Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken

RAAF12

Golden Member

In die tijd van productie was er alleen een metal can µA723, later sloeg de plastieken goedkope gekte toe en werden ze (ook) in epoxy verkocht. Overigens deed ik altijd een koelsterretje om de metal can 723.
Ik heb er weleens een kapot gehad in een Philips meetapparaat. Een DVM als ik me goed herinner.

blackdog

Golden Member

Hi,

Er is duidelijk verbetering mogelijk door ontkoppeling van de referentie spanning.
Ook ontkoppeling van de voedingspanning van de 723 zelf, help bij het schoner krijgen van het geheel.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 29 februari 2016 16:32:47 schreef miedema:
Eerste gedachte: dom ontwerp, om de referentie precies boven een hittebron te zetten.... Maar bij nader inzien: slim van Delta! Ze gebruiken die hete weerstand om meteen ook een soort oventje te creëren, en zo de referentie minder afhankelijk van de omgeving te maken!

Als het een shunt-weerstand is, dan hangt z'n temperatuur toch af van de belasting op de betreffende uitgang? Lijkt me niet echt bevordelijk voor de "constantheid" van de temperatuur.

Verder: Als de weerstand zo heet wordt dat de boel 20 graden warmer wordt dan de omgeving, dan is dat toch nog steeds net zo afhankelijk van de omgevingstemperatuur als voorheen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Ontkoppeling van referentie en voeding is altijd een punt om goed over na te denken.
In minimaal één datasheet van de 723 staat er een grafiek van de referentie condensator en de ruis/rimpel.

miedema

Golden Member

Ha mede COers :-)

Om makkelijker over details van de voedingen te kunnen praten heb ik in de startpost de schema's van de voedingen toegevoegd. (zover bekend...)

@ blackdog
De 723 van de Mietro-Josti voeding is ontkoppeld met 470Ω en 100µF low ESR. De referentie is ontkoppeld met een 68µF Oscon.
Er zit een koeler op de 723.

Wel herinner ik me nu, nu ik het schema weer zie, dat ik toen ook die 39V zener over de voeding van de 723 heb gezet. Daarvoor heeft er dus jaren bij nullast zo'n 47V over die arme 723 gestaan. Misschien heeft hij daar toch een tik van gekregen....

@Rew
Die vermogensweerstand is een serieweerstand vóór de shuntregelaar. Zeg maar een budget stroombron.
Het is R1 in het schema. Er valt 25V over die weerstand. De shuntreg er achter (D3, IC1, T1) zal zorgen dat er altijd even veel stroom door die weerstand loopt (37mA).

Verder, als je zelf de directe omgeving 20°C opstookt, dus ver boven de omgevingstemperatuur, denk je dat een paar graden omgeving verandering dan nog veel invloed heeft :-)
(Denk: je hebt 2 warmte bronnen, een kacheltje en de omgeving. Het kacheltje geeft veel meer warmte af dan de omgeving. Wat bepaald de uiteindelijke temperatuur?

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

En dan nu het 2e deel van m'n stabiliteitstest, de stabiliteit van de voedingen onder belasting

Door de voedingen lekker warm te stoken zou de uitgangsspanning meer kunnen gaan verlopen.
Dat zag er in de praktijk zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/stab/IMG_4505_Kenwood-belast-600pix.jpg

Hier wordt een Kenwood belast met 2Ω De draden naar de belasting zitten met vorkjes onder de aansluitklemmen, de witte BNC kabel gaat naar de loggende DMM. Die weerstanden staan hier dus 50W weg te stoken, maar door z'n grote massa wordt het koelblok toch maar heel langzaam warm. Ook na 2 uur was het koellichaam nog goed beet te houden.

Het bleek al snel dat de voedingen van een beetje belasting niet onder de indruk waren, en de curven waren sprekend die van de onbelaste situatie. dus heb ik de stromen verhoogd, en de voedingen belast met ca. 80% van de maximale stroom.

Edit Ook hier heb ik meetresultaten en commentaar aangepast met nieuwe metingen van de gerepareerde Mietro-Josti voeding.

Hier het plaatje van de drift van alle voedingen in 1 grafiek:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/stab/voedingen-stabiliteit-belast-all2-600pix.png

De Mietro-Josti uitgangsspanning stijgt eerst, zoals we zagen bij de onbelaste meting. Maar bij warm stoken is er al snel een negatieve tempco die de overhand krijgt.
hoewel de voeding goed warm werd blijft de drift binnen 10mV.

Ik heb weer alle 3 de Kenwoods gemeten, en het geeft vertrouwen dat de drie curven zo dicht bij elkaar liggen. Het verloop is zo'n 8mV, ongeveer hetzelfde als het onbelaste verloop vanaf koud. Terwijl hier de voedingen flink warm werden, omdat ze 5A stonden te leveren. Keurig!

De TTi vertoond hetzelfde beeld als bij de onbelaste test. Heel weinig verloop door de digitale regeling, nu iets meer tot zo'n 2mV.
Waarschijnlijk werd toch de referentie wat warmer.... Dit was overigens ook de enige voeding die koel onder deze test bleef, dankzij z'n fans die gewoon wat harder gingen draaien.

En de ster van de show is toch weer de Delta Elektronika....
Met een verloop van maar 2mV over 2 uur. Dat is net zo goed als de micro processor geregelde TTi, en zonder het onrustige van de TTi. Toch stond de Delta hier goed heet, ik kon de koelplaat niet lang meer vasthouden. De Delta heeft geen trafo omschakeling, dus het volle verschil tussen de maximale spanning en de afgegeven 10V moest in warmte omgezet worden....
Ik heb de meting nog een keer herhaald, maar daar kwam echt weer een gelijke curve uit.

Deze voedingen gaan steeds meer lijken op keurige heren:
Heel netjes in de omgang, maar wel een beetje saai :-).

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op zaterdag 12 maart 2016 15:51:34 (15%)

rbeckers

Overleden

Weer een mooie test.
Misschien dat een andere 723 het beter doet.

miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Goed idee :-)

Op het moment ben ik aan het kijken of ik de oorzaak kan localiseren.
Dit is een plot van de 723 referentie over een uur:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/stab/723-referentie-uitgang-600pix.png

Daar is niet zoveel mis mee....
(behalve dan dat ik vanaf 18:25 de deur open had, en het dus wat tochtte)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Nee, de Vref is goed.
Kast van de voeding was open om 18:25?

miedema

Golden Member

Ha René,

Kast was de hele tijd open. Anders kon ik slecht bij de ref pin :-)
Maar om 18:25 had ik de kamerdeur open....

Inmiddels nog een paar plots gemaakt, maar allemaal goed, en wijzend richting defecte 723....

groet, Gertjan.

leime

Golden Member

Hallo miedema,

Heb je voor de "belaste voedings verloop" test de voedingen gemeten bij een koude start of na onbelast opstarten/stabiliseren?

Metingen zien er in ieder geval weer mooi uit :). Zal eens uitzoeken hoe ik lange tijden metingen kan uitvoeren/loggen. Volgens mij kan mijn digitale scope tijdsbasis naar 100s/div. Is dat een werkbare methode? Is helaas maar 1500s = 25 min.

Groeten,
Emiel

miedema

Golden Member

Ha Leime,

Je hebt gelijk, vergeten te vermelden.....
Ik heb de voedingen eerst minimaal een uur op laten warmen, om de drift na aanzetten te vermijden.

Leuk om te zien dat de onbelaste en belaste curven toch dezelfde vorm hebben. Het is gewoon de reactie op de thermische verandering. Of dat nu komt door aanzetten of belasting aanschakelen.

Ik denk dat deze meting met je digitale scope niet gaat lukken.
je kijkt hier naar enkele mV drift op een uitgangsspanning van 10V, en die resolutie heb je niet met een 8 bits scoop.

Edit: (wat positiever :-))
Je kunt natuurlijk prima de drift van je voeding bepalen met je voltmeter.
Gebruik je voltmeter met de hoogste resolutie en stabiliteit. Kies een uitgangsspanning die net wat lager ligt als de spanning waarbij je meter omschakelt naar een hoger bereik. Zo gebruik je de resolutie van je meter optimaal.
Noteer de spanning aan het begin van de meting. Als de spanning na verloop van tijd (zeg 1 uur) niet wezenlijk veranderd is, dan is de voeding voldoende stabiel voor jouw toepassing.
(achterliggende logica: als je meter een lagere resolutie heeft, dan zullen je toepassingen ook wel minder nauwkeurigheid vereisen :-))

Als je een mooie grafiek wilt hebben, maar je meter kan niet loggen, dan kun je ook om de zoveel tijd je meetgegevens noteren, en ze vervolgens in Excel o.i.d. in een grafiek omzetten. (doe ik ook nog regelmatig)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op donderdag 3 maart 2016 09:32:42 (44%)

Op 1 maart 2016 18:10:20 schreef miedema:
...
Verder, als je zelf de directe omgeving 20°C opstookt, dus ver boven de omgevingstemperatuur, denk je dat een paar graden omgeving verandering dan nog veel invloed heeft :-)
(Denk: je hebt 2 warmte bronnen, een kacheltje en de omgeving. Het kacheltje geeft veel meer warmte af dan de omgeving. Wat bepaald de uiteindelijke temperatuur?
..

Vraag1: Ja!
Vraag 2: De omgeving.
Toelichting:
De omgeving heeft een temperatuur van 00C
We verstoken zoveel vermogen dat het inwendige van de voeding 200C is.
Nu stijgt de temperatuur van de omgeving 100C. In de voeding blijven we evenveel vermogen verstoken. De temperatuur in het inwendige van de voeding wordt nmm ook 100C hoger, dus 300C. De thermische weerstand van de voeding is niet veranderd.
Realatief gezien helpt een hoge temperatuur wel.
Een wijziging van 2730K naar 2830K is relatief meer dan een wijziging van 2930K naar 3030K.

Op 2 maart 2016 22:56:24 schreef miedema:
..
Ik denk dat deze meting met je digitale scope niet gaat lukken.
je kijkt hier naar enkele mV drift op een uitgangsspanning van 10V, en die resolutie heb je niet met een 8 bits scoop.
..

Je kan de digitale scoop plaatsen tussen de testen voeding en een tegenspanning van een 10V (12v) accu.
Stroomkring:
Plus van de te testen voeding -> probe scoop -> massa scoop -> plus 10V accu -> min 10V accu -> min van de te testen voeding.
En dan maar hopen dat de accuspanning tijdens de meetduur (temperatuur)stabiel is.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 3 maart 2016 15:17:20 (22%)

miedema

Golden Member

Ha ohm pi,

de oplossing zit in je laatste opmerking:

Realatief gezien helpt een hoge temperatuur wel.

Vertaal het eens in spanningen. Je hebt een spanning van 1V, die varieert met 0,5V, dus je hebt een variatie van 50%.
Nu tel je er een 2e spanning van 100V bij op. je hebt nu 101V. Natuurlijk, als die 1V weer 0,5V stijgt, dan stijgt het totaal ook met 0,5V, tot 101,5V. Maar dat is maar 0,495% variatie...

Je kan de digitale scoop plaatsen tussen de testen voeding en een tegenspanning van een 10V (12v) accu.

Dat is inderdaad een uitstekende manier om toch met een hoge resolutie kleine verschillen te kunnen meten. Alleen moet je dan wel kunnen beoordelen van welke van de 2 spanningsbronnen je de drift eigenlijk aan het meten bent :-)

groet, Gertjan.

leime

Golden Member

Leuk om te zien dat de onbelaste en belaste curven toch dezelfde vorm hebben. Het is gewoon de reactie op de thermische verandering. Of dat nu komt door aanzetten of belasting aanschakelen.

Misschien nog interresant om naar afkoeling te kijken? Gaat dan de spanning terug naar de beginspanning of schiet de spanning door?

Ik denk dat deze meting met je digitale scope niet gaat lukken.
je kijkt hier naar enkele mV drift op een uitgangsspanning van 10V, en die resolutie heb je niet met een 8 bits scoop.

Natuurlijk, ik dacht alleen na over de tijdsduur van de meting en ben daardoor de resolutie helemaal vergeten...

Gewoon twee metingen doen (één startmeting en één eindmeting na bijvoorbeeld een uur) werkt natuurlijk prima. Maar ik kijk graag naar mooie grafiekjes :)

Je hebt gelijk dat de resolutie van mijn voltmeter wel ongeveer de benodigde nauwkeurigheid van de voeding bepaalt. Ik ben ook zeker geen voeding nodig met een maximale drift van zeg 10mV. Zulke nauwkeurige dingen doe ik niet. Maar dit soort dingen vind ik erg interessant om uit te zoeken/meten. Vaak erg leerzaam. Moet toch maar eens gaan sparen voor een mooie bench multimeter.

Als je een mooie grafiek wilt hebben, maar je meter kan niet loggen, dan kun je ook om de zoveel tijd je meetgegevens noteren, en ze vervolgens in Excel o.i.d. in een grafiek omzetten. (doe ik ook nog regelmatig)

Moet ik toch maar weer met pen en papier aan de slag. Grafiekjes maak ik altijd met octave, vind ik een erg prettige manier van werken. En deze kunnen ook geexporteerd worden naar het svg formaat.

Groeten,
Emiel

Op 3 maart 2016 16:18:56 schreef miedema:
Ha ohm pi,

de oplossing zit in je laatste opmerking:[...]Vertaal het eens in spanningen. Je hebt een spanning van 1V, die varieert met 0,5V, dus je hebt een variatie van 50%.
Nu tel je er een 2e spanning van 100V bij op. je hebt nu 101V. Natuurlijk, als die 1V weer 0,5V stijgt, dan stijgt het totaal ook met 0,5V, tot 101,5V. Maar dat is maar 0,495% variatie...

groet, Gertjan.

? om van 100% naar 1% relatieve invloed te veranderen zou de temperatuur in de delta voeding wel wat meer moeten stijgen... als ik juist reken hou je geen voeding meer over :-)

greoten

Kris

miedema

Golden Member

Ha Kris,

Ik gebruikte een extremer voorbeeld, om het idee duidelijker te maken :-)

Overigens wordt die vermogensweerstand onder de ref. zener goed heet!
Op de foto kun je zien dat de print erdoor geblakerd is..

Groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Ik raak jullie helemaal kwijt in de laatste posts...
Metingen doen met ge-inverteerde voedingspanning om extra resolutie te krijgen...

Leuk voor in een Kalibratie Laboratorium, zet het verder uit je hooft.
Geen van jullie (denk ik) heeft apparatuur, waarmee je dat zinning kan doen.
Een goede 5,5 Digit meter levert je een resolutie van 0,1mV op het 12/20V bereik van zo'n meter.
Dit is meer dan genoeg voor een goede indruk wat betreft de stabiliteit en DC drift.

Ok, tot de orde van de dag ;-)
Hieronder een plaatje gemaakt met de KeySight 34461A, ik had het loggen niet gestart met mijn meet Pc,
vandaar de wat slechte weergave, maar mooi genoeg voor de indruk.
Dit is bijna 4 uur na inschakelen en raakt net de -1mV lijn, de voeding is een Agilent E3612A 120V voeding op de 60V stand en onbelast.
De meting was bijna 5 dagen lang die ik heb gedaan, tot dat ik met mijn slaperige hoofd de verkeerde knop in drukte, deze dus => Clear Readings, Muts!
http://www.bramcam.nl/Diversen/HP-E3612A-01.png

Waarom is ondermeer de DC stabiliteit van belang.
Dit even als voorbeeld, ik ben bezig met een dubbele oven controler.
Om het opwarmen van deze dubbel oven sneller te laten verlopen meet ik voor beide ovens de temperatuur twee keer, waarom op die manier is hier niet van belang.
Er is en "PreHeath" modus die de buiten oven naar 38C schopt (rond de 20Watt DC input) en die rond 38C
het vermogen dat maximaal in de verwarming gestopt kan worden, dan 4x lager maakt, rond de 4 a 5 Watt.
Dat vermogen is dan nodig voor als het koud in mijn LAB is, zeg 15C of minder.
Bij 22C in het LAB is er 2,4-Watt nodig, marge voldoende dus.

Voor de buiten oven heb ik een comparator gemaakt en wil testen bij wel punt deze comparator omklapt.
Ook heeft deze comparator een hysteresis en wil ik graag weten of wat ik heb uitgerekend (rond de 38C) ook klop in mijn test schakeling.
In plaats van de NTC hang ik dan een voeding aan die schakeling zodat ik kan bepalen waar de omklap punten zitten en/of het trim berijk van de instelpotmeter voldoende is.
Als ik iets berekend heb met 5mV als hysteresis, dan is het wel makkelijk, als ik zeg 10 minuten er mee bezig ben de voeding dan niet 3,5mV drift...

Nog een
Het komt regelmatig voor dat ik de Gate spanning van een MOSFET wil weten, ik selecteer ze daar dan op.
Vooral de typen met grote stromen zijn nogal stijl, dus kleine variaties in de aangelegde gatespanning kunnen grote variaties in Drain stroom geven. (ja de temperatuur van de MOSFET speelt ook mee)

En als laatste
Ik meet ook regelmatig spanningsdelers en selecteer weerstanden met grote precisie, ook hierbij een een stabiele voeding van belang.

Conclusie
Gebruik je de voeding alleen om lampen te testen, kleine motortjes, enz, dan is de DC stabiliteit niet echt van belang.
Het gaat er om, dat je goed bewust bent van de eigenschappen van je meet apparatuur.
En dat je niet allemaal aanames doet, ik grijp naar bepaalde voedingen omdat ik dan weet dat ze stil zijn, meestal de Delta's.
Wil ik makkelijk tot op een mV kunnen tunen en het vermogen aflezen dan b.v. de Rigol.
Voor wat meer vermogen pak ik dan weer de schakelvoeding van Delta 30V 5A of de rek voeding van Agilent 20V 5A, met remote sensing.

Basis voeding die makkelijk in gebruik is, goed te repareren, dan de is de Delta 30-1 in de vele versies beschikbaar, voor veel gebruik ruim voldoende.
Er is ook een 30-3, maar deze heb ik nog nooit in handen gehad en kan daar niet zoveel over zeggen.
Deze heeft een Thyristor voorregeling en weet niet of deze ook zo mooi stil is als zijn broertjes.

Als de tijd er de komende week voor is, zal ik ook wat stabiliteits plaatjes laten zien van en aantal voedingen hier aanwezig.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik heb hier een Delta E030-3, Delta SM6020, HP 6218C en REK RKS3005D staan maar helaas geen tijd om zo uitgebreid te testen als miedema.

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Dank voor je inzicht wanneer welke voedingsspecificatie voor jou van belang is. Goed om in de gaten te houden dat elke gebruiker andere dingen doet, en dus ook andere specs van belang zijn! (En welke er eigenlijk voor hem niet toe doen...)

Als de tijd er de komende week voor is, zal ik ook wat stabiliteits plaatjes laten zien van en aantal voedingen hier aanwezig.

Kijk ik naar uit! Hoe meer vergelijkingsmateriaal hoe beter.

Trouwens, was het nu net niet zo'n handige feature van die 34461A dat je een screenshot kon bewaren via USB :-)

(even OT: Zat vanavond naar de laatste Midsomer Murders van dit seizoen te kijken. Speelde deels in pub "The Blackdog" :-) Ondertussen de laatste cake en choco truffels opgepeuzeld. Hmmm....)

@flash2b
En je hebt je nieuwe schakelende voedinkje, zag ik.
Ik dacht meteen: die zou ik wel willen testen :-)
(voor wat meer contrast in de meetresultaten)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Prima, dan zouden we iets af moeten spreken.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Leuk! :-)
Vooral omdat je nu overal jouw soort voedingen ziet. Ze leveren flink vermogen, blijven koel en zijn interessant geprijsd.
Maar, vraag je je dan af, hoe verhouden hun prestaties zich tot hun klassieke lineaire broertjes? Vandaar.

Ik stuur je een mailtje (wordt vanavond,ik ben nu de hele dag de deur uit)

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Differentieel meten doe ik wel eens. Dat geeft idd een hoge resolutie als je tenminste de goede apparatuur hebt. Met een goede calibrator en bv Fluke 845 nulmeter is het geen probleem om in de uV's te meten. Die Fluke heeft zelfs een 1uV schaal.

Het voordeel van die 845 (en meer analoge meters uit die tijd) is de schrijver uitgang. Dat is meestal 1V/volle schaal. (Dat geeft vrij bizarre resoluties als je bv de 1uV/FS "uitzoomd" naar 1V/FS) Dat kan ik dan weer op een schrijvende voltmeter aansluiten.

Ik heb ook een scoop plugin (type Z van Tek) die dat ingebouwd heeft. Maar ook de modernere 7A13 kan dat. Fluke had zo een analoge differentiële voltmeter.

Verder leuke metingen. Wat wel iets is om op te letten. Je kunt ook doorschieten. Ik had voor de vpoeding in mijn meetzender een heel heftige filtering gemaakt. Helemaal met VNA, loads etc geoptimaliseerd.
Toen ik zover was dat ik de meetzender kon gaan testen gebeurde er soms ineens de vreemdste dingen. Dat bleken de voedingen te zijn. Het nadeel van filtering is dat je componenten krijgt die samen en alleen resonanties hebben en natuurlijk een frequentie afhankelijk gedrag krijgen. Vaak gaat de verbetering voor frequentie X ten koste van een of andere frequentie Y.
Het hele filter er tussen uit gegooid, iets meer rimpel en gras natuurlijk maar dat was in de output van de meetzender niet terug te vinden. Maar verder was hij nu wel probleemloos.

Ik wil niet zeggen dat filteren en (mega)stabiliseren slecht is maar wel dat dit mogelijke problemen kan veroorzaken die erger kunnen zijn dan het originele "probleem"

Ik heb hier een heel stabiele regelbare voeding staan met 1uV resolutie (niet in alle bereiken). Hij haalt ook nog eens 1000V. Er zit een instelbare stroom begrenzing op. Nadeel is dat hij maar 100mA kan leveren en loeizwaar en groot is. Het is een Fluke 332 >:-)
Wat dan wel grappig is, ik kreeg ooit van iemand een, volgens eigen zeggen, Philips voeding met nixies. Dat bleek geen voeding maar een stroom en spanning calibrator te zijn.(maar dat vond ik helemaal niet erg)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Interessant topic. Leuk om te zien hoe de de Delta zich staande houdt. Voor mij weer een signaal dat ik mijn Delta mooi op mijn tafel laat staan.

miedema

Golden Member

Weer een zijstraatje: Het vernieuwen van de elco's van de Delta Elektronika

Ik kreeg mijn Delta defect, wat bleek te komen door een lekke elco. Wat doe je dan, je checkt andere elco's ook.
De eerste 2 kleine elcootjes die ik uitsoldeerde bleken nog 50..70% van de capaciteit te hebben, en een ESR van 15....50Ω! dus besloot ik om gewoon alle elco's te vervangen. De voeding is dan tenminste weer zo goed als nieuw, en kan weer jaren mee. Toch?
Ik heb m'n best gedaan om mooie elco's uit te zoeken. Long-life, high temp (die naast de vermogensweerstand onderin zelfs 125°C). En steeds keek ik waar die elco zat en wat z'n functie was, en probeerde daar de juiste elco voor te vinden. Een kwaliteit ontwerp verdient ook de beste elco's, ik gaf aan elco's ongeveer even veel uit als de Delta me gekost had....

Delta met nieuwe elco's (en vermogensweerstanden):

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/delta/IMG_4381__Delta_E30-1_nieuwe_elcos-600pix.jpg

Die zwarte plek op de print onder de grote vermogensweerstand is ook nog wat over te vertellen: Om de originele vermogens weerstand had Delta keurig een beugeltje gemaakt, zodat die weerstand ook mechanisch goed vast dat. (bescherming tegen schudden/trillen) Maar... dat beugeltje geleidde veel meer warmte naar de print dan de weerstand zelf! Zo zie ja dat ook Delta, terwijl ze duidelijk proberen om alles zo goed mogelijk te doen, toch iets over het hoofd gezien hebben.

Nadat m'n Delta er weer toppie uitzag nog maar een keer gaan meten, de rimpel zal met nieuwe, top elco's nu wel een stuk minder zijn:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/delta/Delta-E030-1-nieuwe-elcos-nullast-600pix.png
Niet dus! Bij de nieuwe meting (zwart) zijn de brom paaltjes precies even hoog, of soms iets hoger dan met de originele elco's (groen), en er is rond de 6kHz een soort resonantie in de ruis bijgekomen....

Maar eens kijken hoe het gedrag bij een dynamische load er nu uit ziet:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/dynload/_Delta-E030-1---test-12V-200-800mA-1,2kHz-ESR=0-600pix.jpg

Ook niet goed. Bij een stapverandering treedt er nu een ringing op, die er oorsponkelijk niet was.....
Nu had ik voor de uitgangselco's mooie Low ESR typen genomen. Laten we eens kijken hoe het er uit ziet als ik die elco's 0,1Ω serie weerstand geef:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/dynload/Delta-E030-1---test-12V-200-800mA-1,2kHz-ESR=100mR-20mVdiv-600pix.jpg

Kijk! nu is die ringing inderdaad weer weg. Maar de overshoot na een stap in de stroom is nu 3x zo groot geworden! (zeg van ±35mV naar ±100mV.

Uiteindelijk bleek een serie weerstand van 50mΩ het beste compromis:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/dynload/Delta-E030-1---test-12V-200-800mA-1,2kHz-ESR=50mR-600pix.jpg

De ringing is nu gedempt, en de overshoot is minder dan bij 0,1Ω. Dit gedrag lijkt ook het meest op de Delta met originele elco's.
De plaatje bij 120kHz zal ik jullie besparen, die vertoonden hetzelfde patroon.

Ook de ruisvloer lijkt met 50mΩ extra serieweerstand het meest op de originele Delta. Onbelast:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/delta/Delta-E030-1-nieuwe-elcos-nullast.-ESR=0,05R-600pix.png
En belast, 12V / 1A uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/delta/Delta-E030-1-nieuwe-elcos-12V-1A-ESR=0,05R-600pix.png
Je ziet dat die resonantie zo ongeveer weg is, en de ruisvloer weer aardig op het origineel lijkt.

Zo zie ja maar wat 50mΩ extra ESR uit kan maken! Delta had z'n uitgangselco hier waarschijnlijk nauwkeurig op uitgezocht!
(De door mij gebruikte Rubicon elco's worden gespecificeerd op 74mΩ ESR bij 100kHz, hiervan staan er, net als origineel, 2 parallel)

Het is dus heel makkelijk, zeker bij een doordacht ontwerp, met het vervangen van onderdelen van de regen in de drup te raken.....
En vernieuwen van elco's levert dus geen automatische verbetering op....

groet, Gertjan.