Op 28 augustus 2017 16:55:37 schreef Lambiek:
[...] Als ik in de nacht een zware onweersbui verwacht, "wat opgegeven is in het weerbericht" dan zet ik ook het modem uit en na afsluiten trek ik de kabel en de adaptor eruit.

Ben ik dan ook een halve gare? :)

Nee hoor, tenminste als je een bovengrondse telefoonlijn hebt. Zon kabel die op palen langs de weg hangt.

Bij een ondergrondse telefoonlijn lijkt alles loskoppelen vanwege een onweersbui mij overbodig.

Op 28 augustus 2017 20:58:40 schreef Roches:
...., en dat meerdere keren per dag, val je wat mij betreft wel in die categorie.

Dat is natuurlijk niet het geval. :)

Op 29 augustus 2017 12:26:50 schreef joopv:
Bij een ondergrondse telefoonlijn lijkt alles loskoppelen vanwege een onweersbui mij overbodig.

Nou, dat moet je niet zeggen. Er is hier een zware bui geweest zo'n +/- een maand geleden, en in een blok huizen hier 500 meter vandaan is de bliksem naast het blok in de grond geslagen. Er was in het hele blok niets meer heel "dus ook modems waren stuk" Zelf hebben we twee dagen zonder telefoon, TV en internet gezeten. Dus zeg niet dat het niet kan. :)

Vooral in plekken zonder bebouwing en redelijk droge grond wil bliksem heel graag in ondergrondse kabels slaan...
(omdat die nu eenmaal een goede aarde biedt. Schade is vaak aanzienlijk.)

We hebben dat in groningen gehad op een plek waar een telefoonkabel in een bos de provinciale weg (N34) overstak, sloeg daar soms meerdere malen per jaar in.
(en exact op dezelfde plek; je kon er een kruis op de grond zetten... :) . Later heeft men de kabel heel diep ingegraven)

De bliksem hoeft niet per se in de kabel in te slaan. Een blikseminslag veroorzaakt in de omgeving een heftige magnetische puls. Apparaten die met meer dan 1 kabel zijn aangesloten zijn daar gevoelig voor. De netvoeding en de signaalkabel komen meestal via verschillende routes en vormen zo een lus. De magnetische puls wil in die lus een stroom induceren, maar dat lukt niet omdat er ergens een isolatie zit, in de vorm van een trafo of een opto bijvoorbeeld. Daardoor wordt een hoge spanning opgebouwd en die geeft een overslag op de isolatie. Daardoor gaat het apparaat gegarandeerd stuk. En dat alles zonder dat de bliksem direct inslaat.
Het is dus zaak om in ieder geval de lus te onderbreken door stekkers te trekken.

Op 28 augustus 2017 18:49:35 schreef Gadget_inc:
@Raaf12,

Wat voor modem heb jij ?
Ik heb een huawei mifi ding via T-Mobile en zoek een ander exemplaar.

Ik heb een Huawei E5377 die ik voornamelijk een paar maanden per jaar in het buitenland gebruik. Maar als de glasvezel(50/50Mbps) thuis eruit ligt (nog niet meegemaakt) kan die ook zijn nut bewijzen. 4G+ zit hier ter plaatse boven de 150 Mbps downstream, maar na 24.00 uur schakelt Tele2 wat palen uit en loopt de speed terug naar 50 Mbps.

Update :

Snelheid is redelijk op orde maar als ik de modem gegevens bekijk blijft de lijn onrustig.

Toename van fouten gaat te snel en om de paar dagen gaat de modem over z'n nek en start ie opnieuw op.

Ik ben door KPN gebeld en ze blijven doorzoeken naar de oorzaak.

Ik heb gezegd dat de oorzaak toch wel bekend zal zijn (voornamelijk slecht koper) en heb mijn klacht opnieuw duidelijk gemaakt.

Maar tegelijk heb ik gezegd dat ik gelukkig zelf veel minder overlast ondervind als de afgelopen weken / maanden.

De mail met bezwaren en klacht en vraag om restitutie gaat zeker op den duur hun richting uit.

Update :

Nog niet veel verandering.

KPN blijft monitoren heb ik begrepen.

Snelheid is vrij redelijk op orde, af en toe zakt die tijdelijk weg.

Wat nog wel regelmatig gebeurt is dat de modem zichzelf opnieuw opstart door de teveel fouten.

Dat beeld via de modem blijft onrustig / niet jofel. (zie beeld van vandaag)

Er zit iets niet goed ergens maar dat weten we al.

UPDATE :

Vandaag bede de monteur me op en stelde voor de modem te vervangen.

Maar dan wel van de Experiabox V10 terug naar de V9.

Zijn verhaal was dat ze inmiddels vermoeden dat de V10 niet altijd optimaal werkt in situaties als de mijne en dat de V9 wellicht deze situatie wel aan kan.

Hij wil het in ieder geval wel proberen en komt dinsdag a.s. zelf langs zodat hij meteen het een en ander kan doormeten.

Dat teruggaan van de V10 naar de V9, wat is jullie mening daarover?

(Ja ik weet dat het lang duurt en ja ik weet dat het koper waarschijnlijk niet in orde is en ja ik weet dat sommigen van jullie al lang zouden zijn overgestapt. Het gaat mij puur om jullie mening over het verhaal van het modemverhaal)

NB : de snelheid is de laatste tijd wel redelijk in orde maar foutenopbouw en het opnieuw opstarten van de modem (ook nog wel eens tijdens het telefoneren) vind helaas nog steeds plaats.

Ik zou zeggen probeer het, de V9 is een stabiel modem.

Hou er alleen rekening mee dat de Wifi van de V9 niet zo sterk is als de V10, je kan er minder afstand mee overbruggen.

Mocht dit bij de V9 niet toereikend zijn, vraag dan gewoon om een Wifi-repeater om het bereik te vergroten.

Na alle ellende kan die er ook wel kosteloos bij!!!

Zowel Experiabox V8 en V9 hebben een beroerd Wifi bereik. De glasvezel monteur die hier ooit langskwam zei al gelijk: niet in de meterkast maar in de kamer zetten... De V10 is stukken beter en heeft bovendien de minder druk bezette 5GHz band.

Op 10 november 2017 18:46:52 schreef RAAF12:
Zowel Experiabox V8 en V9 hebben een beroerd Wifi bereik. De glasvezel monteur die hier ooit langskwam zei al gelijk: niet in de meterkast maar in de kamer zetten...

Zal ik wel geweest zijn....

gewoon dat waardeloze wifi van de modem uitzetten en een router met dhcp uitgezet aan 1 lan poort hangen..

Mijn dank voor de antwoorden / adviezen.

Die stel ik wederom op prijs.

Ik zal de genoemde kwesties bij de monteur aankaarten.

Zo ook de Wifi-repeater. ;-)

En de soap continues... maar ik blijf wel heel benieuwd naar de volgende stappen die worden gezet...
@testman
Niet nodig, ik heb inmiddels een V10 Experiabox aan de glaslijn hangen. Een veel sterker signaal dan de voorgangers. Alles op de Wifi zit nu op de 5GHz band. Behalve de Foscam R2 camera die heeft alleen 2.4GHz. Maar dat is geen probleem, de V10 doet 2.4GHz en 5 GHz gelijktijdig. Ik kan dus waar ook ter wereld met een internetverbinding op de fone of laptop de cam bekijken/beluisteren/praten en besturen.

UPDATE en nog DRIE vragen :

Monteur is gisteren geweest.

Experiabox V9 is geïnstalleerd en werkt naar behoren.

Snelheid is tot nu toe goed, foutenopbouw is wel weer te zien...(zie onder)

De tip van V10 terug naar V9 had hij van een collega gehoord omdat het schijnt dat de V10 bij langere afstanden vanaf de centrale wel eens problemen geeft zoals die waar ik tegenop loop.

Verder vertelde hij dat fouten veroorzaakt bij naastgelegen panden inderdaad bij een andere aansluiting ook voor fouten kunnen zorgen.

En de oorzaken kunnen legio zijn, het is soms echt een gepuzzel en uitzoeken voor de monteurs.

Ik heb inderdaad gratis een KPN wifi versterker gekregen maar ik weet nog niet of ik daar wat aan heb omdat m'n powerline adapter naar behoren werkt en ik die zonder kabel nu in een andere kamer (en waar ik wil) kan gebruiken.

Ik heb begrepen dat die KPN wifi versterker met een kabel verbonden moet worden en dat is in mijn situatie niet ideaal / wenselijk.

Die kabel kan ik namelijk niet netjes wegwerken.

Of heeft iemand een tip hoe ik die versterker toch nog zou kunnen gebruiken om het WIFI signaal nog meer te versterken?

Nu is het een kwestie van afwachten en kijken wat er gaat gebeuren, na ongeveer een maand neemt hij weer contact op, tenzij het weer helemaal mis gaat natuurlijk.

Het menu van deze modem in minder gestroomlijnd als die van de V10 en ik heb daar ook een vraag nog over :

Ik zie dat bij WAN connection ook een username en wachtwoord staat / veranderd kan worden.

Is dat nodig?

De WLAN gegevens ( SSID Name en WPA Passphrase) zijn vanzelf al overgenomen, daar hoefde ik niks voor te doen.

Zijn er elders in dit menu (deze V9) zaken die ik dringend / zeker moet instellen / veranderen / op letten?

Mijn dank alvast voor de tips en advies!

als je een type van die kpn wifi extender hebt, er zat voorheen een devolo ding onder, welke je van kabel kon voorzien, maar zat die er niet in dan kon het ding ook wifi signaal versterken, hangt van het type af..

Op 15 november 2017 21:52:01 schreef testman:
als je een type van die kpn wifi extender hebt, er zat voorheen een devolo ding onder, welke je van kabel kon voorzien, maar zat die er niet in dan kon het ding ook wifi signaal versterken, hangt van het type af..

Komt ie...:

ARCADYAN Dual Band Concurrent 2,4/5ghz

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband…

Op 15 november 2017 21:47:45 schreef Max1966:
UPDATE en nog DRIE vragen :

Monteur is gisteren geweest.

Experiabox V9 is geïnstalleerd en werkt naar behoren.

Snelheid is tot nu toe goed, foutenopbouw is wel weer te zien...(zie onder)

De tip van V10 terug naar V9 had hij van een collega gehoord omdat het schijnt dat de V10 bij langere afstanden vanaf de centrale wel eens problemen geeft zoals die waar ik tegenop loop.

Verder vertelde hij dat fouten veroorzaakt bij naastgelegen panden inderdaad bij een andere aansluiting ook voor fouten kunnen zorgen.

En de oorzaken kunnen legio zijn, het is soms echt een gepuzzel en uitzoeken voor de monteurs.

Ik heb inderdaad gratis een KPN wifi versterker gekregen maar ik weet nog niet of ik daar wat aan heb omdat m'n powerline adapter rotzooi naar behoren werkt en ik die zonder kabel nu in een andere kamer (en waar ik wil) kan gebruiken.

Ik heb begrepen dat die KPN wifi versterker met een kabel verbonden moet worden en dat is in mijn situatie niet ideaal / wenselijk.

Die kabel kan ik namelijk niet netjes wegwerken.

Of heeft iemand een tip hoe ik die versterker toch nog zou kunnen gebruiken om het WIFI signaal nog meer te versterken?

Nu is het een kwestie van afwachten en kijken wat er gaat gebeuren, na ongeveer een maand neemt hij weer contact op, tenzij het weer helemaal mis gaat natuurlijk.

Het menu van deze modem in minder gestroomlijnd als die van de V10 en ik heb daar ook een vraag nog over :

Ik zie dat bij WAN connection ook een username en wachtwoord staat / veranderd kan worden.

Is dat nodig?

De WLAN gegevens ( SSID Name en WPA Passphrase) zijn vanzelf al overgenomen, daar hoefde ik niks voor te doen.

Zijn er elders in dit menu (deze V9) zaken die ik dringend / zeker moet instellen / veranderen / op letten?

Mijn dank alvast voor de tips en advies!

[bijlage]

Vanochtend helaas (toch) weer een automatische recync zie ik net.

Fouten zijn ook alweer flink opgelopen in de 12.5 uur zie ik ook.

Terwijl ik de hele dag niet thuis was.

Dat is raar.

Toch?

[Bericht gewijzigd door Max1966 op (12%)]

Nee, is niet raar. De bron van je problemen is nog niet opgelost met een ander modem.

Wat wil je: een lijn die maximaal online is, of een lijn die maximale snelheid haalt?
Die 2 sluiten elkaar (bij adsl) min of meer uit, dus je zal een compromis moeten accepteren.

Als die incidentele uitval een probleem is, laat dan de snelheid downgraden zodat je een betere signaal/ruisverhouding krijgt, bv 512k up en 4Mb down.

Als je niet kunt leven met de lagere snelheid, zul je moeten leven met de lagere betrouwbaarheid. (er van uitgaande dat het telefoonkoper in de grond hetzelfde blijft)

Op 17 november 2017 22:03:24 schreef joopv:
Nee, is niet raar. De bron van je problemen is nog niet opgelost met een ander modem.

Wat wil je: een lijn die maximaal online is, of een lijn die maximale snelheid haalt?
Die 2 sluiten elkaar (bij adsl) min of meer uit, dus je zal een compromis moeten accepteren.

Als die incidentele uitval een probleem is, laat dan de snelheid downgraden zodat je een betere signaal/ruisverhouding krijgt, bv 512k up en 4Mb down.

Als je niet kunt leven met de lagere snelheid, zul je moeten leven met de lagere betrouwbaarheid. (er van uitgaande dat het telefoonkoper in de grond hetzelfde blijft)

Dat "raar" sloeg niet op het feit dat het probleem er nog is maar wel op het feit dat ik vandaag de hele dag in Duitsland zat en er blijkbaar toch foutenopbouw te zien is op de modem.

Ik vroeg me af of dat normaal was.

Ik dacht bij geen gebruik van de lijn dat er geen / weinig foutenopbouw zou zijn.

Blijkbaar is die gedachte fout.

Yep, je modem trained ook als je zelf geen bitjes verstuurt/ontvangt. Het mechanisme en de handshake probeert het beste wat mogelijk is. Maar er is weer eens regen gevallen de laatste paar dagen en die lekke kabel zit te soppen in de smurrie. In de zomer met een flinke hittegolf zit u hopelijk weer op rozen. :X
edit: typo

Op 17 november 2017 22:29:24 schreef RAAF12:
Yep, je modem trained ook als je zelf geen bitjes verstuurt/ontvangt. Het mechanisme probeert het beste wat mogelijk is. Maar er is weer eens regen gevallen de laatste paar dagen en die lekke kabel zit te soppen in de smurrie. In de zomer met een flinke hittegolf zit hopelijk weer op rozen. :X

Nee......de monteur melde me toen hij hier was dat het absoluut geen verzopen kabel kan zijn.

De resultaten van hun metingen gaven dat beeld NIET aan. (Blijkbaar)

Ja.....zo langzamerhand weet ik niet meet wie ik moet geloven.

Ze blijven van alles rekken, terwijl duidelijk is dat er maar een oplossing is, die verrotte kabel repareren , maar dat willen ze blijkbaar niet :( belachelijk hoe een klant hier behandeld word. Als dan toch verrekken om die kabel te fixen en je aan andere modem bieden, hadden ze er een neer moeten zetten met een SIM-kaart erin!

Dus bellen maar weer :(

Op 17 november 2017 22:45:03 schreef Max1966:
[...]

Nee......de monteur melde me toen hij hier was dat het absoluut geen verzopen kabel kan zijn.

De resultaten van hun metingen gaven dat beeld NIET aan. (Blijkbaar) (...)

Als je nou toch een beetje "on speaking terms" bent met de KPN monteur, zou je eens kunnen vragen wat de isolatiewaarde in MegOhms is van het aderpaar waarmee je met de switchbox van KPN bent verbonden. Ik heb voor mezelf wel een minimale waarde in gedachten, maar die hou ik even voor mezelf. Dat laat ik met plezier aan anderen. Maar vraag er eens naar.