Circuits Online Voeding 2016 Deel 3

leime

Golden Member

Kun je ook meten wat de spanning is op de bufferelco's zonder dat de print aangesloten is? Dat is dus met alleen je ringkern, diodebrug en bufferelco's aangesloten.

Emiel

zojuist even gemeten; excuus voor de eerdere misinformatie, over de elco's meet ik 27 volt.

m.v.g.

Kazt.

Dan blijft het nog vreemd, de uitgangsspanning zou lager behoren te zijn als de inkomende. Het verlies wat ontstaat over de ce overgang van de transistor, ook wel Uce genoemd in de datasheet.
Gemeten met een multimeter of met de voltmeter van het plaatje?

De voltmeter kan je beter voorzien van een eigen voeding, dus niet aansluiten op de hulp voeding. (Eventueel wat wikkelingen bij de ringkern transformator wikkelen zoals in de start post te zien is)

Weerstanden zijn in de schakeling lastig na te meten, dit doordat ze wordt beïnvloed door de omliggende componenten.

Edit:
Check even je bekabeling van de spanningspot, het lijkt op de foto of je een verdraaiing in de aansluit volgende hebt zitten (wit en blauw gewisseld).

[Bericht gewijzigd door MdBruin op donderdag 26 januari 2017 15:26:36 (12%)

Goedenavond allen,

Gisteren in de avond nog even bezig geweest met het nameten van de weerstanden en de codering op de condensatoren.
De meeste weerstanden waren goed te meten op de print, de enkele die een vreemde waarde opleverde heb ik m.b.v. de kleurcodes weten te verifiëren. Alles als aangegeven in de bijsluiter (enkel op de afwijkende waardes rond het netwerk met de "bodge" weerstand.

Vandaag even met een verse blik het roer omgegooid; potmeters direct op de print, evenals de transistoren en ook de originele uitgangsprint met korte bedrading aangesloten.

Ook de volt-meter afgekoppeld als eerder aangegeven (deze heeft trouwens geen aparte voeding nodig).

Opnieuw testen en: exact het zelfde resultaat...

Dan toch nog even een andere aanpak; R20 geplaatst met een waarde van 56k en de mosfet geplaatst en voila: It's Alive! :)

Hij regelt nu prachtig mooi! enkel nog niet onder last kunnen testen omdat er geen koeling aan de torren hangt.

Snel even met een cpu-fan getest en spanning ,stroom evenals de led's werken zoals het hoort.

Komende dagen eens testen met voldoende koeling op de transitoren en dan gaan zorgen voor een mooie behuizing.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en voor de mooie kit.

ik hou jullie op de hoogte.

m.v.g.

Kazt

Hallo,

Ik zou graag mijn ontwerp met jullie willen crosschecken. Mijn kennis voelt een beetje roestig aan (15 jaar niet echt gebruikt) en ik ben niet meer zo zeker of ik wel alles juist bereken.
Geef gerust opmerkingen als ik een foute redenering maak.

Ik ben bezig met onderdelen uit te zoeken om mijn voeding op te bouwen.
Ik probeer even te berekenen wat mijn opties zijn qua vermogen voor mijn voeding. Ik moet nog een transfo aanschaffen.
Ik heb nog wat oude processor koelers liggen die me wel bruikbaar leken (stock intel P4 cpu coolers thermal resistance ongeveer 0,53°C/W)
Ik ga de Blackdog aanpassing doen met de compound transistor, dan maak ik dus gebruik van 2SA1943 TO264 0,83°C/W
Als isolatiepads vond ik deze Fisher KAP 218 KAP 218 0,15°C/W (passen die wel, of zijn ze eigenlijk net te klein?)
(bij Mica is het 0,4°C/W en aluoxide 0,3°C/W)

Als ik dan 2 transistoren gebruik kom ik op
(0,83 + 0,15)/2 + 0,53 = 1,02 °C/W

worst case een hete dag op de zolder, meer dan 30°C, dus 40° omgevingstemperatuur
max temp voor de transistor is 150°C, dus max 110°C boven omgevingstemp
110°C / 1,02°C/W = 107,84W max die ik mag dissiperen in de 2 transistoren
(een P4 is max 90W, maar die mag geen 150°C worden denk ik, dus dat lijkt me de juiste grootorde)

Bij een voedingsspanning van 2x14VAC -> 39,6VDC
spanningsval over de diodes (2 x 0,7V), en de emittor weerstanden (ik kies even 5A/2)(0,12Ohm x 2,5A = 0,3V) geeft
39,6V - 0,7V - 0,3V = 37,9V over de transistoren bij kortsluiting

