Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Op 25 januari 2018 17:16:05 schreef rew:
[...]Dat idee is niet nieuw. Dat deed Philips met het fabrieks schema in 1968 al.....

Veel eerder, in ouwe ZW/TV zaten ze ook, die bakken met alleen een VHF tuner met buizen.

Sine

Moderator

Op 25 januari 2018 17:36:21 schreef blackdog:
Ik bedoelde niet je counter ook isoleren :-) alleen een dun laagje om de oven heen.

Dat kun je ook zo slecht aflezen op die manier ;)

Op 25 januari 2018 17:41:06 schreef miedema:
[...] Met deze 8-digit counter (incl. overflow 10MHz tot op 100mHz nauwkeurig) verwacht ik dat je een jaar tussen kalibraties kunt hebben.

Dat is wel een mooi experiment, eens kijken hoe ver het ding er volgend jaar naast zit.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 januari 2018 17:54:57 schreef RAAF12:
[...]

Veel eerder, in ouwe ZW/TV zaten ze ook, die bakken met alleen een VHF tuner met buizen.

Veel zal het niet schelen. Ik zou het begin van die goede traditie tussen 1960 en 1965 inschatten. In TV's uit het VHF-tijdperk heb ik ze toch nog nooit gezien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 januari 2018 23:09:48 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Even mijn laatste creatie:

Zoals sommigen weten, had ik nog een hele grote buis, die kapot was aangekomen.
Ik wilde die als lamp ombouwen, maar dat bleek glastechnisch nogal moeilijk voor de heren glasblazers.
Nu maar de knoop doorgehakt en er een LED-filament buislamp in gefrot.
Hier het resultaat:

Hij mag zelfs in de huiskamer staan! :)

De buis was eerder al als nieuwjaarswens hier op het forum verschenen.

Meenemen voor Rosmalen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Leuk idee Tidak Ada. Ziet er goed uit, hoop dat de ontvangst ook goed is? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Zeer goed ontvangen door de eega ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ooh, die is mooi geworden! Wel jammer dat je nu je handen er niet meer aan kan warmen... :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Lambiek

Special Member

De radiator hangt ervoor, moet dus geen probleem zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een 3.5W laser module uit china bevestigd aan mijn 3D printer. Naast graveren en snijden van hout kan ik er ook pcb'tjes mee maken. Helaas heeft yoeptjoep mijn filmpje naar 380p veranderd, maar het concept is wel te zien. Nog een foto van het resultaat.

Je kunt zien dat de laser dikte niet goed is ingesteld in mijn cad software, er is nog een dun streepje verf over in het midden. Tijdens het laseren van de gaten had ik perongelijk een verkeerde gerber geselecteerd dus het printje is zo niet bruikbaar. Des al niet te min werkt het vrij aardig. Er zijn nog een aantal punten die ik wil finetunen. Ik denk dat een langzamere acceleratie de "bibber" in de tracks oplost.

Dit zijn dingetjes die ik nog wil proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=hgzp1kYAv8g

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 5 februari 2018 19:32:11 (41%)

PE2BAS
Lambiek

Special Member

Leuk om het zo te doen, de gaatjes moet je wel zelf boren zeker?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, de laser komt niet door het koper heen, wellicht is het mogelijk om na het etsen de gaten te laseren. Zou ik wel eens kunnen proberen. Ik ben nu een pcbtje aan het etsen. zal nog wel een fototje plaatsen als hij klaar is. De verf is trouwens bijzonder goed bestand tegen het etsmiddel. Ik heb dit ook wel eens geprobeerd met edding stiften in een plotter maar dit kwam er tijdens het etsen toch vanaf.

Een bijkomend voordeel van deze methode,
Als na het laseren de pcb niet goed is kan je de verf weg halen met een beetje aceton en opnieuw verven. De pcb is dan niet meteen verpest zoals bij uv gevoelige print.

Ik gebruik trouwens de H2O2 + HCl methode.
Een tip als je geen H2O2 hebt: Je kunt ook etsen met alleen HCl.

Je moet een beetje koper oxideren door het te verhitten boven een gasvlam. (Ik pak hier een soepele draad voor, veel dunne stukjes koper hebben een groot oppervlakte.) Als het koper geoxideerd is reageert het met HCl en vormt het CuCl2. In contact met de zuurstof in de lucht en het HCl in de oplossing reageert dit tot CuCl3. CuCl3 reageert weer met vers koper om meer CuCl2 te maken. Dus zolang als er HCl en koper in de oplossing zit kan dit door blijven gaan.

Aan de kleur kun je de "status" van het etsmiddel zien:
Lichtgroen = Klaar om te etsen.
Donkergroen = Te weinig zuurstof.
Blauw = Te weinig zuur.

@Hieronder,
Ik zet de laser "zachtjes" aan dmv pwm. Dan kan ik aan de lens draaien tot het puntje klein is. Het finetunen doe ik door de Z as van mijn printer te verstellen. Het focuspunt doe ik op het oog. Als er iemand is die een betere methode heeft hoor ik dit graag. :)

PE2BAS
evelo

Golden Member

Mooi gedaan!

Vraagje: hoe bepaal je het focuspunt van de laser?

Tidak Ada

Golden Member

Misschien kun je de lichtsterkte van de laser dot gebruiken voor scherpstelling? Hoe beter scherp gesteld hoe hoger de lichtintensiteit is binnen de punt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak,
Dat is wel een idee, alleen nog even een lichtsterkte metertje verzinnen. Misschien is een klein zonnecelletje al voldoende.

Ik bedenk me net dat ik hier ook mooi alu frontplaten mee kan maken.
Verf erop, Laseren, Etsen met NaOH, Verf eraf, groeven opvullen met iets zwarts en het overtollige wegpoetsen.

Bij deze nog het resultaat. De clearance is trouwens een laser baantje dik. Dit is bijzonder dun waardoor het lastig te solderen is zonder sluiting te veroorzaken. Volgende printje moet wel iets worden met 0603 voor een "echte" test.

Hoe dan ook ik ben dik tevreden met het resultaat.

Ow als toetje, een TQFP144 package.

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier miniatuur seleen(?)celletjes liggen. Kan je wel eentje van me krijgen. Kom je op de beurs in Rosmalen?
Dat zijn dus foto-voltaïsche celletjes; geen hulpspanning nodig.
Het boutje is M3

ietsje groter:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo Tidak,

Hartelijk dank voor het aanbod.
Ik vraag me wel af of dit gaat werken, als de laser 0.2mm of 0.1mm is maakt niet uit zolang al het licht maar op de cell valt. Maar ik wil het wel graag proberen.
Ik ben van plan om naar rosmalen te gaan. Ik zal je morgen even een mailtje sturen hoe en wat.

PE2BAS
Dok

Golden Member

Op 31 januari 2018 23:06:38 schreef Tidak Ada:
Even mijn laatste creatie:

Zoals sommigen weten, had ik nog een hele grote buis, die kapot was aangekomen.
Ik wilde die als lamp ombouwen, maar dat bleek glastechnisch nogal moeilijk voor de heren glasblazers.
Nu maar de knoop doorgehakt en er een LED-filament buislamp in gefrot.
Hier het resultaat:

[bijlage]

Hij mag zelfs in de huiskamer staan! :)

De buis was eerder al als nieuwjaarswens hier op het forum verschenen.

Meenemen voor Rosmalen?

* Dok is aan het kwijlen

Dit wil je op de vensterbank of waar dan ook. :-P

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 5 februari 2018 21:58:30 schreef hardbass:
Ow als toetje, een TQFP144 package.

Auch!

Dat haartje gaat in het koper ook gewoon werken en resulteert in een kortsluiting die gewoon 1A kan hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH

Ja ik zag het ook, ik weet alleen niet precies waar het in zit. Ik zou een delay kunnen toevoegen bij het aan en uitzette van de laser. Het zou ook kunnen dat het fout gaat in de converter van gerber naar gcode.

Moet me ook nog verdiepen in alle settings van het coverteer programma

PE2BAS
evelo

Golden Member

@Hardbass

Ik spreek enkel vanuit mijn ervaring met CO2-lasers. Zo moest ik vroeger een snijkop afregelen op een lasersnijmachine.

Je zou kunnen proberen om een programmatje te schrijven die de z-as aanstuurt en telkens een streep graveert bij een verschillende hoogte.

Dus je zet op het zicht het focuspunt zo juist mogelijk, zoals je nu doet.

En dan zet je de z-as bvb 1 mm hoger graveert een streepje.

Dan verhoog je de z-as nog eens een mm en graveer je weer een streepje naast het eerste. Zo doe je verder tot bvb 10mm en dan doe je ook nog eens 10mm in de andere richting.
Het smalste streepje is het meest nauwkeurige focuspunt, met het oog kan je dit goed zien want je kan vergelijken met de andere streepjes er naast.

Op 6 februari 2018 12:35:00 schreef hardbass:
Ja ik zag het ook, ik weet alleen niet precies waar het in zit. Ik zou een delay kunnen toevoegen bij het aan en uitzette van de laser.

Het "fotografisch bewijs" nog eens goed bestuderend....
Ik gok dat ie op deze pads linksonder begint, dan naar rechts en tegen de klok in verder rond het pad. Het begin en eindpunt is hetzelfde: in theorie de hoek linksonder. Dit keer heeft het langer-dan-normaal geduurd voordat de laser aanging. Je hebt zeg maar de bewegings-tijd van een halve-dot aan speling die je kan hebben maar hier heeft het een haar meer dan een hele dot verplaatsing geduurd voordat de laser op kracht was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 februari 2018 19:27:16 schreef hardbass:
Ik heb een 3.5W laser module uit china bevestigd aan mijn 3D printer. Naast graveren en snijden van hout kan ik er ook pcb'tjes mee maken.

Welke module heb je en wat voor hout (type hout en dikte) kun je ermee snijden?

Hallo,

Nog een idee.
1. Laser hoog zetten en diameter bepalen
2. Laser x aantal mm laten zakken en diameter bepalen
3. Uitrekenen voor welke hoogte de diameter "0" is.

Hout heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb me laten vertellen dat vooral zachte houtsoorten goed gaan.

De laser is een 3.5W van banggood
https://www.banggood.com/450nm-3500mW-3_5W-Blue-Laser-Module-With-TTL-…

PE2BAS
evelo

Golden Member

"Nul" zal het nooit zijn. Hangt vooral af van de straalkwaliteit en de focuslengte (afstand lens -> focuspunt), hoe groter de focuslengte hoe breder het focuspunt wordt.

Als je enkel heel dunne materialen snijdt ben je beter af met een korte focuslengte.
Ook als je heel fijne lijntjes wil graveren.

Je kan de diameter controleren door kortstondig te 'schieten' op een blaadje papier. Hoe ronder de straal hoe beter de straalkwaliteit. Je kan het ook merken als je een verschil ziet in snijkwaliteit in de X- of de Y- richting

Dit topic is gesloten