Vialle start en loopt altijd op Benzine, pas na verloop van tijd (afhankelijk van temperatuur. en stilstand na run ; de ecu start een timer als je de auto aflegt, hoe hoger de timer waarde, des te langer staat de auto stil= kouder=langer op benzine. De lambda sonde kan helpen dit te versnellen als gedetecteerd word dat deze "regelt"), kan je overschakelen op LPG.
Slecht starten is een bekend Fenomeen bij Vialle systemen. Zeker bij een bepaalde serie was dit vrij ernstig. De LPI injectoren gaan naar verloop van tijd lichtjes lekken. vloeibaar LPG verdampt(expandeert) in het inlaat traject en verdringt alle lucht(zuurstof), tijdens starten word er dus benzine ingespoten, bij een aanzuigmengel wat uit brandstof bestaat en je motor verzuipt compleet. na flink doorstarten zodat er weer verse lucht gepompt word slaat de motor pas aan.
simpel te controleren (mits je handig bij de injectoren kan, soms moet het hele spruitstuk eraf ) , borgklip uit de houder trekken en injector eruit halen. doe een druppel zeepwater in de nozzle , deze mag geen bellen blazen, ik hield ze ook wel met hun neus in een bekertje schoon water.
als je lek(ken) zijn is er maar een solutie, vervangen reviseren ultrasoon breng alle maal niets.
om vast te stellen of dit het probleem is kan je het volgende doen:
bij draaiende motor het systeem op benzine zetten.
dan motor af, zoek de 2 leidingen die vanaf je LPI injectoren naar het koppelblok lopen (aluminium blok met 4 kunststof lpg leidingen) . draaien 1 van de 2 banjobouten(let op er zitten rubberen ringen in de "koperringen" die kan je dus gewoon weer gebruiken!) iets los en laat de druk van de leiding.
nu de leiding drukloos is zou de auto direct moeten starten.
Met dit fenomeen, is het smorgen vaak het ergst, de rest van e dag lijk hij normaal te starten. tot hij weer een hele lange periode heeft stil gestaan (nacht)
Mooi dat je tankmeter werkt !!, en houd ook rekening met de vorm van de tank, het verloop is zeker niet lineair. eigenlijk zou je de tank leeg moeten rijden, en gaan tanken, dan bij elke liter op de tank installatie de ADC waarde opnemen. (helaas zal het eea te veel klotsen in de tank, plus mechanisme is vrij stoef , en gaat de dus met schokken omhoog(blijft haken), tijdens rijden merk je dat niet, het klotsen en schudden zorgt dat de vlotter wel weer los schiet. Dat je ADC sowieso moet middelen hoef ik je niet uit te leggen
Nogmaals mooi werk !!
PS, je bent handig met een Arduino en houd van leuke dashboarden, jouw auto leen zich prima voor REALDash. kan je ernorm leuke ding mee maken volldig naar je smaak, meer wel met de look en feel van 2020
http://realdash.net/index.php
Met een ELM bleutooth lees je de auto data uit, met een arduino creer je simpel een (semi)"CAN" bus, je kan dus je tochscreen gebruiken om de verlichting aan en uit te zetten (je maakt pinne van de arduino hoog/laag.
ook kan je middels de arduino pinne n inlezen, (accu controlelampje ,grootlicht, knippelicht indicatie, oliedruk lampje). zo kan je simpel en met weinig kosten en compleet werkend dash bouwen.
ook kan je de analoge in/uitgangen gebruiken volume control, Fanspeed , LPI tankmeter !!!
super simpel te maken, alleen realdash gebruiken heeft niet de standaard GUI, dus soms even zoeken,
Je kan je android telefoon gebruiken als GPS, in je teller verschijnt de kaart met waar je rijd, en je kan ook navigern (BETA)
Veel speel plezier !!
meer dan een oude telefoon is niet nodig, en dan
[edit]stukje ontwikkeling (test) voor/met een mede forum lid:
defender dash demo.mp4
PS. Volvo V/S 40 ?,, Vervang de accukabel van Accu-->startmotor-->dynamo
die lossen op , inwendig veranderd het koper in groen poeder is een bekend probleem, er is een nieuweversie voor de kabel die dit probleem niet heeft, voor de kosten van een nieuwe be ik niet zelf gaan liggen kloten, loont de moeite niet ( heb zelf de 2.0T gehad zelfde als mij PA, die hadden er allebij kast van, en de nodige klanten voorbij zien komen met zelfde fenomeen, oom de stekkers van de koplampen verbrokkelen