[Tip] Afzuigkap Siemens LC75951 / D-FX32-4

vraag is origineel de bc817 die op de print zit ?

Nou, simpel.op lege plaats naast diode.

Ja snap ik , maar ben er al achter ik zag 6B op de transistor staan , dus heb kunnen vinden is idd de bc817 nu heb zelf een 8F en blijkt ook bc817 te zijn is een beetje verwarrend

De Bcp56 heeft nog al wat modellen welke is hier toegepast ?

BCP56, in SOT223 model. Er zijn er niet zoveel anders dan dit hoor.

Zie hier als datasheet:
https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/BCP56_BCX56_BC56PA.pdf

BCP56-16T1G BCP56-16.115 BCP56-10T1G BCP5610TA
Deze keuze heb ik namelijk

Gewoon bestellen zoals op bijgevoegde datasheet staat, ik heb geen andere ontvangen. Uiteraard zijn er varianten, maar is meer bedoeld op max toelaatbare spanning.

Ik heb type LC92950 met spontane inschakelingen van zowel alleen verlichting als de afzuiging. Afgelopen zondag wel zo'n 8 inschakelingen in een uur. Daarna even de stroom eraf gehaald via de meterkast en leek het weer goed te gaan. Maar gisterenochtend stond de afzuiging ook aan (ergens in de nacht ingeschakeld), gelukkig daarna tot nu toe geen spontane acties meer.
De sturingsmodule is afwijkend van de hier besproken types (ook goedkoper, nl. zo'n €140, zie https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/artikeloverzicht/00496238 ) maar zou hier hetzelfde probleem kunnen spelen?
Ik heb Ritmeester ook een pm gestuurd hierover.

Ik zou een nieuw topic starten. Andere print/ afzuiger,ander probleem. Ik vermoed te veel vettigheid in bedieningspaneel

Dat laatste is haast onmogelijk. Vorig jaar volledige afzuigkap uit elkaar gehaald en voor zover mogelijk schoongemaakt, inclusief de bedieningsknoppen.

Ik bedoel inwendig IN de schakelaartjes....

Inmiddels 7 maanden verder ontdek ik ook dit topic omdat ik precies hetzelfde euvel heb en zeer waarschijnlijk dezelfde oplossing kan gebruiken...

Is Mr. Ritmeester nog actief? Of andere te gebruiken opties omgeving Amsterdam?

Thanks!
Chris

Ritmeester is nog wel actief. Even geduld en dan zal hij dit topic wel opmerken, of je stuurt hem een mailtje (naam aanklikken terwijl je bent ingelogd, dan zie je z'n email op de profielpagina).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 15 januari 2020 13:01:47 schreef Woody_NL:
... Is Mr. Ritmeester nog actief? Of andere te gebruiken opties omgeving Amsterdam?

Thanks!
Chris

Ritmeester is nog steeds actief op dit forum maar woont wel helemaal in het mooie Twente maar saaie Hengelo :-)

I love it when a plan comes together !

Mijn afzuigkap vertoonde al een aantal jaren kuren (printplaat met Neff-nummer 195.179.526). Hij viel soms zo maar uit. De laatste maanden deed hij het weer, maar de afgelopen week ging hij helemaal niet meer aan. N.a.v. dit forum naar de electronicawinkel gestapt. Ze hebben mij een MPSA06 transistor als vervanger gegeven voor de "SMD BC817". De SMD gedesoldeerd en daarna voorzichtig (m.b.v. een pincet) de MPSA06 er voor in de plaats gezet. Op de website https://www.alldatasheet.com heb ik de specificaties opgezocht van de oorspronkelijke en de vervangende transistor om er achter te komen wat de basis, emitter, en collector-aansluiting zijn.

Resultaat: een werkende afzuigkap. Wat me opvalt is dat je de relais nu duidelijker hoort schakelen dan voorheen.

In de foto is te zien hoe het er nu bij mij uitziet. Bedankt voor de andere posts en die van initiator Ritmeester in het bijzonder.

Mooi dat dit gelukt is. Maar je had ook gewoon kunnen langskomen in Hengelo :-) Kopje koffie en een handvol Hoppe koekjes krijg je er gratis bij :-)

I love it when a plan comes together !

Ik vind de BCP56 op lege plek toch een nettere oplossing... zoals nu bij Woody_NL is uitgevoerd..

Op 14 februari 2020 19:16:53 schreef smd:
Ik vind de BCP56 op lege plek toch een nettere oplossing... zoals nu bij Woody_NL is uitgevoerd..

Als die lege plek er is. Maar vele keren kom ik die lege plek niet tegen. Dan ga ik niet liggen rotzooien met een TO92 op de bestaande Pads.

I love it when a plan comes together !

IDD daar heb je gelijk in... Dan de originele..

Beste Allen,

Met veel plezier kan ik melden dat ook mijn afzuigkap het weer doet (mss nog wel beter, haha)!
Ik kan alleen maar bevestigen dat dit topic nog relevant en succesvol is...
Bedankt!

Zowel "ritmeester" als "smd" hebben gereageerd en hulp aangeboden.
Door toeval heeft "smd" mijn reparatie uitgevoerd, en dat verliep allemaal soepel.

Succes en groeten,
Chris

Op 9 maart 2020 12:09:49 schreef Woody_NL:
Beste Allen,

... Ik kan alleen maar bevestigen dat dit topic nog relevant en succesvol is...
Bedankt!

Wie hem maakt is voor mij niet zo relevant maar ben blij dat je weer een goed werkende afzuigkap hebt. :-)

I love it when a plan comes together !

Soms krijg je ook echt defecte printplaten inclusief de onderdelen opgestuurd. Ook deze gaat retour afzender. Ooit een keer dit eerder gezien maar na het vervangen van de relais en de transistor werkte deze nog steeds niet. Bleef helemaal dood.

I love it when a plan comes together !

Vreeemd, Secundair fout gegaan en IC defect?? ok, flink geklooid dus!

Op 9 maart 2020 18:40:49 schreef smd:
Vreeemd, Secundair fout gegaan en IC defect?? ok, flink geklooid dus!

Geen idee, maar voor mij een No Go.

I love it when a plan comes together !

Ook mijn Siemens afzuigkap draait weer als een zonnetje nadat smd hem vakkundig heeft gerepareerd met een BCP56. Blij dat deze informatie op internet is te vinden en daarom ook ritmeester bedankt voor het starten van dit topic en het delen van alle informatie! Da’s mooi! _/-\o_