107,84W / 37,9V = 2,85A
hmm raar, ik meen dat Blackdog 4A deed op zijn cpu cooler, ah maar dat zal bij een lagere spanning geweest zijn?

hmm, 5A zou toch leuker zijn
==>transistoren verdubbelen naar 4
(0,83 + 0,15)/4 + 0,53 = 0,78 °C/W
110°C / 0,78°C/W = 141,94W
141,94W / 37,9V = 3,75A <-- nope

hmm en wat als ik nu eens 2 van die koellichamen gebruik (ik heb nog 3 P4 koelers en ook nog 2 i7 koelers)
dan kan ik 107,84W x 2 = 215,69W
215,69W / 37,7V = 5,77A

aha, dus 2 koellichamen met elk 2 transistoren zou ik kunnen gebruiken voor een spanning van 2x14VAC
en een DC uitgangsstroom van 5,77A, daar heb ik dan 5,77A x 1,414 = 8,16A AC voor nodig

ik vind een transfo van
- 200VA 2x14V 2x7,14A (tme)
- 300VA 2x14V 2X10,71A (tme)

Kan ik die van 300VA gebruiken en de voeding gewoon afregelen naar 5A max?
Als ik daar dan nog wat hulpwikkelingen opdraai (2 voor de hulpspanning + 2 voor paneelmeter) dan lijkt me dat een geschikte transfo.

Als je even omrekent dan zou het met die van 200VA ook moeten kunnen
5A DC x 1,414 = 7,07A AC
maar ik meen ook ergens een vuistregel gelezen te hebben dat je een factor 0,63 gebruikt om van je ACA naar je DCA te rekenen
5A DC / 0,63 = 7,94A AC dat gaat niet meer met die van 200VA

Bedankt om de hele boterham te lezen. Klopt dit nog allemaal?
Next up, de bufferelco's.

blackdog

Golden Member

Hi joram.agten,

Mooi, moest alles doorlezen om er achter te komen wat je uitgangspunten waren ;-)
Behalve je trafospanning kon ik niet de gewenste uitgangsspanning van je te bouwen voeding vinden.

Even wat natte vinger werk, bij 2x 14V trafo kom je belast meestal niet boven deze trafospanning aan de uitgang, brom en stoor vrij.
Voor zeg een 0-30V voeding heb je meestal 1x33V nodig als je wilt dat 30V altijd goed bruikbaar is bij de maximale stroom.

De door jou gekozen 300VA trafo zal tot 25 a 26V bruikbaar zijn onder vollast, als deze opmerkingen zijn afhankelijk van de aangeboden netspanning (230V)

De stroom die een wikkeling mag leveren na gelijkrichting (dubbel fase) is rond de 63%, ik hou voor het makkelijke rekenen meestal 60% aan.
Dus bij de 300VA trafo zou dit 6-Ampere max als uitgangsstroom betekenen als je alle componenten goed kiest.
Voor de bufferelco kan je 2000uF per Ampere kiezen, dus 10.000 tot 15.000uF.
Bij een grotere waarde van de elco zakt de stroom die je uit de trafo mag trekken, zeg dat je 22.000uF hebt, dan zou ik niet verder gaan dan 5-Ampere uit de trafo.
Dit alles heeft te maken met de verliezen in de trafo en de bedrading, de trafo verliezen zijn het hoogst.
Hoe groter de elco in capaciteit, hoe groter ook de laadstroom is die er nodig is de elco weer op spanning te krijgen tijdens het stijgen van de sinusvorm.
Hierdoor word de spanning over de Ri van de trafo ook hoger en er dus meer warmte in de trafo wordt opgewekt.

Een hogere elco waarde geeft natuurlijk ook een kleinere rimpel als voordeel.
Mijn opmerkingen hierboven gelden vooral bij de maximale belasting, dus zeg 5 a 6 Ampere bij de door jou voorgestelde 300VA trafo.
Vijf minuten 7 Ampere trekken kan natuurlijk wel, maar ik hou graag wat marge en zorg er voor dat het geheel niet overbelast kan worden.
Wat elco betreft hier nogmaals een handigheidje 1-Ampere geeft bij 10.000uF 1V TT rimpel bij dubbelfasige gelijkrichting en 50HZ netfrequentie.

Bij je berekeningen van deze voeding moet je er rekening mee houden dat bij lagere uitgangsspanningen de voeding maar één deel van de trafo gebruikt.
De Power MOSFET schakeld de wikkeling om, dus bij kortsluiting heb je geen 28V als uitgangspunt voor de maximale dissipatie in je transistoren.

Als je 5-Ampere als uitgangsstroom wilt hebben, dan is een dubbele uitgangs transistor gewenst.
Zet ze niet direct naast elkaar, als het mogelijk is houd dan een beetje afstand, dan heb je meer rendament van je koellichaam.
Let ook op je bedradingstechniek, lange draden zijn ongewenst, dus goed nadenken over de opstelling voor je een kastje koopt en/of bouwd.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

alvast bedankt voor de feedback. mijn geheugen geraakt weer opgefrist en ik leer weer veel bij.
sorry even samenvatten wat ik graag zou willen
0-30v 5A

1. de spanning

Voor zeg een 0-30V voeding heb je meestal 2x33V nodig als je wilt dat 30V altijd goed bruikbaar is bij de maximale stroom.

zou het kunnen dat je hier bedoelt 33V (ipv 2x33V)
De spanning bij mij thuis fluctueert (zonnepanelen omvormer heeft al gemeten 220V 246V afgelopen maand)
op de elco heb ik dan volgende spanningen zonder belasting
normaal 2x17V x 1.41 = 48,08V - 1,4V = 46.68 VDC
max 2x17V x 246/230 x 1.41 = 51,43V - 1,4V = 50,03 VDC
min 2x17V x 220/230 x 1.41 = 45,99V - 1,4V = 44,59 VDC

2. de bufferelco
10.000uF bij 1A is 1V rimpel
10.000uF bij 5A is 5V rimpel
15.000uF bij 5A is 3,75V rimpel
20.000uF bij 5A is 2.5V rimpel

als ik een minimum elco spanning heb van 44,59V en ik wil 30V bij 5A dan heb ik nog het verlies over de emittorweerstand 5A / 2 x 0,18Ohm = 0,45V
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe hard de spanning op de transfo inzakt tijdens belasting
Dus 44V voor 30V uitgangsspanning, dat is 14V reserve

stel dat ik 3,75V rimpel op mijn elco toelaat (15.000uF) dan zal de minimum buffer spanning mogen zakken tot 39V, waar die onbelast minimaal 44,59V is
dus die transfo mag 5V inzakken bij volle belasting en bij minimum netspanning, nominaal is dat dan 46,68v --> 7,68V

3. de stroom
Er is ook een 300VA trafo van 2x17V --> 8,82A x 0.60 = 5.29A
Dat lijkt me ook nog voldoende voor 5A.

4. de dissipatie bij kortsluiting

Bij je berekeningen van deze voeding moet je er rekening mee houden dat bij lagere uitgangsspanningen de voeding maar één deel van de trafo gebruikt.
De Power MOSFET schakelt de wikkeling om, dus bij kortsluiting heb je geen 28V als uitgangspunt voor de maximale dissipatie in je transistoren.

maar bij een kortsluiting bij 30V uitgangsspanning zijn de bufferelco's toch opgeladen tot de dubbele uitgangsspanning
Dus tijdens de eerste halve sinus gaan de elco's toch beginnen ontladen zo snel als de voeding de transistoren aanstuurt (dus 5A max op 50,03V max spanning)
Dat is toch (kortstondig) 50v x 5A = 250W en dan nadien (als de elco spanning tot de helft gezakt is) 25V x 5A = 125W
Waar ik met mijn koellichaam maar 107W kwijt kan bij 40C omgevingstemperatuur.

Of bereken ik nu alles te veel in het slechtste geval? Maar je wil toch niet bij een warme dag (als de zon hard schijnt en het warm is op mijn zolder, en mijn zonnepanelen ook hard aan het produceren zijn) dat de voeding ineens de geest geeft.
Hoewel de kans klein is dat ik bij mooi weer op die hete zolder ga zitten ;-)

blackdog

Golden Member

Hi Joram,

Sorry voor het foutje, ik heb het gecorrigeert, klopt ik bedoelde 1x34V als je een brugcel gebruikt.

Je maakt een fout door met de onbelaste spanning te rekenen...
Kijk op onderstaande webpagina voor info, loop alle pagina's lang :-)

http://www.skillbank.co.uk/psu/index.htm

Bij volle kortsluiting staat er "gemiddeld" 16V over de buffer elco(geschat voor jouw trafo), en dan wort er door je voeding 5x 16V is 80Watt gedissipeerd.
Dit is dus natte vinger werk daar ik niet jouw momentele netspanning weet,
de verliezen van de door jou gebruikte brugcel, dropout spanning van je power sectie en je bekabelings verliezen in je voeding.
Makkelijk he elelectronica ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Een klein jaartje terug bestelde ik de print uit de leftovers en stuurde ik de eerste foto's van het (mislukte) demonteren van een ringkerntrafo en de eerste stappen in het monteren van de schakeling. Eindelijk ben ik weer aan de slag gegaan en heb het een en ander in elkaar gezet. Bij dezen de eerste paar foto's:

Ik heb geprobeerd hetzelfde kastje te gebruiken als Sine, maar dan met een 20V/3.5A exemplaar en actieve koeling om de extra warmte af te voeren:

https://farm4.staticflickr.com/3955/33754180342_d020502436_z.jpg

Ik heb daarvoor ook een goedkoop 100V/10A metertje van Banggood gekocht voor op het frontpaneel:

https://farm3.staticflickr.com/2884/33781063391_83ae68d1c5_z.jpg

Hier zien jullie het ingebouwde printje in volle glorie. Door een aantal last-minute compromissen lopen de netstroomkabels er vrij dicht overheen, wat natuurlijk niet optimaal is:

https://farm3.staticflickr.com/2897/33525600830_2fe92908ea_z.jpg

Als bulkopslag heb ik (mede door ruimtegebrek) "slechts" 9000µF aan elco's gemonteerd. Deze typen zijn redelijk goedkoop te krijgen bij Baco, maar ook compact en heel dun, zodat ze makkelijker pasten:

https://farm3.staticflickr.com/2836/33754184692_7bf46e2c49_z.jpg

Voor zo ver de sfeerimpressie, meer info volgt!

Groet,
Kruimel

Jinny

Golden Member

Ooit geleerd van iemand, gun jezelf de ruimte....
Overigens vond ik de CO2016 voeding ook terug in het QRP blaadje....
Als voorbeeld van een geslaagd bouwproject.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Ooit geleerd van iemand, gun jezelf de ruimte....

Eens wel met als gevolg dat mijn kasten soms wel eens erg ruim worden maar dan kun je om te meten ook overal bij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Tja, die leermeester was helaas niet in de buurt toen ik dacht het wel "even" voor elkaar te krijgen. :) De keuze voor dit kastje was dan ook meer ingegeven door de startpost dan door praktische overwegingen. Op een (heel interessant) topic op EEVBlog meldde een ontwikkelaar het gebruik van de Kradex Z2A, wat me ook wel een geschikt kastje lijkt. Hij heeft net wat minder volume en een andere vorm, maar is goedkoper (€2,50 ex BTW & verzendkosten) en er is een fatsoenlijke tekening met maten bij. Misschien ga ik nog wel een keer een kastje uit die serie bestellen. Inmiddels gekocht, en de kwaliteit is niet beter of slechter, maar hij is wel flink goedkoper en groter en ik weet de maten.

Verder heb ik nog wel de issue dat door het aansluiten van de sense draden de interne weerstand van de voeding negatief wordt. Markce meldt hiervoor de oplossing te hebben door R22 en R23 aan te passen. De S+ sense wordt namelijk versterkt met R20/R21, met de standaardwaarden is dat dus een factor 5,6, terwijl de S- niet wordt versterkt (en dus nooit een negatieve uitgangsweerstand zal veroorzaken). Dat was scherp opgemerkt, ik moet drie keer kijken voor ik dat uit het schema kon begrijpen, maar het klopt volgens mij wel. Met de S+ verander je namelijk het evenwichtspunt van de (inverterende) versterker, waardoor je die spanning versterkt met de spanningsversterking van IC2d. Dat loste hij op met het verhogen van R22 tot 680Ω, wat volgens mij er voor zorgde dat R22/R23≈R20/R21, maar waarom dat werkte is me niet helemaal duidelijk. In eerste instantie had ik ook domweg 680Ω gebruikt, maar mijn spanningsversterker was ingesteld met een kleinere versterking (R20=39kΩ, Umax=19,5V) omdat mijn transformator maar 18V~ leverde, en dus nooit 28V zou halen. Na het aanpassen van de weerstand was de uitgangsweerstand opeens iets van -60mΩ, wat nog erger was dan de originele (ik geloof) +40mΩ.

Nu heb ik R22=470Ω en R23=120Ω, maar zit nog immer met een negatieve uitgangsweerstand van ~-12mΩ die ik niet kan verklaren. Mogelijk komt dit doordat ik in de negatieve lijn een stroommeter met een 10mΩ shunt heb aangesloten, wat maakt dat de negatieve lijn een grotere weerstand heeft dan de positieve (waar niets in zit). Toch heb ik wat moeite om te verklaren waarom dat een probleem is. Ik dacht dat beide draden onafhankelijk van elkaar werden gecompenseerd, maar ik moet nog even studeren op de werking van de sense-systemen. Daarover (hopelijk) later meer.

Gelukkig is -12mΩ geen groot drama, en de voeding lijkt nu vrij aardig te werken. Ik heb wel een potmeter naar zijn grootje gedraaid door de loper en één van de voedingsaansluitingen te verwisselen. Toen ik de potmeter verdraaide viel opeens de hulpspanning weg en begonnen de zekeringen zachtjes te gloeien... Gelukkig was ik niet meteen begonnen met een spectrol 10-slagen, want dan was dat nog wel prijzig geworden. :+

Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de draden in de behuizing te bundelen. Ik heb nu nagenoeg overal stroomvoerende dragen samen gebonden met de bijbehorende retourstroomdraden. Om dat te faciliteren heb ik de min vanaf de bufferelco's aangesloten op de print vlak bij de min van de uitgang zodat de stromen niet over de hele lengte van de print hoeven te lopen. Daarvoor heb ik een nieuw gaatje geboord en daar een tweede printpen gesoldeerd. De min wordt op de print namelijk nagenoeg niet gebruikt, alleen voor een kleine voorbelasting van de transistoren en het meten van de uitgangsspanning via een sense weerstand. Die draad is gebundeld met (eerst) de positieve uitgang naar de collectoren van de transistoren en dan met basis-/emitterdraden richting de print. Zo omsluiten alle grote stromen geen groot oppervlak en zullen ze weinig storingen veroorzaken in de rest van de behuizing. Dit geldt natuurlijk ook voor de bedrading van de verschillende wikkelingen van de transformator en naar de uitgang. Ik heb dat ook even op de kiek gezet onderaan.

Nu rest me nog:

  • De transformator vastzetten. Het is een ringkern en heeft geen montagemateriaal bijgeleverd omdat hij ingegoten was, dus ik moet daar even aan werken. Ik denk dat ik ook twee metalen hulpstukken nodig heb omdat de behuizing waarschijnlijk niet sterk genoeg is de ringkern goed te kunnen dragen met alleen een schroef. Ik zal de behuizing plaatselijk moeten versterken. Ik denk dat ik daarvoor de montageplaat van een 30VA ringkerntje dat ik had liggen ga gebruiken (foto onderaan). Dan moet ik een gat van ongeveer Ø2 zodat het deukje in de plaat daar in kan vallen en de plaat als geheel afsteunt op de rest van het plastic. Ik vond deze setjes vrij goedkoop op Musikding.de, en ze versturen voor een redelijk bedrag (€2,90) naar Nederland.
  • Fan regelen. De 6cm fan die ik heb is namelijk best luid, maar ook versleten na jaren ongeregeld op een processor te hebben zitten te loeien. Ik zat bij Reichelt te kijken naar deze fan met deze controller. Beiden niet echt duur, en best ontstressend om niet de hele tijd in de herrie van een goedkoop 6cm fannetje te moeten zitten. Ik ontdekte dat mijn transistoren ook niet oververhitten met 6V op de fan, maar ik moet nog even een test doen met de kast gesloten en "worst case". Ik heb nu met een thermokoppel op de schoef van de transistor gemeten, en nog geen significante problemen opgemerkt. Ik vraag me alleen af wat je er exact meet. Door een foutje (vergeten fan aan te zetten) was het er op een bepaald moment 112°C, maar het koellichaam was lang niet zo heet en alles werkte nog goed. Het lijkt op een gemiddelde tussen heatsink temperatuur en die temperatuur. Douglas Self noemt in zijn boek over audioversterkers bouwen dat de voorkant van een transistor vrij dicht bij de die temperatuur komt en een aanzienlijk kleinere bijbehorende tijdconstante heeft.Update: de fan is nu met een LM317L geregeld, maar een tempregeling komt dus later nog. Update2: Nieuwe fan en tempregelaar binnen. Nieuwe fan is veel stiller, tempregelaar moet er nog in. Tempregeling ingebouwd, gaat helaas niet onder de 6V, maar daar is nog mee te leven, de fan is best stil. Nu nog isoleren en de voedingsspanning opkrikken van de 10,5V nu naar 12V voor turbomomenten en een overtempbeveiliging inbouwen. Er is nog niets dat overbelasting tegenhoudt als de fan niet werkt.
  • Het zekeringenbordje achter de trafo vast zetten. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen, maar de draden er aan zijn of lang, of makkelijk te verwijderen, dus wellicht lijm ik die wel aan de achterkant. Moet ik nog even naar kijken denk ik...Vastgelijmd op een gaatjesprint en geschroefd aan de achterkant met 1 gedeelde schroef met het koellichaam.
  • Potmeters in het frontpaneel vastzetten. Ik wil hiervoor ook een set knoppen bestellen, 1 met streep en 1 zonder (voor de multiturn spanningspot). Ik zit nu bij Reichelt te kijken en bestel waarschijnlijk een testset. Ik kwam er hier namelijk achter dat multiturn pots 0.35mm dikker zijn, maar dat dit dus een probleem is voor een paar spantangen die ik hier heb... Nieuwe spantangen zijn binnen, maar ook deze passen niet op een multiturn, wat wel irritant is. Bovendien levert Riechelt wel knoppen zonder streep, maar de sleuf om de streep in te verven zit nog wel op de knop, zodat je het nog steeds kan zien. Ok, weer nieuwe knoppen binnen zonder strepen en gelijke uitvoeringen voor beide asdiktes, maar met schroefsluiting. Niet de kwaliteit die ik eigenlijk wilde, maar we zijn alweer een stap verder.
  • De stroom-/spanningsbegrenzingsled monteren. De LEDs die ik nu heb zijn vrij zwak en niet echt gelijk, dus bij wijze van proef heb ik een common anode bicolorled besteld om te kijken of dat er beter uit ziet, ze staan immers als het goed is nooit tegelijk aan. Hoef ik ook maar 1 gat te boren. Ok, de bicolorled heeft een veel sterkere groene led dan de rode, welke ook nog eens zeer ver uit het midden gemonteerd is. Ik denk dat ik toch voor twee ledjes ga. Bij nader inzien heb ik een bypassweerstand gemonteerd voor de groene LED en de lichtsterkten zijn nu ongeveer gelijk. De groene LED was toch al te sterk.
  • De hierboven beloofde plaatjes produceren.

De nieuwe situatie in de kast:

https://farm3.staticflickr.com/2877/33846363691_c6298668e6_z.jpg

Het setje waarmee ik hoogstwaarschijnlijk de trafo gaan vastzetten:

https://farm3.staticflickr.com/2905/33133321114_615430157a_z.jpg

Groet,
Kruimel

edit: Ik kwam er reeds voor het nemen van de foto achter dat het schroefgat in de staalplaat voor de trafo kleiner was dan de beoogde schroef, dus die heb ik al iets bijgeboord. Men kan de conische afwerking op de foto reeds zien.

Kruimel

Golden Member

Ok, korte update:

  • Trafo gemonteerd.
  • Tijdelijke regelaar voor ventilator ingebouwd (op basis van LM317L).
  • Potmeters op voorpaneel geplaatst.

Trafo gemonteerd in een lege kast van boven gezien:

https://farm3.staticflickr.com/2879/33170476673_f3f18d9f76_z.jpg

En de montage van onder gezien, die valt er niet zomaar af:

https://farm3.staticflickr.com/2867/33139773984_6f5e26df3a_z.jpg

Test loopt met fan op 6V en vermogen leveren. Transistoren worden slechts ~78°C met open kast.

Tweede test volgende dag met 6V en open case komt tot ongeveer 85°C op de schroef van de transistoren en 50,5°C op de achterkant van de koelplaats bij de transistoren:

https://farm3.staticflickr.com/2865/33841545682_dc90c1d896_z.jpg

Foto van de tijdelijke regelaar in heatshrink:

https://farm3.staticflickr.com/2882/33983409525_cf8f47d609_z.jpg

Tijdens het assembleren vond ik wel een klein foutje dat ik moest rectificeren toen ik de print monteerde:

https://farm3.staticflickr.com/2811/33155861634_4607866a07_z.jpg

Groet,
Kruimel

Kan ik in plaats van 1k pots ook 10k pots gebruiken voor de regeling van spanning en stroom?

Kruimel

Golden Member

Ik moest even zoeken maar dat was in deel 1 naar voren gekomen:

Op maandag 4 januari 2016 23:18:59 schreef Sine:

Op maandag 4 januari 2016 22:46:39 schreef Tidak Ada:
Welke waarde (in Ohms, niet in tantes of euro's) hebben die potmeters?

Alles tussen de 1 en 10k is bruikbaar, bij hogere waardes lever je wat lineariteit in, lager wordt wat dissipatie betreft wat spannender, er staat 5V over de pots.

