Direct drive generator

Hoe ga je dat laten werken als de windmolen alle kanten opdraait?

Maar dat idee is veel gebruiksvriendelijker om een stappenmotor/DC motor te gebruiken ipv een axiale motor.

LDmicro user.

Met een aangedreven kruilager heb je zeer rustige bewegingen en een torsiebegrenzing van bijv. maximaal 1 slag rechts- of linksom en dan resetten naar de middenstand.

Bij de proefopstelling maak ik voor handbediening van het kruien en wiekverstellen onderin de mast verend opgehangen hulpframes.

Stuurstang met taatslagertje voor de wiekverstelling.

Naar mijn idee heb ik nu een verbeterde uitvoering.

Om de generator tegen weersinvloeden te beschermen komt er een behuizing omheen.

De wiekophanging wil ik graag wat eenvoudiger en lichter. Daarom heb ik een paar stapjes terug gedaan en een nieuwe naaf in de vaste magneetring gemaakt.

Lichtere constructie en ook iets grotere diameter.

Hairpin technologie. Kan ik dat ook toepassen om mijn axiale generator te verbeteren?

Draait hij al?

Ik zie dat je regelmatig veranderingen doorvoert maar waarom vertel je er nooit bij en hierdoor krijg je weinig of geen respons als je uw ervaringen niet deelt.
We kunnen enkel zeggen dat het allemaal mooi gemaakt is.

LDmicro user.

Het is nog maar de vraag of het mij gaat lukken een kleine molen te bouwen.
Zoeken naar samenwerking met anderen, die ook windenergie willen benutten, lijkt mij erg belangrijk en daarom toon ik mijn vorderingen op dit forum.
[attachment=0]

Ten behoeve van stelmogelijkheden en de wiekophanging heb ik nog een aantal veranderingen in de constructie aangebracht.

Mechanisch is het nu wel naar mijn zin.
Hoe ga ik nu verder om de generator te testen?

Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2019 10:32:23 schreef m.bouwer:
Hoe ga ik nu verder om de generator te testen?

Kun je de generator niet aandrijven met een elektromotor om het geheel te testen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goed idee. Geef me even tijd om de aandrijving te maken.

Aan de ene kant zou je de motor aan moeten drijven, bij voorkeur met een traploos regelbare snelheid, waarbij je het koppel kunt meten (het reactiekoppel op het huis van de motor lijkt me het gemakkelijkst), een tegelijk zul je de generator elektrisch moeten belasten, waarbij je de spanning of stroom kunt regelen, en zowel de spanning als de stroom kunt meten, bij voorkeur na een gelijkrichter, zodat je geen last hebt van de faseverschuiving.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Net een motortje gevonden. 550 Watt en 1400/100 toeren.
Dit stel ik nu draaibaar op om het aandrijfkoppel te kunnen meten.
Hoe kan ik het beste het toerental traploos regelen?

Lambiek

Special Member

Met een frequentie regelaar. Is het een drie fase motor?, aan de stekker te zien wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

380 volt motor.
Om het koppel te kunnen meten heb ik nu links een gelagerd ophangpunt om de aandrijfas. En d.m.v. het hulpframe ook een ophangpunt rechts.

Lambiek

Special Member

Goed bezig. Hoe wil je het koppel gaan meten, waarmee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Testopstelling begint vorm te krijgen.

Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2019 22:00:32 schreef m.bouwer:
Dwarsarm die weegschaal indrukt?

Het kan op verschillende manieren, met bijv. twee hoek encoders de fase verschuiving meten doormiddel van de torsie in een as. Met bijvoorbeeld rekstrookjes, of met een koppelsensor. En zo zijn er nog wel een paar methodes.

Maar met een weegschaal kan het ook, is wel het meest simpele denk.

Op 2 februari 2019 17:19:01 schreef m.bouwer:
Testopstelling begint vorm te krijgen.

Je gaat er wel voor hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.