A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

alle batterijen van die low budget winkels hebben hetzelfde gemeen, ook al komen ze van een bekende fabriek, ze betalen er minder voor dus zit er ook minder in. bedrijven als de action kopen een halfjaar productie op van die fabrieken, zodat de kosten per batterij centenwerk zijn. een merk batterij presteert dan wel beter.

tevens moet ik het eerste merk batterij nog tegenkomen wat niet lekt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

AAbatterijen laboratoriumtest van Testfakta uit Zweden (2013) met o.a. Aerocell en Ikea.
http://www.testfakta.com/test/fed-up-with-dead-batteries/
Klik even op de link voor een beter plaatje!
http://www.testfakta.com/wp-content/uploads/2016/08/Grafik_Duracell_ENG_vect150916-pdf.jpg

Kruimel

Golden Member

Belangenalert:

Testfakta Research has tested and compared the lifespan of 23 different makes of alkaline AA batteries purchased from shops in the Nordic market on behalf of manufacturer Duracell.

Ik denk dat het geen toeval is dat de Procells en de Simply Duracells (waarvan de helft al dood uit de verpakking komt) er niet geheel toevallig niet in staan. Verder wel informatief.

De Action A-force hielden het 5 maanden uit in mijn elektronisch kattenluik. Van 6 mei tot nu 5 oktober. Er zitten nu Philips power Alkaline in formaat AA, eens kijken of ze het net zo lang zoniet langer doen.

Wij kopen batterijen altijd in de Auchan in Frankrijk, dat is op een 20 minuutjes rijden van ons huis.
Halen daar ook drinken, wasmiddelen, kledij. Allemaal goedkoper daar, valt me de laatste tijd op hoeveel auto er staan met NL acheraan...

Nu die batterijen van hun merk 1.50 euro voor 10 stuks AAA of 2 piek voor 10 AA batterijen.
Gaan lang mee volgens ons en familie, nog nooit uitgelopen batterijen gezien. Maar we vervangen ze tijdig als ze plat zijn.

Geven allemaal netjes spanningen tussen 1.50 tot 1.55 V.

Voor dat geld... Tja 20 batterijen voor 3 piek. Daarom dat er meer en meer NL op de parking staat.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Ja,als iets goedkoop is zijn we er als de kippen bij. ;-) ;-)

HaHa, grappig gezegd! Nee maar in het begin weinig van te zien, maar nu recent staan er meer en meer auto van Nederland.

Voor jullie toch wel even ver rijden dacht ik, de Auchan is in Roncq in Frankrijk, of soms ook de Auchan in wasquehal. Daar zie ik geen NL auto, wel B en F natuurlijk.

Waar een fles cola-Light van 1.5L in Belgie nu 2.10 euro kost met de suikertaks erbij, kost je dat in Frankrijk 1.30 euro. Wel een ritje waard daar heen dacht ik.

Ook electro is redelijk goedkoop, maar niet alles.
Ik zal eens een foto nemen van die batterijen en hier posten.
En zelfs al gaan ze minder lang mee, tja voor die prijs gewoon een paar andere.

Een 4=tal AA van Auchan zitten nu al 1 jaar in een weerstation, display toont nog geen LO-Bat en zijn ook nog niet uitgelopen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lucky Luke

Golden Member

Zijn niet-herlaadbare batterijen eigenlijk niet uit de tijd?

We zijn dan hier zo trots op eenmalig bruikbare batterijen van €2 per 10. 20 cent per stuk, en eenmalig bruikbaar, dus 20 cent per "use".

Met oplaadbare batterijen kun je een factor 20 minder uitgeven, minder dan 1 cent per "use":

Met 2 sets oplaadbare batterijen van €5 per 4, een lader van €25, en nog eens €5 aan kilowattuurtjes, kun je die 4 batterijen 500 keer opladen.
[sub[(500*8*1.2V*2Ah = 9,6 kWh, dus incl verliezen zal die ongeveer 20kWh wel voldoen. Ik ga uit van 25 ct per kWh)[/sub]

En dan betaal je €35,00 voor 4000 "uses". Dus nog geen cent per stuk. Goed, van die 4000 kun je er maar 8 tégelijk gebruiken. Dan koop je er nog een pakje bij, de prijs per lading daalt sterk als je de aanschaf van de lader over meer batterijen verdeeld, je blijft onder de cent.

En die low self discharge dingen van tegenwoordig kunnen óók gewoon een jaar op de plank blijven liggen en dan zijn ze nog vol, dus ook dát is geen argument meer.

En die 1,2 vs. 1,5V is ook echt niet zo'n probleem bij de meeste toepassingen. Immers zijn beide typen pas bij veel minder spanning per cel (0,9V) leeg, en een goed apparaat blijft werken tot ze leeg zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het is ook niet al goud wat blinkt...

Die zijn altijd leeg op het verkeerde moment en belangrijker, leeg is echt leeg. Waar een alkaline het nog wel even doet tot de spanning te laag wordt.
Je moet altijd en overal een oplader bij de hand hebben, en die spanning van 1.2V is en blijft toch een probleem bij sommige toestellen.

We gebruiken best veel eneloop oplaadbare accu ook, geen probleem en ook veel electro hier met 18650 accu erin.

Dat weerstation doet soms gekke dingen en werkt echt niet goed op oplaadbare batterijen. Zeker de sensor buiten doet het heel slecht als het koud is met oplaadbare.

Een afstandsbediening is ook zwakker met oplaadbare en een draadloze muis gaat iets minder ver werken.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 5 oktober 2018 16:03:31 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 oktober 2018 15:16:58 schreef CrossFireX:
Waar een fles cola-Light van 1.5L in Belgie nu 2.10 euro kost met de suikertaks erbij,

Suikertaks? In cola light zit toch geen suiker?

Op 5 oktober 2018 15:20:37 schreef Lucky Luke:
Zijn niet-herlaadbare batterijen eigenlijk niet uit de tijd?

Wat mij betreft niet. Ik gebruik AA cellen in mijn digitale camera. Alkalinebatterijen gaan veel langer mee dan oplaadbare. Komt vooral doordat alkaline initieel een hogere spanning heeft. En als ik met mijn camera op stap ga neem ik een pakje reserve mee.

@Klaasz; Juist ja, en toch betaal je ook op suikervrije cola of limonade Suikertaks... Cola Zero ook suikertaks. Eigenlijk gelijk welke frisdrank heeft nu suikertaks. Licht of zero maakt niet uit.

Tja je moet de staatskas toch met iets vullen.

Maar on-topic; Ik vind dat we gewone batterijen nog niet moeten weg vloeken.
Er zijn nog altijd meer voordelen dan nadelen aan een gewone batterij.

Oplaadbare batterijen zijn jammer genoeg nog altijd te zwak om alkaline helemaal te vervangen. Ze kunnen niet op tegen hun alkaline broertjes wat betreft beschikbare energie.

Li-ion doen het stukken beter natuurlijk, maar daar kan de redelijke hoge spanning een probleem zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 5 oktober 2018 17:30:06 (26%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Ja en Nee. Alkaline heeft van oorsprong een hogere spanning (1,5)dan oplaadbare (1,2), en daarom geeft je apparaat bij oplaadbare ook sneller lowbat. aan.

Enneloop (lowdischarge) werkt iets anders, die heeft initieel wel de lagere werk spanning van 1,2 volt als een oplaadbare, maar waar de "normale" oplaadbare van af dat moment steeds een lagere spanning levert na mate de batterij leger raakt, doe een Enneloop dat niet, die blijft ondanks gebruik heel lang op de 1,2V , tot hij bijna echt leeg is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja daarom zijn alle oplaadbare aaa of aa hier van eneloop, dat zijn de beste in mijn ogen. 'Niet echt goedkoop, maar je krijgt waar voor je geld.

