Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

@Lambiek, dat is geen 46.5% winst zoals in uw document maar ~87%, een verdubbeling ;)

LDmicro user.
Hensz

Golden Member

Ik vind de grafieken niet bijster duidelijk. Ze zijn nauwelijks leesbaar en/of eenheden worden niet gegeven. Wat geven de kleuren weer?

Don't Panic!

Anders gewoon niet op de badkamergroep, en doen alsof het nog nostalgisch 2017 is

Zonder aparte groep is je afzekeing onvoldoende, je kunt dan het vermogen van de groep plus het vermogen van de zonnepanelen van elk punt van die groep afnemen die berekend is op max. 16A.
Dus ook met maar 2000W panelen heb je dan al 16x230+2000=5680W tot je beschikking op allemaal materiaal dat op 16A berekend is en dan heb je nog geluk als de converter zelf zekeringen aan boord heeft anders schakeld die bij/na kortsluiting gewoon weer aan.
edit: om nog maar te zwijgen over de ALS die dan niets voor je doet.

Ik heb een paar jaar geleden de software gebouwd voor een Amerikaan die dit soort systemen verkoopt.
Zowel elevatie als richting.
Dit was voor vrij grote systemen, dus hij wou ook de stroom door de motoren meten en de spanning op de panelen.
Ik heb het gebouwd, hij heeft getest en betaald & ik heb er daarna NOOIT meer wat van gehoord en op zijn website kan ik ook nix terugvinden. Rare jongens die Amerikanen.

De clou was, uiteraard, ldr's voor zowel elevatie als richting. Op zich helemaal niet spannend. Wel interessant was het algorithme voor het zoeken, en volgen, van de optimale situatie.
Omdat het ook voor educatieve doeleinden was zat er een USB interface (PIC18F4550 met PicBasic) aan waarmee je commando's kon sturen en resultaten opvragen en dit alles grafisch in een Delphi progamma gefabriekt.

Just find out what you like and let it kill you

Op 2 april 2019 00:11:34 schreef Hensz:
Ik vind de grafieken niet bijster duidelijk. Ze zijn nauwelijks leesbaar en/of eenheden worden niet gegeven. Wat geven de kleuren weer?

Je kunt ze zo groot maken als je wilt, gebruik daarvoor het vergrootglas in de menubalk.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2019 23:58:23 schreef MGP:
@Lambiek, dat is geen 46.5% winst zoals in uw document maar ~87%, een verdubbeling ;)

Volgens mij reken jij je zelf rijk MGP. :) Maar je hebt gelijk, ik heb inderdaad een fout gemaakt en door het verkeerde getal gedeeld.
Het had 59.695 - 31.918 = 27.777 / 0.31918 = 87%. Ik had 27.777 / 0.59695 gedaan, stomme fout. Jij bent ook niet te foppen hé. :)
Maar het verbruik van de besturing moet er nog van af.

Op 2 april 2019 00:11:34 schreef Hensz:
Ik vind de grafieken niet bijster duidelijk. Ze zijn nauwelijks leesbaar en/of eenheden worden niet gegeven. Wat geven de kleuren weer?

Ja sorry, ik had er even bij moeten zetten wat de kleuren zijn. Staat wel in het artikel trouwens. Al kun je het wel zien aan de kleuren van de lijnen en de displays erboven. Blauw is de spanning, rood is watt en zwart is de stroom.

Op 2 april 2019 00:33:23 schreef hadv:
Ik heb een paar jaar geleden de software gebouwd voor een Amerikaan die dit soort systemen verkoopt.
Zowel elevatie als richting.

Zover wilde ik niet gaan voor een test. :)

Dit was voor vrij grote systemen, dus hij wou ook de stroom door de motoren meten en de spanning op de panelen.

Zo moet het eigenlijk wel, dan weet je precies wat de winst is.

De clou was, uiteraard, ldr's voor zowel elevatie als richting. Op zich helemaal niet spannend.

Dat is inderdaad het simpelste, dat stukje met de LDR's stelt niets voor.

Wel interessant was het algorithme voor het zoeken, en volgen, van de optimale situatie.

Ik stuur het paneel iedere avond naar de plek waar de zon op komt, maar ik doe dat een maand lang naar de zelfde plek. Die plus en min 10 graden verschil wordt er uitgehaald door de LDR's zodra de zon er op staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Leuk project!

Vraagje puur uit interesse, waarom worden LDR's gebruikt in dit soort systemen? Lijkt me een potentiële bron van fouten (foute meetwaarden door vervuiling / water).

In principe kan je toch de baan van de zon perfect berekenen als je een correcte tijd en datum kent, en de breedtegraad/lengtegraad van de opstelling kent? Of stelt dit te hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de aandrijving?

Lambiek

Special Member

Op 2 april 2019 11:11:28 schreef subsonik:
Vraagje puur uit interesse, waarom worden LDR's gebruikt in dit soort systemen?

Omdat dit het meest simpele is, kwestie van vergelijken en het werkt. Maar het zijn niet alleen LDR's die er gebruikt worden, ik werk ook nog met een RTC. Het is dus een combinatie van RTC en LDR's.

Lijkt me een potentiële bron van fouten (foute meetwaarden door vervuiling / water).

Het vergt wel wat onderhoud, maar je moet je panelen ook schoon houden voor een optimale opbrengst. En zo'n installatie staat vaak op de grond of op bijv. een plat dak, dus je kunt er makkelijk bij.

In principe kan je toch de baan van de zon perfect berekenen als je een correcte tijd en datum kent, en de breedtegraad/lengtegraad van de opstelling kent?

Dat kan, maar dan zit je toch met een afwijking en met LDR's staat het 100% op de zon gericht. Maar dat kun je straks allemaal lezen in het artikel.

Of stelt dit te hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de aandrijving?

Ik heb een stappenmotor gebruikt met een vertraging, maar dat kan ook iets anders zijn. Het is wel zo hoe nauwkeuriger de aandrijving is, hoe nauwkeuriger de zon gevolgd wordt. De regeling reageert rustiger en soepeler, dus zonder horten of stoten. Als je geen motor met vertraging gebruikt reageert de regeling veel onrustiger.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 2 april 2019 09:02:02 schreef Lambiek: Ja sorry, ik had er even bij moeten zetten wat de kleuren zijn. Staat wel in het artikel trouwens. Al kun je het wel zien aan de kleuren van de lijnen en de displays erboven. Blauw is de spanning, rood is het wattage en zwart is de stroom.

In het artikel staat niets over kleuren en ik mis ook de eenheden nog steeds.

Ik ben ook niet te foppen over de meeropbrengst. Je meet over 2 verschillende tijdsintervallen waarbij bij de tweede meting er kennelijk langer zon op het paneel valt. Absolute kloktijden staan er niet bij. Lastig te vergelijken wat de oorzaak is. Zal denk ik niet in het draaibare zitten, want de stijging aan het begin gaat op een gegeven moment wel heel erg plotseling.
Het niveau van de rode lijn verschilt niet eens zoveel. Bij meting 1 ligt die rond de 6 (schat ik) bij meting 2 rond de 7 Als op beide opstellingen even lang zon zou vallen, is de verbetering maar ong. 17%. Dat is minder dan ik verwacht zou hebben. :?

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 2 april 2019 12:55:38 schreef Hensz:
In het artikel staat niets over kleuren en ik mis ook de eenheden nog steeds.

Dat kun je niet weten, want het artikel is nog niet geplaatst. :)

Ik ben ook niet te foppen over de meeropbrengst. Je meet over 2 verschillende tijdsintervallen waarbij bij de tweede meting er kennelijk langer zon op het paneel valt.

Bij de tweede meting is 1.5 uur langer gemeten, de eerste meting was over 8.5 uur en de tweede meting was over 10 uur.

Absolute kloktijden staan er niet bij. Lastig te vergelijken wat de oorzaak is.

Onderin de tabel staan de tijden en in Excel staan de tijden er ook bij, maar dat kun je niet zien. Er zijn respectievelijk 6116 cellen gevuld bij de eerste meting en 7194 cellen bij de tweede meting. Om de 5 seconden schrijf ik een waarde weg, dus reken maar uit.

Zal denk ik niet in het draaibare zitten, want de stijging aan het begin gaat op een gegeven moment wel heel erg plotseling.

Dat is niet zo vreemd als het op een achterplaats staat waar de zon ineens opkomt van achter een muur.

Het niveau van de rode lijn verschilt niet eens zoveel. Bij meting 1 ligt die rond de 6 (schat ik) bij meting 2 rond de 7 Als op beide opstellingen even lang zon zou vallen, is de verbetering maar ong. 17%. Dat is minder dan ik verwacht zou hebben.

Dat lijkt misschien zo, maar als je de eerste meting vergelijkt met de tweede meting, zie ja dat bij de tweede meting de lijn veel rechter loopt dan bij de eerste meting. Als je op het plaatje kijkt wat MGP geplaatst heeft kun je zien dat de spanning maar 2 uur op +/- 18 volt heeft gestaan van 3:30 tot 5:30, daarna zakt de spanning en dus ook de stroom en het aantal watt. Bij de tweede meting heeft het voltage tegen de 19V aan gezeten voor 5.5 uur lang, daarna 2.5 uur op 18V en de laatste 2 uur afzakkend. Dus daar zet wel degelijk verschil in. Of denk je dat ik hier alles zit te verzinnen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 2 april 2019 13:52:21 schreef Lambiek: Dat kun je niet weten, want het artikel is nog niet geplaatst. :)

Waarom verwijs je er dan naar?

Op 2 april 2019 13:52:21 schreef Lambiek: Bij de tweede meting is 1.5 uur langer gemeten, de eerste meting was over 8.5 uur en de tweede meting was over 10 uur.

Dat zeg ik. De tweede meting heeft ook langer zon, 8,5 uur tegen 5,5 uur. Dat is alleen al goed voor 55% meer opbrengst.

Op 2 april 2019 13:52:21 schreef Lambiek: maar dat kun je niet zien.

Dan wordt het moeilijk oordelen, idem met die achtermuur.

Op 2 april 2019 13:52:21 schreef Lambiek: Dat lijkt misschien zo, maar als je de eerste meting vergelijkt met de tweede meting, zie ja dat bij de tweede meting de lijn veel rechter loopt dan bij de eerste meting.

Als dat het enige verschil is, dan kom je never nooit niet aan die 87% en dat is precies mijn punt.

Op 2 april 2019 13:52:21 schreef Lambiek: Of denk je dat ik hier alles zit te verzinnen. :)

Je maakt het wel erg moeilijk om dat te bepalen. :?

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 2 april 2019 14:14:08 schreef Hensz:
Waarom verwijs je er dan naar?

Volgens mij heb ik alleen dit gezegd.

Op 1 april 2019 19:12:35 schreef Lambiek:
Ik ga van de week het hele artikel insturen, dus nog even geduld.

Dat zeg ik. De tweede meting heeft ook langer zon, 8,5 uur tegen 5,5 uur. Dat is alleen al goed voor 55% meer opbrengst.

Kijk nog eens goed, er is 8.5 en 10 uur gemeten. :) Dat is 1.5 uur verschil.

Dan wordt het moeilijk oordelen, idem met die achtermuur.

Ja, die staat er nu eenmaal, is ook op de eerste foto te zien. En daar zie je ook dat de zon er net opkomt.

Als dat het enige verschil is, dan kom je never nooit niet aan die 87% en dat is precies mijn punt.

Als ik er twee uur vanaf trek kom ik uit op 49%, is het zo beter. Heb er zelfs twee uur afgetrokken in plaats van 1.5 uur.

Je maakt het wel erg moeilijk om dat te bepalen.

Valt reuze mee hoor, ik heb maar één zo'n paneeltje. Dus het moet in twee keer gedaan worden en dat kan nu eenmaal niet op één dag. Heb wel twee de zelfde dagen uitgezocht waar de hele dag zon was, dus zonder bewolking.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 april 2019 14:34:59 schreef Lambiek:
Heb wel twee de zelfde dagen uitgezocht waar de hele dag zon was, dus zonder bewolking.

Ik heb 2x ervaring met: "mensen kunnen slecht inschatten hoeveel zonnestraling er is".

1) Bij het ongemotoriseerd vliegen met paragliders merk je dat ondanks dat het gewoon zonnig is, je soms wel en soms niet thermiek hebt die je verwacht. Niet alleen door de opbouw van de atmosfeer van belang, maar als het KNMI "hoge sluierbewolking" voorspelt, dan zie je niets, maar heb je wel VEEL minder kans op thermiek (veroorzaakt door de instraling van energie door de zon, dus grotendeels evenredig met de opbrengs van je zonnepaneel.).

2) Op een bepaald moment zouden we een vrijwel complete (maar niet helemaal) zonsverduistering krijgen hier in NL. Rond onze middagpauze, dus wij naar buiten, maar nog niets te zien toen we aan ons "rondje" begonnen. Na een tijdje zagen we allemaal rare schaduwen: De maan dekte ondertussen zo'n 90% van de zon af. Zonder dat we het gemerkt hadden was de hoeveelheid licht met een factor tien afgenomen! En jij denkt dat je een factor twee gaat zien? Succes!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 2 april 2019 16:17:30 schreef rew:
En jij denkt dat je een factor twee gaat zien? Succes!

Dat zeg ik niet en dat weet je inderdaad ook niet. Maar het was de zelfde strakblauwe lucht op de twee meet dagen, wat moet je anders. Ja ik weet wat je anders moet, met twee panelen op één dag meten. Maar die heb ik niet dus houd het snel op.

En ik ben al veel langer hier mee bezig, ook met bewolkt weer. Dus ik heb meer vergelijkingen en jij weet net zo goed als ik dat het meer oplevert met een draaibaar paneel. :) En ik kan het ook vergelijken met mijn vast opgestelde panelen, daar zit 300 Wh verschil in de totale opbrengst tussen de twee dagen.

Maar ik geloof dat ik op het ogenblik weinig goed kan doen in jou ogen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 2 april 2019 14:34:59 schreef Lambiek:
Kijk nog eens goed, er is 8.5 en 10 uur gemeten. :) Dat is 1.5 uur verschil.

Je ziet toch dat van die tijd in het ene geval maar 5,5 uur de zon fatsoenlijk schijnt en in het andere geval 8,5 uur. Je vergelijkt nu appels met peren c.q. de zoninstraling van 1 maart met die van 1 mei. Het gaat er niet om hoe lang je meet, maar om hoe lang de zon op dat paneel valt. Anders kun je ook wel 'snachts gaan meten.
Als alles straks in het artikel wel goed en duidelijk staat, waarom dan niet even gewacht? Nu is het een rommeltje met misverstanden en verwarring.

Don't Panic!

Is het niet veel eenvoudiger om een programma te nemen waar je satellieten mee volgt ?
Ik werk met een oud dos-programma, instanttrack, om mijn antennes automatisch de satellieten te laten volgen. Dit programma draait op een oude 286 - computer en in de satellieten-lijst staan ook de zon en de maan.
Je hebt dan helemaal geen LDR's nodig.

Lambiek

Special Member

Dat zal ook best gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee. En er moet een PC de hele dag draaien en dat kost meer stroom dan een controler denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 april 2019 19:26:28 schreef Lambiek:
Dat zal ook best gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee. En er moet een PC de hele dag draaien en dat kost meer stroom dan een controler denk.

Ik heb helemaal geen verstand van computers maar ik vermoed dat zo een oud en simpel programma wellicht ook wel op een arduino of zo zal kunnen werken?

Lambiek

Special Member

Ik heb geen flauw idee of dat zou kunnen, ik ken het programma niet dus kan er niet over oordelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 april 2019 19:19:48 schreef murphy:
Is het niet veel eenvoudiger om een programma te nemen waar je satellieten mee volgt ?
Ik werk met een oud dos-programma, instanttrack, om mijn antennes automatisch de satellieten te laten volgen. Dit programma draait op een oude 286 - computer en in de satellieten-lijst staan ook de zon en de maan.
Je hebt dan helemaal geen LDR's nodig.

Dringend upgraden naar stellarium. Zit standaard sturing in voor telescopen. Volgens mij kan dat draaien op een aangepaste thin client.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 2 april 2019 20:19:16 schreef buckfast_beekeeper: Volgens mij kan dat draaien op een aangepaste thin client.

Ik neem aan dat Lambiks controller niet meer dan één of enkele Watts gebruikt, kan die thin client dat ook?
Wat is er tegen 2 LDR's? Lekker KISS toch?!

Don't Panic!

Ik heb hier voor ongeveer 4 jaar geleden een zonnevolgsysteem gemaakt.
Deze werkt prima.
Het energie opbrengt is over het hele jaar 25,6% hoger dan mijn vaste opstelling.
Ik gebruik een tabel en een viertal sensoren.Het hart is een LOGO!8.

Shiptronic

Overleden

Misschien na de showpost, de boel verhuizen naar een eigen stekkie binnen CO?, mooi project verdient zijn eigen plek :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 3 april 2019 00:15:20 schreef henk8032:
Het energie opbrengt is over het hele jaar 25,6% hoger dan mijn vaste opstelling.

Dat is mooi, zelf had ik het idee dat het iets hoger zou zijn. Zo tussen de 30 en 35%, maar in de praktijk is het toch vaak anders. :)

Op 3 april 2019 00:29:14 schreef Shiptronic:
Misschien na de showpost, de boel verhuizen naar een eigen stekkie binnen CO?, mooi project verdient zijn eigen plek :)

Komt hopelijk goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 april 2019 23:33:37 schreef Hensz:
[...]
Ik neem aan dat Lambiks controller niet meer dan één of enkele Watts gebruikt, kan die thin client dat ook?
Wat is er tegen 2 LDR's? Lekker KISS toch?!

Was ook geen reactie voor Lambiek maar murphy. Een programma dat nu nog onder DOS draait op een 286. Hoe lang gaat deze nog mee? Probeer die DOS vandaag eens werkende te krijgen. Een TC verbruikt niet meer als de 286 van Murphy. Bij een Igel UD2 is dat bijvoorbeeld maar 5W.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit topic is gesloten