Lucky Luke

Golden Member

*topic omhoog schopt*

Ik heb ook nog een printje voor deze voeding liggen, inmiddels deels bestukt, en nog wat vragen.

Het is aangegeven dat X4 rood moet zijn, maar ik vind rode LED's met een spanningsval van 1,8V tot 2,9V... Bovendien, om het netjes op de print te passen moet 'ie 3mm zijn, ik heb amber 3mm led's met eveneens 1,8V spanningsval. Dus welke spanningsval hadden de ontwerpers in gedachten?

Als ik de stroombron goed begrijp is het gewoon de dropspanning over de LED die eveneens over R29 valt. Dus dan zou 1,8V/120Ω=15mA opleveren, en met een 2,8V LED zou het 23mA zijn.

Dit wordt de basisstroom voor Q2,3 , dus e.e.a. zal ook afhankelijk zijn van hun HFE en de gewenste uitgangsstroom. Bij 3A uitgangsstroom loopt er minder dan 3A door elk van de BD93C's, dus kan ik uitgaan van een stroomversterking ongeveer 1000, waarbij ze dus elk 1.5mA basisstroom zouden moeten krijgen.

En het dus ook ruimschoots goed gaat met een Amber led van 1,8V. (Overigens, de enige 3mm rode led die ik kon vinden is nu juist een 1,8V exemplaar. De 5mm rode LED's die ik heb zijn 2,9V, en ik heb nog wat maffe platte en vierkante gevallen met daar tussen liggende spanningsvallen).

Is dat correct?

Verder zoek ik nog naar een goede behuizing. Ik denk richting een TEKO 385, maar die heeft weer geen losse frontplaat, wat het lastiger maakt er nette gaten in te krijgen voor de meters, bussen etc.

Iets als Fisher KOH zou dus erg mooi zijn, 2 halve profielschalen met een voor/achter plaat. Maar ik wil een beetje de ruimte hebben niet hoeven proppen. (Zonder echter een onhanteerbaar bakbeest met voornamelijk lucht te bouwen)

Heeft er iemand al een CO-voeding in een nette metalen behuizing gebouwd?
(Of iets van gelijke afmetingen uiteraard...) Tips?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Die Fisher heatsink KOW 2 M 15 is ook mooi! Hier staan wat foto's met enclosures van regelbare, gestabiliseerde, kortsluitvaste voedingen. (Ik HAAT het woord labvoeding) https://www.google.nl/search?q=enclosure+for+variable+powwe+supply&amp…
What's in a Name <G> ©William Shakespeare

Ik gebruik voor al mijn zelfbouw projecten iets van Modu uit de Galaxy serie.
Kijk maar eens op deze site voor alle maten en andere modellen.

https://www.eltim.eu/index.php?action=page&group_id=10000130&lang=nl

Sine

Moderator

Op 1 juli 2018 16:52:00 schreef Lucky Luke:
*topic omhoog schopt*

Ik heb ook nog een printje voor deze voeding liggen, inmiddels deels bestukt, en nog wat vragen.

Het is aangegeven dat X4 rood moet zijn, maar ik vind rode LED's met een spanningsval van 1,8V tot 2,9V... Bovendien, om het netjes op de print te passen moet 'ie 3mm zijn, ik heb amber 3mm led's met eveneens 1,8V spanningsval. Dus welke spanningsval hadden de ontwerpers in gedachten?

1.8V is prima, 2.9 zijn waarschijnlijk HE-LED's

Als ik de stroombron goed begrijp is het gewoon de dropspanning over de LED die eveneens over R29 valt. Dus dan zou 1,8V/120Ω=15mA opleveren, en met een 2,8V LED zou het 23mA zijn.

Behalve dat je daar nog Vbe vanaf moet halen, het is aan te raden om r29 op te krikken naar 220r en vergeet ook de extra weerstand over C21 niet!

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Modificatie_1_schema.png http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Modificatie_1_klein.JPG

Over een klassieke groene led valt iets van 2V, een "pure green" led doet eerder 3V, en dat is aan de hoge kant.

Dus gebruik een klassieke groene led en een 220R voor R29 dan kom je op iets van 6.5mA basisstroom.

(Vf - Vbe) / R29 ~ 2 - 0.6 / 220 = 6.36mA

En het dus ook ruimschoots goed gaat met een Amber led van 1,8V.

Correct, die kun je voor alle drie de leds inzetten, voor R29 mag je dan 180R gebruiken.
De truc van klassiek groen is dat deze minder ruist dan zijn anders kleurige soortgenoten.