Ze laden ook meestal op tot een hogere spanning dan gewone, ik zie soms tot 1.55V laad spanning.
Net geladen gaan ze een heel tijdje werken op hogere spanning dan 1.2V.
En als je gebruikte alkaline batterijen netjes binnen brengt bij BE-Bat in plaats van de vuilbak is het ook positief.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 5 oktober 2018 17:36:41 (16%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hier een paar foto van de batterijen van Auchan, allemaal Made in China. De gele boven zijn nog goedkoper aan 1.20 euro voor 10.

Deze foto zie je ook Ikea batterijen die we altijd bij de hand hebben. Nemen we mee als we eens in de IKEA moeten zijn.

Voor power-hongerige apparaten en apparaten die echt 1.5V eisen gebruik ik Lithium van Energizer, die gaan nog langer mee dan welke alkaline dan ook!!
Die zijn Made in U.S.A. Datum zegt bruikbaar tot 03/2022

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Op 5 oktober 2018 17:20:55 schreef CrossFireX:
Oplaadbare batterijen zijn jammer genoeg nog altijd te zwak om alkaline helemaal te vervangen. Ze kunnen niet op tegen hun alkaline broertjes wat betreft beschikbare energie.

Maar het komt nu wel erg dichtbij wat mij betreft. Ik heb hier een grafiekje van de beschikbare lading versus de spanning van de eerdergenoemde lygte-info.dk site voor 0,1, 0,2 en 0,5A voor een Eneloop black (onder de beste NiMH) en een Duracell Ultra (onder de beste alkaline):

Daar zie je dat niet alleen de beschikbare lading afneemt met stroomsterkte, maar ook de beschikbare spanning en (dientengevolge) de energie. Er is niet getest met lagere stromen, maar voor relatief kleine stromen (~0,15A) domineert de NiMH reeds. Voor kleine verbruikers zoals klokken en afstandsbedieningen zijn primaire batterijen soms nog een betere keuze, af en toe presteren die beter bij hogere spanningen (of niet bij lagere). Als ik nu echter apparaten tegenkom die al moeilijk doen bij een batterijspanning van 1,2V ben ik geneigd eerder voor de apparaten een vervanging te zoeken dan voor de batterijen.

Op 5 oktober 2018 19:31:51 schreef CrossFireX:
Hier een paar foto van de batterijen van Auchan, allemaal Made in China. De gele boven zijn nog goedkoper aan 1.20 euro voor 10.

Mocht je ooit in de gelegenheid zijn die in een 'charge analyser' te steken ben ik zeker geïnteresseerd in het resultaat! :)

Op 5 oktober 2018 19:31:51 schreef CrossFireX:
Voor power-hongerige apparaten en apparaten die echt 1.5V eisen gebruik ik Lithium van Energizer, die gaan nog langer mee dan welke alkaline dan ook!!
Die zijn Made in U.S.A. Datum zegt bruikbaar tot 03/2022
[bijlage]

Pas op met die Lithium types, die hebben een hogere spanning. Ik heb hier AAA Lithium van Energizer liggen en die zijn onbelast 1.8V!.
Niet alle apparaten vinden dat fijn. Zeker als er meer cellen in zitten dan telt dat lekker op.

Arco

Special Member

Zo'n test die door een fabrikant betaald wordt (en die er zelf ook nog als beste uit komt) is altijd wat twijfelachtig... ;)
Zaken als lekkage wordt helemaal niet besproken. (waarschijnlijk omdat het voor Duracell niet goed uit zou pakken...)
Dat noemt men subjectieve waarheidsvinding. Ze liegen niet direct, maar laten (voor opdrachtgever onaangename) dingen weg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik bedoelde de andere eerdergenoemde Scandinavische site (dat was een beetje onduidelijk van mij). Die lygte.dk site is volgens mij niet gesponsord, maar die Testfakta site wel. Er zijn wel meerdere sites die het uithoudingsvermogen van Duracell Ultra onderschrijven (maar ook slechts geheel en alleen dit specifieke type). Zelf heb ik nooit een lekkende Duracell Ultra gehad, noch heb ik ooit gehoord van iemand die dat wel had. Voor Procell en Simply Duracell is dat wel zo, dus wat mij betreft is het merk als geheel een beetje afgeschreven. Het heeft er een beetje de schijn van dat ze hun merknaam aan het 'incashen' zijn (misschien overgenomen?).

edit: Ik zie dat ik mijn links fout had, het is dus niet lygte.dk, maar lygte-info.dk. Staat wel in de screenshot, maar het stond initieel fout in mijn posts. Whoopzzz...

Er gaat een voorzichtig duimpje omhoog voor de A-Force batterijen.

Een setje van 4 AA's hield het van 6 mei 2018 tot 5 oktober 2018 uit.
Daarna deed ik er een setje van 4 Philips power alkaline's in. Die deden het tot vandaag.
Vandaag er weer een nieuw setje A-Force batterijen er in. We gaan het meemaken.
Geen een Philips batterij verpestte het voor zijn mede batterijen. Allemaal waren ze minder in waarde, 2 bijna leeg.

De Philips batterijen hadden een best before end datum van 06-2021.

Kruimel

Golden Member

Ik ben nieuwsgierig... :9~

Ik moet wel kanttekenen dat het waarschijnlijk geen toeval is dat dit toevallig bij dalende temperaturen gebeurde. Dit is namelijk wel een flink verschil 1 en 5 maanden. :o

Vandaag verving ik de A-force batterijen in mijn katten luik. Op 5 dagen na hebben ze het wederom 5 maanden uitgehouden. Ik denk dat Action nu een toppertje in huis heeft met A-force batterijen. Ik denk dat we nog meer onderzoek moeten doen maar de vergelijking met Philips is zeer gunstig verlopen. Ik hoop op de pennevruchten van andere forummers over deze spotgoedkope edoch goede batterijen.

onderling heb je vaak nogal verschil tussen batterijen, ik schrijf al jaren de datum van verwisselen op de batterijen, en de datum van de vorige verwisseling. onlangs verving ik na 2,3 jaar de batterijen van t weerstation, de voorgaande set van t zelfde merk en type had er maar 7 maanden ingezeten. ik meet ze doorgaans ook onderling, soms is er 1 batterij leeg en de rest nog 2/3 vol, maar hier waren ze gelijk leeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Die ervaring had ik ook met een set van 3 A-force batterijen die ik in een fietslicht had gebruikt. Er was er één die nog behoorlijk lading had, terwijl de andere twee zo goed als leeg waren.

Eigenlijk moeten we eens een setje naar die kerel van lygte-info.dk sturen, die heeft een uitgebreid overzicht van batterijen getest met een duidelijke testmethode. Kunnen we eens vergelijken. Die Aerocells van Lidl komen overigens ook goed uit de bus bij de meeste testen.

Op 15 september 2018 22:27:33 schreef testman:
tevens moet ik het eerste merk batterij nog tegenkomen wat niet lekt..

Helaas die batterijen allang in de vuilbak, maar in de Casio FX 82, die door mijn ouders voor mij 37 jaar geleden is aangeschaft, zaten Casio AA batterijen.
Die hebben het 13 jaar (!) volgehouden, en lekten niet.

Nu zit er Duracel in, reeds 4 jaar, houdbaarhedsdatum March 2018.
Still going strong, niet lekken.

Topcalculator, gebruik hem nog steeds intensief.

Dat kump er noe van....

Op 11 april 2019 16:22:00 schreef Arlina:
Helaas die batterijen allang in de vuilbak,

Foei toch. Die hoor je netjes in te leveren bij de milieustraat of bij een ander innamepunt, b.v. de winkel waar je ze hebt gekocht.