Eerste project. Dispenser.

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw in deze wereld en heb een project wat ik graag zou willen maken. Hier heb ik wel veel hulp bij nodig want ik weet er nog niks van af.

Graag jullie tips en ideeën!

Doel:
Bij het drukken op een knop moet er een koekje verschijnen in een bakje. (Ik werk met honden).
Een dispenser dus.

Zelf dacht ik aan een stepper motor die in increments draaide maar kan me voorstellen dat jullie meteen creatieve en praktischere oplossingen hebben.

Voorbeeld: https://youtu.be/Xc_ArlKmms8
Knop hoeft niet draadloos(bediening door mens, niet hond), liefst 1 koekje per keer.

Ik ben niet bang om veel te leren dus kom maar op! Al zijn het maar termen, dan kan ik research gaan doen.

Alvast bedankt!

Karlijn

High met Henk

Special Member

De eerste vraag is voor jou:

Wat is een stroper motor??
Ik heb gezocht, maar kom niets tegen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 augustus 2019 21:52:44 schreef High met Henk:
De eerste vraag is voor jou:

Wat is een stroper motor??
Ik heb gezocht, maar kom niets tegen.

Sorry. Steppermotor. Stappenmotor. Autocorrect

Het kan "heel ingewikkeld" met inderdaad een stappenmotor en een arduino of ander computertje.

Soms is eenvoud het kenmerk van het ware....je zou dan kunnen denken aan een kruk-drijfstang-mechanisme waarbij de drijfstang per omwenteling een koekje naar buiten schuift.
Een ruitenwissermotor van een auto zou kunnen werken: die heeft een vaste rust-stand. Een korte puls laat de ruitenwissermotor een slag / koekje doseren. Komt geen elektronische kunst aan te pas.

Wel oppassen!! Die motoren zijn zeer sterk, een vinger of hondentong is geen partij voor zo'n motor. Een goed gemaakte slipkoppeling is dus een vereiste.

Je zou ook een modelbouwservo kunnen pakken, klein en toch redelijk sterk.

Bovengenoemde ideeën gaan er van uit dat je een silo hebt met koekjes waar ze recht boven elkaar in liggen, je duwt dan steeds de onderste naar buiten.

Misschien ook goed om na te denken over zaken als energievoorziening ; accu of lichtnet(adapter).
Kosten, formaat /gewicht, hoeveelheid voorraad koekjes, vorm koekjes etc.

Op 14 augustus 2019 22:52:32 schreef 240diesel:
Wel oppassen!! Die motoren zijn zeer sterk, een vinger of hondentong is geen partij voor zo'n motor. Een goed gemaakte slipkoppeling is dus een vereiste.

Goed idee maar misschien kun je beter iets bouwen met de 'useless box' (youtube). Dat is een lage spanning, weinig kracht, genoeg voor een koekje.

Maar een hondenneus kan toch wel een klein mechaniekje in werking brengen die een koekje uit een stapeltje duwt? Dan kan het zonder elektriek.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 14 augustus 2019 23:10:46 (35%)

bediening door mens, niet hond

Daar hoeft een hond zijn neus dus niet in te steken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
fatbeard

Honourable Member

Maar een hondenneus kan toch wel een klein mechaniekje in werking brengen die een koekje uit een stapeltje duwt? Dan kan het zonder elektriek.

Als een hond door zijn neus ergens in te steken een koekje krijgt zijn die koekjes in no-time op: dat heeft fido érg snel door hoor...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Heel erg bedankt voor jullie ideeën en het meedenken!

Het is een project voor stichting hulphond. De cliënten zijn vaak beperkt in hun motoriek maar willen wel de hond kunnen belonen na het verrichten van een taak.

Het mechanisme zou ik aan de rolstoel willen hangen. Dus het liefst op batterijen.
De cliënten soms zijn niet sterk. Dus de knop mag gevoelig blijven.

Een handje brokjes in de dispenser is genoeg. De zorg kan dit voor hun aanvullen.

Formaat brok word lastig, veel honden met een ander dieet. Maar als dit het moeilijk maakt lossen we dit op door met de zelfde brok te belonen.

Het idee van de ruitenwisser motor klinkt goed! Het mechanisme moet wel goed weggewerkt worden zodat hun tong er niet bij komt.

Als iemand het leuk vind om dit voor de stichting te bouwen hoor ik het graag!

Ik ga in iedergeval zelf proberen iets voor elkaar te krijgen!

Bedankt!

Aha, de zaak wordt al duidelijker, mag ik zo vrij zijn het even samen te vatten;

dispenser moet

- geschikt zijn voor meerdere formaten soorten brokjes / koekjes
- genoeg voorraad hebben voor plm 20 doseringen
- bediening / besturing moet heel licht gaan
- uitvoering moet absoluut veilig zijn, mechanisch,elektrisch,brand
- energievoorziening mobiel; batterij / accu

Tegelijk laat ik het idee "silo met kruk drijfstangmechanisme" dan maar even liggen, de verschillende formaten koekjes lenen zich niet voor zo'n systeem.

Als je kijkt naar simpele voorbeelden dan zou je kunnen denken aan zo'n automaat waar je een verrassingsei uit trekt "kindersurprise".
Leuk, en betrouwbaar voor dát formaat. Gooi je er echter kleine brokken in dan krijgt de hond een overdosis en dat is niet de bedoeling.

Omgekeerd; als je een pinda-automaat vult met koekjes zal er nooit meer een beloning volgen, gaatje te klein......

We moeten dus eerst iets verzinnen dat overweg kan met de diversiteit in beloningsformaat, de elektrische uitvoering is hier het kleinste probleem.

Vanwege de sympathie die de hulphonden oproepen denk ik dat het niet moeilijk is om support te krijgen. Je zou er een examenwerkstuk van kunnen maken op gebied van industrieel ontwerp of mechatronica.

Ik zou er heel graag zelf aan mee helpen maar ik heb echt te weinig tijd dus moet het houden bij dit soort meedenken/brainstormen.

Ik hoop dat mensen die meelezen willen helpen het bovengenoemde plan van eisen goed te formuleren, dat is erg belangrijk want aan de hand van die eisen kan je binnenkomende ideeën gemakkelijk toetsen.
Hetgeen ik hier neerzet is slechts een ruwe vorm.

Succes, groet Jan

PS huiswerk voor jou Karlijn; wil jij komende tijd zoveel mogelijk koekjes fotograferen , liefst met een maatlatje er naast zodat we steeds het formaat in kunnen schatten.

GJ_

Moderator

Nou wil ik niet meteen roet in het eten gooien maar zorg er voor dat je vanaf het begin iemand in de buurt hebt die je kan begeleiden bij de benodigde CE papierwinkel voor o.a. EMC en medische hulpmiddelenrichtlijn.
Je mag dit niet in de handel brengen zonder een EC verklaring.
Dure keuringen zijn hoogstwaarschijnlijk niet nodig maar er moet wel veel tijd in gestoken worden.

edit:
de medische hulpmiddelenrichtlijn word volgend jaar vervangen door een verordening. Daar moet je nu al rekening mee gaan houden als je daarna ook nog van deze hulpmiddelen in de handel wil brengen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 augustus 2019 09:18:12 (28%)

Precies GJ, een lithiumbatterij die in de fik vliegt aan een rolstoel met iemand die nét een knopje in kan drukken is een DRAMA, ik wordt al naar van het idee!

GJ_

Moderator

Van alle taken om tot een werkend product te komen is de CE papierwinkel voor velen een groter struikelblok dan het "veilig maken".
Vandaar mijn advies om vanaf het begin iemand er bij te betrekken. Als het achteraf moet is het een verloren zaak, en dat zou erg jammer zijn. Een relatief eenvoudig idee van een koekjesdispencer word dan ineens een voor velen onneembare berg papierwerk.

mel

Golden Member

Je zou natuurlijk voor de zender iets bestaands kunnen nemen, dat hoef je niet te ontwikkelen.
En voor een dispenser, kijk eens naar een koffieautomaat, daar zitten feeders in, die een bepaalde tijd draaien.Wellicht is dat aan te passen.
Dan word dat aangestuurd door een timer, die , zeg een keer een kwartier, de feeder aanstuurt,en welke op zn beurt gestart word door de zender.
Ik brainstorm maar wat..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat ik zelf vaak doe om op gang te komen is een goede zoekterm te bepalen, in het Engels is je bereik een stuk groter dus na wat miskleunen kwam ik bijvoorbeeld op;

"DISPENSING CANDY"

Ik weet niet hoeveel ervaring je met zoekmachines hebt maar ik gebruik Google en selecteer dan eerst op afbeeldingen of video's.
Hier een voorbeeldje van een ontwerpfase;

https://youtu.be/mvkeO-r2_e8

De kunst is om in de beginfase nog niet direct een tunnelvisie te krijgen, elektrisch kàn heel handig zijn maar wat te denken van een soort luchtbalgje / kussentje dat de hondeneigenaar met zijn hoofd of schouder in kan drukken, de luchtverplaatsing kan dan via een slangetje een klein luchtcilindertje een dosering laten uitvoeren...

Wauw wat denken jullie fijn mee!

We zijn niet van plan om het op de markt te Brengen maar veiligheid moet natuurlijk wel voorop staan! Geen brandende rolstoelen dus! Wel fijn dat je ook hierover mee denkt GJ_! Ook belangrijk natuurlijk

Ik zal vandaag foto's maken van de veel voorkomende koekjes. Natuurlijk is het een optie om te zeggen we werken maar met 1 formaat.

Ik kan helaas niet altijd even snel reageren ivm werk. Maar ik zal mijn best doen!

240 diesel, klopt! formaat brokjes is dus wel flexibel. Ideaal gezien met veel verschillende formaten maar als we realistisch zijn... Dat maakt het zo veel moeilijker. En een Labrador eet toch alles! ;)

Arco

Special Member

Ik denk dat de grootste uitdaging is om (bij verschillende groottes en maten van koekjes) elke keer er precies één koekje uit te laten komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 augustus 2019 11:03:01 schreef Arco:
Ik denk dat de grootste uitdaging is om (bij verschillende groottes en maten van koekjes) elke keer er precies één koekje uit te laten komen...

Mee eens.. of je moet de "lade" af kunnen stellen op het type koekje. Maar dat maakt de boel een stuk ingewikkelder. Ik denk dat we beter uit moeten gaan van 1 formaat koek

Op 15 augustus 2019 09:09:47 schreef 240diesel:
Aha, de zaak wordt al duidelijker, mag ik zo vrij zijn het even samen te vatten;

dispenser moet

- geschikt zijn voor meerdere formaten soorten brokjes / koekjes
- genoeg voorraad hebben voor plm 20 doseringen
- bediening / besturing moet heel licht gaan
- uitvoering moet absoluut veilig zijn, mechanisch,elektrisch,brand
- energievoorziening mobiel; batterij / accu

Tegelijk laat ik het idee "silo met kruk drijfstangmechanisme" dan maar even liggen, de verschillende formaten koekjes lenen zich niet voor zo'n systeem.

Als je kijkt naar simpele voorbeelden dan zou je kunnen denken aan zo'n automaat waar je een verrassingsei uit trekt "kindersurprise".
Leuk, en betrouwbaar voor dát formaat. Gooi je er echter kleine brokken in dan krijgt de hond een overdosis en dat is niet de bedoeling.

Omgekeerd; als je een pinda-automaat vult met koekjes zal er nooit meer een beloning volgen, gaatje te klein......

We moeten dus eerst iets verzinnen dat overweg kan met de diversiteit in beloningsformaat, de elektrische uitvoering is hier het kleinste probleem.

Vanwege de sympathie die de hulphonden oproepen denk ik dat het niet moeilijk is om support te krijgen. Je zou er een examenwerkstuk van kunnen maken op gebied van industrieel ontwerp of mechatronica.

