printplaat laten maken van schema op transparant

Thevel

Golden Member

Op 19 mei 2019 10:27:56 schreef Jochem:
Ik neem aan dat designspark wel gerbers uit kan spugen ook?

Uiteraard.

Arco

Special Member

Net gekeken. 5 stuks print op A4 formaat bij JLCPCB is ongeveer 25 USD (dubbelzijdig gekozen, enkelzijdig is 1.5 USD duurder... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Print is nu dubbelzijdig.

Print.pcb

Edit/
Er zit nog en foutje bij de CD4017, dat herstel ik later.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 19 mei 2019 14:19:05 (45%)

Op 19 mei 2019 12:53:49 schreef Arco:
Net gekeken. 5 stuks print op A4 formaat bij JLCPCB is ongeveer 25 USD (dubbelzijdig gekozen, enkelzijdig is 1.5 USD duurder... ;) )

Oh, valt me alleszins mee! Radio Piet was vast niet goedkoper (wellicht sneller).

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat wordt er goed mee gedacht!
Ik heb inderdaad een pallet aan onderdelen die hier voor bedoeld zijn. Dus ik ga niet meer afwijken.
Als designpark een gerber kan produceren, dan zou ik die heel graag hebben!

Dank Thevel, ontzettend bedankt voor het tekenen van de print. Ik ga het controleren en dan...
Radio Piet was vergelijkbaar in prijs. Ik had het hun graag gegund!

[Bericht gewijzigd door Herms op zondag 19 mei 2019 20:33:49 (27%)

Nogmaals, denk even heel goed na hoe je eea nu echt wilt hebben. Er is al vele malen gezegd, waarom moet alles op 1 enorme print? Nu het toch elektronisch beschikbaar komt zou ik het echt maken zoals het optimaal is. Die kans is er nu.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 19 mei 2019 20:33:06 schreef Herms Lunenborg:
Radio Piet was vergelijkbaar in prijs. Ik had het hun graag gegund!

Die vroegen dus maar 5 euro per handgeëtste A4 print??

If you want to succeed, double your failure rate.

a, nee, de prijs die ik zag is dus voor 5. Radio Piet kwam per A4print op €25,--
Ze hebben een week geleden ofzo de tools weggedaan.

[Bericht gewijzigd door Herms op zondag 19 mei 2019 21:08:17 (25%)

En als antwoord op de oproep van flipflop met een knip-oog.
Als ik alle materialen al in huis heb, geef me dan nog één goede reden om toch over te schakelen op iets nieuws? En voordat ik het vergeet: die oude techniek heeft zichzelf ook bewezen te kunnen werken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Natuurlijk is dat zo. Ik probeer al de hele tijd al die goedbedoelende zielen in toom te houden die uw hele project willen opnieuw gaan uitvinden. Als het u zo bevalt, wat zou er dan moeten aan veranderen?

Veel pret met uw knutselarij (en dat is helemaal niet cynisch bedoeld!!) Het zou fijn zijn als we eens het resultaat mochten zien.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het grappige van deze discussie is eigenlijk dat het een vervolg is op een eerdere post van mij: https://www.circuitsonline.net/forum/view/142193
Ik heb die oplossing toen gekozen en verder uitgewerkt als beste op basis van de kennis van toen. De eerste print is dus zo gemaakt en werkt naar wens.
Misschien ben ik ook wel te allergisch voor controllers etc., ik zie teveel modeltreiners achter hun beeldscherm de trein besturen. Daar wil ik niet terecht komen.

De oplossing die door anderen en door mij werd voorgesteld was om de print met tig keer hetzelfde erop in kleinere delen te splitsen. Dus helemaal geen redesign van het schema, maar alleen maar in stukken knippen. Het voordeel daarvan is dat je een veel beter produceerbaar geheel krijgt. Je ziet hoe lastig het is om een pcb van A4 formaat te laten maken. Formaatje 50x100 is al een stuk makkelijker.
Maar he, ik weet niet of het technisch kan, schema niet goed bekeken verder. Ik zou het alleen jammer vinden als er nu iets herontworpen wordt (de pcb bedoel ik) en dat je uiteindelijk nog iets sub-optimaals hebt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

al met al zetten jullie me goed aan het denken en dat is alleen maar goed. Ik zie de bijdragen dan ook als positieve en opbouwende kritiek.
Als de A4 print niet lukt, dan stap ik over op de kleinere. Uiteindelijk komt het goed!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, dat je het controllervrij wilt houden dat is één punt, helemaal jouw vrijheid. De meesten zijn het wel eens dat je het jezelf nodeloos moeilijk maakt door per sè alles op een joekel van een A4-print te willen hebben. Je hebt trouwens zelf ondervonden dat daar niet meer zo simpel aan te geraken valt, daarom ook je vraag.

Buiten jezelf zou iedereen het op een collectie kleinere printjes zetten, met desgewenst hetzelfde schema en dezelfde componenten. En dan wel wat bekabeling er tussendoor, ja, dat is meer werk maar het biedt ook meer soepelheid, bij foutzoeken en bij reparatie.

Maar nogmaals: het is jouw project, je doet maar!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Tja,

Is een geval van 'If it ain't broken, don't fix it'...   ;)
De werking van het geheel is me niet helemaal duidelijk (o.a. de sequencer), maar ik denk dat zelfs met een hardware oplossing je met minstens 75% minder onderdelen af kan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Bij alle NE555 IC's is pen4 (reset) niet aangesloten!
Normaal wordt pen4 met de plus verbonden, doe je dit niet dan reset het IC en kan dus niet werken!
Klopt dit dus wel??

Op 19 mei 2019 21:18:40 schreef Herms Lunenborg:
Als ik alle materialen al in huis heb, geef me dan nog één goede reden om toch over te schakelen op iets nieuws? En voordat ik het vergeet: die oude techniek heeft zichzelf ook bewezen te kunnen werken.

Een paar.
* het is veel "babysitting" werk. Je moet er bij blijven om de boel te etsen.
* het gaat wel eens mis als je de opstelling/chemicalien niet helemaal precies goed getuned hebt.
* Je haalt minder nauwkeurigheid dan de moderne chinezen. Dit resulteert is "gepruts" om toch de boel gemaakt te krijgen of een incidentele kortsluiting waar je die niet wilt. Als je die bij de "visuele inspectie" over het hoofd ziet, kost het veel tijd om te debuggen.
* Je maakt thuis (vaak) geen soldermask. Het solderen is dan lastiger. (en kans op fouten/kortsluiting bij het solderen).
* Je maakt thuis (vaak) geen silkscreen. Met de opdruk kan je het gebruik makkelijker maken "in het gebruik".
* De chemicalien zijn "vies" / "giftig". doe er voorzichtig mee.
* Bij mij is een voorraadje etsmiddel "ontsnapt" uit de container. Een tafel en vloerkleed permanent beschadigd. Dit soort ongelukjes met kleine kans, grotere gevolgen zijn onwaarschijnlijk maar het KAN je overkomen.
* De Chinezen maken zowiezo een dubbelzijdige print voor je. Dat soldeert steviger.
* De chinezen maken zowiezo dubbelzijdige printen. Dus geen gezeik met jumper wires.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Helemaal mee eens. Zelf etsen is voor kleine printjes (tot een eurokaart ongeveer) prima te doen, maar groter wordt meteen ingewikkeld ivm de vereiste apparatuur.
Ik heb het gedaan (A4 grootte) maar kan het niemand aanraden.

@Herms:

Oops -- een aantal berichten overgeslagen.
JCL is wel HEEL voordelig, het enige addertje is de douane (prijs zit net rond het punt van invoerrechten).
Thevel heeft ook prachtig werk geleverd.

Desondanks:
Ik vind het leuk om dit soort schakelingen te ontwerpen/maken en heb afleiding nodig.
Als je de exacte typenummers van de relais (i.v.m. footprint) opgeeft maak* ik wel wat voor je met de 'bestaande' onderdelen. Wat voor soldeerpennetjes (dikte) gebruik je voor de diverse aansluitingen (of soldeer je de draden direct in de print = geen goed idee)?
Ik kan ook wat nieuws (compatibel met wat je al hebt, maar een stuk compacter want zonder relais) voor je maken mocht je daar belangstelling voor hebben. Stuur maar een email.

*in Eagle: schema, PCB, gerbers etc. Printjes worden dan maximaal 10x10cm en kun je voordelig bij d'een-of-and're toko bestellen.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 20 mei 2019 12:37:09 (10%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Grootste print die ik ooit gemaakt heb was een bodemprint voor een 19" behuizing (42x30cm)
Zat (voor zo'n grote print) weinig op, maar was gewoon de goedkoopste manier, omdat er veel verbindingen zaten tussen voor en achterpaneel.
(losse bedrading was duurder/meer werk/kans op fouten als een pcb...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thevel: klopt, pin 4 is niet aangesloten. Zie het schema waarvan ik het 'geleend' heb.

en er lopen 2 discussies door elkaar. Ja, de schakeling zou ik moderner kunnen maken. Maar daar kies ik niet voor.
Dat de printplaat aan de te grote kant is, is mij inmiddels volstrekt duidelijk. Als het me toch lukt die printplaat op die maat te krijgen, laat ik het weten. Gaat het niet lukken, keer ik op mijn schreden terug, geef jullie allemaal gelijk en start met maximaal A5-printplaten. Of nog kleiner.
Als ik de reactie van Rew lees, wordt ik niet echt enthousiast om zelf printen te gaan etsen. Teveel kans ook op foutjes.
En voor Fatbeard: "Als je de exacte typenummers van de relais (i.v.m. footprint) opgeeft maak* ik wel wat voor je met de 'bestaande' onderdelen."
Ik soldeer de draden rechtstreeks in de print.
Het relais Miniature PCB relay 6 pins mini relay JRC-21F 4100. En voor de 2x wissel: DPDT 8 Pin Electromagnetic Relays PCB Type HK19F 2NO 2NC

[Bericht gewijzigd door Herms op maandag 20 mei 2019 19:35:59 (24%)

Op 20 mei 2019 19:19:56 schreef Herms Lunenborg:
...keer ik op mijn schreden terug, geef jullie allemaal gelijk en...

Met dat gelijk geven kun je nu alvast wel beginnen. Is het maar vast gedaan :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dag Thevel, Ik zie dat inderdaad in 99,99% van de gevallen pootje 4 aan de + hangt. Dus inderdaad ook graag in dit schema toepassen