A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

GJ_

Moderator

Op 11 april 2019 16:22:00 schreef Arlina:
Topcalculator, gebruik hem nog steeds intensief.

Ik gebruik nog steeds dagelijks mn Nestler Rietz 0232. Nooit batterijen vervangen.

Shiptronic

Overleden

Op 11 april 2019 20:12:39 schreef GJ_:
[...]Ik gebruik nog steeds dagelijks mn Nestler Rietz 0232. Nooit batterijen vervangen.

Lol:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

heb hier een keukenweegschaaltje, philips powerlife AA 15jaar terug ingedaan en die zitten er nog in, 9 jaar over datum zijn die al..

in tegenstelling zat in november de ab van de tv vastgekoekt op de plank, batterijen zo lek dat de prut eronderuit lekte. duracell die in 2015 over datum waren, heb er al veel van die batch uit apparaten kunnen hakken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 april 2019 19:18:06 schreef KlaasZ:
[...]Foei toch. Die hoor je netjes in te leveren bij de milieustraat of bij een ander innamepunt, b.v. de winkel waar je ze hebt gekocht.

Dat was hier 25 jaar geleden nog niet zo.
Je had vuilniszakken aan de weg, en oud papier.
Tegenwoordig houd ik het netjes apart.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Dave Jones toont het inwendige van Durecell en Energiser D-cell NiMH's. Spoiler: er is Chinesium in verwerkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Bij dezen de bijbehorende link: https://www.youtube.com/watch?v=5Q1MPrgea1M

En tjeetjemineetje, wat doet hij er weer lang over...

joopv

Golden Member

Op 10 april 2019 23:58:19 schreef Nikolai Tesla:
Vandaag verving ik de A-force batterijen in mijn katten luik. Op 5 dagen na hebben ze het wederom 5 maanden uitgehouden. Ik denk dat Action nu een toppertje in huis heeft met A-force batterijen. Ik denk dat we nog meer onderzoek moeten doen maar de vergelijking met Philips is zeer gunstig verlopen. Ik hoop op de pennevruchten van andere forummers over deze spotgoedkope edoch goede batterijen.

Ik heb een paar dagen geleden oplaadbare low-self-discharge NiMH cellen bij de ALDI gekocht. Testresultaten in het
oplaadbare batterijen topic op tweakers.net

maartenbakker

Golden Member

Op 12 april 2019 11:15:06 schreef Kruimel:
Bij dezen de bijbehorende link: https://www.youtube.com/watch?v=5Q1MPrgea1M

En tjeetjemineetje, wat doet hij er weer lang over...

En wat ook flauw is: ze gaan niet in de fik zoals bij BigClive (what's in LIDL NiMH cells? Fire apparently)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 12 april 2019 11:15:06 schreef Kruimel:
Bij dezen de bijbehorende link: https://www.youtube.com/watch?v=5Q1MPrgea1M

En tjeetjemineetje, wat doet hij er weer lang over...

Bij het horen van de eerste HI, was ik er al weer klaar mee ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 april 2019 11:15:06 schreef Kruimel:
... En tjeetjemineetje, wat doet hij er weer lang over...

Hij doet dit tenminste nog en blijft doorgaan. Dat waardeer ik aan deze gast.

I love it when a plan comes together !
Kruimel

Golden Member

Ja respect voor Dave hoor! Ondanks het feit dat ik het eigenlijk vrij zelden met hem eens ben vind ik dat hij het vooral voor mensen die niet heel goed thuis zijn in de elektronica met veel inzet uitlegt. Bovendien heeft hij de infrastructuur van het EEVBlog gemaakt zodat je er naderhand over kan praten/lachen/klagen/vragen, wat ik een enorme meerwaarde vind geven. Het laat toe om nuance/diepgang toe te voegen aan zijn meningen.

Op 12 april 2019 16:34:32 schreef maartenbakker:
[...]
En wat ook flauw is: ze gaan niet in de fik zoals bij BigClive (what's in LIDL NiMH cells? Fire apparently)

Haha, die was wel goed inderdaad. Hier is de link de de nieuwsgierige meelezers: https://www.youtube.com/watch?v=tBg4ximDrsk De commentaren onder het filmpje zijn ook hilarisch.

dijkmane

Golden Member

die van de Jumbo moet je in ieder geval niet hebben... !

verpakking van 10 stuks AA, hier in gebruik voor van alles was leeg, nieuwe meegenomen.
dochter doet een setje nieuwe in een zaklamp, maar die doet t niet.
dus ik meten, batterijen leeg, 0,8V.
da's raar, nieuw uit pak, dus ik pak 2 andere, ook leeg !
ik terug, sta je daar bij de klantenservice met je multimeter om dat te laten zien, die griet natuurlijk met een groot vraagteken boven haar hoofd, maar ik kreeg wel een nieuw pakje mee.
zaklamp deed t daarmee wel.
tevens werd er een set in de WII controller gestopt, dit was ergens in februari.
vandaag controller dood, wordt nauwelijks gebruikt.

datumcode is 01-2023

das niet goed nie.

ik heb het allemaal netjes schoon kunnen krijgen, maar een nieuw pakje ga ik niet meer halen, ik rij wel naar de ikea, die bevallen een stuk beter.

In no Sense, Nonsense
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 mei 2019 23:46:48 schreef Tidak Ada:
Is het geen tandpasta? ;)

Daar zeg je zowat.

Dat is makkelijk te zien. Tandpasta is niet zuur, integendeel. Het tast het metaal niet aan. Dus als de contacten nog mooi spiegelen lekt je borstel en loopt er tandpasta naar de batterijen.

Kruimel

Golden Member

Op 2 mei 2019 23:16:25 schreef Hoeben:
Die geoxideerde contacten krijg je niet meer goed.

Ja inderdaad. Als je die goed gekregen hebt wil ik graag ook het geheime recept. Bij lekkende batterijen krijg je volgens mij alleen puur gouden contacten niet kapot.

Maar ok, wel handig om te weten dat de Jumbo (net als de Duracell ProCell) no-go zone is voor batterijen (voor de rest wel een fijne winkel). Die A-force schijnen wel een soort van anti-lek bescherming te hebben, en hebben in mijn geval de temperatuurschocks van het gebruik in fietsverlichting tijdens de winter overleefd, wat bij andere merken tot lekken heeft geleid (al is dat een beetje een n=1 vergelijking).

Ik had laatst iemand logeren die haalde twee oplaadbare batterijen uit zijn muis.
Toen zij hij "moet je eens voelen", dus ging ik ze apart wegen in mijn handen. Nou ik kan je duidelijk zeggen dat de ene maar de helft woog van de andere.
En dit waren oplaadbare batterijen AA van de Action.

PS: Ik koop ze ALTIJD bij de LIDL oplaadbaar of niet

Op 3 mei 2019 21:49:14 schreef Hoeben:
Dus als de contacten nog mooi spiegelen lekt je borstel en loopt er tandpasta naar de batterijen.

Ik denk niet dat dijkmane z'n tanden met de wii controller poetst :D

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Op 4 mei 2019 13:19:30 schreef daan69:
Ik had laatst iemand logeren die haalde twee oplaadbare batterijen uit zijn muis.
Toen zij hij "moet je eens voelen", dus ging ik ze apart wegen in mijn handen. Nou ik kan je duidelijk zeggen dat de ene maar de helft woog van de andere.
En dit waren oplaadbare batterijen AA van de Action.

Het kan zijn dat de capaciteit heeft verschilt en dat de ene na ompoling zijn elektrolyt heeft verdampt. Dat zal dan een belangrijk deel van het gewichtsverschil verklaren.

PS: Ik koop ze ALTIJD bij de LIDL oplaadbaar of niet

Voor oplaadbare batterijen heb ik in de loop van de tijd 28 ofzo van die nieuwe mat-witte cellen van de Ikea gekocht. Ze zijn redelijk hoog aangeschreven en zijn wat mij betreft aanraders voor €5,99 per 4 (artikelpagina op ikea.nl, in België is het momenteel €6,99 :?). Tot nu toe geen problemen mee gehad.

De 12x lader van de Ikea (de Storhögen) is wat minder bijzonder want die laadt erg traag, en die raad ik niet in het bijzonder aan. Hij werkt overigens wel gewoon en is goed gebouwd (mijn kleine "teardown"). Ik raad aan eens te kijken op de site van Henrik Kjær Jensen (https://lygte-info.dk/), daar staan veel tests van batterijen en laders (en meer).

Inderdaad, even verder teruggekeken. Dus toch de batterijen die zwaar sh$t zijn.

Overigens heb ik goede merken ook al zien lekken. Volgens mij halen ze allemaal partijen uit China waar het dan net het goedkoopst is. Tenslotte gaat het alleen maar om de winst en niet de consument.

Ik had vele jaren terug goede resultaten met goedkope meuk van de Aldi maar volgens mij hebben die nu andere merken of inkoopbronnen.

Kent iemand een merk dat niet lekt?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 4 mei 2019 14:08:30 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Aldi heeft zijn Alkalinebatterijen nog steeds van Panasonic. Ik zie wel zo nu en dan Poolse Panasonic in plaats van Belgische Panasonic (op de blister staat een 12NC bij Belgische en een ander codenummer bij Poolse batterijen). Naar mijn idee maakt dat voor de kwaliteit niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 4 mei 2019 14:07:16 schreef Hoeben:
Kent iemand een merk dat niet lekt?

Oef, lastige vraag, volgens mij heeft niemand dat op een manier bijgehouden dat je er een handig antwoord aan hebt. Ik gebruik in zo veel mogelijk apparatuur oplaadbare cellen, met de opkomst van de 'low self-discharge' Ni-MH cellen is dat eigenlijk niet echt een probleem meer. Oplaadbare cellen zijn niet gemaakt voor de wegwerp, waardoor er (waarschijnlijk) betere mechanismen in zitten om spontane lekkage lastig te maken (maar dat is mijn conclusie, bij mij gaan oplaadbare cellen echter pas na vele jaren opslag lekken).

Ik heb nog nooit een lekkende Varta gehad.

Ik heb het zoals Kruimel ook zegt nooit op die manier bijgehouden.
Wel weet ik zeker dat ik een lekkende Varta backup-batterij op een printplaat heb gehad. Het zal vermoedelijk NiCd geweest zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 mei 2019 17:42:35 schreef maus0611:
Ik heb nog nooit een lekkende Varta gehad.

Ik wel, D-cellen die te lang in een maglite zitten. Ik ga een kurketrekker nodig hebben, vrees ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."