Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Het is wel goed voor de verkoop cijfers!!!!! :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vaak kijk ik van te voren nog wel de specs. na, maar bij deze klus was geen omvormer gespecificeerd, die was op het laatste moment nog veranderd. En ik had op die klus al zoveel shit opgeruimd die de kantoor jongens hadden veroorzaakt, en als je dan belt hoop je op een onderbouwd antwoord. Daar hebben ze een lijst met omvormers welke bij welk aantal panelen past en hoe dan aangesloten Hij is m zelf gaan wisselen voor een zwaarder type dat wel die spanning aan kan.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 8 oktober 2016 00:01:52 (12%)

zit sinds 2009 in de PV.

Tja, echt 'Wounded in Action' is het niet, maar om nou te zeggen dat dit goed gegaan is...

Vorig jaar een 'nieuwe' computer (dell Optiplex uit bedrijfsbestand) gekocht.

Gaandeweg wou ik toch eigenlijk eens kijken dat ik m'n oude DV-bandjes kon opslaan en bewerken, ook al is die computer er niet echt voor gemaakt.
Soit, bij Reichelt een Firewire-kaart gevonden met LP-beugeltje, kwam vandaag binnen.

Computer los, kaartje erin, samen met een USB3.0 kaartje (als ik toch bezig ben).

Maar, de voeding was al een probleem: onvoorbereid op zoveel uitbreiding zitten er maar 2 Sata-voedings-aansluitingen in de computer. Met een splitter van m'n pa kon ik de 2 schijven voeden en had ik er nog 1 over om die ik nog eens naar 2 molex-aansluitingen kon splitten. Dat is de grenzen opzoeken, maar gezien beide kaartjes nooit vol gebruikt zullen worden, vermoed ik dat het wel losloopt.

Kaartje erin, alles weer een beetje erin gepropt, voeding aangesloten, toetsenbord en dat soort zaken. Opstarten, installeren, alles ging vlekkeloos en hij zag een IEEE 1394 controller.

Stukje software gevonden dat in staat zou moeten zijn via die kaart te communiceren met m'n camera, dus de gekochte 9-pin firewire naar 4-pin firewire kabel in de kaart gestoken, de camera via netvoeding aangesloten en de firewire kabel ingestoken.

Al binnen een seconde kringelde er een halfgeleider-geurtje m'n neus binnen. Snel m'n neus boven de netvoeding van de camera gehangen, nee. De geur werd al snel zo hevig dat ik in dubio stond wat ik moest doen. Toch maar een flinke ruk aan de firewire kabel gegeven en onmiddelijk m'n PC, waar de geur vandaan kwam, uitgeschakeld.

Kabel losgehaald en nog eens aangezet. Dat er iets mis was, was nog steeds duidelijk, want het kaartje werd zonder iets te doen op 1 plek al 70 graden.

Kaartje verwijderd... Nou, er is iets goed misgegaan, maar op een aardlus na ik niet bedenken wát...

http://www.m-voorloop.nl/CO/firewirefirework.jpg

Wat dichterbij:
http://www.m-voorloop.nl/CO/firewirefirework2.jpg

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
pa3gws

Golden Member

Het lijkt er toch op dat er met de kabel iets mis is.
Want het spoorloos verdwenen chippie hing direct aan de FireWire aansluiting.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
miedema

Golden Member

weardguy,

Met FireWire kun je ook externe apparaten voeden. Die FW aansluiting kan flinke stromen leveren. Meest waarschijnlijk is dat je kabel niet klopte,en die voedingspin kortgesloten werd...

Ook kunnen er problemen ontstaan als er van 2 kanten van de kabel gevoed wordt. Dat is bij jou onwaarschijnlijk, omdat je schrijft dat daar een 4 polige connector zat. Die heeft geen voedingspinnen :-)

groet, Gertjan.

@ Miedema: dat weet ik ;) Maar de 9-polige 4-polige kabel doet daar niets mee.

@ pa3gws: jep.
Daarnaast kon ik door technisch inzicht al snel zien dat er een onderdeel in de datalijnen uitgefikt was en ook zodanig spectaculair dat er alleen maar een forse stroom gelopen kan hebben.

Ik ben in de standaard gedoken en de kabel blijkt dus volledig verkeerd bezet te zijn:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1861748#1861748

Nu hopen dat m'n camera het overleeft heeft.
Na in 2 weken een computerscherm te hebben dat min of meer dood ging (en alle elco's in de voeding vervangen waarna het ding helemaal niets meer deed) een digitale fotocamera die van de trap stuiterde nadat het nek-koord bij het oplopen van de trap onder m'n hiel kwam en door het trap-avontuur een kapot LCD-scherm heeft en nu dit kaartje, heb ik het wel even gehad...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Ik vind de reclame voor de Samsung Galaxy 7 nogal op de lachspieren werken.
Waarom moeten ze nou uitgerekend het liedje 'boum' voor deze telefoon kiezen?... :) (wel toepasselijk, want hij doet inderdaad redelijk vaak 'boem')
https://www.youtube.com/watch?v=p0KWyWwVp0E

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Negeer m'n bericht maar, heb maar de helft van de info. Mijn Frans is niet goed. Zeg maar gerust ken geen Frans.

Boem kan ik er ook nog wel uithalen.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op donderdag 20 oktober 2016 14:04:18 (72%)

GRRR! Die kabel, verantwoordelijk voor dit:

Op 12 oktober 2016 17:21:14 schreef weardguy:
[afbeelding]

Heeft dus ook de firewire-interface in de camera vernield...

Ik kan wachten tot ik een ons weeg, maar de computer ziet m'n camera niet en alle software die ik geprobeerd heb, zegt steeds dat er geen video-bronnen gevonden zijn.

Sluit ik de DV-machine van m'n broer aan, werkt alles vlekkeloos (en ja, ik heb ook in de camera de setup van de DV-aansluiting op IEEE1394 gezet, maar helaas)

Het nadeel is dat de camera van m'n broer wel beeld geeft in stand-by dan wel opname-modus, maar het vertikt MIJN bandjes af te spelen.

Ik hoop dan ook dat ik danwel de interface uit zijn camera over kan zetten in de mijne, of (veel ingrijpender en waarschijnlijk fysiek onmogelijk) het hele tape-mechanisme uit kan wisselen om in ieder geval 1 werkende camera over te houden.

Overigens is door Reichelt zonder enige poespas zowel kabel als kaartje vergoed na een bericht erover.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Shiptronic

Overleden

Mogen ze dan ook de camera vergoeden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Gevolgschade is meestal uitgesloten. Je kunt hoogstens gaan procederen, met slechts een kleine kans op winnen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Shiptronic en Tidak Ada: ik geef je geen kans ;)
Als het al een juridisch uitgesloten categorie is, dan is het wel dat de camera economisch afgeschreven is. Het model dateert uit 2000.
Het is dat het ding heel weinig uren op de drum heeft, maar verder is het ding gewoon oud en niets meer waard.

Overigens: ik besloot laatst eens te kijken bij de bank en het geld van dat kaartje en dergelijke blijkt nog nergens te bekennen... Daar ook maar weer eens contact over opnemen...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Misschien als je kunt aantonen dat ze wisten of redelijkerwijs hadden moeten weten dat die kabel niet deugde, maar dat zal niet eenvoudig zijn, en dan nog krijg je natuurlijk weinig terug voor een camera van 16 jaar oud.

Bedrijven proberen natuurlijk altijd gevolgschade uit te sluiten, maar zoiets in je verkoopvoorwaarden schrijven betekend nog niet dat het rechtsgeldig is. Als ik je willens en wetens een gevaarlijke oplader voor je telefoon verkoop, waardoor je kat is geschrokken, je buurman onvruchtbaar is geworden en je huis is afgebrand, is het niet klaar als ik je het aankoopbedrag van die oplader teruggeef.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 december 2016 12:03:29 schreef SparkyGSX:
willens en wetens een gevaarlijke oplader

dat "willens en wetens" mag je eruit laten. het volstaat met het verkopen van een gevaarlijke oplader.

ga maar eens lezen op product-aansprakelijkheid en combinatie met de CE-normering. zit best strak in elkaar.
gr A

Vanochtend aangetroffen; ter lering ende vermaak:

Is daar wat mis mee, mis ik iets ?

rob040

Golden Member

Ik denk dat het snoer met de hulsjes geen goede combinatie is met de lasdoppen (of wat dat ook moge zijn).

Juist; iemand had soepel snoer met adereindhulsjes in standaard lasdoppen gefrot. Je trok het er zo uit.

@BenI2C: Ik vind het leuk om op zoiets effe te puzzelen. En mogelijk kom je er niet direct uit, dan kan je de puzzel nog even een dagje bewaren voordat het antwoord gepost wordt. (Ik was gekomen tot: "die hulzen misschien?")

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die adereind hulsjes zouden toch moeten kunnen,mits goede maat en goed gemonteerd ?

Arco

Special Member

Ik denk niet dat het gevaarlijk is en prima kan, maar of het is toegestaan is weer een ander verhaal... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Ik stoor me het meest aan de zwarte kabel aan de linker kant. Daar had de wartel boven moeten zitten zodat de kabel rechtdoor de doos inloopt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
klein is fijn

Moderator

Op 9 juni 2017 16:59:02 schreef BenI2C:
Die adereind hulsjes zouden toch moeten kunnen,mits goede maat en goed gemonteerd ?

Het blanke deel van adereindhulzen is niet lang genoeg om fatsoenlijk in een lasdop te passen en de kraag is te breed. Voor dit soort dingen gebruik je beter Wago's met hendeltjes, daar kan je zonder problemen flexibel draad in stoppen zonder adereindhulzen.

Op 9 juni 2017 15:57:29 schreef Aart:
Juist; iemand had soepel snoer met adereindhulsjes in standaard lasdoppen gefrot. Je trok het er zo uit.

Zijn dit lasdoppen?

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

In dit geval duidelijk niet, het zijn loszitdoppen. Zonder verdere discussie denk ik dat de Wageaux met de hendeltjes hier de juiste keuze waren geweest. Voor massief draad vertrouw ik die ook wel, al weten de trouwe lezertjes dat ik daar ook wel een Conex kan waarderen. Dat zijn ook meteen de enige 2 lasdopachtigen die er bij mij inkomen, behoudens eventuele noodgevallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten