Ik wilde voor mijn voeding (30V 1.5A) ook een stroom uitlezing hebben. Mijn emittor weerstanden zijn (zoals in de kit) 0.33Ω. Blackdog gaf in deel 2 van dit topic, het volgende schema: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1824046#1824046
Ik heb echter het schema uit deel 1 gemaakt, wat hieronder te vinden is:
Bij mij zijn de waarden:
CO Labvoeding 2016:
R7=120Ω (standaard), R8=120Ω (standaard), R9=0,33Ω (standaard), R10=0,33Ω (standaard)
Blackdog stroom adapter:
R3=1K8, R4=1K98 1% (2K parallel aan 200K), R5=10K2 1%, A=OP07 (ipv OP177)
De formule voor spanning versterking van de niet inverterende versterker is: A= 1 + R5/R4. De gewenste spanning versterking 165mV @ 1A wat neer komt op A = 6,06. Met de door mij gekozen waarden van R4 en R5 en een instelpotmeter van 100Ω komt dat neer op een variabele versterking tussen 5,90 en 6,15, prima dus.
Dat blackdog goede schema's kan maken wist ik wel, maar toch werkte het de eerste keer niet. Wat op het stroom adapter schema niet is te zien, maar wel op het schema van de CO voeding 2016, is dat de positieve uitgang J2 aan de massa hangt. Dit moet natuurlijk dezelfde massa zijn als de massa van de stroom adapter! Na de massa in mijn test schakeling te hebben doorverbonden, werkte alles prima, en natuurlijk is het blackdog precies in te stellen.
De linker meter heeft 165mV aan (het lukte me niet de HP 6218C voeding precies op 165mV te zetten, maar ik hoop dat blackdog het met vergeeft met 164,899mV), de rechter meter 1.000V.
Ik heb de print ook blackdog style gemaakt, dus korte bedrading en de aansluitingen zo veel mogelijk met de aansluit draden van de onderdelen maken.
Boven (C2 en C3 zitten onder het IC, in de IC voet):
Onder:
Aangezien ik geen OP177 had, heb ik een OP07 gebruikt. Ik heb ook nog getest met een NE5534 maar die had 5mV offset. Een uA741 was zelf beter dan dat, met maar 1mV offset. De OP07 was natuurlijk weer beter dan dat.
Ik hoop dat anderen die ook stroom uitlezing willen en de standaard kit waarden gebruiken, hier inspiratie door hebben gekregen.
Volgens mij is het schema dat in deel 2 staat, functioneel gelijk aan het schema wat in deel 1 (wat ik dus heb gebouwd).
Bedankt blackdog voor je schema !