FM antenne 75 Ohm aansluiten

Anoniem

Nog een toelichting voor Flipflop.
Waarom zou je voor een 3m antenne een willekeurige lengte nemen met de nadelen vandien? Het is even makkelijk en kost niks extra om de juiste lengte te knippen.
Het is een utopie te denken dat een antenne van 1m lang meer signaal zou oppikken dan een van 0.75m.
Dat is wel zo op de MG, Je weet wel die band waar MW's verstookt worden. :-) omdat meestal de antenne die je praktisch kunt verwezenlijken een stuk korter is dan 1/4λ. Hier is meer wél beter en moeten er meestal compromissen gemaakt worden. En hangt de impedantie vaak wel erg af van op welk punt van de antenne je aftakt.
Op 1MHz zou 1/4λ al 75m zijn, de meesten hebben niiet zoveel plaats.

evdweele

Overleden

Op 27 februari 2018 14:48:10 schreef grotedikken:
Dat is wel zo op de MG, Je weet wel die band waar MW's verstookt worden. :-)

Ook dat is overdreven.
De Nederlandse relizender op 1008kHz heeft een vermogen van 200kW, de Waalse zender RTBF Première op 621kHz is 300kW.

Bron: http://mediumwave.de/

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Op 24 februari 2018 15:29:44 schreef Arco:
Dat gold wel voor de analoge TV zenders van Ned2 en 3; die waren elk 1MW precies... ;)

Dat was ERP, dus inclusief antennegain.

@dikke: ik lees nog steeds niks wat er dan zo vreselijk fout aan mijn post is. Ik lees ook niets nieuws in wat jij neerzet. Taalbarrière dan zeker. QRX.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Wel, omdat je aandringt,je lijkt het niet te willen begrijpen . Je posts lijken zo..zo..middengolf.

Op 24 februari 2018 14:58:49 schreef flipflop:
Kwart golf geldt alleen als je een laagimpedant aansluitpunt wilt (bv 50R). Maar dan moet je wel een aarde hebben waar je spanning tegenaan ligt.

Op 3 m en hoger, is een antenne doorgaans compleet en is een dipool makkelijk te verwezenlijken. Je hoeft helemaal geen wazig laagOhmig aansluitpunt. Een Symm dipool is 73 Ohm, ene met grondvlak 36 Ohm en ééntje met schuine reflectiestaven is 52 Ohm. Als je die antenne niet direct op de radio kunt aansluiten moet je een voedingslijn gebruiken met dezelfde impedantie.

Het begrip "aarde" komt hier totaal niet bij kijken. Zo verwar je de TS. Een dipool heeft helemaal geen aarde nodig. Als je toch de aarde als tweede antennepool wil gebruiken, zal deze hetzij door deafstand van de grond tot de "antenne" of de lange kronkelige weg, een verre van ideale ontvangst opleveren. Met een onvoorspelbare impedantie en richtingseffect tot gevolg.

Willekeurig stuk draad doet genoeg met de MegaWatten van de omroepzenders in NL.

Daar heb je natuurlijk wel deels gelijk in, maar je moet de gebruikte vermogens niet overschatten. De vermogens van de 3m omproepzenders overschrijden de 0.05 MW niet, en veel regionale zenders zijn vaak 0.005-0.0001 MW waardoor het hebben van een goeie antenne wél uitmaakt. Zeker als er obstakels als gebouwen in de weg staan ofe als je bijna aan de radiohorizon bent van waar je de gewenste zender wil ontvangen..
Het is hier de bedoeling advies te geven hoe het moet, improviseren doen de vraagstellers wel zelf. Met minder goeie resultaten als gevolg.
Als iemand op een autoforum klaagt dat zijn wagen teveel zuipt, zeg je toch ook niet: geeft niet er zijn toch voldoende benzinzestations?

Als je het goed wilt doen, plaats je vlak achter de open dipool een balun die uit een spoel van opgewikkelde coaxcabel bestaat. De dipoolantenne is immers symmetrisch, terwijl de ontvangeringang asymmetrisch is. Met als gevolg dat er dan mantelstromen door de buitenmantel van de coaxkabel lopen en de coax niet als afgescehrmde verbinding kan werken.

Balun:
https://www.uploadarchief.net/files/download/imgp3169.jpg

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Veel te complex, evdweele gaf al de beste oplossing in zijn post met de antenne met de omgeslagen mantel, aka fietspomp antenne (maar dan met coax) of sleeve balun antenne.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1975041#1975041

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 28 februari 2018 14:06:21 (17%)

Anoniem

Een omgeslagen coax lijkt me voor een werfradio niet stevig genoeg, die blijft niet mooi rechtopstaan bij een totale hoogte van 1.5m
Een symmetrische dipool met balun lijkt me ook niet praktisch.

Gewoon checken of de klem met het aardsymbooldje elektrisch doorverbonden is met het metalenchassis van de radio. (vijsje)
Dan een telescopisch antennetje geisoleerd op de achterkant van het kastje bevestigen en verbinden met de 75Ohm antenneingang .klaar.
Het metalen kastje heeft genoeg massa om als tweede pool van je antenne te dienen.
Als je dan je radio moet transporteren schuif je gewoon dat antennetje in en draait het zodat het in één vlak met het chassiachterkant ligt . Zo is je antenne tegen breuk beschermd. Simpeler en praktischer kan toch niet?

Ik blijf toch mijn twijfels hebben over het hele concept: een stereo kastje gebruiken als transporteerbaar radiotje lijkt me verre van praktisch. Lomp, onhandig...
Heeft addicted als eens nagedacht of het wel zo simpel is een netgevoede stereo op 12V te laten werken? Meestal hebben die een ingebouwde transfo die meerdre spanningen afgeeft.
En dan moet je er nog eens externe luidsprekerboxjes aan hangen.
En een externe batterij. Je zult dat onding wel in een wasmand moeten transporteren.
Volgens mij zal je er meer ellende dan plezier aan beleven.

Wat is er mis met een forse tweedehands draagbare radio op oplaadbare batterijen , die kun je tegenwoordig op rommelmarkten erg goedkoop aanschaffen. Die zijn gemaakt voor zulke toepassingen.

RAAF12

Golden Member

Op 24 februari 2018 14:22:44 schreef flipflop:
Wat gebeurd er als je gewoon een meter draad in een van de connectors duwt? Ik wed dat je dan gewoon prima ontvangst hebt.

Dat zou mij niets verbazen. Vanmiddag even de proef op de som genomen en een stuk draad in de TV tuner gestoken die ook DVB-T2 heeft. NPO1,2 en 3 en de 5 nationale radiozenders ruisvrij te beluisteren! Voor het einde van 2018 zullen die TV's zenders in HD zijn.

evdweele

Overleden

Ik denk dat de TS allang het plan heeft laten varen en iets anders heeft bedacht.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Met te ingewikkelde oplossingen help je de TS dus ook al niet...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein