Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ha, de professionals! Het streelt mij de ziel, dat mijn principe door jullie ook wordt gebruikt, dank!

Helaas zijn mijn kennis en ervaring met power-FET's zo goed als nihil.
Zou ik een schema'tje kunnen krijgen van het gelijkrichterdeel van die SM7020-D om te zien hoe jullie het hebben opgelost? Dat is voor mij duidelijker dan met (veel) woorden.

Ik heb ook nog even aan triacs vóór de brug gedacht, maar dat vind ik geen prettige componenten.

Wat bedoel je met die dode tijd? wordt daar hysteresis mee bedoeld of een echte delay?

Dat is overigens ook iets wat ik mij bij het schema van @Sine afvroeg. is de hysteresis van die comparator voldoende vervelend heen-en weer geschakel te vermijden rond het omslagpunt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

@Jinny
Of faston auto schuifstekkers gebruiken. Gat in print iets groter maken. Kan weer makkelijk los en geen geschroef als
het in kast vastzit. Ik zoek nog een frezer voor een alu kast met koel ribben. Unibody style alleen bodemplaat kan los.
edit
Wellicht wil @electron920 zijn freesadresje delen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 4 april 2016 18:01:35 (10%)

Sine

Moderator

@eric
De comparator zoals hij er nu in zit heeft een hysterese van iets meer dan 1V.
Delta bedoeld dat als je met drie fets werkt je een tijd moet laten tussen het schakelen van enkel naar dubbel en omgekeerd, dit omdat je keiharde sluiting hebt als ze tegelijk in geleiding gaan.

Of je veel wint in dit geval door fets te gebruiken ipv diodes is de vraag, als je daar een paar geschikte schottky diodes in prakt valt de Vf wel mee, en bij 3A per diode is ook het verstookte vermogen niet gruwelijk. Die 7020 is een 20A voeding, daar wordt dat alweer wat spannender.

Een triac kan natuurlijk ook, en als je daar niet graag mee werkt kan een geschikte SSR ook nog, bonus daarbij is dat je kunt schakelen in de nuldoorgang.

Met die FET constructie kun je natuurlijk ook schakelen in de nuldoorgang, kwestie van een beetje extra elektronica

Ook hier zijn de kitjes binnen gekomen. Ik heb alleen nog twijfels over de te gebruiken transfo. Ik heb hier nog een paar ringkerne liggen 2x18 v 4.4A.
De onbelaste spanning is 21.7V. Nu twijfel ik wat te doen . Twee wikkelingen parallel gebruiken of twee aparte wikkelingen . Zou er veel moeten wijzigen om de 2x18 V te gebruiken?

RAAF12

Golden Member

Hangt er vanaf wat je wilt als Vmax aan de output. De schakeling is gedimensioneerd voor een trafo met midddenaftakking. Maar er zijn diverse mogelijkheden, met een dubbele wikkeling op de secundaire. Die twee parallel zetten en ook tot de max willen belasten vergt weer aanpassingen.

RAAF12

Golden Member

Op 3 april 2016 11:52:06 schreef blackdog:

De gedachte dat sense draden er alleen zijn voor externe toepassingen is niet correct.
De gedachte dat sense draden alle problemen met bekabeling verliezen oplost is niet correct.

LT heeft een mooi IC om de problemen met 2 losse, externe sense draden op te lossen. http://cds.linear.com/docs/en/ad/4180.pdf
Voor mij niet interessant, maar voor de heavy <G> power users wellicht een optie. Oeps, dat had ik beter kunnen combineren. Nou staan er twee van die vogels onder elkaar.

Wat betreft het sensing probleem:
680 ohm in serie met S+ lost het probleem (hogere spanning bij sensing) op.
Ik stel voor de 120 ohm sense weerstanden te vervangen door 100, dan wordt het 560 ohm in serie met S+.

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Ik begrijp je opmerkingen niet helelemaal...
Wat bedoel je nu precies, je zegt eerst dan je de 120 Ohm weerstanden wilt vervangen door 100 Ohm en daarna heb je het over 560 Ohm in serie met de +sense...
Que?

Ik heb het al opgelost met de sense lijnen maar als jij een oplossing weet die minder ingrijpend is dan de mijne(printbaanjtes onderbreken) hoor ik dat graag.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,

Ik heb een 680 ohm in serie met de S+ sense lijn, dan werkt sensing correct.

PS.
Vergeet die 100 ohm vervanging en 560 ohm maar even.

Sine

Moderator

Op 4 april 2016 17:28:48 schreef eross:
Ook hier zijn de kitjes binnen gekomen. Ik heb alleen nog twijfels over de te gebruiken transfo. Ik heb hier nog een paar ringkerne liggen 2x18 v 4.4A.
De onbelaste spanning is 21.7V. Nu twijfel ik wat te doen . Twee wikkelingen parallel gebruiken of twee aparte wikkelingen . Zou er veel moeten wijzigen om de 2x18 V te gebruiken?

18V 4A, dat maakt twee keer 2,5A bij 20V of 1x 2,5A bij 40V

Je moet wat weerstandswaarden op de print aanpassen, en TIP142's of andere dikke darlingtons zijn aan te bevelen als je voor de 40V versie gaat.

Tidak Ada

Golden Member

@Blackdog en markce:
De discussie over die weerstandjes doet mij een geval herinneren, dat ik ooit had met een CMOS schakeling in een motorsturing.
Er gebeurde iets vreemds, wat ik me nu zo gauw niet kan herinneren, maar wel hoe het ik het werkend heb gekregen: Eenvoudig een 100k weerstandje tussen de in- en uitgang van twee IC's. Het werkte, zonder dat een van mijn collegae het kon verklaren.
Er wordt wel eens over voodoo gesproken bij hf schakelingen, maar blijkbaar kan dit dus ook op bij eenvoudige stuurschakelingen optreden.

Mijn gedachte is nu, of er misschien iets met ferriten kan worden bereikt. Hebben jullie dat al geprobeerd?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 april 2016 14:24:13 schreef Sine:
@eric
De comparator zoals hij er nu in zit heeft een hysterese van iets meer dan 1V.
Delta bedoeld dat als je met drie fets werkt je een tijd moet laten tussen het schakelen van enkel naar dubbel en omgekeerd, dit omdat je keiharde sluiting hebt als ze tegelijk in geleiding gaan.

Ja daar zit wat in.

Of je veel wint in dit geval door fets te gebruiken ipv diodes is de vraag, als je daar een paar geschikte schottky diodes in prakt valt de Vf wel mee, en bij 3A per diode is ook het verstookte vermogen niet gruwelijk. Die 7020 is een 20A voeding, daar wordt dat alweer wat spannender.

Begrijp ik, maar ik vind het toch spannend om de mogelijkheden te bekijken.

Een triac kan natuurlijk ook, en als je daar niet graag mee werkt kan een geschikte SSR ook nog, bonus daarbij is dat je kunt schakelen in de nuldoorgang.
[bijlage]

Thyristors zijn voor mij gelijk aan triacs. Ik heb er nooit interesse voor ontwikkeld.

Met die FET constructie kun je natuurlijk ook schakelen in de nuldoorgang, kwestie van een beetje extra elektronica

Leuk, al die mogelijkheden, die naar voren komen naar aanleiding van een brain-fart van me, die dus blijkbaar ook in de praktijk is toegepast.
IJdelheid laat me naar mijn eigen oplossing neigen, maar ik laat het er voorlopig even bij zitten en probeer eerst die print aan het werk te krijgen.
Een en ander kwam naar voren tijdens het uitzoeken van componenten om een indruk te krijgen wat ik aan behuizing nodig zou hebben en hoe ik mijn trafo optimaal zou kunnen benutten.
Nu denk ik er over om het eerst maar bij een broodplank te laten.
Als dat dan enigszins bevredigend wekt, ga ik eens uitzoeken welke toeters en bellen er op geplakt kunnen worden. Hopelijk kan ik dan wat steun vinden om de voor mij nieuwe technieken te gaan gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

ff een andere vraag,

Hoe zou deze voeding op een spontane sluiting moeten reageren?
Ik heb hier namelijk 1 van mijn 2 TIP142 naar de jachtvelden geholpen..

verhaaltje:

TIP142 draadjes aan gesoldeerd, op een koelblokje geschroefd (geïsoleerd),
draadjes op print gesoldeerd en meten wat hij doet.
Mooi regelbaar van 0 tot 35 volt, dan nu de stroom, een mist lamp erop aangesloten met een A-meter er tussen en meten ook mooi regelbaar van 0 tot 4 A (afgesteld).

Ik gooi de lamp en de meter los en de snoeren vallen van het buro af tegen mijn been en tegen elkaar. Een kleine knetter, CC ledje gaat aan (een knipper van een seconde), CC ledje gaat uit en er begint rook te ontsnappen van 1 van de componenten, welke weet ik niet is nog niks zwart geworden door de snelle voet reflex naar de uit schakelaar.

Nu heb ik de 2 TIP's gemeten en 1 daarvan is in sluiting,

Ik zou zeggen dat de stroombegrensing dit toch zou moeten voorkomen?

duck-tape does miracles...so do I

@Tidak
Het is gewoon goed te verklaren. Als je uittekent hoe verschilspanningen op de + en de - lijn van de voeding via de senselijnen gecompenseerd worden, zie je dat het S- verschilsignaal verzwakt wordt en het S+ verschilsignaal niet. Vandaar dat S+ overgecompenseerd wordt, wat ik met 680ohm corrigeer (geeft zelfde verzwakking als S- heeft).

PS
Het foutsignaal van 100mV was nog wel grappig, maar 0.5 ohm compenseren bij 2A wordt wel een hele sprong...

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 4 april 2016 22:09:30 (14%)

bprosman

Golden Member

Vanuit de oude doos een schema van een voeding die ook een relais gebruikt om de wikkelingen te schakelen. Deze voeding is op basis van een MC1466, volgens mij een zwaar obsolete ding.

NTL08.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

@PeterR
Er is verschil in transistor of weerstandsrook/geur. Even sniffen met de neus boven de print? Die twee zevenwatters zullen nog wel OK zijn....

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 april 2016 22:05:25 schreef bprosman:
Vanuit de oude doos een schema van een voeding die ook een relais gebruikt om de wikkelingen te schakelen. Deze voeding is op basis van een MC1466, volgens mij een zwaar obsolete ding.

[bijlage]

heb hier nog een stelletje MC1468s monolytische +/- max 15V tracking regelaar, waarvan een in TO66 behuizing voor groter vermogen. Heel obsoleet, maar o, zo mooi ontworpen.
En wat dacht je van de roemruchte 723, oud, maar wordt nog steeds toegepast, maar ja, al die componenten er omheen, da's zo 1980....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

@Peter R: weet je zeker dat het echte TIP142's waren, geen goedkope van Aliexpress of zo?

Zou het kunnen dat die andere TIP142 op een of andere manier niets gedaan heeft? Als je per ongeluk alles door een enkele tor laat doen en die vervolgens nog even 140W laat stoken gaat het wel mis.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja ik weet dat er verschillende type rook zijn :)
dit type Rook type is volgens mij een weerstand rook.

De echtheid weet ik niet, Ik heb ze uit Eindhoven. Ik kan wel ff een foto van de desbetreffende tor plaatsen..

En of de ene tor niks gedaan heeft weet ik ook niet, ik denk het niet want toen ik de draadjes weer vast gemaakt had heb ik ge voeding kort getest met 1 tor en dat deed hij zonder probleem.

edit:
Foto ingevoegd, dit lukt niet met de telefoon.

duck-tape does miracles...so do I

Die van mij zien er zo uit:

Wat heb je er voor betaald ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi,

Hieronder een foto van een handje TIP142 en TP147 transitoren, allen van het merk ST.
http://www.bramcam.nl/Diversen/TIP142.png

Roland,
Jouw behuizing van de TIP142 heb ik nog nooit gezien, de behuizing wel maar niet voor de TIP140 series.

Als ik het goed onthouden heb is dit een mix die komt van EOO en Farnell.

Sorry, is zeer moeilijk te fotograferen om de text duidelijk te krijgen (binnen redelijke tijd)

Gegroet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op dinsdag 5 april 2016 08:49:54 (12%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Die ST micro TIP142 in een TO-3P behuizing van Roland zijn vermoedelijk vrij oude componenten, een ST TIP142 is al enige tijd een TO-247 behuzing. Er bestaat een TIP142T is een TO-220 behuizing, maar die zijn maar 90W.

De mijne zien er net zo uit als op de foto van Blackdog, jaren geleden eens 100 stuks ST TIP142 bij Farnell gekocht in een aanbieding en die werken perfect.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik zal hem vanavond ook eens tussen de bank schroef zetten, ff kijken wat de grote van de die is.

duck-tape does miracles...so do I
RAAF12

Golden Member

Hier staat een foto om de die te vergelijken
http://www.circuitsonline.net/forum/view/76403/1/

Btw. Die messingkleur van de ST TIP147 op de foto van Blackdog ben ik ook weleens bij een TIP142 van ST tegengekomen.

Dit topic is gesloten