Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

NSC-code 5965 is gereserveerd voor headsets, microfoons, handsets en speakers.
NSC-code 3512 bestaat niet als NSN maar 35 heeft wel betrekking op textiel.

Ik werk dagelijks met die NSN-nummers. Het gebeurt wel vaker dat men de verkeerde NSC-code gebruikt.

Depeet
Tidak Ada

Golden Member

Ik was wat oud grut aan het sorteren en kwam een stel TO92's tegen, die een vreemde uitslag gaven op mijn componententestertje.

De rode getalen zijn vermoedelijk de typenummers.

Zijn die twee met de diodes in serie nu echt twee diodes in serie, of zijn het gewoon kapotte torren?

Wat moet ik me voorstellen bij die tor met een antiparallel geschakelde diode, of is dat ook gewoon en kapotte tor?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die diode over de CE-overgang komt niet zo vaak voor bij transistoren, wèl bij FETs. Het is een vrijloop-diode.
Deze diode beschermt de transistor (of FET) als de transistor een inductieve belasting schakelt: als de transistor uit geleiding gaat, ontstaat er een reactiespanning en de diode zorgt ervoor dat die netjes weg kan zonder de tor te beschadigen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Bij een tor verwacht je toch twee diodes met een common anode of kathode? Niet een serieschakeling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Herkansing, nu in het juiste topic...

Omdat ik wat lui ben aangelegd: weet iemand iets meer van de stappenmotor MOTOTECH S426T6-3001/15J0EC (zoals maximale stroom en staphoek)?
't Is een lief plat gevalleke en werd/wordt in veel flatbedscanners gebruikt, deze komt uit een bejaarde HP scanner...
Ik kan het natuurlijk aansluiten en braaf gaan experimenteren, maar als iemand dat al eens heeft uitgezocht: ik houd mij aanbevolen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

@MNM:
Dat maakte mij juist in verwarring. Heb het nog nooit bij een transistor gezien. Meestal zit die diode over de belasting, niet over de tor.

rew:
Net als boven. Daarom vind ik dit ook zo raar en stel ik de vraag
Ik ben dat soort diodes ook nog nooit in een TO92 omhulling tegengekomen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2016 09:26:30 schreef depeet:
NSC-code 5965 is gereserveerd voor headsets, microfoons, handsets en speakers.
NSC-code 3512 bestaat niet als NSN maar 35 heeft wel betrekking op textiel.

Ik werk dagelijks met die NSN-nummers. Het gebeurt wel vaker dat men de verkeerde NSC-code gebruikt.

Nou dat is dan mooi opgelost :) 3512 met wat er achter staat parst als een geldige 12NC, ook 1 cijfer minder dan een geldig NSN.

Op 17 oktober 2016 22:12:01 schreef Tidak Ada:
@MNM:
Dat maakte mij juist in verwarring. Heb het nog nooit bij een transistor gezien. Meestal zit die diode over de belasting, niet over de tor.

rew:
Net als boven. Daarom vind ik dit ook zo raar en stel ik de vraag
Ik ben dat soort diodes ook nog nooit in een TO92 omhulling tegengekomen.

Ik denk dat het duidelijker kan worden als je even een paar foto'tjes van de opdrukken van de torren erbij doet. F3G10 komt me heel vaag bekend voor als triac of thyristor, de andere nummers zeggen me helemaal niets.

De antiparallelle diode is vrij gebruikelijk bij schakeltransistoren, maar dan van het soort dat vrijwel nooit in een TO92-huisje zit. De tester zal wel in de war zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 oktober 2016 23:41:39 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 oktober 2016 21:49:03 schreef fatbeard:
weet iemand iets meer van de stappenmotor MOTOTECH S426T6-3001/15J0EC

Ik had gisteren al even zitten googlen. Maar helemaal niets gevonden. Nu wel. Zoekterm alleen mototech. Tweede post hier geeft aansluitschema. Nogal logisch als je het ding voor je neus hebt. De staphoek is dan zeer makkelijk te bepalen. De max stroom kan je bepalen door er 5V op te zetten en te kijken wat voor stroom er gaat lopen. Dat is hem. (ik gok dat ie voor 5V statisch gemaakt is).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Tidak, die testertjes zijn handig als indicator maar neem ze niet te serieus. Ik heb er een van Peak en het komt regelmatig voor dat hij iets niet of fout herkent. Dit is ook het geval met (gedeeltelijk) defecte componenten.

Ik had laatst dat hij een programmable SCR als 2 diodes in serie zag, zoek eens in die hoek. Dat ding had ook zo'n behuizing.

Ik zaterdag wat met de component tester van een Hameg 1004-2a zitten spelen en vond toen een transistor met een BE overgang die zich in sper als zener gedroeg. Zoiets kan een component tester in verwarring brengen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Dat is toch normaal dat die BE overgang als zener reageert? Ikkan me herinneren dat dat vaak werd gebruikt als een stabiele 5,6V zener (of was het nu 6,2V?).

@maarten bakker het is el duidelijk dat het reproduceerbaar is bij dezelfde opdruk, dus een defect verwacht ik niet.
Die 8053 zou een SS8053G kunnen zijn en dus een voedings IC. Maar daar geeft All Datasheets alleen een SOT223 uitvoering van.
Een 78xx wordt echter als "onbekend of defect" object weergegeven...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Een 78xx wordt echter als "onbekend of defect" object weergegeven.

Ik heb eens zo'n testertje bij Baco meegenomen.
Een 78xx had ik er nooit op geprobeerd. Er lagen 2 stuks 7815 bij de hand en 1 exemplaar 7905.
Drie verschillende resultaten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

That mskes sense! Ik heb nog niet veel ervaring met dat ding, maar kan er nu van uitgaan dat het iig geen defecte componenten zijn :)

Stout van dat ding >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 18 oktober 2016 11:11:29 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Het blijkt dus dat "weet wat je meet" ook voor het gebruik van zo'n slim toverdoosje geldt.
Voorlopig zie ik machines het denkwerk van de mens nog niet overtreffen :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Het is in dit geval alleen zo dat je juist NIET weet wat je meet en hoopt dat die 'meting'(test) daarover uitsluitsel geeft.

Gelukkig geeft het dingetje wel correct uitsluitsel of een tor PNP dan wel NPN is...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Tja, als je niet weet wat je meet en het testertje geeft geen uitsluitsel houdt het gewoon op.
Ik vind dat niet onoverkomelijk. Als het onbekende onderdeel al jaren in een bakje ligt had je het waarschijnlijk niet nodig en als je met een project(je) bezig bent wil je graag componenten gebruiken waarvan de specificaties bekend zijn.

Niet te definiëren? In de prullebak ermee.

Edit
@maartenbakker hieronder:

tot je je een maand later realiseert dat je die obsolete en nergens meer te krijgen onderdelen voor dat andere projectje hebt weggegooid.

Als er geen opdruk opstaat kan je ook niet vaststellen dat dat onderdeel bij dat andere projectje behoort.
Ik heb een laatje van een Raacokastje vol met van die ondefinieerbare zooi. Moet nog eens worden uitgezocht.
Daar vis ik echt niet dat ene ontbrekende ding uit dat ik nodig heb.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 18 oktober 2016 11:52:56 (38%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

@evdweele: tot je je een maand later realiseert dat je die obsolete en nergens meer te krijgen onderdelen voor dat andere projectje hebt weggegooid....

Op 18 oktober 2016 10:14:31 schreef Tidak Ada:
@maarten bakker het is el duidelijk dat het reproduceerbaar is bij dezelfde opdruk, dus een defect verwacht ik niet.
Die 8053 zou een SS8053G kunnen zijn en dus een voedings IC. Maar daar geeft All Datasheets alleen een SOT223 uitvoering van.
Een 78xx wordt echter als "onbekend of defect" object weergegeven...

Reden dat ik om foto's vraag is dat de manier waarop een opdruk erop staat, lettertype, eventueel aanvullende opdrukken, etc. vaak een veel duidelijker herkenning geven. Ik verwacht ook niet dat de componenten stuk zijn, maar dus wel onbekend.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 oktober 2016 11:45:02 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 18 oktober 2016 11:14:42 schreef evdweele:
Voorlopig zie ik machines het denkwerk van de mens nog niet overtreffen :-)

Dat is niet waar, ik heb het net getest. Ik heb een transistor gepakt en net heel hard gedacht, maar ik kom niet verder dan zwart ding met drie pootjes >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
hobby luke

Honourable Member

Hallo,

Ik heb hier germanium transistoren liggen met opdruk: T76 (zie foto).
Weet iemand iets meer over deze opdruk?
Ik vind niet direct meer gegevens erover (kan natuurlijk ook aan mijn zoekcapaciteiten liggen) :)

MVG,
Luc.

Arco

Special Member

Een fabrikant-specifieke variatie op de OC76?

http://i.ebayimg.com/00/s/OTU2WDEyMDA=/$(KGrHqYOKiIE5drdWOlIBOhgDw(HRQ~~60_35.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

't Bollekopje doet me aan TeKaDe denken ;)

Maarten,

Ik zal het proberen, maar ik zie het met een loep al nauwelijks :(

edit:
Hier de gevraagde foto's. Het resultaat is acceptabel.

/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Even een snelle reactie.

3G10 mogelijk Fairchild, kan het een inraroodontvanger zijn?
1381 mogelijk Rohm, wat ouder spul
8053ALR = S-8053ALR voltage detector
L5631 Sanyo, temperatuurgecompenseerde zener ~33V

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 oktober 2016 12:42:04 schreef maartenbakker:
Even een snelle reactie.

3G10 mogelijk Fairchild, kan het een inraroodontvanger zijn? Geen idee. Vond juist nog bovenop 'EL' staan.
1381 mogelijk Rohm, wat ouder spul Wat bedoel je met Rohm?
8053ALR = S-8053ALR voltage detector
L5631 Sanyo, temperatuurgecompenseerde zener ~33V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als het een infraroodontvanger is, is de behuizing op het oog een beetje donkerpaarsachtig.

Rohm is een fabrikant, maar ik zit er denk ik naast. Dit lettertype doet me meer denken aan Matsushita. Die cijfercombinatie 1381 komt me vaag bekend voor, zal wel een IC zijn maar met welke letters ervoor?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Misschien die EL? Fout

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 19 oktober 2016 15:09:03 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

A1381 hall switch van Allegro?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten