Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Is dat niet zo'n ding, dat bij overspanning vonkjes geef. spark ding of zo iets. staat parallel aan het lichtnet (primaire)Zat ook vaak in VHS video recorder voedingsunit.

Hubie

Special Member

Ik zie het nut niet van die diode.
Of is het misschien de spanningsval van 0,6 Volt?
Dat zou ook verklaren dat je er een 1n48xx als vervanger in kan gebruiken.?

Arco

Special Member

Ik heb nog diverse strips met SOT23-6 onderdeeltjes liggen, maar weet niet meer wat het zijn... :(
(vergeten goed op te bergen. Opdruk is W15xx, de 'xx' verschilt per strip dus dat zal een date/production code zijn)
Meest voor de hand liggend zou een eeprom of pic microcontrollertje zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Dat is hem helaas niet, die is er alleen in SOT23-5, niet in SOT23-6. Ik weet ook wel zeker dat ik nooit iets van Ricoh besteld heb...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iemand een idee voor welk project deze heatsinks zijn bedoeld?

Lijkt dat er een bepaalde module in kan in het midden?

-

Ganzz: Geen idee, maar het contactoppervlak lijkt me onbruikbaar met die geulen. Iets van een versterkermodule of misschien een thyristor/IGBT power module voor een kleine FO?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 24 augustus 2018 15:21:19 schreef Benadski:
Ganzz: Geen idee, maar het contactoppervlak lijkt me onbruikbaar met die geulen. Iets van een versterkermodule of misschien een thyristor/IGBT power module voor een kleine FO?

De geulen zijn niet zo drastisch als op de foto lijkt, maar de vlakheid lijkt mij inderdaad niet goed genoeg. Ik zat zelf ook aan iets van een module te denken, met pennen door de heatsink heen. Voor een IGBT/thyristor module denk ik dat de kruipafstand bij de gaten al snel te klein is...

-
Arco

Special Member

Misschien voor een connector bedoeld?

http://partsopedia.com/images/products/32/32-9614a.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 augustus 2018 13:56:15 schreef Ganzz:
Iemand een idee voor welk project deze heatsinks zijn bedoeld?

Lijkt dat er een bepaalde module in kan in het midden?

[bijlage]
[bijlage]

Ze komen mij erg bekend voor, mag ik vragen hoe je die in handen hebt gekregen?

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Ik heb ze van een "hobbyist" die alles weg deed (ging stoppen). Die had de hele partij ook ooit van iemand overgenomen...

-
Tidak Ada

Golden Member

Wie heeft er een footprint van een ELESTA EZ10B/EZ10A ?
Ik heb wel de data, maar niet de aansluitingen..... ('t zijn er maar 13).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik herken ze als heatsink voor een power amplifier. In het midden zit dan een dikke power amp van Apex (zie bijlage voor de shape). Bij mijn weten zijn het custom heatsinks, het is wel een standaard profiel, maar het zaag, frees en boorwerk is custom. Het is niet de eerste keer dat een product wat wij B2B maken opduikt bij een hobbyist.

cr.pdf

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Bedankt Jeronimo, dat lijkt er inderdaad op. Gezien de prijzen van de APEX opamps is dit geen standaard hobbie spul. Ik heb tot op heden alleen deze 2 heatsinks gevonden, zou leuk zijn als die APEX modules ook nog ergens bij zitten ;-)

-

Hoi Ganzz, de Apex welke wij monteren kost toch wel 250+ euro. Dus ik denk dat zolang die binnen spec werkt hij niet in dit circuit terecht komt.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Sine

Moderator

Op 24 augustus 2018 21:31:05 schreef Tidak Ada:
Wie heeft er een footprint van een ELESTA EZ10B/EZ10A ?
Ik heb wel de data, maar niet de aansluitingen..... ('t zijn er maar 13).

Hey Eric,

Die pinning heb ik ook niet, maar die moet je bij dat buisje toch vrij aardig kunnen zien?

De anode en hulp kathodes zitten in het midden, de kathodes buitenom.

Sterker nog, hier staat de pinbezetting:
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/datdekat/ez10a/ez10a.htm

Arco

Special Member

Apex had meer van die bijzondere uitvoeringen. Ook een 8 pins TO-3... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@Guido:
Die heb ik ook, maar wat is pin 1 en moeilijker nog: welke zijn de pinnen 11, 12 en 13. Ja, waarschijnlijk de middelste drie, maar er is geen index die daarover uitsluitsel geeft.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ja, maar wat is pen 1 en hoe is de nummering van de 3 middenpennen ;)

@Guido: Vekeerde volgorde molt het buisje

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 25 augustus 2018 13:54:07 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Die met het keramische busje er om is de anode, de andere twee kun je probleemloos verwisselen, dan telt ie verkeerd om.

Thevel

Golden Member

Tidak Ada

Golden Member

Als ik dat bekijk zouden alle aansluitingen, behalve die naar R3 met elkaar zijn verbonden (zie PCB tekening).
Lijkt me sterk.

Overigens maakt het boek van Dance ook niets duidelijker. Alleen wat stuurschakelingen uit de oude doos.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

R3 is de anode weerstand. De 10 kathodes hangen aan elkaar (buitenste pennen)
En de hulp kathodes/guides hangen aan elkaar en krijgen pulsen gevoerd via R2.

Elektrisch is hij niet anders dan een GS10C (wat elementen betreft, niet de parameters)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 25 augustus 2018 15:00:46 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 augustus 2018 14:57:52 schreef Sine:
R3 is de anode weerstand. De 10 kathodes hangen aan elkaar (buitenste pennen)

Hmm.... volgens de schema's in Dance hebben alle katodes een weerstand.

Of is het omdat er in dit geval door Dieter alleen maar een spinner mee is gemaakt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten