Zie eerder in dit Topic:
Die had ik inderdaad al gezien, maar daar ontbreken gewoon te veel maten om daar met de lasermachine nauwkeurig genoeg iets mee te kunnen.
Geef even aan welke maten je duidelijk wilt hebben dan zullen we kijken of we dat kunnen geven. Al blijven er natuurlijk altijd toleranties.
Neem even dit plaatje en teken daar de gewenste maten bij in, dan kijken we dat we die invullen.
Op 29 maart 2019 13:39:58 schreef MAH:
Natuurlijk hopen we dat er binnenkort mooie foto's in het show-topic staan! Succes allemaal en bedankt voor de aanschaf!
Spannend!!
Als herintredende electronica hobbyist heb ik nog nooit smd gesoldeerd. Alleen een keer een smd component opnieuw gesoldeerd.
Eigenlijk zag ik te laat dat het geen thru hole is, maar ik ga de uitdaging graag aan!
Maar de kleinste Velleman soldeertip is bij Brokxelectronics besteld, en dan zal ik ook een potje flux meenemen voor de grote ic’s.
Dus, ‘binnenkort’ zal bij mij wel even wat langer duren, maar ik heb er zin in!!
Golden Member
@SunRayes: Ik zit in het zelfde schuitje (had het wel van tevoren gezien). Ik heb op ebay een paar oefenprinten besteld, ik merk bij de eerste al flinke vooruitgang. Kost weinig, en je verknoeit er geen echte print mee.
Moderator
Jep, die experimenteer bordjes zijn een aanrader.
Tip, neem zeker niet een te kleine punt, een potlood is niet wat je wilt hebben.
O, oefenprinten. Dat is een goeie!
Zijn dat echt oefenprinten? Of goedkope diy printen van bruikbare dingen?
Geen kleine punt? Ik dacht juist hoe kleiner hoe beter.
Toch maar niet?
Golden Member
Dat zij echte oefenprinten, die vaak iets heel simpels doen (zoals 1 ledje laten branden).
(Ik zit nu op een tablet, niet achter de PC. Moeilijker links zoeken en plaatsen).
Golden Member
Op 29 maart 2019 17:00:49 schreef SunRayes:
O, oefenprinten. Dat is een goeie!
Zijn dat echt oefenprinten? Of goedkope diy printen van bruikbare dingen?Geen kleine punt? Ik dacht juist hoe kleiner hoe beter.
Toch maar niet?
Een lange en te dunne punt heeft te veel warmteverlies. Dat wil je niet. Ik gebruik in 99% van de werkjes een Weller 0,8 schrovendraaier puntje. Goed soldeer van 0,4mm.
Golden Member
Op 29 maart 2019 17:09:32 schreef HarmP:
Dat zij echte oefenprinten, die vaak iets heel simpels doen (zoals 1 ledje laten branden).(Ik zit nu op een tablet, niet achter de PC. Moeilijker links zoeken en plaatsen).
Hier een semi-random link naar zo een kit: https://www.ebay.com/itm/SMT-SMD-Component-Welding-Practice-PCB-Board-…
Op 29 maart 2019 18:15:40 schreef buckfast_beekeeper:
Een lange en te dunne punt heeft te veel warmteverlies. Dat wil je niet. Ik gebruik in 99% van de werkjes een Weller 0,8 schrovendraaier puntje. Goed soldeer van 0,4mm.
Je moet zo een afgeschuinde conische punt hebben als de BC2: https://www.banggood.com/T12-BC2-Iron-Tips-for-Hakko-Soldering-Rework-…
Op 29 maart 2019 13:47:00 schreef MAH:
Hier nog een paar sfeerimpressies
Vooral die pot koffie in het midden vind ik briljant.
Is er vooruitlopend op de bouwbeschrijving een lijstje met kleurcodering van de diverse SMD componenten?
Golden Member
Zelf soldeer ik 90% van mijn componenten met een punt, dat is een zogenaamde "gull wing" punt. Die gebruik ik voor gewone THT componenten als ook IC's met een hele fijne pitch. Je wil een zo goed mogelijke warmte overdracht creëren, dus niet een te kleine punt gebruiken.
Groet,
Christiaan
@MAH: Nou, in ieder geval de positie van D104 en D105 en van het bevestigingsgat linksboven R86.
Golden Member
Op 29 maart 2019 18:56:28 schreef markce:
Is er vooruitlopend op de bouwbeschrijving een lijstje met kleurcodering van de diverse SMD componenten?
