Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Je PWM signaal zal toch niet hoger dan die 15Mc zijn mag ik aannemen? Zelfs als dat wel zo zou zijn, dan moet je nog wel wat zien, hetzij sterk verzwakt.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 28 december 2015 21:34:17 (38%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

15MHz is heel ruimschoots genoeg bandbreedte om je PWM signaaltje zichtbaar te maken, dus je doet duidelijk iets anders fout. Ofwel je hebt de scope verkeerd ingesteld, verkeerd aangesloten, of er is helemaal geen PWM signaal.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Eenkanaals of 2 kanaals oscillopscope? Indien 2 kanaals: kijk je wel naar het goede kanaal? Triggert 'ie op het goede kanaal? Volts/Div goed ingesteld? Heb je wel een lijntje in beeld als er géén signaal is aangesloten? Staat het schakelaartje van de ac/dc/0 koppeling niet per ongeluk op 0? (Je wilt denk ik dc koppelen voor een pwm signaal, al kun je ter lering ende vermaak ook eens ac koppeling proberen: Het midden van je signaal zal dan opschuiven afhankelijk van de PWM waarde.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik zal vanmiddag nog een een poging wagen op de SCope!

Weet iemand als ik het onderstaande URL gebruik van een i2c level shifter. Als daar dan 4 10K weerstanden zijn in opgenomen. Of deze dan werken als i2c PULL-UPs. Anders werkt hij 2x als Master van mijn RPI2 naar mijn FTDIchip. Hopelijk moet je er nog 2 bij plaatsen. Zodat dit schema klopt. Begrijpt u?

Dus geen dubbele PULL-UP´s

Zo niet, herformuleer ik de vraag.

http://blog.mshmelev.com/2013/06/connecting-raspberry-pi-and-arduino.h…

http://www.ftdichip.com/Support/Documents/DataSheets/Modules/DS_UMFT20…

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 6 januari 2016 11:12:23 (11%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lucky Luke

Golden Member

De datasheet van die FTDI module is niet helemaal duidelijk voor wat betreft de pull-ups op de SDA/SCL lijnen: "With recommended 1k pull-up" doet denken dat ze al op het bordje zitten. Dat is in ieder geval makkelijk na te meten, je meet dan met de voeding uitgeschakeld / los. Tussen de vcc en de sda lijn meet je dan 1k Ohm als er inderdaad pull-up weerstanden zitten, scl kun je op dezelfde manier nameten.

De 10k weerstanden in het schema van het blog werken inderdaad ook als pull-ups, maar moeten blijven zitten.

Master/slave wordt niet bepaald door de pull-up weerstanden. Bij I2C is het device dat de klok genereert master.

Ik hoop dat ik je vraag zo beantwoord heb, anders inderdaad herformuleren.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zover in geinformeerd ben moet je dus op je i2c Lus 1x een pull up installeren. Deze bovenste BS170 level shifter zitten ze dus in. Ik wil de deze pull-ups zelf tussen de lijn plaatsen. Kortom pech: ik moet een ander, zeker werkend, voorbeeld opzoeken van een i2c 3.3v naar 5.0v leven shifter. Zonder pullups

Dus zo gaat mijn 5v i2c verhaal dus niet werken?

Weet u soms welk voorbeeld?

Ik probeer een RPI_2 en een FTDICHIP USB to i2c convertor en een paar ATMEL8051´s aan elkaar te doorlussen. Met de FTDICHIP en ATMELs als Slave. RPI_II = MASTER

Nu heb ik te veel masters/pull-ups aan elkaar hangen? Groet, Wouter.

PS doormeten mislukt.

Indien niet duidelijk genoeg herformuleer ik de vraag.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lucky Luke

Golden Member

De pull-up bepaald níet welke kant master is!

Je kunt dus ook meerdere pull-ups op een lijn hebben, hun gezamenlijke waarde moet echter hoog genoeg zijn dat de gebruikers van die lijn de lijn nog omlaag kunnen trekken.

Als er dus 1K wordt aangeraden, en er staat 1k én 10k, dan is de gezamenlijke waarde (1/ (1/1 + 1/10) = 0.90909 ) 0.91k, en dat zal gewoon werken. (909 Ohm ligt dicht genoeg bij 1k).

Als je geen 1K gemeten hebt, maar een veel hogere waarde, dan zit daar blijkbaar geen 1k pull-up en heb je alleen die van 10k. Dat zal waarschijnlijk óók gewoon werken, en zoniet kun je alsnog een lagere waarde plaatsen.

Pull-up weerstanden komen niet zo nauw, qua waarde.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ok. Dit gaat het zo dus doen. Mocht ik voor de tweede optie gaan, met 2 pull up weerstanden, Weet iemand een werkend schema voor 3.3v RPI? Ik ga vanmiddag etsen. Ik hoop dat ik het schema er snel in mijn PCB pakketje gecopy-and-pasted krijg. Dank u zeer

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 10 januari 2016 01:33:09 (29%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Jahoor ik weet een werkend schema voor rapsberry pi.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

pascal (Wouter), heb je een breadboard?

Dan kun je zonder etsen en solderen testen of een schema werkt. Dat gaat een stuk sneller en makkelijker.

Of op een stukje gaatjesprint solderen, dan hoef je niet te etsen.

Het hier vermelde schema:
http://blog.mshmelev.com/2013/06/connecting-raspberry-pi-and-arduino.h…
met de 4 fetjes, heb ik een keer gebruikt en werkt.

Een hele andere optie:

Als de logische 1 van het 3.3V systeem ook als logische 1 wordt gezien door het 5V systeem zou je ook de pull-ups alleen naar de 3.3V kunnen leggen. Omdat het open-collector uitgangen zijn gaat dat goed: de communicatielijnen worden alleen omlaag getrokken, en er komt dus nooit meer dan 3,3V op. Als je dat te ingewikkeld vindt: gewoon een levelconverter gebruiken.

(Er zal zo ook nog wel iemand voorstellen de pull-ups gewoon aan de 5V te hangen en ze zodanig hoog te kiezen dat er niks stuk gaat. Dat kan best werken, maar is geen goede oplossing omdat je dingen dan buiten hun specificaties gebruikt, en je dus niet zeker weet of het goed blijft werken.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Niet perse; bij veel microcontrollers is gewoon gespecificeerd hoeveel stroom er door de ESD diodes mag lopen, en er zijn application notes van o.a. Atmel waarin ze zo'n controller met alleen een paar weerstanden aan de 230VAC hangen voor nuldoorgangsdetectie. Zeker niet "buiten specificaties" dus.

Deze bron http://www.mosaic-industries.com/embedded-systems/microcontroller-proj… zegt 0.5mA max, hoewel er geen specificatie bekend lijkt te zijn van de fabrikant. Dat geeft 5 - 3.6 = 1.4V over de weerstand, dus 1.4 / 0.0005 = 2800 ohm minimum. Als je geen al te hoge bitrates probeert te halen zal dat wel gaan, maar alsnog komt de spanning natuurlijk niet boven die 3.6V, in plaats van 3.3V, dus echt veel win je er niet mee. Alleen als 3.3V net wel/net niet zou gaan, zou dat zin hebben.

Als de slave 3.3V met wat marge als een goed hoog signaal accepteert, of je toch de onderdelen hebt liggen voor een nette level shifter, krijgen die opties natuurlijk de voorkeur.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Dan moet die 3.3v voeding wel genoeg belast zijn om die extra 1mA (SDA & SCL) op te nemen. Dat zal meestal geen probleem zijn, maar als er alleen een zuinig slapend microcontrollertje op zit (1 uA oid) zal er toch iets buiten spec gaan: Voedingsspanning te hoog, of een spanningsregelaar die opeens moet sinken ipv. sourcen. Misschien vergezocht?

Maargoed. Zou je het aanraden, om gewoon 4k7 naar de 5V te zetten?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als het niet nodig is niet, natuurlijk. Met 4k7 gaat er ongeveer 0.3mA lopen (5-3.6)/4700~=0.0003A, en het moet toch raar lopen als je dat niet ergens verbruikt. Eventueel zet je toch een LED met weerstandje over de voeding waar je 10mA door stuurt of zo, twee vliegen in een klap.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Jullie maken het wel erg ingewikkeld. Ik zal zo de bovenste antwoorden nog eens doorlezen.

Ik Wil graag mijn MCU in het Mosfet driver IC board wil vervagen voor een ATML 8051, ondanks het class-framework van mijn Mikroe Ontwikkelomgeving geen PWM UART of procecures of functions heeft. Dus dan moet ik zelf Loopjes draaien gezien mijn tweede AVR programmer het begeven heeft.

Weet iemand wat van IC je voor 'GATE' moet plaatsen?

Ik zoek iets als tussen een ULN en een CMOS driver in. Voor de safety qua Ma die voor mijn Motor/Mosfet driver IC's nodig zijn.

Iemand een type NR? Waar deze liniear in een package zitten, als ik deze benaming goed heb? Indien onduidelijk herformuleer ik de vraag.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 februari 2016 20:05:16 (7%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waarom wil je je mcu vervangen als je zelf zegt dat het alleen maar nadelen heeft?

Ik ben in het buitenland, dus reageer op het moment niet zo veel, maar ik lees af en toe mee.

Als je de stroom bedoelt, zeg dan stroom, geen Ma, want het is mA officieel.

Je kan gewoon die 74hct245 ofzo gebruiken van je vorige bord, maar beter is om uit te zoeken hoeveel stroom die ingangen van je h brug nodig heeft. Waarschijnlijk belachelijk weinig, en kan het direct op de mcu...

