Delta voeding revisie & reparatie tips

miedema

Golden Member

Revisie en reparatie van Delta elektronia E series voedingen

De laatste tijd krijg ik af en toe een vraag over reparatie van een Delta Elektronika E serie voeding, de bekende en gewilde labvoedinkjes.
Daarom hier wat algemene ervaring & tips. Aanleiding is ook dat ik zelf net weer een E030-1 gereviseerd heb.
Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de ervaringen van anderen....

Verder heb ik een goed vervangings type voor de uitgangselco’s gevonden, en daar aan gemeten. Eerder in het Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken topic bleek dat de ESR daarvan bepalend is voor het gedrag van de voeding. Daarover meer in een aparte vervolg post.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_4348-Delta-E30-1-lichtjes-600pix.jpg

Om te beginnen, zorg dat je de juiste schema's en onderdelen lijst hebt. Delta Elektronika biedt uitstekende support, aan alle eigenaren van Delta voedingen, hoe oud ook. Ze zijn daar trots op. (En terecht!) Ze zijn te te bereiken met een mailtje naar "support at delta-elektronika.nl".
Hier alvast het meest voorkomende schema.

Delta Elektronika heeft altijd 1e kwaliteit onderdelen voor z’n voedingen gebruikt.
Dus eigenlijk is er weinig te vervangen :-) Alleen elco’s drogen uit...
Met name bij de oudste serie (met oranje neonlampje) vervang ik standaard alle elco’s. Zelfs na al die tijd is dat niet altijd echt nodig, maar dan weet ik zeker dat de voeding weer decennia betrouwbaar mee kan.

elco's
Bij nameten blijkt dat de meeste elco's nog (na 30...40 jaar!) in goede conditie zijn. Het zijn meestal de kleinste elcootjes (de 2x 22uF/25V) op de regelprint die het loodje gelegd hebben (capaciteit teruggelopen, ESR flink opgelopen). Een voeding die stond te oscilleren had bij mij dan ook die defecte kleine elcootjes als oorzaak.

Ook C10 en C11 zijn regelmatig slecht. Een lekkende C11 was in een andere voeding oorzaak van een defect. Het is niet voor niets dat Delta op deze plek een 100V type heeft gezet!

Opvallend is dat de grote bufferelco eigenlijk altijd in prima conditie is. Terwijl daar toch grote piekstromen door lopen. Ook de uitgangs elco’s blijken eigenlijk altijd nog OK.

Dus als je op een budget wilt reviseren, dan zou je die kunnen laten zitten. Je omzeilt dan ook het probleem dat je uitgangselcio’s met de juiste ESR (rond 0,2Ω) moet vinden.

Als je elco’s vervangt doe dat dan wel door kwaliteits long-life / high temp exemplaren. Ik heb goede ervaringen met de Vishay long-life elco’s. (Een van de weinige nog leverbare axiale series)
Wat mij betreft is het zinloos om te gaan vervangen met goedkope elco’s. Na 5 à 10 jaar kun je weer aan de slag. (been there, done that) Zinloos, omdat waarschijnlijk de originele elco’s die extra 5...10 jaar dan ook nog wel hadden volgehouden....

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_8975-Delta-E030-1-sn09821-org--onder-achter-600pix.jpg
E030-1 bij binnenkomst

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_8985-Delta-E030-1-sn09821-gereviseerd-600pix.jpg
Zelfde E030-1 weer gereviseerd

Potmeters
Mensen willen soms ook de mutiturn potmeter vervangen. Waarom? Omdat die versleten aanvoelt, er zit speling in zeggen ze dan. Niet doen! Die speling hebben ze allemaal. Dat hoort gewoon zo.
Vervang de potmeters alleen als ze daadwerkelijk slecht regelen of onderbroken zijn. (slechts 1x meegemaakt)

Ook de stroom potmeter niet vervangen voor een multiturn! Door de enkelslags potmeter, met het schaaltje er omheen, kun je heel snel en vrij nauwkeurig de stroombegrenzing op het oog instellen. Functionaliteit waar Delta over nagedacht heeft!

Vermogensweerstanden
Als hij er geblakerd uit ziet na een zwaar leven vervang ik stroom meet weerstand R28 (de grote vermogens weerstand) Dan zet ik hem ook meteen wat verder van de print af, zodat die minder warm wordt.
Zo idem dito vermogensweerstand R1 op de regelprint, ook wat hoger, zodat de naast gelegen elco minder warm wordt. Die elco vervang ik veiligheidshalve trouwens voor een 125° exemplaar. Hoewel het origineel op die plek eigenlijk altijd nog in goede conditie blijkt, ondanks de warmte....

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_8984-Delta-E030-1-sn09821-R1-hoger-600pix.jpg
R1 wat hoger, meer vrijstaand gemonteerd

Wat verder nog te zeggen? Roestig chroom (schakelaars, netentree) is opvallend goed te krijgen met een beetje koperpoets. Een dun laagje vettigheid er op zorgt dat het ook mooi blijft.
Zo is ook roestig trafoblik op te knappen: schoon schuren met een glasvezelpen, en dan (heel licht) invetten.

Een grijs uitgeslagen meter bezel werd weer mooi zwart door poetsen met wat siliconen spray.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_8987-Delta-E060-0,6-gereviseerd-600pix.jpg
Een E060-0.6 gereviseerd

Na reparatie of revisie is het altijd verstandig om te checken hoe de voeding presteert. Daarover meer info in het Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken topic. Dat kan dus uitgebreid, maar onbelast en belast laten draaien met een scope op de uitgang maakt al veel duidelijk. Zet je scope op AC, en let op brom, ruis en oscillatie. Meer dan een paar mVtt ruis mag je niet zien....

Succes & groet, Gertjan.

Op 24 november 2016 11:59:44 schreef miedema:
Door de enkelslags potmeter, met het schaaltje er omheen, kun je heel snel en vrij nauwkeurig de stroombegrenzing op het oog instellen. Functionaliteit waar Delta over nagedacht heeft!

Inderdaad goed handig! Ik blijk de mijne (minder kwaliteit dan Delta) na wat oefenen gewoon op het oog (zonder schaalverdeling) heel aardig op de juiste waarde te kunnen stellen. Met schaalverdeling zou nog wat handiger zijn. Het 0A punt is trouwens bij mijn labvoeding verlopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ik heb nog even een fotootje van de stroom potmeter met schaaltje op gezocht:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_4366-Delta-E30-1_I-schaal-600pix.jpg

Als je bedenkt dat die schaalstreepjes staan voor 200-400-600-800mA, dan kun je dus met gemak binnen 100mA nauwkeurig instellen. (hier staat de knop dus op 900mA)
En met de originele (grote Colvern) potmeter van Delta kloppen die streepjes ook vrij nauwkeurig!

groet, Gertjan

Delta Elektronica biedt uitstekende support, aan alle eigenaren van Delta voedingen, hoe oud ook.

Schema D050-10 opgevraagd, ben benieuwd.
Albert

fred101

Golden Member

Mooi gedaan die eerste foto, hij straalt helemaal de jaren 60/70 uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Fred!

Het blijft leuk he, spelen met onscherpe lichtjes bij open diafragma :-)

Speciaal voor jou nog 1 uit dezelfde serie:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_4343-Delta%20E30-1-lichtjes-600pix.jpg

Alleen jammer dat hier de voeding niet aan staat....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ha Sine,

Heel scherp! Inderdaad heb ik een kerst LED gordijntje speciaal voor de fotografie :-)

groet, Gertjan.

Ik heb een E030-3, die is voorzien van een digitale meter. Eigen ontwerp, hier ontmoet oud en nieuw elkaar. Verder niet veel aan hoeven doen, de kleine elco's en de 20 slags potmeter vervangen. De stroompotmeter is weer gangbaar gemaakt.

miedema

Golden Member

Ha Rolo,

Jouw "elco ervaring" komt dus overeen met de mijne. Met je potmeters was je dus minder fortuinlijk.
Je foto kan ik me herinneren... Mijn mooiste meetapparatuur topic of zo?

Maar er is natuurlijk niks mee mis om van dit topic ook een Delta Elektronika show topic te maken :-)
Vooral als je er bij vertelt wat je aan je voeding herstelt hebt!

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Mooi, zowel de reparatie en adviezen, en foto's.

Oeps, de kleine elco's dus.
Deze E060-06 had een uitgangsrimpel van 0.5V. Mijn tweede was beter, een paar mV. Vervangen door Vishays (grote C) loste dit op.
Ook nogal veel roest op de trafo, geborsteld en gelakt is het weer als nieuw.
De aan-indicatie met classic rode led was bijna onzichtbaar geworden. Vervangen door een LED met bijna neon-achtig kleurtje dat goed past bij het Delta-oranje.

miedema

Golden Member

Ha Markce,

Oei, zo slecht heb ik die elcootjes nog niet gezien....
Verder klinkt het inderdaad bekend. Die roestige trafo heb ik ook een paar keer gehad. Na ontroesten smeer ik er een beetje vet in, wat er na een keer warm worden (tijdje vollast draaien) min of meer in brandt. Lakken is nog sjieker.

Die rode LED's geven inderdaad steeds minder licht. Ik heb ook een E060-0.6, en een E018-0.6D met een rode LED. Ik heb ze toch maar laten zitten. Ook omdat ze een tijdsindicatie geven. (Eerst hadden de Delta E's een oranje neon lampje, daarna een rode LED, en nog later een groen LED)

groet, Gertjan.

als die voedingen maar lang zat hebben stilgestaan, dan willen de elco's wel klappen als je ze niet formeert eerst. dat heb ik ook aan de hand gehad bij een 60's delta met 4x 22.000uf. die leken eerst goed te zijn, maar na 10 minuten stond er 1 bol en kwam er een meurende rookpluim uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier ook nog een E060-0.6 staan, de werkt op zich goed alleen geeft hij maar maximal 200mA af.
Hiervan heb ik overigens het originele service boekje.

miedema

Golden Member

Ha Arie,

Dat probleem ben ik ook tegen gekomen. Ik verwacht dat C11 (10µF/100V) lek is.

Net nog even in de service info gekeken, en zag dat bij de laatste versie (stuurprint met met TL8x opamps) die C vervangen was door een folie C van 1uF/250V. Het probleem zal dus ook bij Delta Elektronika bekend geweest zijn...
Bij de oudste versie met discrete stuurprint heette die C trouwens C10

Als dat elcootje lekt zou ik tenminste ook de kleine elcootjes op de stuurprint vervangen (2x 22µF/25V). Die zullen dan zeker ook gaar zijn...

Die service info zit in je mailbox :-)

groet, Gertjan.

Ik heb hier de oude variand met discrete componenten.
Ik zal de elco's eens gaan vervangen van de week.

Gelijk maar even de condensatoren besteld. Wat ik zag is dat de voeding echt op leeftijd is, de paneelmeter heeft een datum stempel uit 1972. Weinig apparaten die het zo lang uithouden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 7 december 2016 22:15:56 (48%)

Gister documentatie van D050-10 opgevraagd bij DE, vanmorgen al ontvangen!
Albert

Alex P

Golden Member

Wat minder moderne versie - lijken goed te werken maar wil ze nog eens goed gaan nakijken :)

EDIT: hee, de knoppen zijn verschillend zie ik :?

[Bericht gewijzigd door Alex P op vrijdag 25 november 2016 09:55:03 (20%)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nu we toch bezich zijn... zal ik mijn oude DELTA "stack" ook even laten zien!

Dit zijn drie van de 5 DELTA's die ik heb en allen werken goed.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Delta-01.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Vervanger voor de uitganselco’s voor de Delta E030-1

Het vervangen van de uitgangselco van een voeding is kritisch!

Want de uitgangselco van een voeding bepaalt deels het regelgedrag. Een te kleine ESR zorgt voor een een onstabiel regelgedrag (uitslingering bij belastingverandering,) en bij een te hoge ESR blijft ook de uitgangsimpedantie bij hoge frequenties (hoger dan de regeling kan bijsloffen) ook hoger.

De ESR van de originele ROE elco’s meet ik op 0,2Ω. Mijn eerdere oplossing was om in serie met de nieuwe elco een kleine weerstand (0,1Ω) op te nemen om zo aan de optimale ESR te komen.

Maar nu heb ik een goede vervanger gevonden van Vishay, de MAL211890514E3, op voorraad bij Farnell.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_8980-Delta-uitgangselcos-600pix.jpg
nieuwe uitgangselco's naast de originelen

De Vishay is een 8000 uur, 125°C long-life elco. De afmetingen zijn gelijk aan het origineel. Ik meet een ESR van 0,38Ω, dus iets hoger dan origineel.

Ik heb wat metingen gedaan om te zien wat de verschillen zijn tussen de originele elco's en de Vishay vervangers. Om dat makkelijk te kunnen doen heb ik de originele elco's uitgesoldeerd. Daarna kon ik ze in de uitgangsklemmen klemmen, zodat ze makkelijk te verwisselen waren.

Dat zag er zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/IMG_8978-Delta-E030-1-uitgangselcos-meten-600pix.jpg

Eerst heb ik naar het brom en ruis spectrum gekeken. Eerder zag ik dat nieuwe uitgangselco's met afwijkende ESR een piek in de ruisvloer konden geven.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E030-1-09821_spectrum-600pix.png

Hier lopen de curven van oude en nieuwe uitgangselco's zo mooi over elkaar dat ze bijna niet te onderscheiden zijn. Zowel onbelast als belast. Prima dus.

Verder heb ik de uitgangsimpedantie gemeten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E030-1-09821_uitgangsimp-600pix.png

Let niet op het oplopen van de curves in het laag. Dat is het resultaat van een te kleine koppel C naar de analyser. Het was nu 4700uF, en ik had geen zin om een grotere te zoeken. Het gaat hier om de verschillen, en de te verwachten verschillen zitten tenslotte vooral aan de hoge kant.

De oranje curve is met de originele elco's.
De groene curve is met de nieuw Vishays, de curven lopen mooi over elkaar, alleen boven de 40kHz is de uitgangsimpedantie marginaal hoger. Dat komt door de wat hogere ESR. Ik vindt het prima zo.
Rond de 50Hz is de uitgangsimpedantie net wat lager.

Als extraatje heb ik ook nog m'n eerste Delta E030-1 mee gemeten. (die uit het voeding meet topic) Deze had toen Low-ESR elco's met serie weerstanden gekregen. Je ziet hem in de rode curve.
Je ziet duidelijk de knik in de curve tegen 20kHz waar die serie weerstanden dominant gaan worden.

En natuurlijk het belangrijkste, het dynamisch gedrag.
Ik heb de voeding afwisselend belast met 200mA en 800mA, en gekeken hoe de voeding daar op reageert:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E030-1-09821-dyn-load-1,2kHz-org-uitgangselco's-50mV.png
met originele elco's

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E030-1-09821-dyn-load-1,2kHz-nieuwe-uitgangselco's-50mV.png
met nieuwe elco's

Met de nieuwe uitgangselco's zijn de piekjes op het schakelmoment net wat kleiner, verder niet veel verschil....

Laten we nog eens inzoomen op het schakelmoment:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E030-1-09821-dyn-load-1,2kHz-org-uitgangselco's-5mV-5uS.png
met originele elco's

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/delta/Delta-E030-1-09821-dyn-load-1,2kHz-nieuwe-uitgangselco's-5mV-5uS.png
met nieuwe elco's

Weer niet veel verschil....
je kunt zien dat de regeling met de nieuwe uitgangselco's nèt iets sneller terug is. In de uitslingering zie ik geen verschil.

Ik heb weer een compilatie gemaakt van deze scoopplaatjes in een PDF, zodat je makkelijk de verschillen kunt zien door heen en weer te bladeren. In de PDF zitten ook meer metingen, ook met 120kHz schakelfrequentie. Maar ook hier blijken de verschillen miniem.

Al met al kunnen we nu veilig stellen dat deze Vishays een prima vervanger zijn voor de originele roe elco's :-)

Tot slot: tijdens het nazoeken voor deze post kwam ik er achter dat er een mogelijk nóg idealer vervanger is voor de uitgangselco's: Vishay, de MAL212018101E3, nu ook op voorraad bij Farnell.
Met een gespecte ESR van 0,5Ω bij 100Hz en 0,1Ω bij 10kHz zit hij precies in het midden van het gewenste gebied. (die 0,1Ω bij 10 kHz is zelfs al wat laag...) Die ga ik dus bij een volgende Delta aan de tand voelen :-)

(Ik merk dat bij Farnell bij deze axiale Vishays nog wel eens "niet meer leverbaar" staat. Eerder gevonden elco's verdwijnen, maar er kan kennelijk ook weer wat bij komen....)

Edit:
Elco's die ik als uitgangs elco voor andere voedingen gebruikt heb:
Voor de E060-0.6: 100µF/100V, Vishay MAL212019101E3, Farnell 1165566
Voor de E300-0.1: 4,7µF/350V, Vishay MAL204135478E3, Farnell 1165640
(dataheets vindt op de betreffende Farnell pagina)

Groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Goed om ook jouw Delta's te zien :-)
Misschien kun je ook wat toevoegen over jouw reparatie ervaringen....

Uiteraard zijn je modificaties/verbeteringen van je D030-1 hier op CO uitgebreid gedocumenteerd. Maar het is ook goed om te horen wat je verder bij het opknappen van je Delta voedingen bent tegen gekomen.

@testman
Inderdaad, formeren van (vooral grote) elco's na zéér lang stilstaan is een prima idee! Goed dat je het onder de aandacht brengt...
Bij mijn Delta's ging het eigenlijk altijd zo dat de vorige eigenaar hem even in de 220 prikte om te demonstreren dat "hij het doet". OK..., laat dat formeren dan maar :-)

@ Alex P
Die D030-1 van jou zijn de voorgangers van de E serie.
Als ik Blackdog mag geloven zijn ze zelfs nog wat stiller dan hun opvolgers!

@ aobp11

Gister documentatie van D050-10 opgevraagd bij DE, vanmorgen al ontvangen!

Kijk! :-)

groet, Gertjan.

Ook heb ik nog een MST 060-5 staan, welke kapot is.
Al wel een keer een reparatie poging gedaan, maar zonder resultaat.
Nadeel is dat ik zelf geen scoop heb staan.

miedema

Golden Member

Ha Arie,

Die MST 060-5 van jou is een stuk complexere, schakelende voeding.
Ik kan me voorstellen dat je zonder scoop niet ver komt.... Ik zag dat je al eerder een reparatiepoging met CO hulp had gedaan.

Ik wil wel een poging wagen. Geen idee waar je woont, ik woon in Utrecht....
Stuur maar een mailtje.

groet, Gertjan.