Kooktoestel op enkelfase groep > 16A

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V.

Een 25A kookgroep met eigen contactmateriaal (= geen perilex) lijkt mij een stuk beter en veiliger dan de knutsel"oplossing" die we hier in (kennelijk uitsluitend) Nederland hebben. Laten we de perilex maar gewoon voor de 3-faseaansluitingen bewaren.

Op deze site zijn meerdere topics over hoe je een kooktoestel moet aansluiten waarbij tientallen posts voorbij komen die correcte, min of meer correcte of gewoon foute antwoorden bevatten. Dat zegt mij al genoeg.

En de vlamboog nemen we voor lief.

Gr.

Erik

mvdk

Golden Member

Op 2 juli 2019 18:38:26 schreef Sine: Daar ga ik niet met je mee, als er al een stekker aan zit (meestal niet) dan is hij bedraad voor worst-kaas, ofwel 3x230.
(...)

Da's helaas niet zo.
Ik heb het een paar keer onderzocht, bij winkels alle kookplaten bekeken, stekkers tevoorschijn getrokken, tot wanhoop van winkelpersoneel.
De meeste kookplaten worden verkocht zonder stekker. Wat ik tegenkwam waar er wél een Perilex aanzat, zat er een rode sticker op waarop uitgelegd werd hoe deze bedraad was. Helaas niet al te duidelijk leesbaar, ik schatte zo dat er uitgelegd werd dattie voor 2x230 was aangesloten. Met de aanbeveling om het door een vakkundig/gekwalificeerd persoon te laten aansluiten, dat wel.
Overigens, dat mis ik in de discussie, kan er bij een aangesloten plaat op een 3x400 óók wel het één en ander misgaan bij een losrakende nul. Dan gaat er, als je pech hebt, het één en ander kapot aan/in je kooktoestel.
De situatie zoals door KlaasZ beschreven, betekend slechts overbelasting van die 2,5qmm koperdraad. In Belgenland kan die draad dat gewoon hebben. En misschien komt die draad wel daarvandaan, wie weet. :) :) :)

Edit: Waarom moet zo'n ding, zo'n kookplaat eigenlijk met een Perilex aangesloten worden? Als je dan toch aan het advocateren bent voor een betere oplossing, waarom dan niet de Belgische oplossing, het "neusje"? Zit er bij die Belgische aansluiting een schakelaar in de nabijheid van de kookplaat? Zo'n Perilex zit meestal op een plek waar een normaal mens niet bij kan, dus niet geschikt om de kookplaat geheel spanningsloos te maken als je em niet nodig hebt. In mijn vakantieland word de Belgische manier van aansluiten gebruikt, met 3x4qmm, en een schakelaar.
Die ziet er zo uit:

https://www.livecopper-cbionline.co.za/products/pvc-isolator-switch-2-…

en word door de mensen ook echt gebruikt. Een hulpje dat kinderen de stoof niet inschakelen.

@testman, hieronder: in Zuid Afrika zie ik vreemd genoeg geen inductiekookplaten in de gangbare winkels. Ze koken daar bijna allemaal op van die zwarte ronde (gietijzeren?) kookplaten. En dat zijn gewoon vervelende dingen om mee in aanraking te komen.
Als inductiekookplaat zie je deze in de winkels, that's all:

precies, hier geld gewoon dat niet iedere halve zool moet gaan klussen als ie er geen verstand van heeft. heb je dat wel, steek je die stekker niet zomaar in zonder meten, en dat is zat.

25A groepen in huis ben ik niet voor, daar kan teveel opgezet worden, leuk om brand mee te krijgen in lassen en dergelijke. wat te denken van volk wat nog op gas kookt ( die paar ) maar de algemene groep van de keuken springt geregeld, komt ome frot langs, maar dan ruil die B16 groep toch voor die B25 van t fornuis, gebruik je toch niet. en vervolgens fikt de keuken af door een gare stekkerdoos die ergens ligt achter t gordijn met 5000W aan vermogen erop.

tevens mag het niet, met 35A hoofdvoeding is 25A maar 1 stap lager en dat is te weinig :)

@ hierboven, als je een inductieplaat hebt, geen last van per ongeluk aanzetten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juli 2019 20:06:37 schreef mvdk:
[...]

Met de door jou voorgestelde Belgische oplossing is volgens mij ook niks mis mee.
Bij een 3-faseaansluiting heb je inderdaad kans op een weglopende nul. Niet alleen je kooktoestel is dan in gevaar maar afhankelijk van de plaats van je nulfout ook de rest van je electrische installatie.

Nu we hier toch over gewoontes bezig zijn. In de post van MVDK kan je zien dat de AAN stand van die scheider naar beneden is. In Gemenebestlanden (Australië, Zuid-Afrika,....) wordt dit als logisch ervaren. Je zou dan denken dat de richting van hoogste weerstand ook naar onder is, is echter helemaal niet zo. Uitschakelen vraagt dikwijls meer kracht.

Op 2 juli 2019 18:38:26 schreef Sine:
Daar ga ik niet met je mee, als er al een stekker aan zit (meestal niet) dan is hij bedraad voor worst-kaas, ofwel 3x230.
Dan gaat er niks stuk, maar werkt het gewoon niet.

Ik vraag me af of dat wel 100% klopt, maar als het klopt dan alleen voor nieuw spul. Er worden zat tweedehandsjes aangeboden op marktplaats.

Op 2 juli 2019 19:28:55 schreef ohm pi:
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V.

Je zegt het! ;-)

Een 25A kookgroep met eigen contactmateriaal (= geen perilex) lijkt mij een stuk beter en veiliger dan de knutsel"oplossing" die we hier in (kennelijk uitsluitend) Nederland hebben.

Voor zo ver ik heb kunnen nagaan, wordt het inderdaad nergens anders in de wereld zo gedaan. Op zich al een reden er afscheid van te nemen vind ik.

Laten we de perilex maar gewoon voor de 3-faseaansluitingen bewaren.

Perilex is eigenlijk ook geen wijdverbreide standaard. Het wordt alleen in Nederland, Duitsland en Zweden gebruikt en het is decennia geleden al verbannen uit de industrie ten faveure van CEEform...

Op 2 juli 2019 20:06:37 schreef mvdk:
[...]
Overigens, dat mis ik in de discussie, kan er bij een aangesloten plaat op een 3x400 óók wel het één en ander misgaan bij een losrakende nul. Dan gaat er, als je pech hebt, het één en ander kapot aan/in je kooktoestel.

Bij een drie fasen systeem kan er inderdaad van alles mis gaan bij een losliggende nul. Maar het staat een beetje buiten deze discussie. Die gaat immers over een enkelfase aansluiting > 16A als alternatief voor de enkelfase kookgroep.

De situatie zoals door KlaasZ beschreven, betekend slechts overbelasting van die 2,5qmm koperdraad. In Belgenland kan die draad dat gewoon hebben. En misschien komt die draad wel daarvandaan, wie weet. :) :) :)

Hmmm, ik meen dat ook Belgisch 2,5² met niet meer dan 20A belast mag worden. Maar zoals al opgemerkt fikt het stekkercontact er waarschijnlijk eerder uit dan de draad.

Edit: Waarom moet zo'n ding, zo'n kookplaat eigenlijk met een Perilex aangesloten worden? Als je dan toch aan het advocateren bent voor een betere oplossing, waarom dan niet de Belgische oplossing, het "neusje"?

Het is in elk geval een drempel voor de leek om het zelf aan te sluiten...

Op 2 juli 2019 20:21:51 schreef testman:
precies, hier geld gewoon dat niet iedere halve zool moet gaan klussen als ie er geen verstand van heeft.

Ik maak onderscheid tussen handelingen waar gereedschap aan te pas komt en handelingen waar geen gereedschap bij komt kijken. De laatsten qualificeer ik niet als "klussen". Om een stekker in een WCD te steken heb je geen gereedschap nodig. Dat kan een leek en het zou dus ook lekenproof moeten zijn.

25A groepen in huis ben ik niet voor, daar kan teveel opgezet worden, leuk om brand mee te krijgen in lassen en dergelijke.

In de hele wereld worden 25 of 30A groepen gebruikt om kooktoestellen aan te sluiten. En overal gaat dat gewoon goed. Behalve in Nederland. Zijn wij nou werkelijk zo bijzonder dat het hier allemaal fout gaat?

wat te denken van volk wat nog op gas kookt ( die paar ) maar de algemene groep van de keuken springt geregeld, komt ome frot langs, maar dan ruil die B16 groep toch voor die B25 van t fornuis, gebruik je toch niet. en vervolgens fikt de keuken af door een gare stekkerdoos die ergens ligt achter t gordijn met 5000W aan vermogen erop.

Die oom Frot heeft in elk geval een schroevendraaier nodig. Ja, zo kan je van alles verzinnen. Bij de oude smeltzekeringen kon oom Frot er ook makkelijk een zwaardere zekering in zetten. Ook geen speciaal gereedschap voor nodig. De passchroef kan je ook met een radiotang vervangen. En anders gebruik je gewoon zilverpapier. En bij een kast met automaten kun je ook de zekering overbruggen. Of twee groepen parallel zetten. Tegenwoordig hebben keukens meestal twee groepen, zet je die parallel dan gaat de zekering er ook minder gauw uit. Ja, zo kan je overal wel een argument voor of tegen bedenken.

tevens mag het niet, met 35A hoofdvoeding is 25A maar 1 stap lager en dat is te weinig :)

Dat er twee stappen tussen moeten zitten is maar een vuistregeltje. De stap van 25 naar 35 is nauwelijks kleiner dan die van 16 naar 25. En van 25 naar 40 is zelfs meer. Dus naar mijn idee is er voldoende selectiviteit. Bovendien is wat krappe selectiviteit niet onveilig. Hoogstens ongemakkelijk. De kans op een volle sluiting bij een groep voor een enkelvoudige aansluiting voor één apparaat wat continue ingeprikt blijft, is ook veel kleiner dan bij een groep met tig WCDs waar steeds van alles ingeprikt en uitgetrokken wordt.

Je smiley geeft al aan dat je dat bezwaar zelf ook niet echt serieus neemt. :P

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Perilex is eigenlijk ook geen wijdverbreide standaard. Het wordt alleen in Nederland, Duitsland en Zweden gebruikt en het is decennia geleden al verbannen uit de industrie ten faveure van CEEform...

ook niet gek dit, een bakkelieten stekker is puin voor mobiele toepassingen. overigens kwam ik er vandaag nog 1 tegen in t zwart uit 1960 nog, in de industrie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik ben maar zo vrij om een linkje naar dat topic van DirkV70 te plaatsen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145711
Ik heb alleen een beetje de indruk dat het daar om een fasedraad gaat en niet om een nuldraad. Maar het gaat om het uitfikken, dat het kan gebeuren.

Op 3 juli 2019 17:47:43 schreef mvdk:
Ik heb alleen een beetje de indruk dat het daar om een fasedraad gaat en niet om een nuldraad. Maar het gaat om het uitfikken, dat het kan gebeuren.

De kleuren van de aders zijn niet heel goed te zien, de uitgefikte zou bruin kunnen zijn. Maar normaliter is de pen linksboven een nul.

De oorzaak van het uitfikken is helaas (nog) niet duidelijk.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op woensdag 3 juli 2019 18:15:03 (12%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

het is een 4 pits inductieplaat in dat topic, die heeft 2x 230V nodig. als de stuurstroom op de voeding van de uitgefikte kant zit, dan werkt het ding iig niet. de kabel heeft aderhulzen, maar zat niet goed aangedraaid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uit https://snowi-storingsdienst.nl/energieverbruik/inductiekookplaat-aans…

Twee-fase aansluiting inclusief twee nuldraden

Draden (bruin, zwart, grijs, blauw en geel/groen)

Bij de twee-fase aansluiting heb je twee keer toevoer (2 fase) en twee keer afvoer (2 nul). Bij deze aansluiting worden de bruine draad en de blauwe draad in de meeste gevallen gebruikt voor de afvoer (nul). De zwarte draad en de grijze draad zijn voor de toevoer (fase). Om deze af te kunnen sluiten moet u eerst met een spanningzoeker meten of in het perilex stopcontact kijken hoe dit aangesloten zit. Mocht u er niet uit komen kunt u altijd een foto per mail sturen zodat wij u advies kunnen geven. Kortom:

Zwarte draad: P1
Grijze draad: P2
Bruine draad: N1
Blauwe draad: N2
Geel/groene draad: PE

Ongetwijfeld werkt deze uitvoering en het 'is maar stekkerzijde', maar het gaat tegen mijn gevoel in om de bruine draad op de nul aan te sluiten

Jinny

Golden Member

Mijn idee, als ik al omkleur kleur ik grijs voor blauw...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

dan zou het L1 bruin en L2 zwart zijn, L3/N1 grijs en N/N2 blauw zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juli 2019 22:20:27 schreef Jinny:
Mijn idee, als ik al omkleur kleur ik grijs voor blauw...

Dit is veel logischer.