GMT+1

Na een complete vles natrium persulfaat er door gejast te hebben tijdens het fine-tunen van mijn etsbak. Heb ik mij laten adviseren om een 5mm rand om mijn PCB tekening over te laten. Nu ga ik eindelijk het RaspBerry Expention system in elkaar zetten. Maar om deze ruimte vrij te maken moest ik mijn LM's in TO-220 vervangen voor die in TO-92. Deze doen echter maar 100Ma. Dan moet je alle datasheets doorlezen en optellen in Ma toch? Dit is lastig. De vraag: Kan iemand snel inschatten of dit schema draaid op 100Ma? Als bijgevoegd PDF in deze MSG. Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Met milliamperes optellen en kijken of je onder de 100mA blijft ben je er niet, je moet de warmte ook nog kwijt. Blijf je met de spanningsval keer de worst-case stroom keer de thermische weerstand van die TO-92 op een acceptabele temperatuur met die regelaar?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 10 februari 2016 10:52:03 schreef pascalbythree:
Kan iemand snel inschatten of dit schema draaid op 100Ma?

Heel snel ingeschat zou het best kunnen dat "Dat schema" op 100 Mega-Ampere kan draaien. Maar zonder schema valt er weinig over te zeggen, effe "snel".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Je kunt toch ook je in TO-220 verpakte onderdelen gewoon wat verder van die rand af zetten? Koeling wordt dan iets lastiger, maar alsnog makkelijker dan bij TO-92.

@rew: Probeer je TS te helpen, of extra te verwarren?

@Wouter: 100 mA = 0,1 A. Maar 100MA = 100.000.000 A. 100 mA kan door een printbaantje. 100Ma is meer de orde van grote voor een dikke kabel richting een stad... Een hoofdletter of niet maakt hier dus veel uit.

Wat je nu in de bijlage gegeven hebt is een printwontwerp, een schema is makkelijker leesbaar voor hen die willen helpen.

Kladje: 12V ingang, 3V3 uitgang, dus ongeveer 9V over de regelaar. Bij 100mA, maakt dat 0,9W in de regelaar. Als die behuizing 150 graden per W in temperatuur stijgt, zal deze dus 135 graden warmer worden dan de omgeving. Bij 30 graden omgevingstemperatuur (zomerdag) wordt 'ie dus 165 graden. Dat is duidelijk veel te heet. Je zal dus minder stroom moeten afnemen, bij 10mA zit je op 0.09W, 13,5 graden stijging, en dus 43,5 graden. Dat is een prima temperatuur.

De vraag is dus: Welke stroom neem je af, bij welke ingangsspanning, en welke uitgangsspanning? (De thermische weerstand van 150 graden per W is een redelijk getal voor een TO92 verpakking, de exacte waarde staat in de datasheet van je regelaar).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 11 februari 2016 01:35:57 schreef Lucky Luke:
Als die behuizing 150 graden per W in temperatuur stijgt, zal deze dus 135 graden warmer worden dan de omgeving. Bij 30 graden omgevingstemperatuur (zomerdag) wordt 'ie dus 165 graden.

aangezien ie 150 mag worden, hoef je maar een paar procent in stroom te zakken voordat eea binnen de grenzen is. Mooi is anders, maar het kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tjonge Jonge wat maken jullie het ingewikkeld. Ik zoek eigenlijk gewoon:

Gaat de Milli Ampere stroom van dit schema boven de 100 milli Ampere
uit?

Snel ingeschat!

WAAR/NIET WAAR

Snappie :-)))))))))))))

Ik ontcijfer: NIET WAAR

Zeer uitgesplitste vraag 2:

Voor de zekerheid voor ik etsen ga, zou iemand in dit verrassings PACK willen beantwoorden of mijn MCU gaat runnen bij:

Rode circel 1: Een 8.2K weerstand aan de Ground.
Rode Circel 2: Een 10uF elco om de MCU
Rdoe Circel 3: 100nF condensator aan de VCC van de MCU.

Het lijkt wat magertjes zie. Maar 2 lullige condensators. Voor ik alles in elkaar ets. Ik kan het zelf niet herlijden uit de datasheets.

PS doet een MCU het beter als er een schema omheen zit? Of kan je deze los proberen.

Hartelijk bedankt voor deze grappige vraagstelling te controleren! Groet, Wouter

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 februari 2016 20:06:32 (18%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

-
Dus op maar 2 kleine condensators gaat hij het doen? WAAR/NIET WAAR

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op donderdag 11 februari 2016 12:04:17 (97%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Vraag 3: --> Na lange tijd over hoofd gezien

Als ik de programmer/ISP connector de MOSI, RST, SCK en MISO pins verbind naar mijn MCU. Moet ik natuurlijk ook de GND van mijn programmer cable ergens op de GND van de print solderen.

Echter mijn programmer heeft buiten dit ook en VCC pin. Moet deze:
1: Not connected
2: Ergens aan de plus in het schema
3: Moet deze direct aan de VCC pin van de MCU op het board?

Groet, Wouter

is 1, 2 of 3 ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Sorry, maar ik kan er geen chocola van maken.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Dit topic is gesloten