Zonnevolgsystemen

Tidak Ada

Golden Member

Er bestaat een complete installatie in de vorm van een gigantische bloem. [edit:]https://www.circuitsonline.net/forum/file/42288[/edit]
Ik heb er een in Dongen, vlak bij van Craenenbroek gezien, toen ik een daarnaar op weg was.

Je zou de panelen enigszins in een concave kromme kunnen plaatsen, met het centrum op de 12:00 uur plaats direct op de zon op 12:00u gericht op het lentepunt.

Verder worden er nogal wat volgers besproken op (amateur) astronomie sites.

Ook op sites voor zonnewijzers kun je veel info krijgen.

Een bezoekje aan Dwingeloo en Westerbork kan ook verhelderend werken

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Westerbork_Synthese_Radio_Telescoop.JPG/266px-Westerbork_Synthese_Radio_Telescoop.JPG

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 10 april 2019 15:05:13 schreef Frederick E. Terman:
Ik zie trouwens dat ik niet duidelijk was;....

Oké op het vliegveld, mooie oplossing met maar liefst 63000 panelen. Jammer dat ze niet draaibaar zijn. :)

Op 10 april 2019 17:17:24 schreef Tidak Ada:
Je zou de panelen enigszins in een concave kromme kunnen plaatsen, met het centrum op de 12:00 uur plaats direct op de zon gericht op het lentepunt.

Dat is nieuw voor mij, nog nooit gezien. Wordt dit al toegepast of zou dit een mogelijkheid zijn om toe te passen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Weet ik niet, maar het lijkt me wel realistisch. Je mist in ieder geval het overschaduwen van de panelen onderling. Anderszins heb je meer ruimte nodig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Oké, ik ging er van uit dat je zo iets wel eens gezien had.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Alleen die bloem heb ik dus gezien, maar er zijn vergelijkbare systemen, die op een dergelijk manier met het zonlicht omgaan, o.a. zonnewijzers.

Grappig detail:
De vectorcurve van de zonnebaan heeft de vorm van een achtje, met lente en herfstpunt op de kruising.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 12 april 2019 10:06:47 schreef Tidak Ada:
Grappig detail:
De vectorcurve van de zonnebaan heeft de vorm van een achtje, met lente en herfstpunt op de kruising.

Heb je daar toevallig data van? of andere info?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je naar het zuiden kijkt op het moment dat de middelbare zon precies zuid zou moeten staan, dan zie je dat de echte zon afhankelijk van de datum niet alleen hoger of lager aan de hemel door zuid gaat, maar ook een paar minuten eerder of later.
Als je de positie van de echte zon zou plotten op elke dag op het tijdstip van de middelbare middag, zou je dit plaatje krijgen:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Analemma.svg
Het kruispunt is niét op de middelbare middag, en is ook niet het lente- of herfstpunt. Die twee punten (rond 20 maart en 23 september) liggen zelfs vrij ver uit elkaar in minuten.

Veel kennis zit bij De Zonnewijzerkring
Logisch, want voor zonnewijzers (echte, werkende) moet je wel weten waar de zon staat. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Bedankt FET, ga ik eens naar kijken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Daar had ik de info ook vandaan, maar dat is alweer jaren geleden.
Ik wist de naam dan ook niet meer. Bedankt voor de opfrisser!

‘t Is dan ook de reden dat ik fout zat met lente- en herfstpunt.
Zou dat met de inclinatie te maken hebben? En wordt die lus dan rond de evenaar symmetrisch?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee; de vorm wordt bepaald door de excentriciteit van de planeetbaan en de helling van de rotatie-as ten opzichte van het baanvlak.

De analemma is dus voor de hele aarde hetzelfde. Maar bijvoorbeeld Mars heeft een andere, die geen acht is maar meer op een scheef ei lijkt.

--
Een praktisch gevolg van die tijdvereffening (waarvoor de analemma de waarde geeft) is dat een goed gemaakte 'gewone' zonnewijzer in de zomer toch tot maximaal 5 of 6 minuten mis kan wijzen, en in de winter tot een kwartier, vergeleken met de kloktijd.
Vaak zie je rond één uurlijn dan ook weer zo'n slanke acht getekend, zodat je op dat uur toch je horloge erop gelijk kunt zetten. ;)
Er zijn ook zonnewijzers die de tijdvereffening 'ingebouwd' hebben door ook met de datum rekening te houden, meestal door naar de schaduw van een 'punt' (een bolletje of zo) te kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Installaties om zonnecellen op de zon te mikken worden in de praktijk vrijwel nooit gebruikt.

Het is misschien leuk om aan te knutselen, als je de kostprijs van de motoren en draai construktie & tijd mee gaat rekenen, dan kun in plaats daarvan bijna zeker beter een paar extra zonne panelen kopen.

I.v.m. windbelasting enzo zijn grote draai constructies ook nogal onhandig, en daar komt dan ook nog onderhoud enzo bij.

Op plaatsen waar veel sneeuw valt kan het zinvol zijn om ze op 2 standen te zetten. Somers leg je ze dan wat platter voor de beste licht invang. Vooral als het bewolkt is kan je het meeste ligt invangen door ze zelfs helemaal horizontaal te leggen.

's winders staat de zon veel lager aan de horizon, en wil je de panelen meer vertikaal zetten, en dan is de kans dat er sneeuw op blijft liggen veel kleiner.

De beste positie is ook afhankelijk van wat je met de panelen wilt doen. Wil je stroom aan het net terugleveveren, dan wil je simpelweg zoveel ogenlijk maken. maar voor b.v. een licht boei op een plaats waar geen lichtnet is, dan wil je onder ongunstige omstandigheden nog een minimaal gegarandeerde hoeveelheid licht invangen, en is de "maximale opbrengst" niet relevant.

Nog wat rustig nagedacht.

Als je een mini, zeg 2W, zonnepaneeltje neemt. Daar laat je een microcontrollertje op draaien. Die meet twee LDRs of 2 exemplaren van z'n 1 of 2W zonnepaneeltjes met een zwart vlakje er tussen welke kant ie op moet. En met een mini H-brugje wordt een motorje aangestuurd wat met een enorme vertraging zeg 50-100 graden per uur de boel kan laten draaien. Door de enorme vertraging moet een 1W motor ruim voldoende zijn. Het enige is dat je moet testen of ie 's ochtends snel genoeg terugkomt. Eventueel overdag als de motor niet draait (75% van de tijd!) een accutje opladen om als er echt geen zon is de boel weer naar de ochtendstand terug te draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 april 2019 15:08:12 schreef Kortsluiting_Online:
Installaties om zonnecellen op de zon te mikken worden in de praktijk vrijwel nooit gebruikt.

Het is misschien leuk om aan te knutselen, als je de kostprijs van de motoren en draai construktie & tijd mee gaat rekenen, dan kun in plaats daarvan bijna zeker beter een paar extra zonne panelen kopen.

I.v.m. windbelasting enzo zijn grote draai constructies ook nogal onhandig, en daar komt dan ook nog onderhoud enzo bij.

vroeger toen ik nog in de chemie zat verbaasde ik me al over de draaibare zonnepanelen bij de firma ADPO in Antwerpen en zag een jaar of 4 geleden dat het flink uitgebreid was tot >200kWp tot zo'n 690 panelen .

https://www.tvoost.be/nieuws/adpo-test-nu-ook-zonnepanelen-op-water-70…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Lambiek

Special Member

Op 14 april 2019 15:08:12 schreef Kortsluiting_Online:
Het is misschien leuk om aan te knutselen, als je de kostprijs van de motoren en draai construktie & tijd mee gaat rekenen, dan kun in plaats daarvan bijna zeker beter een paar extra zonne panelen kopen.

Je kunt de constructie net zo duur maken als je wil. Maar als je het zelf niet kunt, zowel mechanisch als elektrisch en je moet zoiets kopen of laten maken is het zeker niet rendabel.

I.v.m. windbelasting enzo zijn grote draai constructies ook nogal onhandig,..

Daar kun je ook iets aan doen, windsnelheid meten en je panelen horizontaal leggen zou een optie kunnen zijn.

....en daar komt dan ook nog onderhoud enzo bij.

Als je de constructie goed maakt, hoeft dat weinig onderhoud te kosten. Panelen die vast liggen vergen ook onderhoud.

Op 14 april 2019 17:28:14 schreef rew:
Als je een mini, zeg 2W, zonnepaneeltje neemt. Daar laat je een microcontrollertje op draaien. Die meet twee LDRs of 2 exemplaren van z'n 1 of 2W zonnepaneeltjes met een zwart vlakje er tussen welke kant ie op moet.

Dat zou misschien ook een optie zijn, eventueel in combinatie met een kleine accu voor als het bewolkt is om het geheel toch draaiend te houden.

Het enige is dat je moet testen of ie 's ochtends snel genoeg terugkomt.

Dat kun je toch doen als de zon onder is, doe ik nu ook. Heb je wel een accu nodig.

Op 14 april 2019 19:22:50 schreef Franssel:
vroeger toen ik nog in de chemie zat verbaasde ik me al over de draaibare zonnepanelen bij de firma ADPO in Antwerpen en zag een jaar of 4 geleden dat het flink uitgebreid was tot >200kWp tot zo'n 690 panelen .

Zal toch wel een bepaald rendement hebben lijkt mij, anders doen ze dat niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 april 2019 09:51:16 schreef Lambiek:
[...]
Daar kun je ook iets aan doen, windsnelheid meten en je panelen horizontaal leggen zou een optie kunnen zijn.

Horizontale opstelling vangt ook wind. Ik zou dan meer voor de vaanstand kiezen...

[....]
Dat zou misschien ook een optie zijn, eventueel in combinatie met een kleine accu voor als het bewolkt is om het geheel toch draaiend te houden.

[...]
Dat kun je toch doen als de zon onder is, doe ik nu ook. Heb je wel een accu nodig.

Ik denk dat je bij afwezigheid van zon voor een neutrale stand moet kiezen, die pas na enige tijd, zeg en uur, instelt. Dit in verband met wisselende bewolking. Anders zwalken die panelen doorlopend rond en vreten alle gevangen energie op.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 11:57:49 schreef Tidak Ada:
Horizontale opstelling vangt ook wind. Ik zou dan meer voor de vaanstand kiezen...

En als je een draaiende wind hebt, dan werkt dat ook niet echt denk.

Dit in verband met wisselende bewolking. Anders zwalken die panelen doorlopend rond en vreten alle gevangen energie op.

Ik meet of er genoeg zon is of niet, heb het nu niet meer dat de panelen staan te zoeken. Had dat eerst wel, staat ook in het artikel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Klopt, maar je hebt geen last van valwinden e.d.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 13:43:20 schreef Tidak Ada:
Klopt, maar je hebt geen last van valwinden e.d.

Maar van een valwind waait een installatie niet om denk. Maar goed het blijft wel een punt van aandacht om zoiets te beveiligen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

En o ja, hagelslag.
Ik weet niet in hoeverre die panelen tegen flinke hagel kunnen, zoals bijvoorbeeld indertijd bij Desiree.
Zal wel een clausule bij de verzekering zitten :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Ze kunnen best wat hebben, maar het moeten natuurlijk geen eieren worden. :)

En hoe het met de verzekering zit weet ik eigenlijk niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 april 2019 14:02:31 schreef Tidak Ada:
En o ja, hagelslag.
(

off topic
dat betekent iets totaal anders dan wat je hier bedoelt, en wij noemen het muizenstrontjes. :-) einde OT.

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 14:43:47 schreef kris van damme:
..., en wij noemen het muizenstrontjes. :-)

Als eieren zo groot. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 april 2019 14:43:47 schreef kris van damme:
[...]
off topic
dat betekent iets totaal anders dan wat je hier bedoelt, en wij noemen het muizenstrontjes. :-) einde OT.

Ach, het was ook maar een woordspeling :P Ja, Belgen een pervers volkje van faecofagen >:) (zelfs als ze de liefde bedrijven 'p....n' ze |:( )

Anderszins kan hagel 'als eieren zo groot' zeker een behoorlijke impact op een enigszins horizontaal geplaatst PV-panel hebben en daar ging het hier om....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik had een opmerking aan het artikel toegevoegd over het kantelen van de as waarover je draait. Zal eens kijken of ik duidelijk kan maken wat ik bedoel en of ik helemaal fout zit of dat het bv. al lang en breed gebruikt wordt... (of wellicht zelfs al hier een keer genoemd wordt zonder dat ik het bewust heb gelezen.)

(Edit: volgens mij gebruikt deze meneer het ook, maar nog wat charmanter: link youtube. Dus mijn hele volgende verhaal is wat achterhaald... Zou wel leuk zijn als hij één tracker uit zou zetten en de dagopbrengst zou vergelijken.)

Gewone 'vaste' opstelling waar je een 'volgende' opstelling van kunt maken met 1 motor. In principe waarmee Lambiek bezig is geweest.

https://www.spaceacademy.net.au/spacelab/notes/solpanpoint.gif

Stel nu, je vergeet al die hoeken en plaatst het paneel vertikaal. Maar nog steeds roterend op de as. Je krijgt nu eev verkeersbord waar de moeren niet van vastgeschroefd zijn: het kan rond de paal draaien maar blijft altijd vertikaal.

Nu de zon door het jaar heen.

https://greenpassivesolar.com/wp-content/uploads/2014/04/p31sunAngle.jpg

Stel de 'varies with latitude' is 10 graden en de tekening is inderdaad de stand op 12 uur. Dan laat je, IN DIT PLATTE VLAK, de paal met het paneel, géén 90 graden hoek, maar een (90-10=) 80 graden hoek maken met 'north'.

Alsof er een dronken gast tegen het verkeersbord is aangereden en deze nu 10 graden uit het lood staat. (Kon geen fijnere foto vinden die de site accepteerde, opzittenden slechts lichtgewond.)
https://112barneveld.nl/uploaded/imageContentHandler/large/38721/3fe2d33753038edbeebefa832da4a8d2.jpg

Elke maand pas je deze hok aan, dus in maart is deze (90-10-23,5=)56,5 graden met het de horizontale as gemeten vanaf 'north'.
En hartje zomer wordt dit (90-10-23,5-23,5=)33 graden.

Het ziet er niet uit want om 6 uur 's ochtends zal het paneel zoals onderstaand plaatje ruitvormig naar de zon gedraaid staan, maar als mijn gedachte experiment klopt, staat het wel LOODRECHT op de zon... En dat doet een loodrechte as zoals in het eerste plaatje niet, tenzij je een tweede motor bijplaatst die de hoek t.o.v. de zon op 90 graden houdt.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQb8CDHkbhVqrUfK1o3Pv6EWeYZSP7EuHiQvGFvCvJ87mpOFnZBQQ

Ga ik vreselijk de mist in of klopt het idee op zich wel? (En is het om praktische redenen allang afgeschoten als werkbare optie...)

Overigens noem ik wel eens de constructie die volledig automatisch (en met nul toegevoerde energie) de zon volgt door verdamping van (ik dacht) ammoniak en de daardoor verschuivende gewichtsverdeling binnen het frame waar de panelen opzitten, maar daar kan ik zo snel niets meer over vinden. Misschien heb ik het gedroomd en is het een wereld idee :p

Ook een erg mooi systeem (link gefikst): gebruikt de schaduw van het grote paneel om minipaneeltjes uit de zon te houden. Op het moment dat een paneeltje wel zon krijgt, is er energie op een motortje aan te sturen die het minipaneeltje weer in de schaduw zet (en het grote paneel dus weer ideaal in de zon zet, twee assig). Geniaal in zijn eenvoud, niet zeker wat er 's ochtends gebeurt hoewel hij het wel kort bespreekt.