Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

die typisch amerikaanse automaten heb ik ook al jaren een stel liggen uit een server die nu 25 jaar zou halen. je hekent een automaat vaak aan het verende deel voordat de knop lockt.. schakelaars schakelen met een klik om. in bijv copiers zaten ook automaten welke op schakelaars leken, maar als er airpax opstaat is het dat zeker niet :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 september 2015 09:42:46 schreef fred101:
In 1964 moeten die >15000uF/stuk elco's een fortuin hebben gekost.

Mist daar niet een nulletje? Ik heb hier een 160000uF condensator uit zo'n voeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Klopt, ik ben inderdaad een nul vergeten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 september 2015 09:58:03 schreef testman:
die typisch amerikaanse automaten ... in bijv copiers zaten ook automaten welke op schakelaars leken... :)

Mij is eens verteld dat copiers, omdat er hoogspanning in zit (corona draden), de netschakelaar verplicht die moet kortsluiten ivm veiligheid. Typische Amerikaanse regel. Vandaar die lompe hendel schakelaars.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

M.b.t. die crappy netvoeding, deze site: http://lygte-info.dk/ is wel interessant. Heeft een heel aantal USB-voedingen getest op kwaliteit en gaat best ver de diepte in. Altijd interessant om te lezen :)

Alex P

Golden Member

Op 5 september 2015 09:42:46 schreef fred101:... er zijn zekeringen met een soort weerstand ofzo erin.

Bedoel je zoiets?

Zit die weerstand daar om te zorgen dat de boel niet uit elkaar knalt door te hoge stroom?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Sine

Moderator

Dat zijn meestal zekeringen voor heel lage stromen, die weerstand doet het tin smelten waar hij mee vast zit en het veertje trekt het geheel uit elkaar.

Mocht het apparaat in sluiting gaan dan zit er ook nog een dun smeltdraadje in met het zelfde effect.

RAAF12

Golden Member

Op 5 september 2015 20:46:23 schreef ThinkPad:
M.b.t. die crappy netvoeding, deze site: http://lygte-info.dk/ is wel interessant. Heeft een heel aantal USB-voedingen getest op kwaliteit en gaat best ver de diepte in. Altijd interessant om te lezen :)

Zekers! Deze is ook getest en lijkt veel op het Action model USB spanning/stroommeter die nu te koop is.
http://lygte-info.dk/review/USBmeter%20Charge%20doctor%20UK.html

Op 5 september 2015 21:52:09 schreef Sine:
Dat zijn meestal zekeringen voor heel lage stromen,

Als ik het goed heb werd dat principe ook gebruikt in de Philips K7 TV. Om van 275V 250V te maken zat zo een 25 ohm weerstand aan een veer vastgesoldeerd. Je kan uitrekenen dat de "heel lage stroom" hier dus 1A was...... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

En dus 25W, dat zat vast niet in een glaszekering ;)

Als je zo'n dikke cement weerstand met een draad eroverheen bedoeld, dat is weer om de weerstand thermisch te beschermen. Dat is wat heel anders.

Op 3 september 2015 17:13:00 schreef BenI2C:
Vanochtend geen internet, digi TV en geen telefoon.Oeps !!

Ben ik blij dat het een degelijke voeding was !

Nieuw policy Ziggo.
Versterker is van de klant. Voorheen werden die dingen, met een winkelwaarde van ca 100,-, door ziggo toegezonden als alleen maar de voeding was ontploft.
Wij (ik ben service engineer bij Ziggo) vervangen dan eerder de voeding dan de complete versterker.
Huidige beleid is dat je je kont maar moet redden óf een soortgelijke versterker gaat kopen voor 50,- bij de monteur. (naast 40 euro monteurskosten omdat de fout aan JOUW apparatuur ligt.)

Je kunt óók, als je een UBEE modem hebt, die voeding gebruiken. Past en werkt. Alleen moet je dan weer een andere modem hebben. Scheelt dat daarvoor WEL een gratis monteur langs komt. Hoewel die zich ook gaat afvragen waarom die voeding plotseling op de FRA zit.

Ik kan je wellicht helpen. (als het nog niet is opgelost)
Geef het maar aan.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

die ktec heb ik ook aan divers ict spul zitten. echter zet ik die pas aan als het nodig is, altijd aanstaan en de nominale stroom van zo'n ding gebruiken zorgt dat ze snel overlijden. ik heb doorgaans van die voedingen ouder als 2008 welke overleden zijn. als je de mtbf bekijkt zal dat een heel eind richting de opgegeven levensduur zijn..

in een beetje cai versterker zit een trafovoeding overigens..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 6 september 2015 16:32:02 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2015 15:36:31 schreef Sine:
En dus 25W, dat zat vast niet in een glaszekering ;)

Als je zo'n dikke cement weerstand met een draad eroverheen bedoeld, dat is weer om de weerstand thermisch te beschermen. Dat is wat heel anders.

Het wordt ook als beveiliging voor de achterliggende schakeling gebruikt. Bij Philips en wat Duitse merken een behoorlijk gangbare praktijk in buizentelevisies. Ze werden meestal 'springweerstand' genoemd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 6 september 2015 15:36:31 schreef Sine:
En dus 25W, dat zat vast niet in een glaszekering ;)

Als je zo'n dikke cement weerstand met een draad eroverheen bedoeld, dat is weer om de weerstand thermisch te beschermen. Dat is wat heel anders.

In het Philips chassis K7 kan ik me ook vagelijk herinneren dat de R op een stuk pertinax zat en aan een kant de veer aangesloten.

Heren,

inmiddels van Ziggo een nieuwe versterker met netvoeding ontvangen.
Wel een ander merk, althans volgens labels: technetix versterker met OEM netvoeding.

Zie net dat er opstaat: alleen voor IT apparaten

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zondag 6 september 2015 18:13:17 (12%)

RAAF12

Golden Member

Grappig een merk dat OEM© heet (Original Equipment Manufacturer) De meeste techneuten hebben andere ideeën bij die naam.
Ook los te koop
http://www.amazon.com/Genuine-ADS18B-W-120100-Adapter-POWER/dp/B0050FY… met platte stekkers
Snel geregeld door Ziggo! Wellicht een beetje zurige opmerking, heb je een brandmelder in huis? :-)

pa3gws

Golden Member

Het moeten wel goede producten zijn gezien er op beide een teken staat dat je het niet mag weggooien. :-p
Maar waarom gebruikt men niet gewoon een gerenommeerd merk zoals Hirschmann.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Dit is ook een gerenommeerd merk maar bestaat nog niet zolang als Hirschmann. https://en-gb.technetix.com/about-us/our-story
De adapter is een ander verhaal, wellicht dat er ergens testen zijn. Vaak zijn de kruipspanningsweg en isolatietest om te huilen bij die dingen.
Op de link die @ThinkPad hierboven geeft staan ook mooie warmtebeeldfoto's van allerlei adapters. Hij gebruikt oa. een Fluke 8846A om te testen.

edit

hieronder

De oplossing is al gegeven, een betere adapter kopen.

pa3gws

Golden Member

Gerenommeerd merk of niet.
Persoonlijk vind ik dergelijke dingen met zo een losse shit adapter rommel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

`Dit is een van de betere versterkers.
Ook nu weer blijkt dat Ziggo uitblinkt in onnozelheid.
Gegronde(!) Monteursbezoeken aan klanten worden tegengehouden want dat kost teveel, maar een versterker die notabene van de klant zelf is (volgens het Ziggo beleid) wordt volledig vervangen (winkelwaarde 100 Euro) terwijl een vervangende adapter volstaat.
En dat weten ze potdomme ook wel, maar er is geen protocol voor ingericht.

Anyway, jij hebt een goede versterker over, waar je gerust 30 euro voor kunt vragen op Marktplaats. Daar verwijs ik ook vaak klanten naar toe als ze teveel vragen van hun TV netwerk en ze een versterker moeten hebben.

NB
Tegenwoordig worden er andere adapters meegeleverd.
Er wordt wel van geleerd. Die dingen draaien jaren aan 1 stuk.
Ik vervang er zo'n 3 per week of zo.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 6 september 2015 20:27:51 (11%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

dat OEM ding is ook rommel, en die spetteren vonken langs de naden als ze met een knal overlijden, je hebt ook vaker alleen de kap in handen als je deze uit het wcd trekt. het nadeel is dat je zo'n apparaten niet kunt voedden met een ouderwetse trafoadapter, zelfs de 1A modellen worden veel te heet. de laatste goede trafo voedingen van dat OEM merk welke werden gevoerd rond 2007 bij kabelmodems, deze waren 18VAC 1A en gingen nooit stuk ( zat ook niks in natuurlijk ). dat model adapter was echter onder vele merken te koop, ook de DC versies..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 7 september 2015 07:36:27 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 6 september 2015 20:26:38 schreef Fantomaz:
`Dit is een van de betere versterkers.
Ook nu weer blijkt dat Ziggo uitblinkt in onnozelheid.
Gegronde(!) Monteursbezoeken aan klanten worden tegengehouden want dat kost teveel, maar een versterker die notabene van de klant zelf is (volgens het Ziggo beleid) wordt volledig vervangen (winkelwaarde 100 Euro) terwijl een vervangende adapter volstaat.
En dat weten ze potdomme ook wel, maar er is geen protocol voor ingericht.

Ziggo is niet de enige, laatst een PIN kastje met adapter in een winkel laten vervangen. Sturen ze een komplete doos met basismodule, PIN kast en adapter voeding.
Bij UPC (nu Ziggo) hoeven ze een zogenaamd kapot modem ook niet terug te hebben sturen gewoon een nieuwe incl. adapter op. Bij Telfort glasvezel sturen ze bij defect ook een settopbox met adapter toe. Alleen willen ze wel even het oude MAC nummer weten.
Sow dat lucht op :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2015 19:41:20 schreef RAAF12:
Dit is ook een gerenommeerd merk maar bestaat nog niet zolang als Hirschmann. https://en-gb.technetix.com/about-us/our-story

Da's dus een echte Nederlandse Tratec. Weet trouwens niet hoe lang die al bestonden voor het Technetix werd. Misschien alsnog wel korter dan Hirschmann.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@pa3gws:Vorige week 58 geworden,zal het begin van dementie nu al zijn intrede hebben gedaan ? ;-)

P.S. Dit zijn geen blunders van beginners toch ? ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 26 januari 2016 08:46:04 (22%)

Dit topic is gesloten