Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Een test van een high side gate driver voor een P-kanaal mosfet. Vijf transistors (BC3xx en BC5xx's) en een IRF5305. PWM is 150kHz. Signaal gaat langs drie trapjes, eerst een ingestelde BC549, daarna twee BC559's als stroomspiegel (paar mA ruststroom), daarna een push-pull trapje BC337/BC327. (-Vgs wordt bij 12V voeding 10.4Vtt) Werkgebied 3V-13.5V.

Je kan ook een speciaal gate driver chipje gebruiken, maar standaard componenten makkelijker verkrijgbaar en voordeliger, wel meer ruimte op print, en meer werk dan een chipje. Puur een test of je in de buurt kan komen van een industrieel chipje waarin vele mosfetjes en elektronica zit gebakken.

RES

Ik heb mijn Raspberry Pi ingezet om mijn energieverbruik te loggen. De hardware is zeer eenvoudig : Een Pi, SO-Pulstellers voor het electriciteitsverbruik, 2 magneetsensoren voor de gas en waterteller en enkele DS18B20 sensoren voor temperaturen te meten. Meer info vindt je hier : http://wiki.robotmc.org/index.php?title=Loggen_pi. De Pi is geconfigureerd als LAMP-server, verbruiksdata wordt opgeslagen in een MySQL database. Visualisatie via web-grafieken (php, js en D3 lib).

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Mooi gemaakt!

Heeft jouw meter geen P1 poort? Anders had je het misschien seriëel kunnen uitlezen.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

In Belgie heerst nog steeds de klassiek "domme" Ferraris meter. Ik heb onlangs mijn dubbel tarief teller laten vervangen door een enkel tarief teller, en ik kreeg terug een Ferraris meter. Deze teller staat dan ook nog eens gemonteerd in een kast met bruin doorzichtig kunststof. Daarom dat ik aparte SO-tellers gebruik. Deze zijn wel betaalbaar geworden : voor 20€ vindt je ze makkelijk op webshops. Gas en waterteller zijn ook enkele jaren geleden vervangen, en gelukkig hadden deze een voorziening voor een magneetsensor te plaatsen. Hier vindt je nog wat info over de tellers : http://wiki.robotmc.org/index.php?title=Datalogger Dit logsysteem werkte ook erg goed, maar geen visualisatie via web.

Op 26 augustus 2015 19:33:22 schreef RES:
Je kan ook een speciaal gate driver chipje gebruiken, maar standaard componenten makkelijker verkrijgbaar en voordeliger

Is dat zo? Die driver chipjes zijn toch ook maar een paar dubbeltjes tegenwoordig?

Uiteraard snap ik volkomen dat je voor de hobby heerlijk kunt experimenteren hoor! Alleen ik vroeg me af of bovenstaande stelling een aanname was, of dat je dit ook werkelijk hebt onderzocht.

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb weer inspiratie om verder te gaan met het MessageBoard project. Ik had dit al aardig aan de praat met een Arduino maar wilde wat meer snelheid, dan gaat het inklokken van de data sneller en ook het berekenen van welke led aan moet gaat veel sneller. Dit komt er allemaal op :

Basis is een Maple Mini Clone met een ARM Cortex MCU.
- MCU = STM32F103CBT6, 128 Kbytes Flash, 72 MHz CPU, 20Kb SRAM
- RTC Board met DS3231 + Eeprom om hem als klok te gebruiken
- ESP8266 Wifi module om vanaf netwerk er teksten naar toe te sturen
- SD-Card lezer voor opslag vooraf gemaakte teksten en configuratie
- USB-Serieel voor koppeling naar PC

Ik maak de software in mbed.org, dit board is compatibel met de Nucleo-F103RB alleen heeft de Maple Mini minder I/O.
Ik heb nog een redelijke leercurve te gaan met mbed maar ik heb de eerste versie al aan de praat, nu werkt alleen nog maar de klok en het dimmen van de leds.

Leuk!

Was het geen overweging om enkel de ESP8266 als controller te gebruiken? Volgens mij heb je die ook wel met een stuk of 9 GPIO..?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2015 19:33:22 schreef RES:
Je kan ook een speciaal gate driver chipje gebruiken, maar standaard componenten makkelijker verkrijgbaar en voordeliger, wel meer ruimte op print, en meer werk dan een chipje.

Natuurlijk, dit werkt. Maar of het echt veel beter is dan een gate driver betwijfel ik. En qua prijs zal het elkaar niet echt veel ontlopen denk ik. En dan hebben we het niet over de ruimte, maar daar was je zelf ook al achter. :)

Maar verder is het wel leuk om een beetje mee te experimenteren natuurlijk. :)

@ Rolo,
Mooi gedaan. Heb je er al een doel voor, of is het gewoon een beetje experimenteren?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 september 2015 13:46:29 schreef Jochem:
Leuk!

Was het geen overweging om enkel de ESP8266 als controller te gebruiken? Volgens mij heb je die ook wel met een stuk of 9 GPIO..?

