voeding 0-30 volt 3 ampere

Goeden middag.

Belangrijk om te vermelden dat mijn kennis betreffende electronica niet er groot is.
Meestal kan ik mijn electronica problemen wel oplossen door op CO te zoeken maar nu heb ik iets
waar ik niet uit kom.
Ik was al een tijdje op zoek naar een simpele voeding.
Nu liep ik toevallig tegen een kitje aan waarvan ik dacht miischien kan ik hier iets mee n.l.

https://www.hf-electronics.nl/Regelbare-Voeding-kit-0/30V-en-2mA/3A

hier wordt netjes aangegeven dat er geen schema bijzit maar alle component waardes op de print vermeld staan dus ik dacht hoe moeilijk kan dat zijn.
Ik ben nog niet aan het solderen begonnen omdat ik nog diverse spullen moet zoeken voor de voeding
n.l. behuizing, koel profielen en transformator.
Nu komt mijn vraag in de beschrijving staat ingangsspanning 24 volt ac, nu heb ik hier een ringkern transformator van 12 volt en 60 VA kan ik deze gebruiken ?
Ik begrijp dat de uitgang dan niet 30 volt kan worden maar dat is geen probleem.
Nu is een schema altijd makkelijk (al begrijp er daar niet zoveel van) dus ik heb een site gevonden waar iemand claimt het originele schema te hebben.

http://www.paulvdiyblogs.net/2015/05/tuning-030v-dc-with-03a...y-kit.html

Alvast erg bedankt voor de moeite.

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op

Deze kit is uitgebreid besproken hier:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/125785

Je hebt minimaal een 20Vac transformator nodig, en in het topic vindt je de nodige verbeteringen die ik zeker zou overnemen.

The supplied TL081 op amps’s have a deficiency that we will want to avoid, so we will not use them.

Uit de blog van paulv waar je zelf naar linkt

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 12 augustus 2019 15:05:08 (29%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als de print er precies hetzelfde uit ziet als op de foto van het artikel, is de kans groot dat het schema klopt. Ook de onderdeelnummers en de waardes moeten kloppen!.

nu heb ik hier een ringkern transformator van 12 volt en 60 VA kan ik deze gebruiken ?

Ja dat kan. De transformator geeft dan de volgende gelijkstroom waardes > ca 15.5V en 3A. Aan de uitgang van de voeding blijft daar waarschijnlijk iets van 12V en 3A van over. JE kan dan echter maar een deel van de spannings-potmeter gebruiken. Als je dan 1 of 2 weerstanden in de voeding aanpast krijg je een mooi regelbereik voor 12V waarbij je dan gewoon de hele potmeter kan gebruiken. Dan zou je R11 aan moeten passen en eventueel R12. Ik denk dat je R11 dan ongeveer 3x kleiner moet maken. Of heel precies 30/12 x kleiner. Dit als 12V dan je nieuwe spanning word.

Vermoedelijk moeten ook nog aanpassingen verricht worden aan het negatieve voedingsspanningcircuit (R2, R3, C2 en C3). Deze schakeling is berekend voor gebruik op 24Vac en wordt nu gebruikt op 12Vac.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

De negateive spanning is met diode D7 en is 5,1V dus dat kan gewoon zo blijven.

Allemaal bedankt voor de reacties top.
@Roland van Leusden,
Krijg nu ti… ik had nog gezocht hier op het forum en dit topic niet gevonden
moet dus mijn zoek skill’s aanpassen ?
Ik had die link gelezen maar ik moet eerst eens zien of ik het kitje foutloos
en werkend kan krijgen.

@buzzy
De print ziet er precies zout als op de foto dus schema klopt, dat is fijn.

@benleentje
Daar ben ik blij mee en 12 volt is voor mij in 99% van de gevallen goed en die weerstanden
aanpassen kom ik nog wel uit denk ik.

@ohm pi,
Na het bouwen gaan we er erachter komen of dat nodig is of dat benleentje gelijk heeft ?

Zodra de gezondheid enigszins toelaat ga ik aan de gang en zal het resultaat laten weten.

p.s.
aan de mod’s ik wist niet dat er al een topic liep over deze voeding ik weet niet of
het misschien handig is om mijn topic samen te voegen met het bestaande topic ?

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op

Je zou het aantal wikkelingen aan de laagspanningskant handmatig kunnen verdubbelen. Op die manier kom je op de gewenste spanning uit....

Heb ik wel even overwogen maar heb er de spullen en de kennis niet voor.
Het leek mij niet handig om aan de transformator te gaan sleutelen i.v.m. veiligheid.

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op
fatbeard

Honourable Member

Bij een ringkern valt dat reuze mee: je hoeft helemaal niets te slopen en de primaire wikkeling ligt 'binnen'.

Plaats eerst een proefwikkeling van 10 windingen (draad naar keuze, mag heel dun zijn) en meet de opgewekte spanning in die wikkeling, dat geeft je het aantal windingen per volt. Verwijder de proefwikkeling.

Vervolgens leg je zoveel windingen als nodig voor 8Volt met 'echt' wikkeldraad* en verbind de nieuwe wikkeling in serie met de oude wikkeling.

Meet nu de opgewekte spanning, 20V = nix meer aan doen, 4V = één wikkeling ompolen.
Voor de isolatie bij de montage van de transformator kun je de boel nog afwerken met isolatie naar keuze.

* Wikkeldraad is op meerdere plekken verkrijgbaar, neem een dikte die overeenkomt met de huidige secundaire wikkeling; 0.7 of 0.8mm zal voldoende zijn. Je kunt aan de hand van je proefwikkeling ook grofweg berekenen hoeveel draad je nodig hebt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard,
Dat klinkt niet zo ingewikkelt, toch het proberen waard.
Dank voor je uitleg.

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op
fatbeard

Honourable Member

Graag gedaan.
Wat ik wel een beetje als bekend veronderstelde (en dus nog niet vermeld had) is dat de windingen strak moeten liggen zonder kinken (kan nog best lastig zijn) en min-of-meer gelijkmatig verdeeld over de omtrek.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Wikkelingen bijleggen gaat niet helemaal straffeloos. Het vermogen wat de transformator jan leveren blijft 60VA omdat de primaire wikkeling en de grote van de transformator dat bepalen. Natuurlijk kan je een transformator best enigszins over belasten maar liever niet.
De transformator is nu 60VA en dat is op 12V 5A. De levert je een gelijkstroom van 3.1A op. Als je nu naar 20V of naar 24V gaat zoals eigenlijk nodig is dan krijg je het volgende.
20V is 3A AC >> 28V DC met 1,86A DC
24V is 2,5A AC >> 33.6V DC met 1,55A DC.

JE krijgt dan de volgende voeding keuzes

  1. 0 - 12V met 3A
  2. 0 - 24V met 1.86A
  3. 0 - 30V met 1,55A

Als je echt wil dan kan je in 1 voeding de NR 1 en NR 3 voor elkaar krijgen. Je moet dan met 1 schakelaar de wikkelingen schakelen en de weerstanden voor de stroom en de spanningen. Het is maar hoe ver je wilt gaan :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op 13 augustus 2019 18:37:27 (17%)]

@fatbeard,
Wat betreft de windingen ik had al idee dat deze strak en zeker zonder knikken
moesten liggen, ik had de trafo een beetje beter bekeken maar dat ze over de hele
kern moesten liggen had ik nog niet bij stil gestaan.

@benleentje,
Hoe ver wil ik gaan, laat ik eerst maar eens proberen om de schakeling op te bouwen
en werkend te krijgen ?

Heb besloten eerst de print te gaan solderen en wel vast rekening te houden met
het feit dat ik zoals benleentje aangeeft dat ik R11 en R12 moet aanpassen dus daar
soldeer oogjes te plaatsen zodat ik makkelijk de weerstanden kan aanpassen.
Mag jullie wederom bedanken voor de hulp en tips.

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op
fatbeard

Honourable Member

Moeten is een groot woord in dezen: het maakt het monteren van de transformator makkelijker als die rondom dezefde dikte heeft...
Met gelijkmatige verdeling van de windingen wordt ook de warmte beter verdeeld, met name in de ondergelegen wikkelingen; bij een 60VA trafo valt het allemaal wel mee.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

laat ik eerst maar eens proberen om de schakeling op te bouwen
en werkend te krijgen ?

Dat is een verstandige keuze. Eerst gewoon gaan bouwen met wat je nu hebt en zonder de schakeling an te passen. Met de 12V transformator werkt alles gewoon. Het enige nadeel is dat de spanningspotmeter voor 1/3 reageert tot 12V ongeveer en daarna zal verder draaien geen verandering laten zien. Maar dat geeft niet.

Ben begonnen met het solderen van de print maar het valt me enigszins wat tegen.
Het probleem is de kleurcodering van de weerstanden.
Ik kwam erachter omdat ik vermoed dat ik een weerstand mis n.l. de 4k7
Ik heb de weerstand waarden nu proberen te achterhalen door gebruik van mijn DMM en
https://www.weerstandcalculator.nl/
Maar ik ben er niet helemaal gerust op mijn vraag is hoe lees ik deze nu af aan de hand van de kleur codering ?

Verder zou de LM2824 vervangen moeten worden door een LM7812 maar gaat dat werken moet de ingangsspanning niet hoger zijn dan 12 volt wil deze regulator betrouwbaar werken ?

Gr, Joost

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op

geel violet rood (= 4, 7, 10 tot de macht 2)

Jacques van Montfort
RAAF12

Golden Member

Meestal is een 3V hogere ingangspanning gebruikelijk bij een 7812. Ga je een 2824 door een 7812 vervangen, of is dat een 7824?

@Jacques1956,
Sorry mijn bericht was niet geheel kompleet.
Dit zijn (volgens mij) precisie weerstanden en deze hebben 5 kleurbanden als v.b.
De 3 weerstanden uit de afbeelding zijn alle 3 10K Ohm.
De bovenste 2 die ken ik wel maar de onderste kom ik alleen uit als ik mijn meter gebruik en als kontrole daarop de website die ik vermelde.
Maar het moet toch makkelijker kunnen alleen ik weet niet hoe.

@RAAF12
De voeding is oorspronkelijk voor 24 Volt AC.
Nu heb ik een trafo van 12 volt AC en kan deze volgens het forum ook gebruiken met wat aanpassingen
of genoegen nemen dat de potmeter voor het regelen van de spanning niet over het hele
bereik werkt.
Vandaar de vraag betreffende de LM7824 vs LM7812

Gr, Joost

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op
eross

Golden Member

Joost,
de onderste weerstand is een precisie weerstand. Weerstanden worden gemaakt in E-reeksen. Tot E24 heb je genoeg aan 3 ringen. Bvb 1,2R BRZ;
8,2k GRR. Bij de hogere reeksen E48 - E192 kom je niet meer toe met 3
ringen. De waarden zijn dan bvb 12,7k BRPR ttz bruin(1) rood (2) paars (7) rood (2nullen 00). 12700 Ohm .De eerste drie ringen zijn dus de waarde cijfers en de vierde is de vermenigvuldigingsfactor.

eross bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd.
Maar nu (misschien domme) vraag van welke kant lees je de waarde af.
van LS naar RS of andersom want daar loop ik vast.

Gezondheid is een mooi goed wees er zuinig op

Als soldeerprojectje best leuk, maar dan je moet je wel op zoek naar trafo en een behuizing. Daarom ben ik destijds meteen voor een kant en klaar product gegaan. 30VDC/5A voor 150 euro en ik kon daarbij een aantal spanningen vooraf programmeren. Bovendien kon ik het met een USB-kabel op een PC aansluiten en het zo bedienen, maar die functie gebruik ik nooit.

Depeet

Dit komt uit de discussie waar eerder naar werd gelinkt:

Op 7 april 2015 13:59:56 schreef flash2b:
Het orginele ontwerp staat hier: http://electronics-lab.com/projects/power/001/

Er is reeds over dit ontwerp gediscuceerd op CO en sommige hadden het ook gemaakt maar kregen het niet stabiel.

Ik heb deze een maand geleden ook bij BangGood gekocht (voor 10 EUR !!) en hij doet het prima.

Het is niet de beste voeding ter wereld moet gezegd worden, en 30V uit gaat no way lukken door de grootte van de benodigde trafospanning (de opamps kunnen een 24VAC trafo eigenlijk niet aan). Tevens is 3A uit ook 'wishful thinking' omdat de enkele transistor het wel erg warm gaat krijgen bij lage uitgangsspanningen. Ik zou dat andere topic zeker even doornemen, daar komt dit ter sprake. Samengevat is dit niet de beste voeding ooit, maar door de lage prijs is hij soms handig te gebruiken met wat modificaties.

edit: De TLE2141 die in dat blog gebruikt wordt kunnen tot 44V, dus die kunnen wel een 24V trafo hebben (zij het met weinig marge). Ze zijn wel net zo duur als de rest van de kit bij elkaar.

Het kan aan mij liggen maar ik heb geen schema gezien waarin er gebruikt werd gemaakt van een 24V regelaar.

Nu heb ik een trafo van 12 volt AC en kan deze volgens het forum ook gebruiken met wat aanpassingen
of genoegen nemen dat de potmeter voor het regelen van de spanning niet over het hele
bereik werkt.

Om dat te veranderen moet je alleen 1 weerstand veranderen. En een 24V of 12V regulator heeft daar niets mee te maken.
In de voeding zit je in hart rondom een opamp D8 zitten. Met D8 en de opamp word een referentie spanning gemaakt van 10,2V. Rond opamp U2 zit de spanningsregeling en opamp U3 doet de stroom regeling.
Als kijt bij U2 dan zie je daar de weerstanden R12 en R11. R12 zit aan de ene kant op de uitgang van de voeding en de andere kant gaat de opamp in. R12 samen met R11 vormt een weerstandsdeler. Dat wil zeggen dat spanning op het knooppunt van R11 en R12 een nauwkeurig gedeeld word in de precieze verhouding van de 2 weerstanden. Deze weerstand zijn 27k en 56k. Als de voeding op 30V staat dan staat er op het knooppunt en de ingang van de opamp de volgende spanning.
27000/(27000 + 56000) * 30 = 9.76V. Dat beteken dat om de maximale spanning te bereiken is er op het knooppunt deze spanning nodig.

Het is dat je enkel R12 moet aanpassen als je maar tot max 12V wilt.
27000/(27000 + R12 ) * 12 = 9.76V >> R12 = 6196Ω