[CO voeding 2019] discussie topic

Bedankt voor de info! De IC en het display hebben de hot air gun overleefd :)

Excuses voor mijn ongeduld! Ik kende het project nog niet, ik kwam het toevallig tegen op de vlooienmarkt afgelopen zaterdag. Toen ik het kocht vertelden ze me dat de instructie maandag online
zouden worden gezet, maar ik kon me niet inhouden. :see_no_evil:

curious student
Thevel

Golden Member

Op 17 maart 2019 20:39:30 schreef Sine:
En de ICL er verkeerd op zetten is geen leuke, dan moet je er met hot air aan ... en hopen dat het display heel blijft.

Ik kwam laatst dit tegen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar zal zoiets kunnen werken?

@Thevel: Dat kan je het beste alleen gebruiken om te desolderen. Bijvoorbeeld om fets te vervangen die compleet op de print vast zitten met een groot vlak.
Het voordeel is dat het makkelijker loskomt, en dat is ook meteen het nadeel wanneer componenten warm worden tijdens gebruik dat ze zichzelf desolderen. Na gebruik component weg gooien en de print heel goed schoonmaken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Op 25 februari 2019 13:59:55 schreef electron920:
Ha Kruimel,

Ja dat werkt en kan goed werken zelfs zonder µ metaal.
Waar het om gaat is dat je Eddie stromen in het blik opwekt en deze op een manier kan koppelen zodat het magnetische veld opgeheven wordt.

Groet,
Henk.

Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan. Een kortsluitwikkeling om een trafo kan volgens mij niet. Als je een trafo pakt en je legt 1 kortgesloten draadje in de wikkelkamer dan stort de zelfinductie in elkaar en bij gebruik verzadigd de kern waarschijnlijk meteen.

Ik dacht dat bij 50 Hz trafos de kortsluit wikkeling buiten het blikpakket om gaat.

Ik weet eigenlijk niet wat het doet als je een C kern met twee gescheiden wikkelingen hebt waar je om iedere wikkeling een kortsluit wikkeling legt.