Zou mischien kunnen, heb ik verder niet uitgezocht. Ik had al veel code gemaakt in C, die kan ik nu hergebruiken voor de STM32. En ik had ook geen zin in weer een taal te leren.
En ruimtegebrek voor alle hardware heb ik niet, ik kan alles achter het paneel maken.

> Aanvulling <
Ik ga uit dat het dan in LUA geschreven wordt met nodeMCU firmware in de ESP8266 module.

Dit is het schema, modulair opgebouwd met losse modules.

[Bericht gewijzigd door Rolo op vrijdag 4 september 2015 14:48:14 (15%)

Uiteraard kan dat ook gewoon in C, de taal zal er niet om verschillen (de periferie in de conroller wel, maar qua timers etc moest je toch al dingen veranderen ivm de platform-wissel).

Ik suggereerde het omdat je toch al die ESP8266 wilt gebruiken, dan kun je de andere taken er wellicht ook nog in kwijt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Voor STM32 ontwikkelen moet je de compiler installeren: "apt-get install arm-gcc". Wil je voor ESP8266 ontwikkelen heeft het heel wat meer voeten in aarde....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Van het weekend eindelijk mijn Gauss Meter samen met de Analoge uitlezing ingebouwd tot een handzaam apparaat. Het project was een tijdje blijven liggen en ik vond het tijd worden om er na bijna een jaar iets moois van te maken.

De print heb ik met plastic pas-stukken achter de meter vastgemaakt. De 2 leds heb ik onder de meter gemonteerd. Hierdoor was er nog precies genoeg ruimte voor 2x een 9V blok batterij. De hall sensor en de schakelaar konden ook nog naar buiten worden gewerkt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00617_cleaned.jpg

De behuizing kon gelukkig nog dicht en alles zit er mooi in. De rode en groen led zitten dus onder de stel schroef van de meter en zijn op deze foto niet te zien.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00618_cleaned.jpg

Update Messageboard project :
De breadboard fase is voorbij, ik heb een print gemaakt en die achter het matrixboard gemaakt. Ik ben inmiddels overgestapt naar een ESP-07 i.p.v. een ESP-01 omdat die een externe antenneaansluiting heeft, dat kan mischien van pas komen. Heb voor de vorm er even een antenne op gezet. Moet nog uitzoeken of die echt iets toevoegd aan het bereik.
Nu verder met de software.

fred101

Golden Member

Een bakje spagetti wat een loodaccu in conditie houdt.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2015/09/DesulfatorLader1.jpg
http://www.pa4tim.nl/?p=5480 voor de rest.
Schakelt zelf over naar druppelladen en als er meer stroom getrokken wordt dan er bijgeladen wordt schakelt hij weer over op laden. Daarnaast heb ik een ouder experiment, een desulfator, wat gemod en toegevoegd. Als test hangt het ding aan een redelijk versleten loodaccu.

De lader afregelen vroeg om een accu simulator dus die heb ik ook maar een gebouwd.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2015/09/accusim1.jpg
Grotendeels met smd gebouwd.
http://www.pa4tim.nl/?p=5475 voor de rest

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

@fred101
Wederom een schitteren bouwwerk zeker zoals de SMD erin is verwerkt. :-p
Petje af.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

@ Rolo,
Ziet er strak uit Rolo, waar ga je het voor gebruiken?

@ Fred101,
Netjes Fred. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
free_electron

Silicon Member

Als alles goed gaat kan ik morgen ook eens een projectje tonen...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
blackdog

Golden Member

Que!

free_electron beweegt nog! ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Dat is inderdaad een tijd geleden ja. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hé free! ToF je hier weer eens te zien! :D

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
free_electron

Silicon Member

Op 28 september 2015 17:37:43 schreef blackdog:
free_electron beweegt nog! ;-)
Gegroet,
Bram

free_electron has been where no electron has been before .... morgen meer....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

* Tidak gaat morgen uit voorzorg met zijn laptop naast de slokop zitten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Mijn laatste projectje:

Ik had ergens een oscillator nodig van rond de 113MHz om een signaal te kunnen demoduleren. en aangezien deze frequentie lightjes moest kunnen wijzigen heb ik maar gebruik gemaakt van een sytnhesizer.

ik heb op het printje zelf nog een extra microcontrollertje gezet zodat ik de ferquentie ook OTG kan aanpassen. heb ook even getwijfelt om alle 6 de uitgangen naar buiten te brengen, maar ben bij 2 gebleven.

ben van plan om het printje te laten maken maar heb er zelf maar eentje nodig :p dus heb een overschot van 9 stuks iemand interesse?
(print of foto bovenaan komt niet overeen met de versie van hieronder, heb ze beetje aangepast afmetingen: 3cm op 5cm).

[Bericht gewijzigd door Meerweten op maandag 28 september 2015 22:10:16 (17%)

Meerweten: draai je synthesizer chipje een kwart slag (terug!). Dan worden de HF baantjes naar de connector mooier. Op z'n minst zorg er voor dat het groundplane tussen out1 en out2 doorloopt. (overweeg een vierde condensator verplaats de viede condensator op de voeding van het HF ding, voor de symmetrie... :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten