Direct drive generator

De wikkeldraad moet niet in aanraking komen met de aandrijving, en daarom heb ik een afscherming gemaakt.

Als iemand mijn coilwinder wil gebruiken om spoelen op een blikpakket te draaien kan dat ook natuurlijk.

Lambiek

Special Member

Op 15 juni 2018 18:31:04 schreef rew:
Direct uit de oven:

Mooi rew, en dat allemaal van de tovenaar. :)

Op 17 juni 2018 21:07:26 schreef m.bouwer:
Om de wikkeldraad op de diverse blikpakketjes te draaien heb ik nu een dubbelzijdig aangedreven coilwinder gemaakt.

Ziet er netjes uit, zal wel makkelijk werken zo. beter als met de hand wikkelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat betreft het maken van de stator voor de axiale generator uit mijn post van zondag 3 juni 2018 19:09:44
vind ik dat ik nog geen goede keuzes kan maken voor het formaat van de magneten en de spoelen.

Ik probeer nu eerst een kleiner formaat axiale generator te maken.

Op de site Homebuilt Electric Motors van Skylar zie je een gebruikelijke combinatie voor zelfbouwers 3 spoelen/4 magneten.
9 spoelen/10 magneten kan ook en dat zou ik hier willen toepassen.

Hee! Ik heb vanochtend een antwoord zitten tikken maar dat staat er niet.

Ik zou blijven bij wat we weten dat werkt: 9 spoelen 10 magneten of een veelvoud daarvan.

Anderzijds, jij hebt bewezen dat je in 1x een wikkelpatroon foutloos kan aansluiten. Dat vertrouw ik mezelf nog niet toe....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op Piggott molens vaak een generator met verhouding 3 spoelen/4 magneten.

Maar voor een generator met 9 spoelen/10 magneten moet je toch ( anders dan in de afbeelding Electric motors van Skylar ) de spoelen ook identiek maken en monteren?

Hebben jullie de motor al werkend? ben benieuwd hoe die draait.. liefst met een filmpje graag..maarnee ik voer de druk niet op ;)

LDmicro user.

De eerste versie van het motortje wel. Voor de tweede versie heeft REW de tijd voor de speciale besturing.
Het liefste wil ik nu, met inbreng van forumleden, verder met de kleine generator.

Toen ik dit filmpje zag dacht ik waarom knipt hij al dat blik, als je ook zo een generator kunt maken, zonder knippen.
Volgens zien heb jij wel een draaibank om de rotor te verkleinen.

LDmicro user.

Het gaat om het samenstellen van dit soort blikpakketjes voor een axiale generator.
Laten maken bij een bedrijf is volgens mij geen optie, maar wellicht zijn er andere mogelijkheden.

Mal en blikpakketjes (30 mm lang)

Op 12 juli 2018 19:34:07 schreef MGP:
Toen ik dit filmpje zag dacht ik waarom knipt hij al dat blik, als je ook zo een generator kunt maken, zonder knippen.
Volgens zien heb jij wel een draaibank om de rotor te verkleinen.

Hij sloopt eerst het koper eruit, wat prima bruikbaar was, wikkelt hem zelf opnieuw, slordig en hooguit halfvol, plakt magneten op een afgedraaide rotor, op zich best redelijk, maar smeert er dan een dikke laag hars o.i.d. overheen! Dat luchtgat is gigantisch, wat betekend dat je voor een gegeven koperlengte een waardeloze inductie en fluxkoppeling krijgt, met dus wel een hoge weerstand. Het ding draait, maar efficiënt zal het niet zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Akkoord, maar de TS heeft meer technische vaardigheden dan te zien in dat filmpje, vandaar mijn post.

Waarom hij de oude wikkelingen eruit haalt en het blik in twee of drieën deelt zal wel zijn redenen hebben.

LDmicro user.

In dit topic gaat het om een proefopstelling voor een axiale generator.
Deze stator krijgt 9 blikpakketjes met 100 windingen.

Wachteffe: Komen ze zo ver uit mekaar dat je de 2/3e van de ruimte onbenut laat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het idee is een eerste opzet voor de stator.
Er kan daarna een verbeterde Versie 2 stator komen met 18 blikpakketjes en maximaal aantal windingen.

Statormal voor 9 spoeltjes.
Goed te zien dat er ook 18 op deze steekcirkel kunnen.

Je zult de helft van de magneten moeten omdraaien als je uitbreid naar 18 spoelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De stator van 14 mm dik bestaat nu uit een sandwich van 2 lagen polyester ( betere koeling?)
die alleen met elkaar verbonden zijn ter plaatse van de spoelen en de bevestigings gaten.

Je maakt er toch echt veel werk van _o_

Maar die polyesterschijven zullen de koeling tegenhouden, de draaiende magneten maken toch veel wind... ;)

LDmicro user.

De polyesterschijven moeten de blikpakketjes met spoelen op hun plaats houden. Wel zou ik een ander composiet kunnen nemen met betere warmteafvoer.

Je moet dat niet veranderen voor mij, test maar eerst, optimalisatie kan later.

LDmicro user.

De statorophanging, naaf, achterste magneetring en draadeindjes voor het stellen van de voorste magneetring

Vraag1: Waarom post je toch steeds van die postzegels? 320x175 is een resolutie uit het midden van de jaren tachtig. Met een willekeurige telefoon maak je een 5M pixel foto en dat kost niet significant veel geld om te uploaden naar Circuitsonline die dan de automatisch verkleinde versies publiceert in je posting.

Vraag2: Die 8 metalen beugels is voor de wieken?

Omdat je 8 wieken hebt en niet, zeg 3, heeft de molen bijna 3x meer koppel en 3x minder toeren. Dan moet je generator dus ook een 3x lagere kV hebben. Bijvoorbeeld door meer spoelen en magneten te gebruiken kan je dat voor mekaar krijgen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor je opmerkingen. Ik had eerder deze afbeelding moeten tonen. Het is de achterkant van de (sandwich) ophang flens van de hoofdas met 9 statorbevestigingen rondom.

Nu ben ik bezig met het compleet samenstellen van het generatortje.