Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Is dit normaal gedrag?:

Ik heb een belasting die Max. 5A. trekt,
als ik de (open klem) spannings bereik op 10V. zet en stroom op 0A. en sluit de belasting aan.
Dan zakt de spanning in, so far so good.

Nu schroef ik de stroom rustig op, en als de voeding overspringt van CC naar CV rond de 9.5V (+/-3.3A) dan zakt de spanning in naar 8.1V en blijft daar op staan tot ik aan de spanning pot draai.

En als ik hem instel op bijv. 3A (CC brand,6.7V) en ik draai de spanning rustig terug gebeurt er niks tot ik op een punt kom dat hij van CC naar CV springt en dat zakt de spanning in 1x ruim 2V in (naar 4.2V).

Is dit de hysteresis tussen de CC en de CV?

Daarbij als ik de belasting aansluit/los haal zakt/stijgt de spanning met 3.5V.

Iemand tips waar ik moet kijken?

duck-tape does miracles...so do I

Zo heb een aardig stukje gemist de afgelopen week zie ik al.
Erg leuk die medicijnen met een geel stickertje.

@Sine, probleem is wel een groot woord er voor maar heeft toch wel meegeholpen dat er over nagedacht was/werd.

@Peter,
Als ik moet gokken dan zou ik het in bekabeling zoeken.
Heb het gevoel dat er ergens meer weerstand aanwezig is welke mee gaat spelen zodra je stroom begint te vragen (hetzelfde effect wat je bij een transformator onbelast en belast hebt).
Als ik ook jouw foto vergelijk met de van Blackdog dan kan je zien dat hij dikkere bekabeling heeft gebruikt bij de emitor en collector van beide transistoren en ook bij de uitgang. Ook lengte van de bekabeling gaat dan een grotere factor spelen.

Daarbij als ik de belasting aansluit/los haal zakt/stijgt de spanning met 3.5V.

Had je een kit of eigen onderdelen ? In het laatste geval zou ik een de emitter weerstanden controleren, 3.5V over de interne bedrading is wel erg veel.

Wat gebeurt er met de spanning over je afvlak elco ? Misschien zakt je trafo wel in bij hogere stromen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi Peter R.

Wat doe de spanning nu, zakt hij af daald hij...
Als het random is, dan zijn er vrijwel zeker generatie verschijnselen aan het werk!
Voedingen lijken vaa keen hysteresis te hebben, dus dat ze niet terug komen op de zelfde waarde al je debelasting los haald.
Dat heeft ondermeer twee oorzaken, de eeste is de opwarming van de voeding die drift veroorzaakt .
En de tweede is dat een opamp als de voeding daar mee uit is gerust zoals de CO voeding en vele anderen voedingen,
Een openloop bandbreedte heeft die ver onder de 1Hz zit.
Dit houd in dat de voeding soms wel 15 seconde nodig heeft om op zijn begin waarde terug te komne (als er geen temperatuur drif in het spel is)
Over welke grote van drift heb ik het dan, denk dan aan een enkele mV als de voeding rond de 10V staat.
Alles meer dan een paar mV heeft andere oorzaken.

Heb je een scoop?
Wat voor belasting gebruik je?
Mijn ervaring met E;lectronische Dummy Loads is dat dit niet lekker regeld als je in de stroombegrensings mode komt van de voeding.
Ik test de stroombegrensing van een voeding bijna altijd met een weerstands belasting ter voorkoming van vreemd gedrag.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik wilde voor mijn voeding (30V 1.5A) ook een stroom uitlezing hebben. Mijn emittor weerstanden zijn (zoals in de kit) 0.33Ω. Blackdog gaf in deel 2 van dit topic, het volgende schema: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1824046#1824046

Ik heb echter het schema uit deel 1 gemaakt, wat hieronder te vinden is:
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-71.png

Bij mij zijn de waarden:

CO Labvoeding 2016:
R7=120Ω (standaard), R8=120Ω (standaard), R9=0,33Ω (standaard), R10=0,33Ω (standaard)

Blackdog stroom adapter:
R3=1K8, R4=1K98 1% (2K parallel aan 200K), R5=10K2 1%, A=OP07 (ipv OP177)

De formule voor spanning versterking van de niet inverterende versterker is: A= 1 + R5/R4. De gewenste spanning versterking 165mV @ 1A wat neer komt op A = 6,06. Met de door mij gekozen waarden van R4 en R5 en een instelpotmeter van 100Ω komt dat neer op een variabele versterking tussen 5,90 en 6,15, prima dus.

Dat blackdog goede schema's kan maken wist ik wel, maar toch werkte het de eerste keer niet. Wat op het stroom adapter schema niet is te zien, maar wel op het schema van de CO voeding 2016, is dat de positieve uitgang J2 aan de massa hangt. Dit moet natuurlijk dezelfde massa zijn als de massa van de stroom adapter! Na de massa in mijn test schakeling te hebben doorverbonden, werkte alles prima, en natuurlijk is het blackdog precies in te stellen.

De linker meter heeft 165mV aan (het lukte me niet de HP 6218C voeding precies op 165mV te zetten, maar ik hoop dat blackdog het met vergeeft met 164,899mV), de rechter meter 1.000V.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160517_214115_cleaned.jpg

Ik heb de print ook blackdog style gemaakt, dus korte bedrading en de aansluitingen zo veel mogelijk met de aansluit draden van de onderdelen maken.

Boven (C2 en C3 zitten onder het IC, in de IC voet):
http://www.uploadarchief.net/files/download/20160517_214300_cleaned.jpg
Onder:
http://www.uploadarchief.net/files/download/20160517_214603_cleaned.jpg

Aangezien ik geen OP177 had, heb ik een OP07 gebruikt. Ik heb ook nog getest met een NE5534 maar die had 5mV offset. Een uA741 was zelf beter dan dat, met maar 1mV offset. De OP07 was natuurlijk weer beter dan dat.

Ik hoop dat anderen die ook stroom uitlezing willen en de standaard kit waarden gebruiken, hier inspiratie door hebben gekregen.

Volgens mij is het schema dat in deel 2 staat, functioneel gelijk aan het schema wat in deel 1 (wat ik dus heb gebouwd).

Bedankt blackdog voor je schema !

marcob

Golden Member

Om voedingen te testen heb ik ooit een eenvoudige dummy-load gemaakt. Heeft me al veel plezier gegeven (en opgeblazen 2N3055's)
Toch wil ik hem met jullie delen. :-)

ps: Hoe meer 2N3055 met een 1 Ohm weerstand, hoe meer stroom erdoor kan. Die 15Amp haal je niet met drie power torren.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
miedema

Golden Member

Op 17 mei 2016 22:29:57 schreef flash2b:
Wat op het stroom adapter schema [van Blackdog] niet is te zien, maar wel op het schema van de CO voeding 2016, is dat de positieve uitgang J2 aan de massa hangt. Dit moet natuurlijk dezelfde massa zijn als de massa van de stroom adapter! Na de massa in mijn test schakeling te hebben doorverbonden, werkte alles prima,

Een belangrijk puntje voor nabouwers!
Het is de gebruikelijke opzet bij labvoedingen, maar minder ervaren bouwers zullen dat inzicht niet hebben, en hier makkelijk de mist mee ingaan....

Blackdog, mischien nog even vermelden bij je schema(s)?

Edit: Ter verdere verduidelijking:
De massa van de hulpvoeding hangt aan de plus van de uitgang. (kijk maar naar de massa tekens in het CO-voeding schema)
Blackdog heeft de aansluitingen van de stroom-buffer correct aangegeven. De onduidelijkheid zit er in dat de massa tekens in de stroom-buffer schema's (onder de ontkoppel C's) dus ook aan de +uit zitten (punt J2 in het door flash2b gebruikte schema), en NIET aan de kast of de min van de hoofdvoeding.....

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

<Confused> En als het al eerder uitgelegd is excuses, dan heb ik dat gemist maar de (+) wordt toch geregeld door de eindtorren ? Ben door het schema dan ook in de waar waarom de aansluiting waarvan ik dacht dat het de (+) van de voeding was aan GND ligt (in het voedingsschema).

Groeten , (ook) Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

De plus van de uitgang is de massa van de hulpvoeding.

Het is wat verwarrend, maar voor de regeling ziet het er zo uit alsof de min uitgang geregeld wordt.

Bram en andere,

Ik gebruik en 65 watt lamp met evt daarnaast nog een Load ala bram z'n ontwerp.

Ik heb btw nu de sense lijnen aangesloten om de verliezen van de bedrading op te vangen. Ik denk dat dit gelukt is want nu is het gedrag van de voeding anders :)

Als nu de belassting omhoog gaat, gaat het voltage ook om hoog. Met 1.3 volt op 5 ampère.

Lijkt mij ook niet goed wel? :)

De transformator spanning zakt bijna 1 volt in onder de volle 5 ampere

En de gelijk gerichte spanning zakt 4 volt in van 25 naar 21..rotte brugcel?

[Bericht gewijzigd door Peter R. op woensdag 18 mei 2016 21:28:53 (16%)

duck-tape does miracles...so do I

Nee hoor, geen rotte brugcel, de elko top spanning is door de belasting lager(onbelast ongeveer 1.44 × U-trafo).
Sluit eens een lagere belasting aan, zodat de max stroom rond de 1 amp komt bij bijv 12V. Bekijk dan het gedrag van cc en cv eens en meet de diverse spanningen.

flash2b

Special Member

Op 18 mei 2016 09:15:52 schreef miedema:
Edit: Ter verdere verduidelijking:
De massa van de hulpvoeding hangt aan de plus van de uitgang. (kijk maar naar de massa tekens in het CO-voeding schema)
Blackdog heeft de aansluitingen van de stroom-buffer correct aangegeven. De onduidelijkheid zit er in dat de massa tekens in de stroom-buffer schema's (onder de ontkoppel C's) dus ook aan de +uit zitten (punt J2 in het door flash2b gebruikte schema), en NIET aan de kast of de min van de hoofdvoeding.....

Het schema van de CO Labvoeding 2016 was een stuk overzichtelijker geweest als de Auteur de hulp voeding bovenin had getekend. De spanning en stroom regeling had dan ook aan de bovenkant gestaan, en de pass transistors konden dan worden geflipped in de tekening.

Het was dan logisch geweest dat de massa van de hulp voeding, onder de hulpvoeding had gestaan en dan had de stroom ook netjes vanuit de 7805 --> Stroombron --> Pass transistors --> Massa gelopen. Nu is het niet logisch getekend.

Bij Delta tekenen ze dit ook op die manier.

Probleem voor mij was dat het stroom adapter op het schema van Blackdog de massa van de hulpvoeding in de cut-out niet getekend is. De "O" en de "O" 7805/7905 zitten allemaal vast aan dezelfde massa (zoals de koppel C's). Maar ik was er snel achter waarom de OP07 helemaal niet regelde.

bprosman

Golden Member

Het schema van de CO Labvoeding 2016 was een stuk overzichtelijker geweest als de Auteur de hulp voeding bovenin had getekend.

Misschien voelt iemand zich geroepen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Hoe je het ding ook tekent, de massa van de hulpvoeding hangt aan de +uitgang.

Dat werkt verwarrend.

En ja, ik heb de eerste versie getekend :P

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 18 mei 2016 23:27:00 (24%)

Tidak Ada

Golden Member

Bij HP ook, maar ik ken andere schema's, die nog veel 'onoverzichtelijker' zijn.

't Is maar wat je gewend bent... :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Onbeslaste spanningen:
Trafo:19.1v
Na gelijk richter:26
Uitgang:17v

Belast met 1A:
Trafo:18.8
Na gelijk richter:24.6
Uitgang:17.3

duck-tape does miracles...so do I

@Peter,
Je hebt het erover dat je de sense aansluiting in gebruik hebt genomen, heb je alleen de draden aangesloten of ook Blackdog's extra aanpassingen gedaan (printbanen onderbroken en 2 doorverbindingen gemaakt)?

Altijd dezelfde meetresultaten of wisselend (opmerking van Blackdog)?
Probeer eens alle AC bekabeling te twisten en uit de buurt van andere bekabeling te houden (vooral parallel laten lopen geeft de meeste kans op overspraak)

Ik heb alleen de sense in gebruik genomen en (nog) niet de BD aanpassingen toegepast (ik las ergens voor de gevorderde gebruiker die alles uit de voeding wou halen) :)

De spanning blijft stabiel op de laatste digit na, die schommelt heeel rustig.

Alleen bij het aansluiten/veranderen van de belasting verandert het voltage.

Spanning voor de CO print zakt (trafo en gelijkrichter)
Spanning na de CO print (op de uitgang) die stijgt. (sinds de sense draden)

twisten van de AC zal ik zo eens doen.

duck-tape does miracles...so do I

Om een juiste functie van de sense optie te krijgen moet je de aanpassingen maken. De aanpassingen staan in het topic van Blackdog.
Gaatje boren, 3 baantjes onder breken en 2 draadbruggen maken.

Blijf het apart vinden hoe de voeding bij jou reageert.
Mijn gedachte blijft toch dat er ergens teveel spanningsval optreed aangezien de sense optie effect blijkt te hebben.
Meet anders eens wat de spanning over de uitgang van de hoofd print naar de aansluit bus is.

Sine

Moderator

Als je spanning zo ver opmhoog gaat dan is waarschijnlijk de bedrading van de print naar je uitgangsbussen ook wat aan de magere kant.

In de startpost van dit topic staat ook nog iets over de sense lijntjes.

Ik doe iets niet goed, maar ik kan niet vinden wat!

Ik heb twee van deze paneelmeters : http://www.aliexpress.com/item/High-Accuracy-0-4-3000-33-000V-LED-Digi…

Gezamenlijk zitten ze op een 5V voeding, deze 5V wordt alleen gebruikt om de meters te voeden en is verder op geen enkele manier met de rest van de voeding verbonden.
Spanning meten gaat prima met de eerste meter, + en - zitten op de beide lippen op het printje met de aansluitbussen.

Ik heb de schakeling van BD (2) gebouwd om de stroom te meten. Printje nagemeten met multimeter, komt aardig in de buurt. Ik gebruik de +5 en -5V die ook door de andere opamp wordt gebruikt om de opamp te voeden. Zodra ik printje aansluit op de tweede meter, zakt de spanning volledig in, lijkt wel op sluiting..
Haal ik de spanningsmeting los, dan doet de stroom meting het keurig.
Ik gebruik de punten voor de stroommeting zoals aangegeven.

Iemand enig idee??

Gr,
Erik

Je hebt 2 aparte voedingen nodig voor die meters de -'en hangen aan elkaar.

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi Dantos,

De meter voedingen mogen NIET aan elkaar hangen!
Voor iedere meter heb je een eigen voeding nodig die geheel gescheiden is van alle andere voedingen.
En je ik weet dat je "soms" creatief kan zijn met de voedingen, maar meestal is dat toch knoeiwerk :-)

Alles los een eigen voeding, betekend nooit problemen.

De stroom voorversterker die ik voorstelde, mag gevoed worden uit de + en - 5V voeding van de CO voedings print.
Let op de tekst die ik bij het laatste schema heb gezet waar welke draad aan komt.
De ontkoppel condensatoren komen NIET aan de min van de CO voeding maar aan het "nulpunt" van de + en -5V voeding wat uiteindelijk de + van de uitgang is.
De condensatoren komen eerst op het opamp printje met één zijde aan elkaar en dan met een kort draadje naar het "nulpunt".

Een massa teken, betekend niet de "-", de massa heeft het potentiaal dat de ontwerper kiest voor de goede werking van zijn schakeling.
"Assumption Is The Mother Of All Fuckups" ;-)

Een aantal bouwers van de CO voeding heeft problemen met meters en voedingsspanning stabiliteit bij belasting.
Ik heb me hiervoor gek gemeten en getyped :-)
Er hier en daar een optie uit mijn topic halen en denken dat het dan goed gaat werken, is jezelf voor de gek houden.

