[CO voeding 2019] discussie topic

Bedankt voor de info! De IC en het display hebben de hot air gun overleefd :)

Excuses voor mijn ongeduld! Ik kende het project nog niet, ik kwam het toevallig tegen op de vlooienmarkt afgelopen zaterdag. Toen ik het kocht vertelden ze me dat de instructie maandag online
zouden worden gezet, maar ik kon me niet inhouden. :see_no_evil:

curious student
Thevel

Golden Member

Op 17 maart 2019 20:39:30 schreef Sine:
En de ICL er verkeerd op zetten is geen leuke, dan moet je er met hot air aan ... en hopen dat het display heel blijft.

Ik kwam laatst dit tegen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar zal zoiets kunnen werken?

@Thevel: Dat kan je het beste alleen gebruiken om te desolderen. Bijvoorbeeld om fets te vervangen die compleet op de print vast zitten met een groot vlak.
Het voordeel is dat het makkelijker loskomt, en dat is ook meteen het nadeel wanneer componenten warm worden tijdens gebruik dat ze zichzelf desolderen. Na gebruik component weg gooien en de print heel goed schoonmaken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Op 25 februari 2019 13:59:55 schreef electron920:
Ha Kruimel,

Ja dat werkt en kan goed werken zelfs zonder µ metaal.
Waar het om gaat is dat je Eddie stromen in het blik opwekt en deze op een manier kan koppelen zodat het magnetische veld opgeheven wordt.

Groet,
Henk.

Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan. Een kortsluitwikkeling om een trafo kan volgens mij niet. Als je een trafo pakt en je legt 1 kortgesloten draadje in de wikkelkamer dan stort de zelfinductie in elkaar en bij gebruik verzadigd de kern waarschijnlijk meteen.

Ik dacht dat bij 50 Hz trafos de kortsluit wikkeling buiten het blikpakket om gaat.

Ik weet eigenlijk niet wat het doet als je een C kern met twee gescheiden wikkelingen hebt waar je om iedere wikkeling een kortsluit wikkeling legt.

Ik haal regelmatig SMPS trafos uit elkaar (defecte, om ze daarna opnieuw te wikkelen wat voor reparatie in dure apparatuur wel de moeite waard is) en bij die uit gevoelige apparatuur zit vaak een "kortsluit" wikkeling om iedere wikkeling. Gewoon een stuk koperfolie (denk ik, µ metaal is geler?)

Niet echt een kortsluit wikkeling want het is een strook folie die ze op trafo tape plakken. De uiteinden raken elkaar niet door de tape er tussen. Hij is via de capaciteit van de tape natuurlijk wel AC kortgesloten maar ik heb eigenlijk geen idee van de reactantie van die koppeling. Bij 50Hz zal dat waarschijnlijk heel hoog zijn.

Ik heb heel wat aan trafos gemeten om een methode te vinden ze simpel maar 100% zeker te kunnen testen (dat is gelukt) Mbt koppelfactor, lekinductie zou ik nog wat uitgebreider willen meten, maar ik heb nog niet mbt afscherming, strooivelden, wervelstroom, trafo verlies etc gemeten.

Ik weet dat ik een topic heb gehad over een opstelling met een trafo, gelijkrichter en elco waar de spanning over de elco idioot hoog opliep (boven 100V bij een secundaire 6V). Dit door lekkage (230 naar secundair) in een trafo maar ik ben de details kwijt. Dat had volgens mij met capaciteit te maken en ik dacht zelfs dat de lekkage via de aangesloten bench multimeter ging (Solartron ? ). Zijn er al hersenen geheugen uitbreidingen te koop ?

Als ik tijd kan vinden wel leuk om eens te doen, dat is voer voor een apart topic.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 18 maart 2019 11:09:37 schreef exe:
Bedankt voor de info! De IC en het display hebben de hot air gun overleefd :)

Excuses voor mijn ongeduld!

Gelukkig maar,

Als je het ontwerp een beetje kunt doorzien lukt het ook zonder beschrijving. De correcte schema's (en dus ook onderdeel waardes) staan nu in de startpost.
De bouwebeschrijving volgt (als in, daar ben ik mee bezig) en komt asap online, maar maandag gaat niet meer lukken (en dinsdag zeker weten ook niet)
Sorry daarvoor ... 24 uur in een dag is ECHT te weinig.

Vergelijk die nieuwe schema's even met wat je bestukt hebt, in de oude proto schema's stonden namelijk zeker weten foute waardes op de meter print! (hint, condensatoren rond de ICL)

In de uiteindelijke meter print is ook een foutje geslopen, Van U11 ('A' Display) had pen twee niet aangesloten moeten zijn. Segmentje D zou donker moeten zijn maar is dat niet, dus in plaats van een A krijg je dan een 8.

Ofwel, voor het monteren van U11 pennetje 2 afknippen.

LET OP Dit is het achteraanzicht.

Heb je ze wel al gesoldeerd, en niet te kort afgeknipt kun je hem heet stoken (zodat de tin IN de display behuizing smelt) en het pennetje er uit trekken zonder dat je het hele display hoeft te demonteren.

Ha fred101,

Misschien beter om te kijken waar je draadje is dan kan daar mee doorgegaan worden.
Ben straks weer met soortelijke metingen bezig maar dan RF dat heeft in het geheel niets met dit draadje vandoen.
Dan denk ik dat het een ratjetoe wordt dit draadje is bedoeld voor de CO2019 voeding.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha ohm pi,

Ik denk het wel zal dat draadje eens lezen dank.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

En de ICL er verkeerd op zetten is geen leuke, dan moet je er met hot air aan ... en hopen dat het display heel blijft.

Wat bij mij goed werkt is een heel dun gelakt koperdraadje van een spoel oid op 1 hoekpunt vastzetten, verwarmen en zo onder de pootjes doortrekken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 18 maart 2019 22:26:43 schreef Sine:
[...]
Als je het ontwerp een beetje kunt doorzien lukt het ook zonder beschrijving. De correcte schema's (en dus ook onderdeel waardes) staan nu in de startpost.
De bouwebeschrijving volgt (als in, daar ben ik mee bezig) en komt asap online, maar maandag gaat niet meer lukken (en dinsdag zeker weten ook niet)
Sorry daarvoor ... 24 uur in een dag is ECHT te weinig.

Ik verwachtte geen instructies, een schema is genoeg.
Beschouw me maar een beta tester :slightly_smiling_face:

curious student
Henry S.

Moderator

Op 18 maart 2019 22:26:43 schreef Sine:
Als je het ontwerp een beetje kunt doorzien lukt het ook zonder beschrijving. De correcte schema's (en dus ook onderdeel waardes) staan nu in de startpost.

Behalve pootje 2 van U11 :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Bert_Camper

Golden Member

@exe Interessante pcb houdertjes, waar heb je die gekocht?

maartenbakker

Golden Member

Null klinkt als nostuff. Iets met frequentiecompensatie - voorkomen van oscillaties en niet nodig bij de toegepaste opamp?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

C35 is inderdaad gewoon leeg laten.

Let bij het plaatsen van de display's ook op dat de kleine lager zijn dan de grote, dus eerst de grote plaatsen en dan de kleine op de zelfde hoogte op de print solderen.

Op 18 maart 2019 22:26:43 schreef Sine:
In de uiteindelijke meter print is ook een foutje geslopen, Van U11 ('A' Display) had pen twee niet aangesloten moeten zijn. Segmentje D zou donker moeten zijn maar is dat niet, dus in plaats van een A krijg je dan een 8.

Hoe heeft dit door de DRC kunnen komen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

Heel simpel, door het er in te ontwerpen.

Het is een ontwerpfout, geen tekenfout. (hoewel, geen tekenfout op het pcb, wel een tekenfout op het schema uiteraard)

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 maart 2019 20:59:05 (61%)

Komt door dat ontbrekende 25ste uur in de dag. ;)

Maarreh, ander vraagje: klopt het dat het hart van de grote displays 9.6mm van de bovenrand zit? Op de maattekening van je 7de post in dit topic lijkt dat namelijk ook het geval te zijn? (De 5.5mm lijn ligt iets boven de 3de en 8ste pin.)

(Sorry, ik ben een neuroot... :/)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 20 maart 2019 22:16:57 schreef MNM(tm):
Maarreh, ander vraagje: klopt het dat het hart van de grote displays 9.6mm van de bovenrand zit? Op de maattekening van je 7de post in dit topic lijkt dat namelijk ook het geval te zijn? (De 5.5mm lijn ligt iets boven de 3de en 8ste pin.)

Er is wat speling bij het plaatsen omdat de gaten een stuk groter zijn dan de pootjes van de display. Mijn advies is om het front panel als stencil te gebruiken, dan de displays er in te zetten en dan te solderen.

curious student

Ik heb geen maattekening van het frontpaneel, dus ik moet het hebben van de component plaatsing op de PCB.
Of zou je mij jouw frontpaneel-tekening willen geven?
(Dan kan ik die gebruiken om een front paneel uit te laseren met de lasermachine op m'n werk.)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 29 maart 2019 12:39:40 (23%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)