Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Leuk ding en mooi uitgevoerd!

Wat kan hij allemaal qua functie/puzzeltjes?

Ik vind het wel fascinerend (als klein jochie vond ik LED'jes en knopjes ook prachtig), misschien zelfs een eigen topic waard. Wat je ermee kan, wat de toepassing en doelgroep is (gewoon nuttig speelgoed of voor specifieke ontwikkelingsachterstand of iets dergelijks - bedoel ik in de best mogelijke zin van woord), enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 oktober 2016 21:26:31 schreef maartenbakker:
Leuk ding en mooi uitgevoerd!

Wat kan hij allemaal qua functie/puzzeltjes?

Ik vind het wel fascinerend (als klein jochie vond ik LED'jes en knopjes ook prachtig), misschien zelfs een eigen topic waard. Wat je ermee kan, wat de toepassing en doelgroep is (gewoon nuttig speelgoed of voor specifieke ontwikkelingsachterstand of iets dergelijks - bedoel ik in de best mogelijke zin van woord), enz.

Dank je! Ik ken dat :)
Zal er over nadenken om een apart topic te starten.
Schema is grofweg opgetekend.

Dochter heeft idd een achterstand, ik wilde iets proberen richting fijne motoriek / senso motorisch...
Eerst vond ze het niets, totdat afgelopen weekend andere kinderen er mee aan het spelen waren! Nu lijkt het interessanter.

Het idee heb ik van Pinterest / YouTube, daar staan wel een paar ideeën op maar geen zo uitgebreid...behalve dat maffe ding op hackaday :p

Puzzeltjes...
meter links boven gaat pas aan als er meerder schakelaars aan staan (achtergrondverlichting gaat van groen naar rood)

De leds om de beige draaiknop zitten achter de groen verlichte schakelaar
Als de rode, groene en blauwe schakelaar l-onder aan zijn komt er een extra lichteffect vrij
Groene toetsjes rechts onder: 1e 1 led 2e 2 leds 3e 3 leds enz
De roulette schakeling rond de gele knop gaat aan als de schakelaar rechts aan is
Paneelmeter rechts gaat pas aan als de schakelaar er onder om is
Voorop 2 ventilatoren, schakelaar boven de rode druktoets moet naar links of rechts (l of r ventilator), dan de rode druktoets om de ventilator aan te zetten. Ventilator loopt enkele seconden na en licht rood of groen op.

Dat was het zo ongeveer :)

trix

Golden Member

zomaar een idee, een trilfunctie om een ander zintuig te simuleren.

eigenwijs = ook wijs
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 1 oktober 2016 19:54:28 schreef Elektroboy21:
Mijn zelfbouw labvoeding dit wel werkt maar er niet uit ziet.

Beter dat het werkt en "er niet uit ziet" dan een bling bling dat niet werkt.
En dat "niet uitzien" valt mee toch?

Thevel

Golden Member

Het kan nog erger:
Het ziet er niet uit en het werkt niet :)

Sine

Moderator

Heh,

Dat soort dingen heb ik wel geproduceerd :P

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 6 oktober 2016 23:17:43 schreef Thevel:
Het kan nog erger:
Het ziet er niet uit en het werkt niet :)

Ja je hebt helemaal gelijk :)

mooi, heel mooi, heb hier een pleegkindje van 14 maand en nu zijn ze net in de opvang een voelbord aan het maken van oude klavieren; oude muizen enz...
Maar dit is veel mooier.

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2016 20:48:23 schreef ronnie vd:
Alles is hardwired, en gefixeerd met hot glue :)

Dit had nu een mooi klusje geweest om het te omwikkelen met binddraad, zoals vroeger gedaan werd. :)

Neemt niet weg dat het een heel leuk ding is, en een heel leuk idee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb een klein projectje afgerond.
Het netjes inbouwen van een banggood componententester.
Electronisch natuurlijk geen uitdaging, maar zo is ie wel bruikbaar :)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dank je Lambiek.

Hier nog een projectje dat ik een poosje geleden heb afgerond. Ook maar ff showen dan :)
Een zgn sporttimer. Aantal oefeningen, herhalingen, tijd per oefening en pauze instelbaar mbv 4 potmeters.
Ook een algemene timer erin verwerkt (eierwekker). Uiteraard worden de nodige geluidssignalen afgegeven.
Evt uit te breiden met huidige tijd, dcf klok, div. meteogegevens etc.
Basis is een Pic uC.

Display oogt niet goed op de foto. In werkelijkheid is ie helder rood van kleur.

Thevel

Golden Member

Foto's binnenkant zijn verplicht in dit topic :)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 7 oktober 2016 17:20:25 schreef Lambiek:
[...]
Dit had nu een mooi klusje geweest om het te omwikkelen met binddraad, zoals vroeger gedaan werd. :)

Oh ja, dat wire wrappen :)

Wel een enorm leuk project Ronnie!

RAAF12

Golden Member

Kabelboom maken is leuk werk. Plank, spijkers en draad is er nodig.

wire wrappen gaat zo, vierkante pinnen waar een draad op vastgezet wordt. Zeer bedrijfszeker. Control Data in Amersfoort gebruikte die techniek bijv. tot in de laat zestiger jaren van de vorige eeuw.

Die kasten rechts hebben allemaal wirewrap verbindingen en losse printen. Een juffrouw in de assemblagefabriek deed met een soort tolletje de wire wrap. Vreemd genoeg was dat vrouwenwerk, mannen schroefden en soldeerden, in de eindcontrole stond een computersysteem om het spul te testen.
http://www.dvorak.org/blog/ibm-and-the-seven-dwarfs-dwarf-three-contro…
Dwaal ietwat af, maar mooi dat ie het goed doet.

Jinny

Golden Member

Cybernetprinten waren tot diep in de jaren '80 met wirewrap uitgevoerd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Wirewrap is iets uit een stoffig verleden, of was het nu juist stoffig in het heden ? ;-)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/08/D301binnen3.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

perfect was dat systeem niet, 2 vertinde oppervlakten op elkaar is niet zo'n recept bij een vochtige omgeving. vaker zag je bij oa sony dat men de vermogens bedrading in een versterker al had gesoldeerd over de wire wrap heen. ik ben er ook wel slechte verbindingen mee tegengekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Tja, ik zie hoge kwaliteit spul, maar wat betreft de koeling en filtering was het toch een beetje een misser...

En een IC hangt uit het voetje, heb je met het apparaat gegooid? *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 13 oktober 2016 20:54:24 schreef RAAF12:
Kabelboom maken is leuk werk. Plank, spijkers en draad is er nodig.
Een juffrouw in de assemblagefabriek deed met een soort tolletje de wire wrap. Vreemd genoeg was dat vrouwenwerk

Vrouwen hadden denk ik toch al iets met "draad" :)
Terwijl de mannen bang waren de naam te krijgen ofzoiets.

Zelf heb ik weinig met wirewrap gedaan
(wat het noemen van zo'n woord niet kan losmaken :) )
Tijdens een stage periode bij Enraf een gewirewrapt testsysteem hervat/afgerond wat overigens een superleuke klus was. That's all.

Ik geloof niet dat ik mijn project bij Enraf gewirewrapt heb in mijn stage.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Je bedoelt....?

Dat het dus niet jouw project is geweest waar ik aan mocht sleutelen :)

Dit topic is gesloten