand houder kunnen gebruiken.

blackdog

Golden Member

Hi Ruben,

De voetjes zijn voor de condensatoren die de loopstabiliteit bepalen.
Dat zal ik zeker een aantal malen aanpassen.

Speciaal voor Flash2B en anderen die het leuk vinden, een HR plaatje uit mijn Canon G15 camera.
www.bramcam.nl/Diversen/BG-HR-01.png

Toegift, gemaakt met professionele camera zonder er aan te sleutelen, iets te donker maar zeer hoge resolutie, kunnen jullie goed zien of mijn soldeerwerk goed is ;-) (28MB aan pixels)
www.bramcam.nl/Diversen/BG-HR-02.tif

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 17 mei 2015 14:21:33 (29%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Er zit een haar bij het voetje voor de SS9015 !

de mijne kan ik nu niet meer goed fotograferen (zit ingebouwd in een behuizing)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
flash2b

Special Member

Zowel blackdog als fcapri hebben een andere revisie van de PCB. Bij mij zat de 7824 voor de fan op een onmogelijke plaats die geblokeerd werd door de koelplaat van de 2SD1047. Daarom heb ik hem op mijn print maar niet gemonteerd.

Op de nieuwe PCB zit dat wat beter.

ik heb mijn koelplaat wel scheef moeten zetten, om dat fan connectortje nog vrij te hebben. ik gebruik een oude CPU koelplaat en zou het fan gedeelte misschien nog willen gebruiken. overweeg wel om een 7812 in de plaats te zetten, want ik heb geen 24V fans.
mijn PCB zit ongeveer 2cm van de achterwand van de behuizing vanaf, maar men koelplaat hangt vastgeschroeft aan die achterkant

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

@blackdog, Waarom zit het IC-voetje bij het kristal 180° gedraaid?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rbeckers

Overleden

Bram, je soldeert beter, netter, mooier etc., dan ik. ;)

blackdog

Golden Member

Hi Shiptronic,

Rbeckers geeft mij een dikke veer, maar ik blijf een domme Muts ;-)
Bingo je gaat door naar de 2e ronde *grin*!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.