Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Ik had Fred101 zijn Passive universal dummyload al een keer eerder gezien. Volgens mij is 'dat glazen ding' een spoel.

Die zwarte platte weerstanden die in een soort brood rooster hangen zien er series zwaar uit. Ik mis het schema en de Eagle layout :-)

Op 9 augustus 2015 19:04:16 schreef fred101:
Alleen wil ik ze samen in een kastje bouwen. Ik ga ze in serie zetten. De hoogste waarde 1G, dan 1M, 1k, 1 ohm en 0,001 ohm. De laatste 2 krijgen 4 draads-aansluiting.

Sla je expliciet 10K en 100K over? Voor mijn standaard heb ik 100K, 10K, 1K, 100 en 10 gebruikt allen 600mW en ging het me puur om de weerstand. Voor de shunts was vermogen belangrijker omdat ik er ook wat stroom door wil kunnen sturen. En dan zit je met 1Ω al snel aan de max van de gebruikte weerstand.

fred101

Golden Member

Het scheelt steeds een factor 1000. Het gaat bij mijn niet om het vermogen. Het is om bv lekstroom te meten. Voor hogere stroom is die 0,001 ohm en die maak ik wel zo dat hij genoeg aankan. Dat aan een 6,5 of 7,5 digit multimeter geeft genoeg resolutie bij een laag burden voltage.
De rest is om een pA, nA, uA en mA range te hebben waarbij de multimeter in zijn meest nauwkeurige range kan wordt gebruikt.
Voor kleinere stromen (vanaf 50 fA tot 20uA heb ik een HP) Ik heb ook een Philips electrometer (neon chopper) met 10pA resolutie maar die is maar 3% (en heeft veel tijd nodig om op te warmen.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op 9 augustus 2015 19:04:16 schreef fred101:
(de binnenkant bevat schokkende beelden en is niet geschikt voor tere zieltjes dus dat zal ik jullie besparen.)

Als jij dat schokkend noemt, vind het wel meevallen :)

Lucky Luke

Golden Member

Op 9 augustus 2015 21:52:15 schreef fred101:
Een soldeerrook afzuiger. Er zit een actieve kool filter in (een zakje met aquarium kool). De Fan is een redelijk stille van Paps en het huisje is een tafel vuilnisbakje.

Moet ik voor die kool aan losse korrels denken of aan een soort esdschuimplaten?

(Ik heb geen aquarium, maar wel een rookafzuiging waarvan de filters niet echt te krijgen lijken te zijn, en misschien wel aan vervanging toe. Dat zijn platen zwart schuimspul.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
flash2b

Special Member

Zie: http://www.pa4tim.nl/?p=5423

Quote: "I filled it with active carbon granulate used in aquarium filters. The bag is located under the grid you see on top. It rests on a coarse carbon filter (also from an aquarium filter)."

Wasluis1971

Golden Member

Bewegingsdetector met PID 11:

https://www.youtube.com/watch?v=-34WN9LbDek

Een globale uitleg van de schakeling is onder het filmpje te vinden.

Leve het transistortijdperk!

Vandaag een simpel projectje in elkaar geknutseld.
Ik had dit nog op mijn to do lijstje staan.
Het is een timer snoer werkt met een pic12f675 die een relay aanstuurt.

Mijn idee kwam als ik in de winter mijn warmte blazertje gebruik vergeet ik die wel eens uit te schakelen als ik smorgens vroeg naar mijn werk vertrek.
Vandaar deze timer stopcontactdoos.
Ik heb de pic port GPIO.0 high bij het inschakelen een delay van 30 minuten en dan port GPIO.0 laag maken en blijf daar tot ik een reset uitvoer (schakelaar eens uit en aan zetten)is hij weer voor 30 minuten vertrokken.
Als ik hem nu in al mijn haast vergeet uit te schakelen is het niet erg dan kan mijn warmertje maar maximum 30 min verder werken dat is beter dan hans de dag te staan puffen ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

ik mag hopen dat je een 16A printrelais hebt gebruikt, en dat uitgefikte wcd hebt geruild met 1 van de 2 die nu de timer bevatten? :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja het was een redelijk mishandelde stekkerdoos
De andere twee die ik er uit gehackt heb waren ook al uitgesmolten ;)
ik gebruik enkel nog de middelste deze dichts bij de knop word niet meer gebruikt.
En ja hoor het is een 16A printrelai bedankt voor de bezorgdheid ;D

[Bericht gewijzigd door Seb-PCB80 op zaterdag 15 augustus 2015 20:51:57 (15%)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken

dat is intressant, moet ik ook eens maken, maar dan met verschillende tijden.

men vrouw vergeet de badkamerverwarming nog wel eens (hele dag dat er dan 3KW stookt), of het vuurtje/airco op de kamer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

De andere twee die ik er uit gehackt heb waren ook al uitgesmolten

Dat wekt niet veel vertrouwen voor het contact wat WEL nog werkt in de stekkerdoos.

waarom wekt dat niet veel vertrouwen? hij is volledig omgebouwd vanbinnen.
ps die stekkerdoos was niet door mij zo mishandeld ik bekijk altijd zeer goed als mijn snoeren deftig in het contact zitten.
Ik heb dat nog nooit voorhad dat de dozen van de muur wegsmelten.

@ fcapri dat zou indd een ideetje zijn als je dat ook geregeld voor hebt met toestellen vergeten alle uw vrouw dan ;)
je kunt wel voor een paar euro van die timers kopen zelf in de aldi maar die kun je maar instellen dat ze bepaalde uren op de dag wel dan niet moeten ingeschakeld worden.
maar deze is plug and play gelijk welke tijden.
kan er ook nog verschillende tijden in steken of een programmeer poortje aan laten hangen voor pickit maar voor mij had ik maar deze nodig.
ik kan er nog een beter meer uitgebreider versie maken met een deftiger intact doosje ;)

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou die gaten en dat ongebruikte contact toch maar afsluiten. Misschien kun je passende speciedoppen (afdeling sanitaire installatie) kopen bij de Brico

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

a nee ik vind het tof dat ik de elektronica nog wat blood zie zitten en de relay zijn werk zien doen ;)
En no worries de contactpunten zijn met hot glue bedekt dus mag zelf een spatje water inkomen

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
Thevel

Golden Member

Op 15 augustus 2015 17:53:55 schreef Seb-PCB80:
Het is een timer snoer werkt met een pic12f675 die een relay aanstuurt.

Wel jammer dat er steeds minder "zelf" gebouwd wordt, zelfs iets simpels word gebouwd met een microcontroller.
Met een 4060 had het ook gekund.

klein is fijn

Moderator

Op 16 augustus 2015 01:18:32 schreef Thevel:
Met een 4060 had het ook gekund.

Das al veel te moeilijk. Een 555 had prima gewerkt, het maakt weinig uit of die timer een minuutje langer of korter aan staat op een half uur.

Op 15 augustus 2015 22:55:28 schreef Seb-PCB80:
waarom wekt dat niet veel vertrouwen? hij is volledig omgebouwd vanbinnen.

Het wekt niet veel vertrouwen omdat stekkerdozen niet smelten van mishandeling, maar omdat ze gebouwd zijn met slechte materialen. Dus tenzij je het complete binnenwerk inclusief de contactveren van de contactdozen hebt vervangen kan dit zo weer gebeuren.

een timer op het badkamervuurtje heb ik ook al gemaakt gehad. via een extra schakeldraad in de meterkast een tijdrelais en magneetrelais geplaatst. de gewone lichtschakelaar die eerst dat vermogen schakelde zat na 20 minuten aanstaan best vast..

4060 timer zit in de wekker ingebouwd en een 4093 om de airco uit te zetten als de wekker afloopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 16 augustus 2015 10:12:34 schreef klein is fijn:
Das al veel te moeilijk. Een 555 had prima gewerkt

Kan natuurlijk ook, het nadeel is wel dat je een vrij grote condensator nodig hebt, voor 30 minuten is dat b.v 1000µF/1,6MΩ
Veel langere tijd word nog lastiger.

Met een 4060 is het eenvoudig om een lange tijd te maken, met slechts 100nF/470KΩ zit je al aan een half uur.
Nog veel langere tijden kan ook, met een condensatortje van slechts 10µF/1MΩ zit je aan de 100 uur.

Nadeel is wel dat de 4060 niet rechtstreeks het relais kan sturen, er is dus een transistor of FET nodig.

Kif weet dit natuurlijk ook wel, het bovenstaande is dan ook informatief.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik ben weer verder gegaan met mijn RGB kubus. Het project loopt nu iets langer dan een jaar.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1615157#1615157

Het is veel werk. Er zijn 2 van deze borden. Een is af, van de 2de moeten de schuifregisters er nog op.

Dan de kubus zelf in elkaar zetten en de flatkabels er naar toe.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op vrijdag 21 augustus 2015 13:38:15 (12%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
flash2b

Special Member

Waarom zitten de 595's ge piggybacked ?

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Weet ik niet. Ik heb de kubus als een pakket van marktplaats. In de beschrijving staat dat dat zo moet.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
bjokal

Golden Member

Zo te zien is dat zo ontworpen om ruimte te besparen op de print.
Is alleen wel heeel erg apart gedaan zo.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ontwerpen ze een print, moet je alsnog aan het kloten.

Als je met dit soort kunst-en-vliegwerk moet gaan solderen hadden ze voor ruimtebesparing beter SMD kunnen gebruiken (dat was makkelijker solderen).

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Of al die 595's in SMD op een apart sub-bordje er bij leveren, dat je, of als geheel kunt insolderen, of middels een connector kunt monteren.
Een hobbyist zit niet om geestdodend werkt verlegen :Z

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb vandaag my brother uit nood moeten helpen om met zijn transceiver een 1,5kW zender te kunnen bedienen.
Daarom een klein printje gemaakt dat in de connector past.

Het moeten niet altijd grote projecten zijn. ;)

LDmicro user.

Dit topic is gesloten