Kruimel

Golden Member

Op 1 juli 2018 17:42:56 schreef Dratsabylgu:
Ik gebruik voor al mijn zelfbouw projecten iets van Modu uit de Galaxy serie.
Kijk maar eens op deze site voor alle maten en andere modellen.

https://www.eltim.eu/index.php?action=page&group_id=10000130&lang=nl

Ow, dat zijn best aardige prijsjes voor dergelijke behuizingen. :9~ Meer bang per buck dan die Teko zo te zien (ook de vergelijkbare 'economica' reeks, zelfs als je er rekening mee houdt dat de prijzen zonder BTW zijn). Zo op het eerste gezicht zeker een aanrader om eens te gaan kijken!

Op 1 juli 2018 17:23:36 schreef RAAF12:
Die Fisher heatsink KOW 2 M 15 is ook mooi! Hier staan wat foto's met enclosures van regelbare, gestabiliseerde, kortsluitvaste voedingen. (Ik HAAT het woord labvoeding) https://www.google.nl/search?q=enclosure+for+variable+powwe+supply&amp…

Toen ik de link aanklikte dacht ik een specifiek project te vinden (met die Fisher heatsink KOW 2 M 15 bijvoorbeeld), maar dit is gewoon een random google zoeklink. Foutje bij copy/paste misschien? :?

Op 1 juli 2018 20:01:16 schreef Sine:
De truc van klassiek groen is dat deze minder ruist dan zijn anders kleurige soortgenoten.

Weer wat geleerd, dat wist ik niet!

RAAF12

Golden Member

Ja klopt, ik zat op de Fisher site en zag daar een heatsink wat met hoekprofiel vastzat.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 2 juli 2018 00:00:08 (21%)

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb een behuizing besteld, maar weer een andere dan de diverse aanbevelingen. (Misschien komen die bij een ander project nog van pas, want het zijn mooie kastjes). Het is een Hammond 1455T2201 geworden. Wordt waarschijnlijk wel krap op de frontplaat, en de koelplaat aan de achterkant laat geen ruimte voor de netentree, dus die moet naar de zijkant, of ik zaag een klein stukje van het koelblok af. (qua warmteweerstand kan dat*)

De extra weerstand over C21 zit al op de print, evenals een rode 3mm led die ik alsnog door een groene zou kunnen vervangen...

*)waarom koop je dan geen kleiner koelblok? Omdat dat boven de behuizing zou uitsteken... Vergelijk Reichelt bestelnummers "V 7331G" en "V 6506E"

Op 1 juli 2018 20:01:16 schreef Sine:
De truc van klassiek groen is dat deze minder ruist dan zijn anders kleurige soortgenoten.

Hoe meet je dat?

Als ik wat zoek vind ik dit paper (Maar helaas zijn daaruit alle figuren stuk, plus lijkt het om optische ruis te gaan / ruis in het door een fotodiode ontvangen licht)

En, om een andere reden interessant: dit topic op een ander forum, waar iemand zich afvraagt wat qua ruis beter is, LED of zener, maar waar ook een TL431 genoemd wordt. Die is 2.5V en heb ik ook liggen...

Verder zit ik erover te denken om de overgebleven opamp uit de LM324 te gebruiken als buffer voor de stroommeter, omdat ik 1 omschakelbare meter wil gebruiken (ivm ruimte op front). De polariteit van de uitgangsspanning is omgekeerd t.o.v. de spanningsval over de shunts, dus lijkt het handig die te laten inverteren, bovendien is het (compacte) metertje wat ik in gedachten heb te laagohmig om zonder buffer te gebruiken, uitgaande van die 10k uit de openingspost. En andere optie is een digitaal voltmetertje, maar die heeft weer een hulpvoeding nodig. (Die mini LED voltmetertjes die gevoed worden uit de te meten spanning zijn aan te passen om los te voeden zodat ze tot 0V gaan, maar moeten alsnog gevoed worden, en ook daar moet een inverterend versterkertje voor als ik de spanningsval over de stroombegrenzingsinstellingsterugkoppelings-shuntemiterweerstanden wil meten.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

TL431 met een stroombron ervoor ruist amper, zie ook dit topic van Blackdog

Ik heb zelf deze wel eens gebruikt, koppel de transistoren en de TL431 thermisch, vervang de 1N4148 door een groene led.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 4 juli 2018 23:35:04 (34%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Nu is het ding an sich een stroombron, een beetje ruis kan daar niet eens zo heel veel kwaad. Maar minder is altijd beter.

Hoe meet je dat? Goede vraag, ik ben zelf kwijt waar ik het vandaan heb, ik heb het ook nooit getest verder.