Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

LetterHenk

Golden Member

Op 17 maart 2019 14:05:00 schreef Stynus:
Omdat ik regelmatig veel draad van eenzelfde lengtes moet knippen heb ik een draadknip machine gebouwd

Mooi apparaat. Ik heb het verhaal op je site bekeken, erg leuk dat dat ook deelt. De weg er naar toe, met de hobbels. Leuk om te lezen.

Op 15 maart 2019 21:38:05 schreef electron920:
Heb je nog resultaat met je versie ferriet antenne breedband bedoel ik dan?

Nou, ik kreeg het niet veel beter dan het was. Vandaar ook de keus voor de raamantenne. Die ook meteen geschikt is voor de KG, wat ik toch ook wel een groot voordeel vind (leuk om te luisteren).

Action expresses priorities LH

Een klein projectje uit verveling.

Op deze oude Erres wekkerradio heb ik een audio ingang gemaakt zodat ik het DAB+ tunertje (van ome ali) kan beluisteren. Het tunertje eigenlijk voor in de auto kan ik zo ook thuis gebruiken. Het staat nu op kanaal 7 en dat is radio 10 gold.

De wekkerradio kan alleen maar midden, lange en korte golf ontvangen. Dat doet hij goed maar met de beperkte antenne die ik heb is er niet veel meer te horen op die banden. Ik heb DE ERRES wel gereviseerd. Alle weerstanden heb ik moeten vervangen. die waren 50% tot 100% van hun waarde af. Ook heb ik diverse teerbommetjes vervangen. De grote elco oordeelde ik na fomeren goed. Maar misschien ga ik die wel alsnog vervangen door een grotere. De gelijkrichting in een U buizenradio is natuurlijk nooit zo ideaal geweest.

Het geluid is voor dat oude ding werkelijk waar verbazend goed. Nee het is geen hifi en er klinkt een hele lichte brom door. Met een andere elco is dat misschien wel te verhelpen. Maar er zit gewoon een hele goede luidspreker in dat ding. En de eindversterker is een UL41. Maximale anode disipatie van dit buisje is 4 watt. Zo erg veel vermogen zal er dus niet uitkomen. Maar toch komt er een mooi warm geluid uit waar ik geen hifi klank in mis. En je kunt hem meer dan hard zat zetten zonder dat hij hoorbaar storend gaat vervormen.

Het klinkt in elk geval 1000 keer beter dan dit ding dat ik in de eerste instantie gebruikte:

Het muziekvermogen van dit ding is buitengewoon triest. Het stereo werkt ook niet omdat die twee hele kleine speakertjes te dicht bij elkaar zitten. Ik heb dit ding ook maar een keer gekregen hoor. Het is een een of andere ipod mp3 spelerversterker ofzo. Op zich een leuk concept maar waarom dan zo slecht. Het klinkt heel erg clean en veel te zacht. Zet je hem harder dan gaat het geluid vervormen.

LetterHenk

Golden Member

Op 17 maart 2019 18:01:42 schreef Ex-fietser:
Een klein projectje uit verveling.
Het klinkt in elk geval 1000 keer beter dan dit ding dat ik in de eerste instantie gebruikte:

En 1000 keer mooier! Mooie radio. Ik heb hier nog een bruin exemplaar staan. De ruitjes daarvan zijn erg geel en vol scheurtjes. Misschien niet eens de moeite om in orde te maken. Is die van jou origineel wit?

Action expresses priorities LH

De radio is helemaal origineel op het schaallampje in het klokje na en de extra audio aansluiting.

Maar de radio was in zeer slechte staat. De kast was afgebladdert en gebarsten. Er zat zelfs een gat in. Ik heb alles hersteld en daarna alles opnieuw gespoten. Hij ziet er nu weer als nieuw uit. Zelf vind ik de restauratie erg geslaagd.

Dit is een oude foto van de radio zoals ik hem kreeg en voordat ik hem dus gerestaureerd had.

De glaasjes zijn gelukkig redelijk. Er zitten wel een paar barsten in maar die zijn niet storend. Ik ben overigens op internet iemand tegen gekomen die de ruitjes kon maken van kunstof. alleen was dat een erg oude post en deed hij dat aljaren niet meer.

D radio speelt inmiddels al weer meer als een jaar. Ik heb dus nu alleen een audio ingang ingebouwd..

LetterHenk

Golden Member

Dat is zeker een geslaagde restauratie Ex-fietser. Een leuk model door de wekker en design, ik heb ze nog niet vaak gezien. En niet te vergeten het 16A >:) doorlus stopcontact :)
Deze staat bij mij nog te wachten, Erres KY550

Action expresses priorities LH

Op 13 maart 2019 10:13:44 schreef buzzy:
[...]Ik vind de stempeling van de transistoren vreemd. Ik heb ook dergelijke exemplaren. Was vroeger de opdruk rechtstreeks op de metalen behuizing, nu lijkt het er op dat de transistoren opnieuw gelabeld zijn, dus overgespoten met grijze verf en daarna van de codering voorzien. Ik heb een gerepareerde versterker met dergelijke torren terug in reparatie gehad, daarna transistors met originele opdruk geplaatst en de versterker is gewoon heel gebleven. Voor mij zijn het dus (misschien wel ten onrechte) fakes.

Ik had mijn voeding een tijdje laten op staan met weinig spanning en 1.5Amp, en ik vond dat de linkse transistor warmer werd dan de drie andere.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/koelvin2.jpg

Na een beetje googelen vond ik dit filmpje en wist ik meteen hoe dat kwam.

https://www.youtube.com/watch?v=5GbBN0fuhtY

LetterHenk

Golden Member

En al gepoetst en open gezaagd? Ben wel benieuwd.

Action expresses priorities LH

Op 19 maart 2019 19:59:38 schreef Calichio:
[...]

Ik had mijn voeding een tijdje laten op staan met weinig spanning en 1.5Amp, en ik vond dat de linkse transistor warmer werd dan de drie andere.

[afbeelding]

Na een beetje googelen vond ik dit filmpje en wist ik meteen hoe dat kwam.

https://www.youtube.com/watch?v=5GbBN0fuhtY

Hetzelfde meegemaakt met een fake SANKEN audio power module. Bleef onbelast heel, bij 8 Ohm load was het exit. Ik heb daar destijds geen foto's van gemaakt.

Sine

Moderator

Op 19 maart 2019 19:59:38 schreef Calichio:
[...]

Ik had mijn voeding een tijdje laten op staan met weinig spanning en 1.5Amp, en ik vond dat de linkse transistor warmer werd dan de drie andere.

Na een beetje googelen vond ik dit filmpje en wist ik meteen hoe dat kwam.

https://www.youtube.com/watch?v=5GbBN0fuhtY

Als die transistor warmer werd deed die het meeste werk. Dat wilt zeker niet zeggen dat het een nepper is.

Een neppe tor wordt niet warmer, maar gaat stuk (net zoals een tor met lagere ratings niet warmer wordt)

Dat is wellicht ook je probleem, je wilt de transistors die je praktisch parallel zetten zo gelijk mogelijk hebben.

Als er inderdaad zo'n kleine tor inzit kan hij z'n warmte niet kwijt aan de base-plate. Gevolg is sterke opwarming intern en daarmee ook van de 'hoed'.

Met de overeenkomst van productiecode met het filmpje ben je vrijwel zeker warm met je opmerking dat het een fake is.

Op 20 maart 2019 12:07:23 schreef Sine:
[...]

Als die transistor warmer werd deed die het meeste werk. Dat wilt zeker niet zeggen dat het een nepper is.

Een neppe tor wordt niet warmer, maar gaat stuk (net zoals een tor met lagere ratings niet warmer wordt)

Dat is wellicht ook je probleem, je wilt de transistors die je praktisch parallel zetten zo gelijk mogelijk hebben.

Bij parallelschakeling van transistoren worden meestal vereffeningsweerstanden gebruikt, anders gaat de transistor met de grootste versterking het meeste werk verrichten.

LetterHenk

Golden Member

De voeding van Calichio is een elektuur 82 voeding (variant), daar zitten emitterweerstanden in.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Precies, daar zou je over de emitter weerstanden ongeveer de zelfde spanning moeten meten.

Zo niet wijkt er iets flink af.

flash2b

Special Member

De linker 2N3055 zit het dichtst bij de aansluit draden die naar de print gaan, dus die zal ook het best geleiden. Het is beter om de rode en gele draad in het midden aan te sluiten.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op 19 maart 2019 19:59:38 schreef Calichio:
[...]

Ik had mijn voeding een tijdje laten op staan met weinig spanning en 1.5Amp, en ik vond dat de linkse transistor warmer werd dan de drie andere.

Verbaast me niet heel erg. Mensen die ST niet kennen zouden de 3 andere als nep bestempelen, maar de enige afwijkende opdruk is de linkse.

Nou kan het met deze symptomen natuurlijk ook nog zijn dat hij toevallig alleen maar een net iets hogere hFE heeft, maar ik geef vervalsing de meeste kans.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 maart 2019 20:12:33 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb net even de spanning over de 4 emmiter weerstanden gemeten en dit zijn de resultaten, de belasting was 6V 1.2Amp

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/koelvin04.png

Die van 130mV is de tor met de opdruk van Malaysia.
Ik had hem afgekoppeld zodat er nog 3 overbleven en dan had ik 120mV-68mV en 64mV.
Dat het printspoor van de emitter weerstanden rechts dunner is dan links zal er toch niets mee te maken hebben zeker?
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/emitterprint.png
Ik zal morgen eens proberen van de basis en de collector in de midden aan te sluiten zoals flash2b zegt.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Lucky Luke

Golden Member

Of de breedte van het printspoor invloed heeft, kun je uitproberen door de draden te wisselen, toch? (Malysia eens op het verre uiteinde aansluiten ipv dichtsbij).

Ook kun je de spanningsval over het printspoor meten, om te zien of daarin een verklaring gevonden kan worden waarom er minder spanning over sommige emittorweerstanden valt.

De verdeling is, als ik goed kijk, wel zodanig dat de emittorweerstanden aan het "verre" eind, minder spanningsval hebben.

Emitorweerstand is 0R22. Het printspoor zou véél minder weerstand moeten hebben, maar is dat ook zo? (Als in: is er niks geks gebeurd met etsen - de breedte en "lengte"/kortte zal geen probleem zijn)

Een slechte soldering kan trouwens óók rustig 200 miliOhm zijn of meer zijn. Ook daar valt spanningsval over te meten. Meten is weten ;)

(Voor een showtopic is dit wellicht wat offtopic... Excuus!)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

In aansluitingen moet je het niet gaan zoeken, die 0.22r is veel hoger dan alles wat er aan bedradingsweerstand tussen zit.

Zover ik zie kun je hier twee dingen hebben.

A. Je transistors zijn (te) ongelijk.
B. Je thermische koppeling met de koelplaat is niet consistent.

In beide gevallen heb je een tor die meer werk gaat doen, daardoor warmer zal worden en daardoor nog meer werk zal gaan verrichten.
Ofwel thermal runaway

tja, in dit geval had ik er ook een stel gematched, dat scheelt ellende later. doorgaans spul uit dezelfde batch nemen, ook even de hfe nameten..

zijn de draden vanuit de Emitter naar de weerstanden wel even lang en dik?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Stel dat je 4 RGB led's in serie zet:

En iets doet met een stm32f030 die in voor 3 kanaals step-up stroombron speelt, een Li_ion cel die alles voed, en een accelerometer...

En daar een paar jaar aan prutst (met veel tussenpozen en onderbrekingen door de niet-mijn-hobby onderdelen van dit leven) tot je ermee kunt gooien:

(Oja. ff leren jongleren. Hoort ook bij dit project)

Dus ook iets doet met een valbestendige, doorzichtige behuizing... Wat een aantal verschillende probeersels vergt:

(vlnr: 0.4mm nozzle, 0.8mm of 1mm nozzle, 0,8mm nozzle en dunnere bodem / ander infillpatroon.)

Dan heb je een RGB jongleerkubus:

(En wie scherp kijkt ziet dat dit wéér een andere behuizingsvariant is)

En zit je zomaar ineens aan de 5-foto's-per-post limiet zonder dat je zelfs maar een printplaat hebt laten zien ;)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Die jongleer kubussen zijn tof, ga je dat opensource maken zodat andere die ook kunnen gaan maken?
Die oude radio's zijn er ook geweldig uit. Ik hou van het design van die oude buizenradio's (en andere oudere electronica)

Indrukwekkend!

Ik ben de laatste weken zeer druk met een huisontruiming, en vond een apparaatje terug dat ik meer dan 22 jaar geleden geleverd had en alweer helemaal vergeten was... Datumcodes for the win ;) Het andere codenummer heette toen om begrijpelijke redenen een mabaref, maar dat systeem heb ik ook weer verlaten. Leek teveel op Hema-nummers en was nog niet zo goed doordacht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 00:04:29 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 maart 2019 21:36:23 schreef brains:
Die jongleer kubussen zijn tof, ga je dat opensource maken zodat andere die ook kunnen gaan maken?

Is misschien wel een leuk idee. Er zijn nog wat verbeteringen mogelijk aan de print. (1 "Oeps" is op de foto's te zien ;)). Ik heb een revisie 2 die alleen nog digitaal bestaat. Ik ben eigenlijk ook van plan een blogpostje te schrijven met meer details van het ontwerp* (Maar dat kan nog lang duren).

De software staat alvast hier.

Die oude radio's zijn er ook geweldig uit. Ik hou van het design van die oude buizenradio's (en andere oudere electronica)

Absoluut mee eens! Schakelaars die "kloenk!" doen in plaats van tiptoetsen die niet reageren tot je zo'n beetje door het ding heen duwt en plastic rotary-encoders zonder tactiele feedback... Apparatuur waar over is nagedacht en wat na járen nog gewoon goed werkt.

@MB: Dank je!
(En: "Hmm. Ik ben nu bezig met een projectje in een dergelijke behuizing, ik zou eigenlijk die sleuven aan de zijkant moeten gebruiken... Maar dan past mijn print niet...")

En, omdat foto's van de print toch wel leuk zijn:

Alles wat op dat breadboard uit de vorige post staat moet wel in 5 cm passen, anders is het niet meer comfortabel te vangen / gooien. (de pcb is 5cm diameter)

Behalve een ADXL op een module, kan 'ie ook direct op de print:
(Maar ze zijn als module goedkoper in kleine aantallen... En het zijn pootloze SMDtjes. (LGA-14). Maar ik wilde toch eens kijken of het lukte, en eigenlijk kan het prima.)

Er zitten wel meer van dergelijke "op moment van bestukken te kiezen" opties op de print. Zoals 22uF SMD elco's of 3x 10uF ceramische condensators parallel. (3 ivm voltage derating van capaciteit. Ze zijn geen (samen) 30uF meer op 12V). Want welk van de 2 blijft beter vastzitten als mijn jongleerkunsten leiden tot een ongeplande valproef van plafondhoogte tot een stenen vloer? Waarschijnlijk de kleinere en lichtere cerco's, maar die moeten dan niet barsten...

Ook zijn de footprints voor de spoelen bewust "te groot" zodat er nog een ander model spoel op kan.

Het witte ding rond de print is geprint in flexibel materiaal, zo kan de print er in klemmen. Op bovenstaande foto zit bij 2 schroefgaten een uitsparing voor een oogje, maar voor beter contact heb ik de oogjes niet daar geplaatst, maar direct onder de schroefkop. De uitsparing voor het oogje laat echter wel goed zien, dat de print aan beide kanten door een klein randje wordt vastgehouden.

En op ónderstaande foto de onderkant van de print, en de specificaties van het gebruikte flexibele materiaal. "Transparant" vind ik het niet, maar op de rol zit hetzelfde etiket dus het zal wel kloppen.

Eigenlijk zoek ik nog een écht transparant flexibel filament. Net zo transparant als het PETG wat ik voor de rest van de behuizing heb gebruikt.

Bovenstaand is hoe de behuizing uiteindelijk geworden is. Er zit (half onbedoeld maar wenselijk) een leuk moiré-patroon in, door de overlappende lagen.

Ik wilde oorspronkelijk de jongleerballen / jongleerkubussen inductief laden, om zo geen externe aansluiting te hebben. Die dan onergonomische randjes geven bij het vangen. Vandaar ook de stepdown-module: Dan kan de spanning uit de spoel hoger zijn, en dus de stroom lager. De impedantie van de belasting is dan hoger. Maar, zo simpel is het niet. Want als er stroom getrokken wordt aan de uitgang, gaat de stepdown uiteraard ook meer stroom trekken aan z'n ingang. Dan daalt de ingangsspanning. Waarop de stepdown dus meer stroom gaat trekken...

Dat valt hálf op te lossen door de stepdown pas te laten opstarten vanaf een bepaalde minimum ingangsspanning (ongeveer 15V in dit specifieke geval), en deze goed te bufferen met een elco. Dan stort de spanning wel een beetje in op moment dat de stepdown opstart, maar bereikt een evenwicht op het punt dat er inductief evenveel vermogen wordt overgedragen als gevraagd wordt. (Bij dus een iets lagere ingangsspanning voor de stepdown).

De andere helft echter, is dat als de accu vol is, er (bijna) geen stroom meer wordt afgenomen en de spanning dus stijgt. Tot boven wat de stepdown aan ingangsspanning aan kan. Daarom staat er een (22V) zenerdiode over de ingang van de stepdown, die dan alle inductief overgedragen energie in warmte omzet...

Dat werkt wel min-of-meer, maar door mij nog onbekende oorzaak is een van de stepdownmodules in rook opgegaan. Dan komt de ingangsspanning op de uitgang te staan. Daar hoort 5V te staan voor een lithium-ion lader IC, maar dat arme IC krijgt dan dus op z'n minst 15V voor z'n kiezen. En gaat eveneens in rook op. De Li-Ion heeft een protectieprintje aan boord, verdere schade is daarmee voorkomen. Maar het is voor mij toch reden geweest om voor een eenvoudiger oplossing te kiezen.

Daarom heb ik eenvoudigweg de ingang van de stepdown verbonden met de boutjes waarmee de behuizing dicht zit:

(Met dus 2 schroefoogjes precies onder de kop van de bout / schroef / latenwediediscussieeventerzijdelaten)

Vervolgens heb ik een ladertje met boutjes die precies in de uitsparingen van de jongleerkubus vallen, maar ik zit alweer aan de 5 foto's in een post :)

*) Zoals foto's van het resultaat van zo'n onbedoelde valtest, en natuurlijk dingen als het schema, en wat nou precies die "Oeps" is die op de foto's te zien zou moeten zijn.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je wat zinnigs hebt toe te voegen zoals: "meer fotos", dan mag je van mij een nieuwe post maken hoor!... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Van de mod's ongetwijfeld ook. Maar zo erg is het nou ook weer niet om het in stukjes in te delen.

Het printen van de behuizing met een 1mm nozzle:

(eerdere iteratie, infill is nu anders/bodem is dunner, en dat geeft een leuk moiré effect).

Nog wat foto's van het moiré effect, dan:

Foto's waarop ik ermee jongleer zullen moeten wachten... Ik ben van mijn fiets gereden door een auto die rechtsaf sloeg waar ik rechtdoor wilde, en zit daardoor met mijn arm in het gips... (en ander letsel, maar ben er relatief goed afgekomen. Bestuurder is niet gestopt :( )

Heb gelukkig het mechanische deel van een volgend projectje al af, en kan met 1 hand wellicht toch verder aan de software.

Maargoed. Ik in de kreukels. Hieronder een jongleerkubus in de kreukels:

Behuizing zat toen nog niet met boutjes dicht. En een plavuizen vloer is ongeveer net zo hard als straatklinkers. Trust me, I know >:). Spoeltjes en SMD elco zijn losgeslagen.

Maargoed. Alles komt goed. Uiteindelijk...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten