Op 13 september 2019 23:05:34 schreef maartenbakker:
maar zou een X7R in kortsluiting kunnen gaan?
ff brainstormredeneren:
Dan gaat er 230 mA lopen, worst case, door de fusible 1k. (Die trouwens ook bij spanningspieken de spanning op de condensator beperkt, immers, als er 100mA laadstroom zou lopen valt er 100V over de weerstand.)
De 12V zener stookt dan, op 230 mA, bijna 3W weg, dat kan die niet niet continue aan, maar die weerstand doet dan 26W, dat houd ' ie ook niet lang vol. Zeners zouden kortgesloten moeten falen, maar als ze open gaan voor de weerstand doorbrand, gaat de rest van de elektronica stuk. Echter, met dus 230 mA stroombegrenzing en "12V", dus heel spectaculair zal dat niet worden. Of, als we heel erg worst case voor het maximale vermogen gaan, bij 115mA en evenveel volts, 13W. 13W in de elektronica en 13W in de weerstand, met een wedstrijdje wie-onderbreekt-als-eerste. Dat wordt wellicht wat spectaculairder, maar ik weet eigenlijk geen scenario waarbij exact 115V over de elektronica valt... Het is normaal 12V, en als de zeners kortsluiten "bijna 0" , of als ze open gaan "bijna alles". En die fusible weerstand moet zonder spektakel onderbreken.datasheet.
Al moet ik toegeven dat ik het nog niet getest heb. Misschien eens doen...
(In een eerdere ontwerpfase had ik 10R fusible, maar op basis van bovenstaande overweging leek me dat toch niet zo handig)
Als die printlak gegarandeerd niet brandbaar is, zou het kunnen. (De Siemens/Bosch vaatwassers indachtig) Dan lijkt een wat grotere (qua afmeting, niet capaciteit) condensator me eigenlijk beter...
De bleederweerstanden over de condensator zijn 1206, deze (SMD 1/4W 1,0M). 200V* nominaal inderdaad, dus 400V voor de serieschakeling. Nominaal staat daar 240V, hooguit. 240<400. Bij pieken, telt niet de nonimale spanningsvastheid, maar de piekbelasting ("maximum overload voltage" in de datasheet), en die is op 400V per weerstand gespecificeerd, dus al 800V voor beiden in serie. Er staat een condensator naast die dan wat lading op zal nemen, en 1 k in serie... Ik denk dat het goed genoeg is, maar ik weet niet hoe bizar die pieken kunnen worden. Bij een bizar genoege piek gaat het stuk. Met waarschijnlijk heel wat consumentenelectronica waarin dezelfde constructie zit. (Overigens, de 1k fusible staat daar nog weer mee in serie, die mag ook 200V nominaal en 400V piekbelasting. Dus voor alle 3 in serie 600V nominaal en 1200V piek.EDIT: Inderdaad, het meeste zal over de 2M // 47n vallen, dus die kan ik zo niet meerekenen, er valt immers maar zo'n 3V over de 1k...)
datasheet van de condensator is extreem sumier en staan belangrijke dingen als maximale rimpelstroom en faalgedrag niet in.
Ok, op de todolist: testen wat ' ie met kortgesloten condensator doet. Want "onderbroken" is veilig, " capaciteitsterugloop" is veilig, en "capaciteitstoename" verwacht ik niet.
*)Edit @mb: Ja, bedoelen ze 200VDC of 200VRMS nominaal, is dan de vraag. Voor "verstookt vermogen" maakt dat natuurlijk niet uit. Voor "doorslagbestendigheid isolatie" wèl. Maar in beide gevallen zit ik binnen de specificaties, 240√2 = 239,4 < 400