Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Het staat erop maar dat had ik er dus niet uitgehaald.

Ja is volgens mij idd een optocoupler.

Mijn dank is groot :)

Thevel

Golden Member

Als je ruimte genoeg hebt op het printje zal je hem kunnen vervangen door een BT139-800e

Shiptronic

Overleden

Ik hoop dat het geen multilayer print is. Het lijkt er op dat er een via is mee gekomen uit de print :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb hier een Glcd liggen uit een printer zou deze graag aansturen maa vind geen datasheet SN158HVL01 staat er op vermeld al lang gezoch maar niets gevonden is er iemand die mij kan helpen voor de datasheet?

Op 28 mei 2016 23:20:43 schreef Shiptronic:
Het lijkt er op dat er een via is mee gekomen uit de print :(

Ik hou het op twee vias en een pad....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 28 mei 2016 23:20:43 schreef Shiptronic:
Ik hoop dat het geen multilayer print is. Het lijkt er op dat er een via is mee gekomen uit de print :(

Het zijn wat soldeerkloddertjes gelukkig, geen via.

Arco

Special Member

ik heb hier een Glcd liggen uit een printer zou deze graag aansturen maa vind geen datasheet SN158HVL01 staat er op

Misschien even vermelden uit welke printer 'ie komt? Nummer is nietszeggend. Staat er verder niks op?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een goede foto zal helpen. Het klinkt als een typenummer zo met dat SNxxHV..., maar misschien is de eerste 1 wel een 7 en de 8 een B, etcetera.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dan zou dit het datablad van de familie zijn. http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC158.pdf
Wat deze theorie tegenwerkt is dat ik geen hits krijg op HVL die iets met een chip-familie te maken hebben. -> jochem vraagt om fotos om evt te kunnen zien of daar geen typefouten in zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste forumleden en -lezers,
Wie van u herkent het voorwerp op de afbeelding, bij welk apparaat het hoorde en welke functie het had?
M.v.g., Piet Hein2

is dat niet een IR led van een lichtsluisje?
Of een foto diode (de ontvanger)

[Bericht gewijzigd door wielklem op woensdag 1 juni 2016 11:47:29 (28%)

RTFM, dan pas vragen...

Op 1 juni 2016 11:43:44 schreef Piet Hein2:
Beste forumleden en -lezers,
Wie van u herkent het voorwerp op de afbeelding, bij welk apparaat het hoorde en welke functie het had?
M.v.g., Piet Hein2

Dat is een IR extender, vaak meegeleverd bij versterkers. Het is een IR ontvanger aan een kabeltje. Wordt gebruikt als een versterker bijvoorbeeld ingebouwd is en je geen zicht hebt op de interne IR ontvanger.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Heren, mijn hartelijke dank voor de snelle info.
Groet, Piet Hein2

Op 1 juni 2016 11:47:50 schreef Technokiddy:
[...]

Dat is een IR extender, vaak meegeleverd bij versterkers. Het is een IR ontvanger aan een kabeltje. Wordt gebruikt als een versterker bijvoorbeeld ingebouwd is en je geen zicht hebt op de interne IR ontvanger.

Ah ja tuurlijk!

RTFM, dan pas vragen...
pietplof

Golden Member

Bij enig sloopwerk ( lees: demontage-arbeid) bestond de oogst uit o.a. Dit blokje.
Internet heeft mij nog geen duidelijk antwoord opgeleverd.
Vermoedelijk een 10 MHz oscillator.
Aansluitingen ,nog, onbekend.

festina lente
Arco

Special Member

Een duidelijke foto van de tekst die erop staat (en logo) zou wel helpen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Heer Plof :-)

Heel vaak is de voeding aangesloten op de zelfde pennen als standaard TTL IC's.
Kijk hoe andere oscilatoren zijn aangelsoten, en misschien heb je de print nog waar hij vanaf kwam?
Start met 5V voeding als je dit niet meer kan achterhalen en kijk of er signaal uitkomt.

Meestal zoals bij jouw 14 pens behuizing is pen-7 ground en pen-14 +voeding.
Pen-8 is vaak de uitgang.

Hou er rekening mee, dat er ook een oventje in kan zitten, het stroomverbruik is bij inschakelen hoog,

Succes,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Blackdog; dank, ik zal eens kijken of de afgedankte print nog aanwijzingen bevat.
Arco; geprobeerd een betere foto te maken.

festina lente
Arco

Special Member

Naam/logo valt net buiten beeld. Is dat het Zenith logo?

http://www.vector-logo.net/logo_preview/ai/z/Zenith.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij ziet er inderdaad wel uit als een oscilator. Maar ik ken ze dan alleen met maar vier pootjes (op de hoeken).

Ik zie drie dingen die het typenummer zouden kunnen zijn. "74123 - Dual retriggerable monostable multivibrators" (*), 7915, dat zal wel de productie datum zijn. Als chipnummer weet ik wat dat is, en die heeft maar drie pootjes. En ZT104.

(*) Hoewel NRND, nog verkrijgbaar!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

hier kun je eventueel nog 13 exemplaren kopen... Maar dan van "greenway" ipv Zenith.

"greenray" is een kristallenbakker, maar heeft geen ZT- 104 in de (pdf)catalogus staan (en de online product selector is niet zo heel er online...).

Dat er "FREQ 10MHz" op staat lijkt me aardig in de richting van een oscillator wijzen. Maar waarom 'ie dan 14 pinnetjes heeft???

Een 74123 heeft 16 pinnetjes, dus dat is het niet.

Zeg, ZT... Was dat niet voor zenerdiodes? >:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
blackdog

Golden Member

Hi,

Dat deze moduul 14 of 16 pennen heeft, maakt voor de werking toch niet uit.
Omdat hij meer pennen heeft dan absoluut noodzakelijk, betekend het niet dat het een simpele 10MHz oscilator kan zijn.
Het kan een standaard behuizing zijn voor de serie van de fabrikant.

Als het een OCXO is, dat heb je voor ook een trim aansluiting, Ref aansluiting en soms een ovenstatus pin.
De module ziet er in verhouding tot de goedkope oscilatoren hoog uit, dus vandaar mijn opmerking over het oventje.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 5 juni 2016 11:05:45 schreef Lucky Luke:
Dat er "FREQ 10MHz" op staat lijkt me aardig in de richting van een oscillator wijzen. Maar waarom 'ie dan 14 pinnetjes heeft???

Ja, dat blijft natuurlijk een sterke hint dat het gewoon een oscilator is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Zou het een TCXO kunnen zijn?Ik heb hier ergens nog zo'n ding liggen uit de tijd van de MC6800(0) Die werd daarvoor, meen ik, als clock-oscillator gebruikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Inmiddels heb ik , na wat spitwerk, de gesloopte print gevonden en daaruit werd duidelijk dat collega Blackdog ( mijn dank) geheel gelijk blijkt te hebben.
Een kleine aanvulling is dat er een trimmer is geschakeld tussen pin 1 en 7.
Pin 14 krijgt spanning en pin 7 aarde.
De andere pinnen zijn niet aangesloten.
Zojuist de 5 volt aangesloten , het ding vraagt 33 mA.
Direct na het aansluiten gaf mijn frequentieteller 9.99974 MHz aan.
Na 5 minuten 9.99980
Ik heb het onderdeel nog eens minitieus om en om gekeerd en daarbij een sterk vergrootglas gebruikt en daarbij is, precies op een rand, een merk gezien dat met, wel heel erg veel fantasie, lijkt op zenith; maar als Arco de hint niet had gegeven , had ik het er niet in gezien.
Ik neem aan dat als Blackdog spreekt over een hoge stroom hij niet de 33 mA bedoelt.
Dus zal er geen oventje in zitten.
Met ietwat rood kleurende kaken moet ik vaststellen dat ik met iets meer nadenken dit allemaal zelf had kunnen bedenken.
Ik heb echter alleen gezocht op zt104 en dat leverde niets op en dus.
In ieder geval dank voor de genomen moeite.

festina lente

Dit topic is gesloten