Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Weer bedankt voor de foto's, allemaal wel weer leuk spul.

Als die 42PFL7008K/12 na een tijdje ingeschakeld te staan, steeds twee keer met de LED knippert en bij doorverbinden van de SDM pad naar massa 5+3 keer knippert dan start de mainprocessor niet op en moet je hem waarschijnlijk reflowen (kan eventueel ook een defecte of verminkte flash zijn denk ik).

Hmm, helemaal geen power LED. Wie weet...

Ik heb er inmiddels ook wat spul van liggen (zie mijn andere topic waar nota bene een vervangend mainboard nog goed was) en heb me voorgenomen om gereedschappen en materialen in huis te gaan halen om ze te kunnen reflowen (ik zou het met een strijkijzer en een heteluchtbout kunnen proberen, maar infrarood is misschien toch beter en de flux schijnt vrij nauw te luisteren heb ik inmiddels gelezen - te dik kan ballen wegblazen). Ik oefen dan wel het liefst op afgeschreven toestellen, want beste kans dat het niet in 1 keer goed gaat. Het waren destijds nog best dure toestellen, en nog steeds mooi beeld als ze het doen. Ook voorzien van passieve 3D in veel gevallen.

P.S. Die videorecorder heeft uitvoeringsnummer /16, dus bestemd voor Spanje. Daar zal dus NICAM stereo op zitten naast of in plaats van A2 stereo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij nog wat foto's
Ik blijk meer Philips producten te hebben dan ik dacht ?
Mochten ze open gaan voor een reden stuur ik je ook foto's van het binnenkant indien er iets te zien valt. De tweede foto is van een klokje. ben wel benieuwd naar welk jaar. Ruwe schatting tussen 1961 en 1989 want er staat op made in western germany. (maar die is wel te simpel, ik weet het)

Ik zal de tv eens grondiger testen. Ik weet niet of dat vandaag lukt, kan ook zijn dat dat voor later is. In principe dus de moeite om nog te repareren? Dan schrijf ik hem niet meteen af.
Ik had ook gelezen dat er vervang moederborden met android waren uitgekomen voor deze qfu 1.2e chassis. Maar vermoed te duur voor mij.
Ik weet dat er LCD aansturings bordjes zijn om van bv een laptop scherm/panel te hergebruiken en er een scherm van te maken.
Of een uitgebreidere variant om er een tv van te maken. Dat zou voor mij ook een optie zijn. Geen idee of ze bestaan die ook voor dit paneel geschikt zijn.
Ik zal anders een apart topic gaan aanmaken voor mijn vraag, anders gaan we redelijk offtopic.
Als die philips geen powerled heeft dan verklaard het ook waarom er geen zag. Heb alleen snel kunnen teste, uitgebreidere test komt nog.
Mocht je oefenmateriaal voor je reflow willen hebben dan kun je misschien mijn moederbord gebruiken. Ik heb denk ik ook nog 8400m videokaarten uit laptops liggen waar je op kan oefenen. zaterdag een hp laptop met die beruchte nvidia chip gevonden.

Merci om te zeggen dat het een spanje uitvoering is van de videorecorder. Ik wil er eentje in orde maken om evt videobanden af te kunnen spelen. ook hier alleen nog een snelle test gedaan en hij was dood. Die gaat dus open en dan ben je vast geintresseerd in de binnenkant.

Nog wat meer senseo's (ik heb er nog een hel hoop staan maar dat is voor een andere keer)
De eerste foto hoort bij de 37plf9604h/12 waar ik eerder foto's van gepost. Deze sticker zog ik later nog zitten.

hierbij de foto's van de andere 37plf9604h/12 die ik vorig jaar gevonden heb.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 februari 2019 18:02:41 schreef brains:
Hierbij nog wat foto's
Ik blijk meer Philips producten te hebben dan ik dacht ?
Mochten ze open gaan voor een reden stuur ik je ook foto's van het binnenkant indien er iets te zien valt. De tweede foto is van een klokje. ben wel benieuwd naar welk jaar. Ruwe schatting tussen 1961 en 1989 want er staat op made in western germany. (maar die is wel te simpel, ik weet het)

Als je die HR5384 bedoelt, daar staat toch alleen Made in Germany op? Gaat dit niet over een warmtelamp in het lampentopic?

Het nummertje onderaan de stickers op de koffiezetters is interessant. Dat lijkt ene datumcode YYWWd te zijn gevolgd door wellicht een batchnummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 4 maart 2019 01:37:35 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hey verdorie, je hebt gelijk. Er staat alleen Made in germany op.
Het gaat niet over de warmte lamp in de andere topic. Waarschijnlijk in de war met een ander Philips producten die ik in mijn handen heb gehad ?
Maar die warmte lamp schat ik jaren 70, geen idee of ik gelijk had.
Had Philips trouwens geen fabrieken in oost Duitsland? Ben wel benieuwd daar naar. Ik heb nog nooit made in east germany zien staan op een product. Ooit eens made in ddr denk ik. Terwijl er daar wel degelijk spullen voor de export werden gemaakt.
Meen dat ik ooit iets heb gelezen over producten ware made in western germany op stond maar die stiekem in ddr waren gemaakt.
Ik vond die Senseo's ook een aparte indeling te hebben met 2 \ IPV 1x. Geen idee wat die letter aangeeft.
Update. Gevonden wat ik bedoelde.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nederlandse-producten-made-in-ddr/

maartenbakker

Golden Member

Die letter is geloof ik een versie, maar dat moet ik even opzoeken. Is in elk geval vrij gangbaar bij kleinhuishoudelijk.

Philips heeft zelf geen fabrieken in Oost-Duitsland gehad. De enige overduidelijke handel met Oost-Duitsland waren radio's, in elk geval een van de jubileumversies van de 634 en wat tafelradio's die als Erres verkocht zijn geweest. Waarschijnlijk was dat een partij die ze ergens voor als betaling geaccepteerd hebben (de DDR importeerde soms ook goederen die ze zelf niet konden maken).

Verder werden er in de nadagen wel eens buizen ingekocht. Ik meen dat Philips de laatste batches EL34 inkocht bij WF of een van de andere buizenfabrieken daar.

Met andere landen werd ook handel gedreven. Ei maakte zo nu en dan consumentenelectronica onder licensie van Philips, klonen van radio's en zwartwittelevisies. Soms alleen het uiterlijk, soms het complete chassis. Verder heeft Philips een van zijn buizenfabrieken overgedaan aan Ei, waarna die ook nog buizen voor Philips hebben gemaakt. De fabriek is na de Joegoslavische oorlog verwaarloosd en het is niet helemaal duidelijk of er nog machines opgeslagen of verkocht zijn of dat de boel uiteindelijk bij het oudijzer is geraakt.

In de nadagen van het communisme, heeft Philips een joint venture met Tesla gehad, voor het produceren van videorecorders onder de naam Avex. Er zijn een aantal modellen geweest met het bekende Echo deck, dat tegen die tijd al niet meer in Westerse modellen voorkwam. Ik vraag me af of die decks ook bij Tesla geproduceerd zijn, of dat het om overschotten uit Weense productie ging. Ik denk dat veel van de productie bij Philips plaatsvond, maar zou eens een paar machines moeten bestuderen.

Dat stukje over productie door gevangenen is nogal eenzijdig. Ik meen dat de productie van de RB634 voor Philips in Neuruppin ook deels door gevangenen was, maar evenzoveel exportproducten werden gewoon door normale arbeiders in normale fabrieken gemaakt. Waarschijnlijk ook onder wisselende omstandigheden, maar niet met slechte bedoelingen.

Ook kun je je afvragen wat het alternatief voor die gevangenen was geweest, maar daar waag ik me verder niet aan bij gebrek aan dossierkennis. Het is altijd heel makkelijk om vanuit de huidige situatie over het verleden te oordelen, en daarbij te vergeten dat we op dit moment veel meer zaken doen met China dan destijds met Oost-Europa en dat we bovendien zelf dingen doen die we afkeurden toen het in de DDR gebeurde.

P.S. Op Oost-Duitse producten kon als herkomst inderdaad DDR staan, maar ook gewoon Germany, zonder West ervoor. Dat kwam op West-Duitse producten ook wel voor. Een soort 'one china policy' maar dan in Duitsland.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha maartenbakker,

Ik heb er weer een uitgepakt zie foto

het blijft moeilijk zo'n plaatje op de foto te zetten.
Hierbij het nummer:
E.B.M. Type 7122 708 66001.
H.I.G. -------------------.
R.T.G. Nr 36.
Datum. 9-72

Het is een meetapparaat voor het afregelen van video versterkers en M.F. filters in T.V. toestellen de fase en groepenlooptijd.
Er zit een M.F./V.H.F. modulator en demodulator in met een 100kHz detector.

PS: Ik ga hem slopen als er iemand interesse heeft voor de verzameling Philips laat het weten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Hij zou mooi in mijn verzameling passen, in ongesloopte toestand. Er zullen in de fabriek nog K9's of zelfs KM1's mee afgeregeld zijn dus zou een leuk en zo mogelijk practisch bruikbaar werkplaatstoebehoren voor zulke toestellen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Een reparatie verzoek, ding gaat 10sec draaien en herhaalt zichzelf. Is zeer schokgevoelig.....

In een winkel stond een stapel dezelfde tv's.
Ik heb er foto's van gemaakt. Ik dacht, misschien handig want nu heb je dezelfde typenummers tv's met verschillende serialnummers.

Vandaag in Gent in museum Dr guislain geweest. Er stond daar een Philips apparaat. Kon gelukkig het typeplaatje vinden en fotograveren.
Weer eens wat anders dan consumenten apparatuur ?
https://www.alamy.com/stock-photo-massiot-philips-polytome-multidirect…
Dit kwam ik tegen toen ik wat meer informatie opzocht, hetzelfde apparaat wat ik gefotografeerd heb.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Heb hier enkele batterijen uit een toestel dat volgens de eigenaar al jaren op zolder stond:
Philips datumcode 03/83 made in Japan.

(Maarten, ik had enkele dagen terug een mail gestuurd naar het adres in je profiel.
Is misschien bij spam terechtgekomen.
Heb het bericht vandaag nog eens verstuurd).

MVG,
Luc.

Ik zag toevallig een philips stofzuiger staan bij een kennis.
misschien heb je wat aan de foto.

maartenbakker

Golden Member

@Hobbyluke: gaaf! Zink koolbatterijen van Matsushita en uit de tijd dat fabrikanten zich kennelijk nog niet schaamden voor de capaciteit :)

Ik graaf vanavond m'n mail nog ff op.

@brains: in 2004 in Nederland gemaakt. Ik weet niet zeker of MB1 iets met de fabriek te maken heeft. Weet iemand meer?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Maarten,

De batterijen waren niet uitgelopen, enkel geroest.
Bij meting gaven ze nog allemaal 1,5 volt! (tot je er een lampje op aansloot).

Ik zat een filmpje van technomoan te kijken over een Philips al990 radio. Rond 10.25 komt duidelijk een typeplaatje in beeld. Misschien heb je er wat aan.
https://youtu.be/u4c6Uh8ldkA
Verder een foto van een sticker van een doos die stond bij een lokale electronica winkel.

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 13 juni 2019 12:02:55 (19%)

Bij een kringloopwinkel kwam ik deze bandrecorder tegen,zeker een oudje.

Helaas voor mijn neus weg gekaapt....
Was alwel geschikt voor 240 V .

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 27 juni 2019 21:51:45 (10%)

blackdog

Golden Member

Hi Maarten, :-)

Misschien staat in dit artikel over Philips in de krant Trouw, nog wat info voor je over beeldbuizen.

https://www.trouw.nl/economie/hoe-philips-met-stiekeme-afspraken-toch-…

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Op 27 juni 2019 21:49:33 schreef BenI2C:
Bij een kringloopwinkel kwam ik deze bandrecorder tegen,zeker een oudje.
[bijlage][bijlage]

Helaas voor mijn neus weg gekaapt....
Was alwel geschikt voor 240 V .

/15 was de uitvoering voor de Engelse markt, dus vandaar 240V. Aan het typeplaatje te zien wel gewoon in Hasselt gebouwd. De productiedatum staat bij dit soort machines ergens op het chassis in het batterijvak of bij de aansluitingen, maar is ergens vroege jaren '60.

De EL3514 was het eerste wat grofstoffelijker gebouwde type van een reeks portable recorders waarvan de laatste uitkwam toen de cassetterecorder ook al een paar jaar op de markt was.

Zo uit het hoofd: EL3514/EL3586/EL3587/N4200

Op 27 juni 2019 22:06:31 schreef blackdog:
Hi Maarten, :-)

Misschien staat in dit artikel over Philips in de krant Trouw, nog wat info voor je over beeldbuizen.

https://www.trouw.nl/economie/hoe-philips-met-stiekeme-afspraken-toch-…

Dankjewel! Dat is toch vrij diepgravend en ik vind de zakelijke kanten ook altijd erg interessant.

Wat klinkt die van Houten (toch al niet m'n favoriete crisismanager) hypocriet zeg... Geef dan gewoon toe dat het al sinds begin vorige eeuw een noodzakelijk en min of meer gerechtvaardigd stuk van je bedrijfscultuur uitmaakt, of hou je een beetje op de vlakte en dènk het alleen maar.

In het bijzonder als je zelf betrokken bent geweest bij het tot stand komen of in stand houden, geeft het geen pas om twee zo verschillende gezichten te tonen.

Iets opmerkelijks: uit de kartelmeetings was al gebleken dat LG een onbetrouwbare partner was. Dat had een aanwijzing kunnen zijn dat Philips beter een joint-venture met een andere partij had kunnen aangaan. Panasonic (met o.a. voormalig SEL voor synergie dichtbij) was een kleine mogelijkheid, Chungwa had ook toekomst. Thomson achteraf niet (zijn nooit in de LCD-productie gegaan).

In het kartelvormige overzichtje worden ook medische producten in Mexico genoemd. Ik weet niet zeker of dat Philips was of HP. Een van de redenen dat Philips de medische tak niet verkocht maar de gloeilampentak, zou kunnen zijn geweest dat de Amerikanen er daar een potje van gemaakt hadden zodat verkoop onvoordelig zou zijn geweest. Ik ben er niet zeker van dat het narratief dat Philips een health-bedrijf is, niet deels achteraf is bedacht om een toevallige loop van omstandigheden als plan te laten klinken.

Wat ik trouwens apart vind is dat ze een karteldeelnemer noemen die nog helemaal niet bestond; Technicolor. Niet te verwarren met Polcolor of Videocolor. Alle 3 die namen verwijzen naar wat toen gewoon Thomson heette.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weer een topic van jestine Yong met een Philips tv. Nu met duidelijke typenummer en misschien nog interessante foto's van pcbs.
http://jestineyong.com/burst-capacitor-and-cracked-dry-solder-found-in…

maartenbakker

Golden Member

Zeker interessant! Made in India, Singaporees ontwerp. Bouwjaar ergens midden jaren '90. Chassis lijkt qua printplaat en algemene opbouw erg op de hier bekende chassis maar is tegelijk ook compleet anders. Ik weet zo gauw niet om welk chassis het gaat, waarschijnlijk wel iets uit de Global Range.

Andere zaken die opvallen: zouden ze echt een geluidseindtrap gebruiken voor de verticale afbuiging? Gok dat dat een foutje in de fotoreportage is. En de controller die ze gebruiken lijkt een generiek model dat ook aan andere fabrikanten verkocht werd (CTV-reeks).

EDIT: er zit inderdaad een normaal vertikaal-IC in, dus foute foto. Het chassis heet "Anubis S", waarbij de S mogelijk voor Singapore staat. In naam is het dus geen "Global Range" chassis, maar als een ontwerp uit Singapore gefabriceerd wordt in India en op de ZUIDPOOL (!) dan mag het voor mij een global chassis heten. Waarschijnlijk is het ook nog wel in Brazilië geproduceerd.

P.S. Ja echt, er stond een Philipsfabriek op Argentijns grondgebied in Vuurland op Antarctica of misschien nog net over de grens in Zuid-Amerika. Ik weet niet exact waar de grens tussen de continenten loopt, maar dat is daar ergens in de buurt. Tegenwoordig is dat geloof ik een zelfstandige autoradiofabriek. Hoe verzinnen ze het? Zou het ooit een strafkolonie geweest zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten