HI Blackdog,
Bedankt voor je uitvoerige reaktie!
AA) verkrijgbaarheid van Audio buizen.
Tegenwoordig worden alleen nieuwe buizen uit China, Rusland en Slowakije aangeboden en NOS, waar belachelijke prijzen voor gevraagd worden.
90% van de produktie van Audio buizen is voor gitaarversterkers, < 10% voor Hi End Audio.
Als je maar voldoende kwaliteit eist als importeur, kun jij blijkbaar tegenwoordig best betrouwbare buizen kopen (al zijn ze niet zo goed als Philips, Siemens, Telefunken, RCA, GEC, vroeger.
Maar de kwaliteit (uit China en het voormalige Oostblok) is blijkbaar stukken verbeterd vergeleken met 20 jaar geleden.
BB) Buizenversterker vs. transistor versterkers
Wat betreft de ca. 35W buizeneindversterker (PrimaLuna Prologue5, 4X KT88, 2x EEC83, 2X ECC82), die ik voor een schappelijke prijs op MP had gekocht:
Deze klinkt niet warmer, maar heeft een veel betere driedimensionaliteit (wijde, diepe soundstage), vergeleken met mijn Yamaha M2 eindversterker,die ik ooit nieuw heb gekocht.
De zangeres staat ahw midden in de kamer etc.
De Yamaha C2/M2 combinatie was destijds een dijk van een versterker, maar legt het blijkbaar af tegen een eenvoudige buizenversterker, die op papier veel slechter presteert.
(Ik was blij verrast met de PrimaLuna buizenversterker, maar dit bevestigde mijn eerdere ervaringen; Transistor vs. Buizen)
Een AMRO Fidelio buizenversterker (2x EL84 per kanaal, 2X10W ) klonk veel mooier dan de "nieuwe Edwinversterker" van Elektuur) die ik later gebouwd had.
Op grond van Harmonische en IM vervorming kun jij dit helemaal niet verklaren (want de transistorversterker meet veel beter). Blijkbaar zijn er andere issues (bv TIM), maar ook andere vervorming, waarvoor ons gehoor erg gevoelig voor is en wat niet (of onvoldoende) gemeten wordt.
De aloude discussie tussen de mensen die zweren bij meten en anderen die zweren bij luisteren.
De waarheid ligt natuurlijk ergens in het midden (de meetmethodes zijn (nog) niet goed genoeg om de luisterervaring helemaal te verklaren.
Een interessant artikel in deze context heb ik bijgevoegd.
https://www.effectrode.com/knowledge-base/the-cool-sound-of-tubes/
CC) Analoge geluidtechnici
Ik ben het helemaal met je eens dat in het Analoge tijdperk heel wat goede opnamen zijn gemaakt (Ook analoge FM was veel beter; Ik heb nog direkt uitgezonden opnamen (bv Toontje Lager in VERONICA's Countdown : Hilversum 3), met een goede recorder (REVOX A700) gemaakt, en daar "zie" je als het ware de zaal (was een Life Uitzending). Huidige radio is volledig plat (geen ruimte).
Logisch, want tegenwoordig wordt met slechts 128KB/s naar de zenders gestreamd en ons dan wijsgemaakt dat dit alles veel beter is en dat DAB+ de toekomst is.
Echter in Engeland is men al bezig met het opknappen van de oude straalzenders, omdar DAB niet doorzet (de tijd zal het leren of we met deze "verschlimbesserung" opgescheept worden.
Ik ben echter geen "Luddite" want als je goede digitale HiRes (192KHz, 24 BIT) opnamen hoort op een goede installatie is het geluid werkelijk prima (bv Agnes Obell, Diana Krall).
Het zou de NOS etc. sieren als zij HiRes gingen uitzenden ipv die MP3 DAB+.
Ik denk persoonlijk dat dat HiRes streaming op Internet uiteindelijk wint, voordat men die DAB heeft doorgedrukt. Dan is het helemaal overbodig geworden.
(tegenwoordig wordt bandbreedte steeds minder een probleem).
Just my 2 Cents!
Bedankt voor al je adviezen!