Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Post hier al je vragen over vreemde en onbekende onderdelen.

Voor de goede orde: Maak er geen zoekplaatje of quiz van, een duidelijke foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Vorige delen :
1,2,3,4,5,6,7

Hallo allemaal,

wie kan mij vertellen welk onderdeel in de rode cirkel, eventueel ook de waardes en waar deze te koop is. Printplaat komt uit een panasonic plasma tv Alvast bedankt

Ziet eruit als een 68uF tantaal condensator.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

ik neem aan dat je hierover vrijwel 0 ohm meet, gezien die vraag? even loshalen geeft uitsluitsel of deze wel stuk is, kan ook iets anders op die print zijn.

doorgaans werkt een 68uf low esr elco ook wel, pootjes kort houden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hey iedereen,

Kan iemand me vertellen wat dit is ?
Volgens mij een resistor array maar ik vind niks op de nummer die erop staat... Het originele onderdeel is kapot en zoek ik te vervangen...
Als ik de weerstand meet tussen de common en enkele andere pinnen dan meet ik ongeveer 2.2 Ohm (lijkt me zeer laag ?) als ik tussen 2 pinnen meet waarvan geen common, dan zit ik op 4,4 Ohm ongeveer dus ze lijken me in serie staan.

In bijlage een foto van een van de andere nog werkende onderdelen.

Alvast bedankt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kan net zo goed een "thick film hybrid" zijn, ooit waren die nogal gebruikelijk.

Uit wat voor een apparaat komt het?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een bingo kast :)
eentje op de kop kunnen tikken met helaas enkele kapotte onderdelen.

Single in line (SIL) weerstanden, kan best uw gemeten waarden. Rare vind ik het Logo van Wimi (Willy Michiels) op het component. Dit is een gekende verdeler van gok automaten in België.

Even off topic:

Gebeurt dit nog of is het puur toevallig dat het Logo van de verdeler van gok automaten overeenkomstig is? Gepersonaliseerd als het ware.

Grtn

Robbe

bprosman

Golden Member

Vind m qua afmetingen nogal "Hoog" voor een weerstandsarray.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hoe zit dat ding? 1 pootje over elke uitgang en 1 pootje naar de voeding toe? kan ook een overspanning beveiliging zijn.

als die array in serie staat met die 47nf condensatoren, dan zijn het wel weerstanden, dat maakt een RC combi..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Staan inderdaad in serie met die condensatoren.
Dit is een machine uit 1997 dus mischien dat de componenten dan nog iets groter waren :)

Inderdaad 1 poot voor de voeding en dan 8, geloof ii, uitgangen met elk 2.2 ohm uitgang

Thanks !

hmm, ik dacht aan een print van 1998, zat er dus niet ver vanaf. waar is die print van? t lijken drivers voor motoren oid op DC..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 31 maart 2019 11:13:07 schreef jwv:
Hallo allemaal,

wie kan mij vertellen welk onderdeel in de rode cirkel, eventueel ook de waardes en waar deze te koop is. Printplaat komt uit een panasonic plasma tv Alvast bedankt

Zou inderdaad 68u kunnen zijn, maar bij dit soort apparaten is de eerste poging altijd aande hand van typenummer en schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 maart 2019 13:42:17 schreef Robbe de Smet:
Gebeurt dit nog of is het puur toevallig dat het Logo van de verdeler van gok automaten overeenkomstig is? Gepersonaliseerd als het ware.

Afhankellijk van hoe je fabriek werkt, kan het "weinig moeite" zijn om een custom product te maken. Als standaard product kan de weerstanden fabriek dingen als 8x 1k en 8k 4k7 aanbieden, maar als je bijvoorbeeld 4x 1k en 4x 4k7 samen in een 8x behuizing wil hebben, dan kan je het aan de fabriek vragen of ze dat kunnen maken voor je.

Ik heb tot nu toe 2x "custom" dingen laten maken. 1000 afstandhoudertjes en 200 RGB leds. Die laatste die zijn gemaakt voordat ik kon zeggen: OK. dan verwissel ik de spoortjes om jullie standaard leds te gebruiken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@fr33styl3
Ik denk dat het geheel meerdere snubber netwerkjes vormen.
Dus met elke 47N staat een R van 2.2ohm in serie.
Ik schat in dat die weerstanden gewoon in orde zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Tidak Ada

Golden Member

Ik vond deze twee Philips PC88 buisjes. Die zijn dermate verschillend van constructie dat ik ze hier wil laten zien.
Eventueel commentaar over het waarom wordt zeer op prijs gsteld.

Beide buisjes naast elkaar.

Het grootstee buisje a.

Het grootstee buisje b.

Zie voor het tweede buisje de vervolgpost

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Foto's van het kleine buisje:

a.

b.

c.

d.

e.

Zou eer een reden zijn voor het verschil?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Is al laat, maar even de oogjes uitwrijven... :)
Grote is een PC86, kleine is een PC88. (zijn altijd verschillend van grootte, geen idee waarom...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Onder de loep staat er echt op beide PC86. Weliswaar is hier en daar de inkt wat weg gebrokkeld, maar ik kan er ècht niks anders van maken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

De linkse is toch echt een 86 en de rechtse een 88 (daar heb ik geen vergrootglas voor nodig...)
https://www.circuitsonline.net/forum/file/41174

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Tidak: Net zei je dat het PC88 buisjes waren, is dat een typefout dan?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Kwestie van uitmeten om zeker te zijn, beide buisjes hebben andere pennen intern al dan niet aan elkaar geknoopt.

Arco

Special Member

Op de linker staat Philipscode 'tM', da's zeker een PC86 dus.
Code op de rechter is niet te lezen, maar zou 'JE' moeten zijn bij een PC88...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Oude kanalen kiezer buizen..(dit voor de jongere onder ons).

Dit topic is gesloten