Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Beetje prutsoplossing, maar misschien kun je er toch wat mee: roze uiteindjes paars verven en bruine uiteindjes zwart verven met inkt of verf die in de isolatie trekt.... Dan kun je voor de serieproductie alsnog de juiste kabel laten maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 oktober 2018 16:32:14 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Zòu kunnen (we hebben wel gekkere dingen gedaan).
Enig idee welke verf/inkt en waar die te krijgen is?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
dijkmane

Golden Member

Op 26 oktober 2018 16:39:59 schreef fatbeard:
Zòu kunnen (we hebben wel gekkere dingen gedaan).
Enig idee welke verf/inkt en waar die te krijgen is?

nagellak ?
is in vele kleuren te krijgen en kost bijna niets....

In no Sense, Nonsense
Hewlett

Honourable Member

Is het isolatiemateriaal van je kabel PVC? PVC laat zich goed verven op basis van MEK methylethylketon aka Butanon en is in verschillende kleuren te krijgen. Even googlen op "PVC coloring MEK" en er gaat een wereld voor je open :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fatbeard

Honourable Member

@dijkmane:
Nagellak heeft als nadeel dat het vrij dik is en op het oppervlak blijft. Op dunne (0.14mm²!) draadjes ben ik bang dat het er niet zo best uitziet en bij de geringste buiging eraf spat...

@hewlett:
Waarschijnlijk is het wel PVC, de meeste kabels zijn daarmee gemaakt. En inderdaad, een hele nieuwe wereld ging open.
Blijkt alleen niet echt goed verkrijgbaar in Nederland (al heb ik niet zo heel erg lang gezocht) en via epay duurt te lang (30 proto's moeten woensdag afgeleverd worden)...
Heel even had ik de hoop dat met MEK de kleurstof ín het PVC zou dringen, maar alles wat ik zo ff gauw kon vinden wees erop dat het proces eigenlijk alleen een stevige verflaag aanbrengt. Met dezelfde nadelen als nagellak dus, al zal de hechting beter zijn.
Maar het is wel een goed idee om diverse pijpen in het huis van een kleurtje te voorzien... :)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@Fatbeard:
Bij http://www.jobarco.com/ hebben ze alle soorten en type's. En in lengte va 1 meter tot ~ meters.
Eventueel een telefoontje naar hun.
Goooogle:> Jobarco Benthuizen
MVG Gerard.;)

https://bb-lightconcepts.com/case/jobarco-fabriekshal-benthuizen/

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fatbeard

Honourable Member

Ik weet het, dat was de eerste die we benaderden.

Helaas is de vereiste opbouw niet standaard, dus ook Alpha Wire, Belden, Faber, Kabeltronik en het Vogtländisches Kabelwerk GmbH hebben het niet...

We gaan voorlopig voor een 9-aderige kabel waar wel alle benodigde kleurtjes in zitten, die extra knippen we wel af. Is marginaal te dik voor het gootje in de wandmontageplaat, maar dat is het minste probleem (gewoon de schroeven bij de wandmontage wat steviger aandraaien).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Helukabel, Lapp en Nexans al geprobeerd?

als dat al de jobarco fabriek is, dan klopt het wel dat die haspels onderling worden gebruikt, zie er meerdere van andere kabelfabrikanten staan.

kabelfabrikanten doen niet graag van die dunne snoer verkopen per meter doorgaans, die verkopen een rol van 100 of 500 mtr ineens, (web)winkels zien maar dat ze die in delen weer verkopen. dat is wel anders als je 124meter 5x185mm2 dca kabel wil, dan kan het rechtstreeks van de fabriek geleverd worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Het is van een thermokussen regelaar.
Waar vind ik dit onderdeeltje?
En dan graag niet in minimum order van 20.000 stuks voor 640 US$ :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Niet helemaal “waar krijg ik dit” maar weet iemand waarom variabele condensatoren, de “trimmers” van 4-40pf tegenwoordig 4..5 Euro kosten ?
Is dat omdat niemand ze meer gebruikt ?
Kan me niet herinneren dat ik er in mijn “piratentijd” (30 jaar terug) zoveel voor betaalde.
Heb er maar een paar nodig maar lijken schaars te worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Trimmer 30pf groen staat wel op de Reichelt site maar of het folie of keramisch is staat er niet bij.
€0.41

Hubie

Special Member

Op 30 oktober 2018 00:33:33 schreef bprosman:
Niet helemaal “waar krijg ik dit” maar weet iemand waarom variabele condensatoren, de “trimmers” van 4-40pf tegenwoordig 4..5 Euro kosten ?
Is dat omdat niemand ze meer gebruikt ?
Kan me niet herinneren dat ik er in mijn “piratentijd” (30 jaar terug) zoveel voor betaalde.
Heb er maar een paar nodig maar lijken schaars te worden.

Van Dijken Electronica heeft nog keramische trimmers voor bijna nop.Dat is B.T.W stabieler dan die foliedingen.
Ook Philips toltrimmers zijn daar nog verkrijgbaar.

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Folietrimmers en andere HF dingen koop ik hier in Haarlem
Gewoon op voorraad en betaalbaar
https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Category-10255367/Trimmers.htm…

bprosman

Golden Member

Dank voor de link, inderdaad nog "normale" prijzen voor trimmers.
Had ze inmiddels bij VanDijken besteld.
Nu nog wachten op de spoeltjes van Farnell en ik kan aan mijn DCF ontvanger beginnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Mensen die mij kennen weten dat ik meestal met 88 projecten tegelijk bezig ben en af en toe komt er ook wel weer eens een af :-).
Kan iemand mij helpen... ik zoek een vervanger voor een BC239, voor een video versterker uit een Acorn Atom.
Heb de print opnieuw opgebouwd en ontzettend veel last van ghosting.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Een BC547 zal moeten kunnen, ook de pinout is hetzelfde.

Sine

Moderator

Volgens Kluwer:

BC237B
2n5827
2n5825

Een 2n2222 moet ook kunnen gok ik

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsrZQRByoMEVpm92ZZRDGqiPbCdCS0cqhXedXGnu83Edn-BJqgSA

3 pin power plug voor een Harman Kardon Soundsticks. (Gooiden de buren weg, maar 16V 3A (iirc) voeding foetsie. Werkt prima, maar optisch (doorschijnend plastic) maar 80%, dus ging weg.)

Volgens mij is het deze dus.
De verkoper verkoop twee stuks 4 pins voor 2-3euro en zonder verzendkosten.
Maar kan/wil dit niet voor de 3 pins doen.

Kan die 10 stuks bestellen, maar is dan 10euro voor een anderszins gratis ding en wat moet ik met 9 pluggen die nergens anders op passen.
Kan ook ombouwen voor 19V laptop voeding en een 19V=>16V DC-DC converter er inzetten, maar zoals gezegd is het een acryl (of zo) behuizing dus vast geen mooie oplossing...

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRAsFIEA_uyWkkxM9GWwiHok5S36UdiwF_EXdd8w9G_gEp9049Abw

maartenbakker

Golden Member

BC549 is een equivalent van BC239 (zelfde kristal als ze van Philips kwamen; in volgorde van uitkomen op de behuizing na identiek: BC109-BC149-BC239-BC409-BC549-BC849). BC547 is de niet-ruisarme variant, dus in theorie GEEN correcte vervanger. In de praktijk is het waarschijnlijk een kwestie van binning en maakt het weinig uit omdat de productietoleranties tegenwoordig erg klein zijn (niet toen de reeksen oorspronkelijk op de markt kwamen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 oktober 2018 00:02:20 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Dank allen voor de hulp met de transistor. BC549 had ik niet en kon ik ook nergens op een sloopprint vinden. Nieuwe BC547's er in gezet en plaatje is prima :-).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten