Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Op 7 april 2016 17:55:49 schreef rew:
..., op de BLDC+prop die in een bescherm-kooi zitten omdat ik met een ESC bezig ben. ESC gewoon op stroom sturing, 10A door de motor en alles blaast lekker droog.... Het ding heeft m'n portemonnay gepakt, de postbank-card er uitgehaald en die vervolgens opgegeten.

En hoe ziet je prop er nu uit? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

De "contactloos betalen" discussie ook gelijk opgelost :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben even wat power-spul aan het testen. Belasting: een 50W weerstand.
http://prive.bitwizard.nl/dsc06412_small_small.jpg
Ik rook ineens de IKEA meubel-materiaal-wordt-gezaagd geur. En dit was maar 15W!!!

Wist je trouwens dat de GATE weerstand in een schakelend ding best wel warm kan worden? Auw! (ik had de schakelfrequentie op 200kHz gezet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

200kHz, een flinke MOSFET met total gate charge van 150nC geeft je al ongeveer 150mW, dus dat lijkt me niet zo vreemd, afhankelijk van het formaat van die weerstand en de koeling natuurlijk. Meestal heeft zo'n gate weerstand geen grote kopervlakken om warmte aan af te staan, dus dat wil wel.

Die vermogensweerstand mag ook alleen 50W opstoken als hij thermisch goed gekoppeld is met een flink koelblok. Een kleine soldeerbout is ook maar 25W of zo, en die kan ook ruim over de 400C worden. Nu is het effectieve oppervlak daarvan natuurlijk nog wel eens stukje kleiner dan dat van die weerstand, maar je hebt niet veel vermogen nodig om iets heel erg heet te krijgen, als dat vermogen maar slecht genoeg afgevoerd wordt lukt dat uiteindelijk wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Verrek, Met een heatsink van 1000 cm2 mag ie pas z'n rated 50W hebben. Met een heatsink van 1cm2 (vrijwel niets, zoals bij mij) mag ie slechts 10W verstoken.
update: M'n total gate charge opgezocht. Bij deze 68nC (bij 25A en 15V, terwijl ik nu op 1-2A en 24V zit...).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 april 2016 20:23:11 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb zo'n ding ooit in een beker met water gehangen om te koelen, ook effectief :), na een paar uur kon ik mijn vinger niet meer in het water houden :+

Met die vermogensweerstanden is het trouwens ook altijd erg makkelijk om het kunststof van die krokodillenklemmetjes of van je probes te vernaggelen, die aansluitingen geleiden ook prima warmte.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ik heb zo`n weerstand per ongeluk stevig overbelast.
Er ging iets van 10x het toegestane vermogen in.
Het resultaat was een flinke klap, en een van de uiteindes werd gelanceerd, het zwarte dopje waar het aansluitlipje in zit.

Gelukkig zat er een koelplaat in de weg, het aansluitlipje boorde zich daarin, anders was het misschien wel anders afgelopen…

Henry S.

Moderator

Die weerstanden zijn daarom ook niet geschikt als remweerstand, dan ploft er ook snel een dop uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarom weet ik nog niet, maar schade is "so far"... 3 weerstanden en 1 mosfet....
http://prive.bitwizard.nl/dsc06688_small_small.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Holy hell, welke chinees heeft die spaghetti er op gebakken ?

Op 7 augustus 2016 21:55:07 schreef Sine:
Holy hell, welke chinees heeft die spaghetti er op gebakken ?

ik denk de loodgieter :)

Die oranje draden? Die heeft de toekomstige eigenaar ("loodgieter") er zelf op mogen doen. Maar het is heel aardig gegaan. de ruimte tussen de mosfets om een gat te maken waar je de draden aan kan vastmaken is zodanig klein geworden dat die gaten kleiner zijn geworden dan deze draden. Dus aldaar op de 5 source-pins aansluiten is een redelijk compromis.

Al gezien waar (een deel van) de weerstand heen is? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 augustus 2016 23:02:22 schreef rew:
[....]
Al gezien waar (een deel van) de weerstand heen is? :-)

Zo te zien op de pootjes van die andere mosfet (?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zet er beter een degelijke weerstand in :P

iets als dit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2016 23:02:22 schreef rew:
Al gezien waar (een deel van) de weerstand heen is? :-)

Baantje om de aarde?

De vorige keer was zo'n weerstand gewoon van z'n plek af gevlogen. Losgesoldeerd en gaan wandelen. Deze zat zeker beter vast... :-)

@Testman: Je moet je realiseren dat als je ipv rondjes om de koker, je "zo kort mogelijk" 2.5mm2 draad van de ene naar de andere kant legt, je een vergelijkbare (*) weerstand hebt met deze....

Bij 100A (~10W) wordt die weerstand officieel te heet. Hij zal zich lossolderen. Maar exploderen is niet aan de orde. Bij 100A gaan de mosfets ook niet stuk. Die kunnen 2.5x meer CONTINUE. Hier zijn ze niet goed genoeg gekoeld voor dat continue, maar dan zouden ze na een paar sec gaan roken. Niet PANG zoals nu.

Echt, er moet iets van 1kA gelopen hebben. Rond de 1kW in de weerstand. De mosfets kunnen dat gewoon hebben. Maar dan moet je wel een keer kappen na iets van 7 µs. Dat de mosfet na 10 of 50 µs geploft is kan ik natuurlijk niet waarnemen.

(*) 1.2 mOhm, deze is 1mOhm.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 8 augustus 2016 00:11:43 (76%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je ziet in apparaten die veel minder stroom kunnen verstoken al snel 2 of 3 weerstanden parallel gezet. gewoonweg omdat de stroom te hoog is en je afwijking krijgt. hetzelfde met fets, worden ze te heet dan zijn ze in een knipper met je ogen in rook opgegaan.

dat punt van omslag ( overlijden of net op tijd uitzetten ) heb ik met eindtorren in een voeding al vaker zien gebeuren. net op tijd afzetten en de torren overleven het gewoon. bij een fet is het na afkoelen toch niet geheel meer gelijk in specs doorgaans..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 13 augustus 2016 23:41:15 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Vrijdag op het werk was ik samen met een collega een 700Ah 48V accu terug aan het plaatsen in de heftruck. Mijn collega had de accubak aan een andere heftruck hangen en ineens boem boem boem pfffffffst boem boeem. Gelukkig hield het ook snel weer op. Snel de bak neer gezet. Bleek dat de harp-sluitingen van staal die we gebruik hadden wat verschoven waren en contact met de polen maakten. De sluitingen waren zelf ook aardig opgebrand vandaar de kortsluiting beperkt van duur was.
Bijna alle vuldoppen waren eraf gesprongen en de bovenkant van de platen was net zichtbaar ( te weinig water). Toch heeft de accu verder geen noemenswaardige schade opgelopen en kan er nog steeds even lang gereden worden als normaal. De accu zelf is al 16 jaar oud en was al aan vervanging toe.

Toch vraag ik me af kan zo een accu er nu echt tegen omdat de duur zo kort is en omdat er nog voldoende water in zat zodat de warmte ontwikkeling in de accu zelf beperkt is gebleven.

Wat zou zo iets met een nieuwe accu doen, dat lijkt me veel ernstiger i.v.m. de lagere interne weerstand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In eerste benadering is het eenvoudig. Voor het rekenvoorbeeld neem ik een 12V accu die 2kA kortsluitstroom levert. Dan krijg je gewoon 24kW aan energie in de accu. Zolang die accu dan nog niet boven de maximaal toelaatbare temperatuur komt is er niet zo veel aan de hand. Maar met 24kW op zo'n accutje duurt dat natuurlijk nog geen minuut voordat het zover is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Dat was inderdaad mijn gedachte het duurde alles niet erg lang.

Maar aan de andere kant wat is de max toelaatbare temperatuur als je dat erg plaatselijk gaat bekijken. Als het aanwezig water en zuur in een paar mS aan het verdampen slaat heb je toch erg hoge temperaturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

30 jaar geleden bij een kennis van me: Een 120Ah accu aan het opladen in de werkplaats. Stond aan de andere kant van de ruimte.

Toen wilde hij even een stuk ijzer afslijpen. Vonk naar de andere kant en de accu compleet ontploft. Alleen de buitenste twee celcompartimenten (3 x woordwaarde) waren nog heel. Plafond onder het accuzuur en de toko vol met plastic brokstukken.
Een geluk dat er niemand gewond is geraakt.

@rew: Inderdaad was dat zo, even de chemische reactie terugdraaien in een paar milliseconden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 18 augustus 2016 17:34:40 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat is geen overstroom-ontploffing geweest, maar een knalgas ontploffing. Laad je door als een lood-accu vol is, ga je water ontleden in waterstof en zuurstof. Samen knalgas genaamd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ken zo ene die een accu weten ontploffen heeft en één van de polen zijn hoofd net had gemist.

die ging echt lopen als ik een accu aan de lader bevestigde. had een schrik voor de rest van zijn leven op gelopen.
ooit ook eens een nieuwe leasewagen gezien met ontplofte accu. laadregelaar defect. paar weken oud maar toch total loss

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit topic is gesloten