Of jullie bouwen hem kort, netjes en dik bedraad, zoals de orginele versie aangeeft, of je gaat Full Monty
Creatief shoppen in mijn aanwijzingen/modificaties is vragen om een slechte werking van de voeding.
Sorry, maar voedingen zijn complexe materie...

Ik help jullie graag, net als Sine dat doet, maar ik verwacht minimaal goede uitleg van de problemen, met voldoende duidelijke foto's hoe julie voeding in elkaar steekt.
Dus b.v. zoals hieronder door een "virtuele" bouwer van de voeding ons zo kunnen laten weten

De voeding regeld onbelast goed van "0" tot 31V bij een trafo van 2x 15V AC
Ik heb gekozen voor een maximale uitgangs stroom van 3-Ampere.
Mijn trafo is 2x15V en 2x 5-Ampere
Ik gebruik een 15 Ampere brugcel
Ik maak gebruik van 10.000uF buffer elco.
De potmeters zijn de gene die bij het pakket zaten.
De lengte van de bedrading vanaf de CO print naar de aansluitklemmen is 18CM
De draaddikte die ik heb gebruikt hiervoor is: 0,4mm over het plastic gemeten
Voor de + en de - 5V voeding heb ik extra windingen over mijn ringkern trafo gelegd, bij 225V netspanning meet ik 9,5V AC per winding.
Voor de emittor weerstanden heb ik 0,22 Ohm gebruikt.

Probleem
Als ik een autolamp aansluit kom ik nooit aan de 3 Ampere stroom, weten jullie wat het probleem kan zijn?
Met een 24V 5-Watt lampje werkt de voeding touwens goed.

Kijk zoiets zou ik graag willen zien van jullie, zodat de gene die hulp kunnen bieden, niet constand moeten gissen van hoe, wat en waar.
Ook met al onze ervaring, is het vrij lastig jullie met enthousiasme gecreëerde problemen op te lossen ;-)

Een goed weekeinde!
Verder weinig hulp van mij beschikbaar, door drukte aan deze kant.
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Welke spanning Bram?
Met een 21W, 5W en een 10W (gbruikelijke waarden in de automotive) kom je aan 36W.
Bij 12V.
Zit je al aan de 3A.

Goed lezen dame..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De voeding regeld onbelast goed van "0" tot 34V bij een trafo van 2x 18V AC (amplino 78014)
Ik heb gekozen voor een maximale uitgangs stroom van 5-Ampere.
Mijn trafo is 2x18V en 2x 8.33-Ampere
Ik gebruik een 15 Ampere brugcel
Ik maak gebruik van 2x 4700uF buffer elco.
De potmeters zijn bourns 10 turns 1k.
De lengte van de bedrading vanaf de CO print naar de aansluitklemmen is +-12CM naar de torren +- 5cm (TIP142)
De draaddikte die ik heb gebruikt hiervoor is: 1,5q.
Voor de + en de - 5V voeding heb ik extra windingen over mijn ringkern trafo gelegd, bij 231V netspanning meet ik 9V AC.
Voor de emittor weerstanden heb ik 0,18 Ohm gebruikt.

Probleem.

Voor mij geen meer :)

Oplossing voor mij: kabels gebundeld die bij elkaar horen en geen sense draden meer :p (zie de alsnog geen showroommodel foto:P)
(met sense stijgt de spanning +-100mV per A en zonder zakt hij +-20mV per A)

Dit is voor mijn doel goed genoeg, mocht er nog een simpele oplossing zijn om het naar 0 toe te brengen, mag altijd.

wit/blauw: V/A POT draden
rood/zwart: front LED draden
alle andere kleuren: V/A meter draden

@MdBruin
De spanning op de aansluitbussen is hetzelfde.

@Sine
"Deze zijn als optie op de printen gezet voor de mensen die tot het gaatje willen gaan... "

Aangezien mijn spanning wat inzakte dacht ik "ik gebruik ze eens en kijk wat er gebeurt"

@blackdog

"Sorry, maar voedingen zijn complexe materie..."

Helemaal mee eens, geef mij maar een radar haha

duck-tape does miracles...so do I

Dit topic is gesloten