Op SMD ga je geen kleuren vinden. Op de gewone c-tjes staat niks. Op weerstanden staat een getal. De codering is daar hetzelfde als bij de TH capaciteiten. Bij de gewone weerstanden is dat de eerste 2 cijfers en als 3de cijfer het aantal 0. 103 geeft dan 10 000 of 10k.
Moderator
Op 'onze' componenten wel
Omdat de C's niet gecodeerd zijn hebben we daar strepen op gezet in verschillende kleuren.
De bouwbeschrijving komt zo snel mogelijk (wellicht vanavond nog) online.
Golden Member
Ik zoek nog een betere SMD punt voor mijn Ersa RDS80 bout.
Welke lijkt jullie het beste?
[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op vrijdag 29 maart 2019 21:58:36 (28%)
Thx Sine.
Nog een vraag: De powertorren wil ik bedraad aansluiten. De buitenste gaten hiervoor op de print zijn 1.5mm Heb je een tip welke soldeerlippen hier goed passen?
Moderator
Golden Member
Ik gebruik vaak 1mm printpennen met de bijbehorende schuifjes als ik verwijderbare verbindingen nodig heb. De foto's zijn van EOO, maar ze zijn waarschijnlijk ook wel elders te krijgen:
Let er alleen wel op dat als je ze soldeert dat je zorgt dat de schuifjes fluxvrij zijn (eventueel spoelen met IPA), anders gaan ze heel moeilijk over de pennen heen! Heeft me best lang gekost om er achter te komen waarom ze zo inconsistent presteerden, hierom dus...
@Kruimel
Het gaat me vooral om de 1.5mm grote aansluitgaten in de print.
Ik heb meer dan 1kg soldeerlippen en pennen, verguld, verzilverd en vertind, steekbaar en soldeerbaar, maar allemaal voor kleinere gaten (0.8-1mm).
Moderator
De bouwbeschrijving staat in de startpost
Het duurt effe ... maar dan heb je ook wat.
@Markce zo heb ik het gedaan:
Maar dit kan ook prima bijvoorbeeld:
[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 30 maart 2019 00:30:53 (24%)
SMD solderen.
Ik doe dat met mijn Ersa TIP16 van 30+ jaar oud. Op de plaats van het verwarmingselement heb ik om de tip VD draad gewikkeld, 7 slagen geloof ik. Het uiteinde modelleer ik naar behoefte: Spitse punt, botte punt, beitel, zelfs een gullwing is mogelijk. En weet je, het gaat prima voor het reguliere knutselwerk. Zelfs nog het nodige 0402 gedaan van de week. Nee, grotere massa warm stoken zit er niet in.
Zal er morgen eens fotootje van plaatsen.
TonHek
Op 29 maart 2019 23:06:07 schreef Sine:
Ik gebruik meestal 'testpoints' voor deze verbindingen, maar ook adereindhulzen rechtstreeks in de print solderen is een nette methode.Ik ben niet zo'n fan van schroefverbindingen bij deze toepassingen tenzij je echt van plan bent er mee te gaan experimenteren en het ding dus vaker uit elkaar moet.
Zijn ader eindhulzen niet veel te lang om die op een print te solderen?
En als je die inkort door een stuk ervan af te knippen dan klemt de verbinding toch maar over een heel klein stukje draad, is dat weer niet té kort?
Ik werk altijd graag met schroefverbindingen op een print met print kroonsteentjes, waar ook weer ader eindhulzen in gaan.
Golden Member
Wordt dat niet heel snel erg lomp dan? Als je goede printkroonstenen hebt met een dichtklemmende kooi (in plaats van een schroefje dat je draadjes gewoonlijk helemaal kapotvreet) dan kan je daar makkelijk draad zonder hulsjes in kwijt. Eentje als dit dus:
Niet dit:
Op 29 maart 2019 23:49:13 schreef markce:
@Kruimel
Het gaat me vooral om de 1.5mm grote aansluitgaten in de print.
Ik heb meer dan 1kg soldeerlippen en pennen, verguld, verzilverd en vertind, steekbaar en soldeerbaar, maar allemaal voor kleinere gaten (0.8-1mm).
Ze zijn er ook van 1,3mm, die heb ik ook en zijn met een beperkte inspanning ook wel in een 1,5mm gat te krijgen. Die schuifjes zijn me eigenlijk een beetje te groot omdat ze niet rond zijn maar plat en breder, maar zijn voor wat dikker draad wel te gebruiken:
Ook hier neigt nog wel flux in terecht te komen als je wat "rijkere" harskernsoldeer hebt.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 30 maart 2019 10:43:13 (31%)