Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Fijn dat je met de dect foto wel wijs wordt uit de code. Ik heb weer nog wat andere foto's voor je. Ik was gisteren even in de ikea en vond daar een dummie tv van philips. Geen idee of de sticker van philips zelf is en of je er wat aan hebt maar voeg hem maar toe. Het is alleen maar een lege kast/behuizing. Er lag ook een dummie dvd speler maar ik denk dat dat gewoon een defecte was waar ze de kabel hebben af geknipt.

maartenbakker

Golden Member

@FastFolkert: het is niet meer wat het ooit geweest is... Nou is Siemens in mijn beperkte ervaring ook niet helemaal om over naar huis te schrijven, maar toch.

@Brains: Die TV is vermoedelijk door IKEA gestickerd, ik herken er in elk geval niets in. De batterijtejs hebben kennelijk een blister die door IKEA ontworpen is; het codenummer en het bestelnummer zijn allebei typerend voor hun producten. De DVD-spe;er zal inderdaad een echte defecte zijn, is natuurlijk ook een leuke geldstroom voor Philips.Ik hoop zelf ook weer even een keertje te gaan struinen daar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 oktober 2016 22:01:16 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ikea heeft idd al vele jaren demo tv's en dergelijke van philips staan wat gewoon toestellen zonder printen of met schade zijn. ziet er beter uit als die plastic tv dozen die niks wegen welke men vroeger gebruikte in hun winkels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman Ze hebben nu de meeste philips tv's vervangen door een ander merk tv dummie's. Ik ben vergeten foto te maken maar het merk is van het tcl. Ik kende het merk niet maar vermoedde dat het de originele naam van een grote oem chinees was. En ik denk dat google me gelijk geeft :-)

@maartenbakker. Zou je voor de lol naar de ikea gaan? Ik vindt er niets meer aan ;-) Maar ja, we wonen er vlakbij en ik heb in mijn leven te veel ikea spullen gezien, in elkaar gezet en verhuisd. Alles in ikea (verhuis)dozen. En ik ben al vaak verhuisd dus kan geen ikeadoos meer zien ;-)
Maar back on topic, ik heb nog een leuke puzzel voor je. Ik was bij een goede vriend, Simon. We wilde zijn hue lampen aanzetten en een van zijn ab's gaf een irritant zoem geluid. Dus had ik de batterijen eruit gehaald en een andere gepakt. (hij heeft meer dan genoeg hue ab's) Toen viel me op dat het 2 12nc nummers heeft en in 2 landen is gemaakt. Rara, hoe kan dat.
Er lag ook nog een philips usb accu, eentje uit de tijd dat een usb accu iets vernieuwens was en niet op elke straathoek te koop.
En nog een oude tv afstandsbediening.

maartenbakker

Golden Member

Ik kom er niet zo vaak zelfs al hebben mijn beide woonplaatsen een eigen filiaal, maar ik vind het leuk om eens te zien wat er zoal te koop is en natuurlijk om nummertjes te spotten. En soms met gezelschap, dat is ook wel weer leuk.

Jouw raadseltjes vind ik wel leuk, hoewel in dit geval niet heel ingewikkeld op te lossen. De situatie lijkt op die van de DECT.

Het 3222 nummer is een intern fabrieksnummer, terwijl het 9150 nummer het commerciële nummer (stock keeping unit, verkoopsnummer) is. Waarschijnlijk voor precies hetzelfde ding maar dan met verpakking en batterijen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Vergeet de potloodjes niet.....! :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Haha, grappig dat het erover hebt. Toen ik jong was had ik 2 "ikeasporten" Aan mijn papa en mama vragen of ze konden raden in welk land iets gemaakt was en potloodje verzamelen ;-) Elke keer probeerde ik zoveel mogelijk potloodje mee te nemen, alle zakken zaten dan vol en puilde uit. ik had een grote, doorzichtige plastic ton waar ze dan in gingen. Ik heb die ton laatst weer terug gevonden. Grappig om te zien dat de potloodjes die onderop liggen nog geen internetadres hebben, zo oud zijn ze ;-)

Gisteren deze philips sbc 812 multimeter gevonden voor 2 euro in de kringloop. Ik weet nog niet of hij werkt, er zitten geen meetsnoeren bij. Ik moet hem nog testen maar voor 2 euro wilde ik wel het risico lopen. Ik was op zoek naar meer info over de meter en kwam nog 2 foto's op de volgende website tegen.
https://www.olx.co.za/ad/philips-sbc-812-digital-multimeter-ID15XHS2.h… Ik heb ze maar opgeslagen en toegevoegd, het is een verkoopsite en waarschijnlijk blijven die foto's er niet altijd op staan. Misschien kun je er ook wat mee.
Ik ben wel benieuwd naar meer info van deze meter, ik vond niet zoveel erover. Is het nu een Fluke of Philips b.v. Ik vermoed zo dat het halverwege de jaren 80 is gemaakt.

rob040

Golden Member

Hi Brains,

Mooie vangst. Ik heb dezelfde nieuw gekocht in ergens eind jaren '80, dus jouw schatting klopt. Philips Service heeft ze destijds ingekocht en in hun programma gehad, het stond los van de Philips/Fluke T&M activiteiten.
Hij is technisch gelijk aan de Soar 4020. Geen idee of dat de oorspronkelijke manufacturer was.

Ik zal hem zeker eens moeten openmaken. Ik denk dat maarten dat ook wel interessant zal vinden. Het zou best kunnen dat soar de meter gemaakt heeft, het is een japanse fabrikant en de meter zegt made in japan.
Ik heb diverse leuke en interessant links gevonden. http://www.ittsb.eu/forum/index.php?topic=781.0
http://www.eevblog.com/forum/testgear/soar-4020-teardown-from-mid-80's…
Was philips service een intern bedrijf van philips? Is deze multimeter dan niet voor de consumenten op de markt gekomen maar voor servicemonteurs of zo. En waarom bij iemand anders inkopen als ze zelf ook multimeters maakte?

maartenbakker

Golden Member

Service was onderdeel van de concerncentrale en stond los van de hoofdindustriegroepen die apparaten ontwikkelden en fabriceerden. De producten van service waren juist de enige artikelen die je als consument los kon kopen, op een gegeven moment zelfs rechtstreeks bij Philips via 06-8406. De typenummerreeks SBC was gereserveerd voor accesoires en serviceartikelen en werd onafhankelijk van andere productgroepen in de handel gebracht.

Omdat service onafhankelijk opereerde, kochten ze naar goeddunken in, binnen of buiten Philips. Zo nu en dan gaven ze waarschijnlijk ook wel opdrachten uit aan bijboorbeeld de hoofdindustriegroep RGT om iets als een signaltracer te ontwikkelen. Met de HIG die meetinstrumenten ontwikkelde werd bij mijn weten in de latere jaren niet zoveel zaken meer gedaan. Te duur misschien?

Toch kochtendie ook we'll eenswat inn Japan in. Maar dan kwam er geen SBC-nummer op maar eenPM-nummer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Philips (Concern) Service had in die tijd een reeks van meetapparatuur. Sommige werden gemaakt door Hasselt, de audiofabriek (zoals de frequentieteller SBC550).
Deze apparatuur viel in een ander (=lager) prijssegment dan de professionele PM serie van T&M, het zat elkaar dus niet in de weg.

Tidak Ada

Golden Member

Ik vond nog wat nummers op stapelbakjes uit Heerlen:

Duidelijk een bakje met boutjes met zeskanten kop

Weerstanden 30E/5%

Er staat Transf.... op en 6122-256-032??? Meer kan ik niet lezen. Misschien heb je er toch wat aan ;)

Die 12NC nummers worden dus ook in het onderdelen magazijn gebruikt

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 26 oktober 2016 17:04:26 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ja die nummers zullen volop in het magazijn gebruikt zijn. Toch weer wat leuke nummertjes voor de collectie want uit die codegroepen heb ik niet zoveel!

25 is een algemene codegroep voor bevestigingsmaterialen dus dat klopt mooi voor boutjes.

23 is een algemene codegroep voor weerstanden van eigen fabrikaat.

95 zijn verkoopsnummers van Philips Telecommunicatie Industrie, dus zou ook kunnen dat dat nummer verwijst naar het apparaat waar de weerstandjes in gebruikt moesten worden.

61 is waarschijnlijk AT&T-Philips Telecommunication.

En dan nog hoogst interessant de code die eronder op het bakje staat, helaas zonder de eerste 4 cijfers.

Zouden de bakjes van de laatste 2 foto's eventueel uit Deurne kunnen komen in plaats van uit Heerlen? Dat ligt gezien de link met telecom meer voor de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 oktober 2016 18:48:15 schreef maartenbakker:
{....]
Zouden de bakjes van de laatste 2 foto's eventueel uit Deurne kunnen komen in plaats van uit Heerlen? Dat ligt gezien de link met telecom meer voor de hand.

Nu je het zegt..... :o Helenaveen dus ;)

De bakjes zelf zijn geen Philips. Het zijn gewone voorraadbakjes, met zo'n schuine open voorkant, kleur zwart.
Helaas is de lijm van etiketten dermate verdroogd, dat ik ze maar in de vsatwasser heb gezet nadat ik de nummers had gefotografeerd. Er zaten ook verder geen nummers op.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Vandaag in Deurne een NATO / Philips apparaat tegengekomen. Het staat er al wat langer. Kast is 19" formaat 2 HE. Het is een interface voor een of ander. Zit niet veel in: voeding, aantal printjes met TTL en 741 metalcan.

Vergeten foto van het hele apparaat te maken, maar wel van de typenummerplaatjes.

voorkant:

achterkant:

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik kwam deze batterijen tegen in oude mobilofoons/walkie talkie's. (start ik nog een topic over) De datum vermeld 05-88. Geen made in tekst. Ik heb geen flauw idee of de stickers origineel bij behoren. Ik vermoed dat die zijn van de porto fabrikant.
Ik weet ook niet of je iets hebt aan batterijen voor informatie maar wie weet.
Ik vindt opvallend dat ze niet zijn gaan lekken na zoveel jaren in een apparaat. (ik was er wel heel blij mee overigs dat ze niet waren gaan lekken)
Ik weet niet of dat met moderne batterijen nog kan. Ik vermoed dat de batterijen ongeveer net zo oud zijn als mij.

maartenbakker

Golden Member

@Mans: interessant, maar voor het goede zou ik daan toch het hele apparaat eens moeten zien. Als je me daar met de kersteditie even op zou willen wijzen? Ik was het ding nog niet tegengekomen.

@brains: zo te zien geen Philipssticker, ik haal er niets uit in elk geval, maar toch goed dat je hem even plaatst. Niet geschoten is altijd mis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik was laatst weer bij de lokale kringloop en zag deze philips warmtekachel staan. Helaas geen 12nc nummer op de doos. Ik heb er maar foto's van gemaakt maar de kwaliteit is niet geweldig want is met een budget smartphone gemaakt.

Hubie

Special Member

P6390
De printer had twee zwakke punten.
Met name de plastic in\uit voer slede en het plastic klepje daarboven waar Philips opstond.De klipjes braken vaak af
Beide onderdelen werden later door Compaq geleverd.
Zo stond er dus ineens Compaq op een(oude) Philips printer.
Misschien dat Compaq later een opvolger van de P6390 heeft laten maken,dat zou kunnen, maar niet voor de NS.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 november 2016 13:49:15 schreef brains:
Ik was laatst weer bij de lokale kringloop en zag deze philips warmtekachel staan. Helaas geen 12nc nummer op de doos. Ik heb er maar foto's van gemaakt maar de kwaliteit is niet geweldig want is met een budget smartphone gemaakt.

Da's een hoogtezon. Altijd leuk om langs te zien komen en de foto's zijn goed genoeg voor als er geen nummertjes op staan :)

Op 6 november 2016 23:42:54 schreef Hubie:
P6390
De printer had twee zwakke punten.
Met name de plastic in\uit voer slede en het plastic klepje daarboven waar Philips opstond.De klipjes braken vaak af
Beide onderdelen werden later door Compaq geleverd.
Zo stond er dus ineens Compaq op een Philips printer.
Misschien dat Compaq later een opvolger van de P6390 heeft laten maken,dat zou kunnen, maar niet voor de NS.

Thanks, nu heb ik ook meteen een idee van hoe de printer er uitziet (was nog niet aan het zoeken geweest), moderner dan ik me had voorgesteld. Trouwens mooie scherpe foto's van die instellingensheet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

De twee plastic klepjes was een zwak puntje.
Het inwendige van de printer zag eruit als een telex.
Zwaar en robuust en alles van metaal,vandaar ook het gewicht.
Verder was er weinig Philips te zien bij de NS.
Het intercom met de klant en het klantendisplay werd geleverd door de firma Nijkerk Elektronica.

Twee radio's uit mijn "terug naar mijn jeugd-verzameling": een 90RL250 uit 1975 en een 90AL172 uit 1979. Helaas heeft alleen die 90RL250 nog een identificatie:

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Overgevlogen uit dit topic.

Op 29 november 2016 11:47:16 schreef maartenbakker:
Vraag voor de kenners: Valt Zuid-Afrika eigenlijk onder Whirlpool Europe of is dit een Amerikaan? Ik gok Europe zo aan de print te zien, maar ik zie wel nergens een 12NC.

@Jochem: mocht het een mogelijkheid zijn, kan jouw klant eens kijken of er een servicesticker met twee nummers ergens rond de deur zit?

U vraagt, wij draaien.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Dankje!

Duidelijk Whirlpool Europe (zie ook het IRE-logo op de typesticker).

Fabriek 34 is vermoedelijk Tatramat, Slowakije. Productie week 43 van 2006. Op latere machines met die fabrieksletters stond op de typesticker "Made in Slovakia", dus een vrij sterk vermoeden.

Het uitvoeringsnummer (posities 8 en 9 van de 12NC en net als de 12NC en de opbouw van het serienummer een overblijfsel uit de Philipstijd) is /43. Dat zou dus met Zuid-Afrika of die regio overeen moeten komen. Dat was ook iets waar ik benieuwd naar was.

Grappig detail: die uitvoeringsnummers zijn nog gebaseerd op de nummering die Philips al in de jaren '30 invoerde en rond 1980 voor bruingoed herzag maar voor witgoed ongewijzigd liet. Wel een heel oud stukje geschiedenis op een moderne machine dus!

Op 3 december 2016 10:25:20 schreef FastFolkert:
Twee radio's uit mijn "terug naar mijn jeugd-verzameling": een 90RL250 uit 1975 en een 90AL172 uit 1979. Helaas heeft alleen die 90RL250 nog een identificatie:

Nostalgie, ook altijd leuk. KT voor "In House Portable Audio, Hong Kong". Klopt ook keurig met 90 waar de typenummers mee beginnen al kwam dat ook wel eens uit andere landen in die buurt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 16 december 2016 23:47:56 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten