Mijn "project" van afgelopen weekend.
Ik heb al tijden een OCXO-tje liggen voor mijn HP5315A counter, ik heb er eindelijk eens werk van gemaakt die als drop-in vervanging voor de originele niet zo heel xtal oscillator te maken.
Het printje heeft een eigen +5 voeding in de vorm van een 7805 tegenaan. Die krijgt zijn prik weer uit de 9V standby voeding die normaal gebruikt wordt voor de optionele OCXO en om een eveneens optionele accu te laden.
De voeding heeft dus overcapaciteit genoeg.
Voor die laad optie zitten er een paar extra LED's op het front waar in dankbaar misbruik van gemaakt, de "chgd" LED gaat nu aan als de oven op temperatuur is (lees: minder stroom gebruikt dan 250mA)
Er zit nog wat extra frut om hem te kunnen koppelen met een externe 10MHz standaard. Als ik dat ooit wil hoef ik enkel een schakelaar en een BNC op de achterkant te fabrieken. Maar het geheel is meer dan stabiel stabiel genoeg voor mijn huidige toepassingen.
De "dischg" LED zou dan kunnen aangeven dat de externe ingang geselecteerd is.
Ik heb hem op frequentie gezet met een thunderbolt GPS disciplined clock en met mijn eigen bouwsel op basis van de http://ve2zaz.net/GPS_Std/GPS_Std.htm standaard.
Dit is een show topic .... dus ploatjes:
Gevoed door de thunderbolt
Het pintje met de isotemp OCXO
De verplichte achterkant, op de achtergrond zie je het originele oscje met een kristal in een TO18 behuizing.
Quick and dirty thunderbolt
Alle drie die OCXO's het duurt minuten voor een van de golven een andere inhaalt, zelfs na een paar dagen gestaan te hebben, dat is stabieler dan ik verwacht had.
[Bericht gewijzigd door
Sine
op woensdag 24 januari 2018 20:08:29
(13%)