Circuits Online Voeding 2016 Deel 3

Shock6805

Golden Member

Misschien kan ik dan beter wat zoeken op het internet en de fluke 'misbruiken'. Hoewel dat waarschijnlijk geen zier uit maakt.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Beste Guido en Martijn,

met betrekking tot het bouwpakket nog een vraag. Ik geef toe, rijkelijk laat, maar ben nu met de definitieve in-/afbouw bezig.
Er zitten 3 mica plaatjes en dito isolatiebusjes in het pakket. Ik dacht dat alleen Q2 en Q3 gekoeld moeten worden. Zie ik iets over het hoofd of was er bewust een spare bijgeleverd? De enige andere kandidaat die ik kan bedenken is D9.

Bij voorbaat dank voor de reactie/antwoord.

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

D9 kan inderdaad gekoeld worden. Hangt een beetje van af met welke specificaties je bouwt.

Groeten,
Marius.

Beste Marius,

bedankt voor je reactie. De trafo is 2x12V/2A, dus ik reken met ongeveer 1,25A. Meer heb ik in deze toepassing niet nodig.

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ik heb zelf er 1A ongekoeld er doorheen laten lopen. Werdt nauwelijks warmer als de omgevingstemperatuur. Voor de veiligheid kan je deze op het koellichaam plaatsen.

Groeten,
Marius.

Sine

Moderator

Tot een anderhalf amp kan prima zonder koeling, daarboven is het waarschijnlijk al voldoende om hem tegen de kast te schroeven.

Dat zelfde geldt voor de mosfet

Shock6805

Golden Member

Hier ben ik weer met een poging om blackdog zijn voorgestelde test setup te begrijpen.
Ik heb net in de datasheets van mijn fluke 85 en keysight u1242B zitten neuzen, Daar staat inderdaad een tabelletje in met de teststromen voor de weerstandsmeting. Maar welke waarde moet ik nu gebruiken om die tipjes te testen?
Hopelijk niet de 700µA respectievelijk 0.5mA. Anders valt er weinigs nuttigs te meten met een maximum stroom van 2A. Kan ik er van uit gaan dat de laagste stroom wordt gebruikt? Of moet ik een weerstandje in serie met de basis van de tor zetten, zodat ik een weerstandsbereik kan 'selecteren'?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Je hoeft geen extra weerstand bij te plaatsen.
Als je bij de keysight in de tabel van de DC specificaties kijkt, dan kan je zien bij welk bereik welke meetstroom wordt gebruikt.

Bij 10k wordt bijvoorbeeld 50µA gebruikt.
Als je dus dan een versterking van 10000 × hebt krijg je een Ic van 10000 × 50µA = 0.5A

Was niet voor niets dat Bram het al over het 10k bereik had ;-)
Je kunt dan dus simpel gaan matchen
Ic / 50µA = versterking.

Groeten,
Marius.

Shock6805

Golden Member

Dat had ik ook begrepen, maar die meter is autoranging. Dan hangt de meetstroom toch af van welke weerstand de meter denkt te zien? Of kan de keysight iets dat ik nog niet door heb? :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Met het range knopje zou je zelf het meetbereik moeten kunnen instellen.
Meestal laten ze het niet super duidelijk zien, maar dit is waar je op moet letten. Ruimte op het display om 10 weer te geven en daarna een . en het k teken voor het Ω symbool.

Autoranging is af en toe makkelijk maar vind het af en toe toch knap irritant. Gelukkig bestaat de optie om het zelf in te kunnen stellen.

Groeten,
Marius.

Shock6805

Golden Member

Dan zal ik eens opzoek gaan naar de juiste knop. ;)

[edit]
net gekeken, dat werkt inderdaad. M'n meter is zelfs zo lief om onder het Ω-teken 10,100 of 1000 te zetten. :)
[\edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op maandag 7 november 2016 16:49:10 (57%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
blackdog

Golden Member

Hi Shock6805,

Dan heb je weer wat geleerd :-)
Ben niet zo actief op CO door mijn werk, anders had ik wel eerder hier iets gezegt.

Be mag van mij ook met 5A stroom testen door de collector.
Alleen door de opwarming van de transistor wordt het lastiger een stabiele uitlezing te krijgen.
Dit doorhat de HFe afhankelijk is van de temperatuur van de transistor.

Ik test transitoren af en toe wel bij die stroom, maar schroef ze dan wel op een koelplaat.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

L.S.

De voeding is eindelijk gereed. Zoals zoveel (zend-)amateurs beschik ik over een goed gevulde junkbox. Daar lagen al vele jaren 2 klassieke paneelmeters van japanse origine (geen merkaanduiding). Wel met een 30V/1A schaal.
Er was geen noodzaak om een nieuwe voeding te bouwen. Ik kan me aardig redden. Maar het project van een nieuwe CO Voeding 2016 sprak me wel aan. Ik heb het bouwpakketje besteld, met de bedoeling om met alleen voorhanden spullen de voeding te bouwen. Dat is gelukt:
Amroh P250 trafo, 2x12V/2A
Motorola MDA3506 brugcel
Sprague 10.000 mF/63V elco
Bourns 10 slagen 5k potmeter
In een proefopstelling op een plankje werkte het meteen. Bij de definitieve inbouw in een kast werden wel een paar fouten gemaakt. Hulde voor de robuustheid van het ontwerp en de componenten; het functioneerde steeds weer. Als bouwer van meest HF-schakelingen heb ik veel gedaan aan afscherming, bijvoorbeeld met een schot van dubbelzijdig printplaat tussen de print en de rest van de schakeling. Zo loopt er bijvoorbeeld geen AC leiding naar de frontplaat.
Rest mij de ontwerpers te bedanken alsmede voor de waardevolle aanvullingen/tips van Blackdog. Bijvoorbeeld die over de basisweerstanden dicht bij de transistoren indien ze wat verder van de print worden gemonteerd; de trafo's schuin plaatsen. Zijn ontwerp van de OpAmp schakeling voor de stroommeting werd graag overgenomen.
Kortom weer veel geleerd en plezier aan beleefd. Hulde!

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Beste forumleden!

Spuit 11 komt hier ook weer even om de hoek kijken!
Na een drukke periode en meerdere andere projecten heb ik eindelijk tijd gevonden om met het bouwpakket aan de slag te gaan.

Een kleine sfeerimpressie van de stand van zaken:

Ik zat enkel nog wel met een vraag. Op pagina 29 van deel 2 gaf Blackdog mij het volgende advies:

Jij krijgt dan de brugcel die wordt aangesloten op de parallel staande 2x18 wikkelingen, van de brugcel ga je naar de "+" en de "-" van je bugger elco, waarde ongeveer 10.000uF (iets tussen de 8.000 en 16.000uF is OK)
DE "-" van je brugcel sluit je dan direct aan op de "-" klem van de voedings uitgang.
De "+" van de buffer elco's gaat naar de collectoren van bij jou TIP142 transistoren.

De "+" van de gelijkrichter direct op de collectoren is duidelijk, met de "-" direct op de uitgang neem ik aan de "-" op het uitgangsprintje.

Maar moeten de "-" van de hoofd- en hulptrafo niet met elkaar in verbinding staan? Tevens als ik op de onderzijde van de hoofdprint kijk lopen er in ieder geval 2 banen van de hoofdtrafo "-" lijn terug het circuit in. Heeft dit voor mij consequenties of hoef ik hier geen rekening mee te houden?

tevens een simpele schets van hoe mijn eindontwerp er in de hoofdlijnen uit moet gaan zien (ik weet het, er missen nog wat onderdelen op).

Ik hoor het graag!

m.v.g.

Kazt.

Kan op beide, er is namelijk wel een min verbinding nodig tussen het uitgangs printje en de regel print. De schakeling op het uitgangs printje dient om de power transistoren stabiel te houden.

Nee niet doen als je van je zekeringen/componenten houd ;)
De massa van de hulpvoeding zit namelijk verbonden met de plus van de power voeding.

gezien je vragen zou ik de plus van de condensatoren naar het bovenste aansluitpunt van j1 aansluiten en de min op de tweede.

Als ik me niet vergis heb je de basis weerstanden van de power transistoren nog niet geplaatst ;)

Kijk! Ik had al het vermoeden dat er enige vorm van feedback noodzakelijk was.

Tevens heb ik inderdaad de basis weerstanden er nog niet ingezet omdat ik nog niet geheel weet wat de afstand gaat worden tussen de regelprint en de transistoren ;).

Het lijkt mij met het aansluiten van de hoofdvoeding op de print dat het nog steeds verstandig is om Q1 weg te laten en de source en drain door te verbinden?

m.v.g.

Kazt

Je kunt inderdaad q1 weglaten met de componenten er omheen maar doorverbinden is niet nodig.
Gewoon op j1 de bovenste de plus en de middelste de min en je bent klaar.

Kan anders wel even een schemaatje tekenen als dat duidelijker is ;)

Groeten,
Marius.

Bedankt voor het aanbod!
Ik denk dat ik met de tot nu toe gegeven informatie een heel eind moet kunnen komen.

Als het meezit ga zondag alles eens aansluiten en testen, en als het werkt kan ik me gaan concentreren op de ombouw.

Ik hou je op de hoogte!

M.v.g.

Kazt

Goedemiddag allen!

Afgelopen zondag aan de slag geweest met opbouw en testen,
alleen liep ik tegen een probleem aan:

Eerst enkel met de hulptrafo het printje getest; X4 gaat netjes aan,
over pin 4 en 11 van U2 netjes 10V.

Vervolgens de transistoren en de hoofdtrafo aangesloten.

Beide potmeters dicht en spanning erop gezet:
X4 gaat netjes aan, X1 CC gaat ook netjes aan.

Als ik vervolgens aan de Voltpotmeter RV1 draai gebeurd er niks.
Als ik de stroompotmeter RV2 een stukje opendraai gaat de CC led uit en de CV led aan. Alleen begint nu de spanning heel langzaam op te lopen tot 27V (?!).
En als ik aan RV1 draai schiet hij direct naar 27V.

Dit was het resultaat met de TIP142 torren met een basisweerstand van 150Ohm.

Vandaag even aan het ombouwen geweest en de meegeleverde torren erin gezet (met de 470Ohm basisweerstanden). En wederom het zelfde resultaat.

Op de bufferelco's meet ik ongeveer 20V.

Het printje en de overige connecties nagelopen op sluiting of slechte verbindingen maar niets kunnen vinden..

Iemand van jullie misschien een idee wat er gaande is?

Hieronder een plaatje van de opstelling (nog met de TIP142).

Alvast bedankt voor het meedenken.

m.v.g.

Kazt

Dat de protectie aanslaat is normaal wanneer je de stroomregeling dichtdraait. Vreemd dat de spanning zo oploopt, het lijkt wel een elco in de spanningsregeling. Heb je zelf een uitgangsfilter gemaakt?
Wil je de meter er eens uit halen en het dan nog een keer proberen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Zojuist nog even geprobeerd zonder meter aangesloten,
maar nog exact het zelfde resultaat.

Het uitgangsprintje heb ik voor het gemak op mijn "broedplank" even nagemaakt; enkel met 220uF ipv 150uF.

Tevens kan het gebeuren in bepaalde stand van beide potmeters dat beide led's opbranden..

m.v.g.

Kazt

blackdog

Golden Member

Hi,

De basis weerstanden van de power transistoren horen direct aan de basis!!!
Zo gauw de transistoren niet direct op de print gemonteerd worden.

Heb je geen vergissingen gemaakt met de condensatoren en weerstanden, waarde verwisseld?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
leime

Golden Member

Het valt me ook op dat de spanning op de uitgang (27V) hoger is dan de spanning op de bufferelco's (20V).

Emiel

Goedemiddag,

Dit vind ik ook een raar fenomeen wat ik niet thuis kan brengen.

Tevens misschien nog even waard om 2 van mijn beginnersfouten te vermelden;

- Bufferelco C13 was geploft omdat ik deze verkeerd om had
aangesloten... Deze heb ik vervangen voor een type met exact
dezelfde specs.
- In eerste instantie kreeg ik maar 0,25 volt op de uitgang; dit
kwam doordat de ringkern een 2e hands is waarvan de draden
afgeknipt waren. Hier zat de lak-isolatie nog op de draden...

m.v.g.

Kazt

Hi Blackdog.

Ik zal zien dat ik vanavond of morgen de basisweerstanden eens direct aan de torren zal solderen ipv op de print. (ging er vanuit dat met de lengte van de draden dit niet zo'n heel groot probleem zou zijn).

Ook heb ik alle waarden van weerstanden gemeten voor deze te plaatsen. (zeg nooit nooit) maar ik denkt niet dat ik hier een foutje in gemaakt heb. Ik zal deze ook gaan nameten.

m.v.g.

Kazt