Ik zou er heel graag zelf aan mee helpen maar ik heb echt te weinig tijd dus moet het houden bij dit soort meedenken/brainstormen.

Ik hoop dat mensen die meelezen willen helpen het bovengenoemde plan van eisen goed te formuleren, dat is erg belangrijk want aan de hand van die eisen kan je binnenkomende ideeën gemakkelijk toetsen.
Hetgeen ik hier neerzet is slechts een ruwe vorm.

Succes, groet Jan

PS huiswerk voor jou Karlijn; wil jij komende tijd zoveel mogelijk koekjes fotograferen , liefst met een maatlatje er naast zodat we steeds het formaat in kunnen schatten.

Het idee van een school project zie ik ook wel zitten! Hebben jullie misschien contacten? Ik kan dit bij hulphond neerleggen als optie.

Arco

Special Member

Bij een relatief klein aantal koekjes is een soort schroef (die steeds 1 slag draait) het simpelst.
De zorg moet dan wel de koekjes elk in een slag van de schroef gooien.
(voordeel is dat je de hoeveelheid aan kunt passen (1 of meer koekjes per keer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 augustus 2019 11:22:57 schreef Arco:
Bij een relatief klein aantal koekjes is een soort schroef (die steeds 1 slag draait) het simpelst.
De zorg moet dan wel de koekjes elk in een slag van de schroef gooien.
(voordeel is dat je de hoeveelheid aan kunjt passen (1 of meer koekjes per keer)

[bijlage]

Dit geeft ook meer flexibiliteit met het formaat koekje!

De zorg zal altijd moeten helpen met het vullen van de dispenser. Dat is geen probleem.

Arco

Special Member

Werking min of meer als de bekende snoepautomaten, maar dan met wat gezondere inhoud... (voor honden... :) )

https://nos.nl/data/image/2016/02/23/259153/xxl.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 augustus 2019 11:32:56 schreef Arco:
Werking min of meer als de bekende snoepautomaten, maar dan met wat gezondere inhoud... (voor honden... :) )

[afbeelding]

Uhu en dan stappenmotor met Arduino?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het hoeft geen stappenmotor te zijn, en er hoeft helemaal geen processor bij te pas te komen.

Stel je maar het eerste het beste gelijkstroommotortje voor, dat in principe altijd aan de batterij hangt. Behalve dat het het koekje aflevert, op welke manier dan ook, draait het een wiel waarin een nok is uitgespaard. In die nok valt de schakelarm van een microswitch. De microswitch staat in serie met de voeding van het motortje, zodat het stopt als de schakelarm in de nok valt. De drukknop van de gebruiker staat parallel over de microswitch; zodat men door op de knop te drukken alsnog het motortje start. Men moet wel lang genoeg drukken, zolang tot de microswitch is omgeschakeld.

Als je twee nokken uitsnijdt uit het wiel krijg je een halve toer voor elke knopdruk, enzovoort.

Ik krijg dit zelf niet goed uitgetekend maar ongetwijfeld zal er desgewenst wel iemand me bijspringen.

Sowieso zijn de uitdagingen van dit project veel meer mechanisch dan electrisch/electronisch.

Een processor wordt pas zinnig als er een heel klank- en lichtspel dient aangestuurd, wat de hond misschien wel grappig kan vinden, en het kan ook helpen om scholieren te motiveren. Maar nodig is het volstrekt niet.

V.w.b. die scholieren: ga gewoon eens praten met een of andere (leerkracht op een) technische school; snaken (m/v) van 16-17 moeten dit aankunnen, mits wat begeleiding.

Tenslotte onderschrijf ik volop de eerdere aanbeveling om twee keer na te denken over het aspect "veiligheid"!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Een DC motortje met vertraging is inderdaad al genoeg: https://nl.aliexpress.com/item/32323952142.html?spm=a2g0o.productlist.…
Je hoeft dan alleen een timertje toe te voegen om de motor een bepaalde tijd te laten draaien. (zo'n timerprintje heb je op Ali al voor een Euro...)
(met zo'n schroef steekt het niet op een cm meer of minder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com