Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

Voor zover ik weet zijn mijn meters "normale" meters. Dus met as uitlopend in een taatsje, dat rust op een steentje. Ik ga ze niet open maken....

Inderdaad is de mixer zelf eigen ontwerp. Eigenlijk een spin-off van een grotere mixer (6-8 kanaals) die ik eerder maakte.
Die grotere mixer gebruikte ik (samen met Nagra) op een karretje op de filmset. Maar soms moest het meer portable, en toen kwam deze, met gebruikmaking van dezelfde kanaaltjes.
(ik onderdruk de neiging tot meer OT foto's :-) )

Indertijd waren mixers vooral bedoeld voor muziek, en film stelt andere eisen. Meer gain, stiller, ander soort EQ, vandaar.

Lichtvlek meters zijn inmiddels uit de oude doos.......
Ooit dè sjieke manier om massaloos, dus zeer snel aan te wijzen. In studio's voor mooie piek meters. Daarna vervangen door plasma banen, en die inmiddels weer voor meters op beeldschermen...

Ik heb ze nooit uit elkaar gehad. Beste kans zou je hebben bij oude onderhoudstechnici van studio's, zoals Wisseloord.
Als je wilt zou ik eens een balletje kunnen opgooien bij de AES.

groet, Gertjan.

Arco

Special Member

Dubbelassige potmeters zijn ook heel handig voor voedingen. Onderste voor grof, bovenste voor fijn instellen...

http://www.guitarelectronics.com/media/img/guitarelectronics/W250-H250/N/cts_stacked_pot.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Dubbelassige potmeters zijn ook heel handig voor voedingen. Onderste voor grof, bovenste voor fijn instellen...

Maar dan moet je wel een dubbele potmeter zien te vinden waarbij de ene potmeter een 10x hogere waarde heeft dan de ander.....

Nog wel een tip voor de stroom potmeter: ik neem daar graag een enkelslags logaritmische pot voor.
Zo kun je snel regelen, en toch precies kleine stroompjes instellen.

groet, Gertjan.

Ja, en het liefst ook nog een dubbelassige pot waarbij er eentje multiturn is en eentje niet.... Of een middenweg, twee 3-turns of zoiets. Maargoed. Ik begin gewoon met een enkele multiturn pot.

Tidak Ada

Golden Member

Je zou ook een planeetvertraging kunnen gebruiken, zoals bij toonfietsen en afstemmingen van communicatieontvangers. Dan is de buitenste knop snel en de binnenste vertraagd.
Ik houd het toch maar op 10-turns, mèt schaalknop dan zie je ook wat je doet als je er aan draait Een 10-turn knop met digitale uitlezing is heel mooi.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-21.png

D32 (TVS) is niet te laag is voor 230V?

(Isn't D32 (TVS) too low for 230V?)

curious student

D32 is 300v. Waarschijnlijk ben je in de war met C32, die is 250v AC. Waarom weet ik ook niet, want die zit achter de trafo. Misschien voor transients? Er is nog een TVS, D30, die is 43v en zit ook achter de trafo.

Let op, Blackdog heeft aangegeven dat het schema nog niet helemaal af is.

Op 28 januari 2016 16:45:40 schreef necessaryevil:
D32 is 300v. Waarschijnlijk ben je in de war met C32, die is 250v AC. Waarom weet ik ook niet, want die zit achter de trafo. Misschien voor transients? Er is nog een TVS, D30, die is 43v en zit ook achter de trafo.

Let op, Blackdog heeft aangegeven dat het schema nog niet helemaal af is.

Ja, maar de piek-tot-piek spanning 230V * 1.4 ~ = 320V, terwijl de tv is alleen voor 300V.

curious student

[...]
Ja, maar de piek-tot-piek spanning 230V * 1.4 ~ = 320V, terwijl de tv is alleen voor 300V.

Good one. Misschien geven ze de rms spanning op? Die dingen zijn voor AC gemaakt. Verder heeft Blackdog (de ontwerper) aangegeven dat het schema nog niet geheel af is.

Good one. Maybe the rated voltage is the rms voltage? After all, those things are designed for AC operation. Also, Blackdog (the designer) has mentioned that the power supply is stil in development.

blackdog

Golden Member

Hi,

Who is exe? geen enkel info in zijn profiel, werk je bij de CIA? ;-)

Maar over de diode, necessaryevil liet al blijken dat dit een werk in uitvoering is.
In het schema hier op de Server staat een 1.5KE400CA vermeld.

De beide TVS diodes aan iedere kant van de trafo heeft te maken met dat je nooit optimale koppeling hebt tussen de windingen door de spreidings zelfinductie.
Hoevele van de beveiligingen er uiteindelijk in blijven zullen de metingen moetne uitmaken.
Ik ga flink electronisch hameren op de 230V aansluitingen en dan op verschillende punten tegelijk meten om te zien in hoeverre de pieken schadelijk zijn voor de voeding.

Alles aan de 230V kant heeft zeker twee redenen, filtering van stoorsignalen van allerlij switchers in de gebruiksomgeving
en er voor zorgen dat beide trafo's en de electronica er achter heel blijft bij "normale" pieken op het net.

Bij een 500V piek met voldoende energie mogen mijn zekeringen er uit vliegen en de 1.5KE400CA doorslaan, daar is het voor gemaakt.
Bij pieken met lage energie inhoud blijft de diode heel en de zekeringen ook en ook de VDR helpt mee bij een grote hoeveelheid energie.

Dat is in het kort de gedachte er achter.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik denk dat exe zich geregistreerd heeft om die vraag te stellen, kijk maar naar de registratiedatum. Misschien is de CIA geïnteresseerd in de labvoeding?

sifam meters zijn idd degelijk. enige nadeel is de veroudering van lijm in die dingen, maar dat hebben ze allemaal wel eigenlijk. ben je ook wel een paar decennia verder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 januari 2016 18:25:48 schreef blackdog:
Who is exe? geen enkel info in zijn profiel, werk je bij de CIA? ;-)

Nee, nee CIA. Excuses voor de verwarring, ik ben een nieuwsgierige student die probeerde om behulpzaam te zijn. Wordt het passend om een paar vragen over uw ontzagwekkende ontwerp te vragen?

Waarom heb je er C37 (brug cap) op http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-21.png? Is het niet ten koste gaat het hele idee van pre-regulering dat de input condensatoren C2 en C3 alleen aan de stijgende 'rand' van de sinus in rekening gebracht?

Ik vond ook dat de transformator schopt terug als Q8 / Q9 uitgeschakeld te snel uit (zie http://i.imgur.com/ItHOvDi.png). Mag het is beter om een poort condensator te vertragen switches te zetten? (ltspice model: https://drive.google.com/open?id=0B_MmLit_ToslYmc0WC05RnRlVGM )

~~~

english version of the post just in case google translate did something wrong.

No, no CIA. Apologies for confusion, I'm a curious student who tried to be helpful. Is it appropriate to ask a few questions about your awesome design?

Why did you put C37 (bridge cap) on http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-21.png? Isn't it compromising the whole idea of pre-regulation that the input capacitors C2 and C3 only charged at the rising "edge" of the sine wave?

I also found that transformer kicks back if Q8/Q9 switched off too quickly (see http://i.imgur.com/ItHOvDi.png). May be it's better to put a gate capacitor to slow down switches?
(ltspice model: https://drive.google.com/open?id=0B_MmLit_ToslYmc0WC05RnRlVGM )

curious student
Shock6805

Golden Member

Gewoon uit niewsgierigheid, Lees je deze topics via google translate? Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd even gemakkelijk is. :p

(And for your convenience:)
Just out of curiosity, do you read these topics with google translate? I can imagine that isn't always that easy. :p

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
blackdog

Golden Member

Hi EXE, :-)

De eerste testen die ik heb gedaan waren met een kleine C37.
Ik wil testen met een grotere waarde en met R55 en C31 in het schema.
Dit samen met C30 in het schema waar je naar verwijst, C30 kan je de tijd mee bepalen hoe lang het duurd voor dat de Fet uitschakeld.
Hoe langer deze tijd des te meer dissipatie in de Fet en hoe lager het rendement.

De Fet is geen "perfecte" pre regelaar, als je kijkt naar het rendement over het hele bereik.
Maar netjes opgebouwd, heb je altijd een redelijk rendement met zeer weinig storing.
Het is wel noodzakelijk de onderdelen goed op elkaar af te stemmen en dat gaat gebeuren als ik het geheel samen ga testen.
Ik heb ook nog gedacht aan de optie om een trafo met een midden aftakking te gebruiken samen met de Fet regelaar.
Daar moet ik nog over nadenken...

Voor het geval dat je het nog niet weet, ik wou een 5-Ampere voeding ontwerpen met een zeer laag brom/ruis niveau.
De opzet gaat ook dienen voor een kleinere voeding waar de Fet pre regelaar niet in wordt opgenomen en deze wordt dan passief gekoeld.
Denk dan aan rond de 2-Ampere als maximum uitgangs stroom.

Ik was begonnen met de referentie sectie, om deze zo te maken dat deze voldoet aan een goede spannings referentie,
dus zo dat de kwaliteit van de LT1021 zo min mogelijk wordt aangetast.
De kleinere versie van de voeding krijgt een oven gestabiliseerde spannings referentie.
Voor de indruk, bij zo'n 4 a 5 ampere belasting zat ik rond de 2uV brom/ruis aan de uitgang bij 20 tot 22Khz.
Er is volgens mij geen commercieel product dat bij dit vermogen (150 Watt) deze specificaties haalt.
De drift van de voeding is grotendeels afhankelijk van R32 en de spannings potmeter P2 van 20K.

Het meeste is dus los getest maar samen moet het ook goed werken :-)
Het schema is nog niet definitief, er is nog voldoende dat moet worden getest en ik laat met regelmaat updates van het schema zien.

EXE,
Blijf vooral vragen als je het niet begrijpt of als ik stomme fouten hebt gemaakt hoor ik deze ook graag ;-)
Als je jezelf voor een deel niet goed kan uitdrukken in Nederlands, mag je de vraag ook in het Engels stellen of anders aan mijn e-mail adres sturen.

Gegroet,
Blackdog

Dank je PeterR, is aangepast ;-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Gewoon uit niewsgierigheid, Lees je deze topics via google translate?

Valt toch prima te begrijpen :-(

May be it's better to put a gate capacitor to slow down switches?

Mag het is beter om een poort condensator te vertragen switches te zetten

May be it is better to delay a gate capacitor to turn switches

Mag het is beter om een poort condensator schakelaar draaien vertragen

May be it is better to run slow a gate capacitor switches

Mag het is beter om te draaien langzaam een gate condensator schakelaars

En zo kan je denk ik nog uren doorgaan. Om er achter te komen dan je een te langzame condensator in je auto hebt waardoor je niet meer kan schakelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 12 februari 2016 21:27:03 (38%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 februari 2016 20:44:30 schreef blackdog:

Als je jezelf voor een deel niet goed kan uitdrukken in Nederlands, mag je de vraag ook in het Nederlands stellen of anders aan mijn e-mail adres sturen.

;)

"....ook in het Engels stellen..."

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi,

Toch maar even een nieuwe post i.p.v. het toevoegen aan de vorige post :-)

Laatste versie van het schema dat hier op de server staat.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-42-klein.png

Er staan twee meetpunten in getekend voor het meten aande 230V kant.
Daar staat ondermeer bij dat ik aan de 230V meet met een geisoleerde Batterij scoop.
Dit adviseer ik niemand, dit ook op deze manier te doen!!!!

Deze aansluitingen zijn tijdelijk, ik ga op de 230V netspanning een stoorspanning moduleren
en dan kijken in hoeverre deze spanning in de regel electronica van de voeding terrecht komt.
Ook kijk ik op deze punten wat het in en uitschakel gedrag is.

Wat nog niet is aangepast in het schema, is hoe ik het in en uitschakelen van de power transformator ga regelen, dit gaat met relai's uitvoeren.
De relais zijn van een zuinig type en word dan door het negatieve deel van de referentie voeding van energie voorzien.
Hierdoor kan de stroom door de zener D10 kleiner worden.
Deze was met opzet wat hoger gekozen om bij het uitschakelen C4 redelijk snel leeg te trekken, nu gaan de relais hier voor zorgen.
Dit werkt dan weer samen met de "Power Off Glitch Protection"

Het inschakelen van de 230V voor de power transformator gebeurd op het moment dat de referentie sectie al stabiel is.
De power transformator wordt dan via een relais en serie NTC op het 230V net geplaatst (RE-1)
en na zeg 1 seconde wordt deze NTC dan overbrugt door een tweede relais contact (RE-2).
Zie hiervoor het onderstaande schema, en dit zorgt voor een beschaafd inschakel gedrag.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-PowerSwitch-01.png

Komende week heb ik het wat rustiger en dan kan ik wat meer aan de CO en deze voeding werken :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 12 februari 2016 11:02:51 schreef exe:
[...]

Of course we know you 're not CIA, just kidding. C32 and C37 are placed because of recommendations in the LT4320 datasheet. I don't think they are large enough to render the pregerulation ineffective, especially at high loads (when you need it the most). Also, I think Blackdog has already tested the pre-regulation.

//edit: In the last schematic you can see that Blackdog has decreased the capacitance of C37 to 100 µF.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 13 februari 2016 15:42:45 (11%)

Peter_dtn

Golden Member

Hi Bram, ik zit te kijken naar het schema maar ben er nog niet achter hoe de gatestroom van thyrister T1 gecontroleerd wordt, of is dit geen normale thyristor?
Met groet..

blackdog

Golden Member

Hi Peter_dtn,

Ondanks het vele werk aan het schema kan het toch nog onduidelijk zijn :-)

De Thyristor wordt ontstoken door de transitor Q12, de 2N3906.
Als de spanning over de power transistoren te hoog wordt, gaat er basisstroom lopen en hierdoor ook collector stroom door de 2N3906.
Deze collectorstroom trekt de gate omhoog (de thyristor wordt ontstoken)
en dan wordt het laden van de buffer condensatoren gestopt
tot de volgende periodehelft deze weer start met laden.
De Thyristor gaat namelijk uit geleiding bij de nul doorgang.

Ik hoop dat dit het duidelijk maakt.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 februari 2016 14:36:46 schreef Peter_dtn:
Hi Bram, ik zit te kijken naar het schema maar ben er nog niet achter hoe de gatestroom van thyrister T1 gecontroleerd wordt, of is dit geen normale thyristor?
Met groet..

Er is een model voor LTSpice waar je visueel kunt zien hoe het werkt:
http://www.eevblog.com/forum/projects/very-low-noise-preregulator-for-…

Op 12 februari 2016 18:37:45 schreef Shock6805:
Gewoon uit niewsgierigheid, Lees je deze topics via google translate? Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd even gemakkelijk is. :p

Verschrikkelijk, maar beter dan niets :)

curious student
Peter_dtn

Golden Member

Hallo Bram,

Dank voor de uitvoerige response !
Ik bedoelde te vragen hoe de gatestroom beperkt wordt, het lijkt nu vooral afhankelijk van de HFE van de transistor? Een weerstand in serie naar de gate is misschien beter voor de nachtrust ;-)

Met groet,
Peter

Tekenfoutje van @Blackdog.
In de simulatiesoftware van @Blackdog http://www.eevblog.com/forum/projects/very-low-noise-preregulator-for-… is die weerstand er wel en heet R1 en is 4k7