Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Leuk :) Ik moet mezelf ook nog eens een voedinkje maken.

Op 26 augustus 2019 16:59:46 schreef MAH:De displays zitten achter een stukje rode folie...

Waar koop je de rode folie? Ik vind dit altijd een ramp om te vinden.

Heb je ook foto's van de binnenkant? Je tekst suggereert van wel :)

Op 26 augustus 2019 17:44:50 schreef NarwhalLeo:..Kleine mono VU meter...

Welk IC gebruik je?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 26 augustus 2019 19:21:01 schreef Bert_mc:

[...]

Heb je ook foto's van de binnenkant? Je tekst suggereert van wel :)

Die staan hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/144222/17#highlight=co2019

[...]

<<>>

Een vlaggetjeslijn was de eenvoudigste optie. Ik was ook nog opzoek gegaan naar snoep met rode wrappers maar dat bleek lastiger dan gedacht.

Ik heb nog wel een kitje liggen denk ik.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

de napoleon wijnbal, die heeft rode folie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

In het verleden kende ik een bedrijf in podiumtechniek (bestaat helaas niet meer) , daarvan kreeg ik dit spul :

https://www.conrad.nl/p/eurolite-9400164a-kleurfolie-rood-geschikt-voo…

50cm x 60cm kun je aardig wat displays mee doen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 26 augustus 2019 20:41:43 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Welk IC gebruik je?

LM3915, maar led 1 en 2 zijn weggelaten vanwege ruimte gebrek. Had geen andere printjes meer liggen helaas.

bprosman

Golden Member

Geen "zelfbedacht" project maar ben er wel heel blij mee. Na de ICE-T65 nu ook een ICE-T80. Een Z80 In Circuit Emulator.
ISE 14.7 nu ook aan de praat op Windows 10 net als de Xilinx drivers voor de programmer. Kan nu het hele ding (zelf) compileren en aanpassen daar de "core" een AVR programma is in een FPGA.

Eerste aanpassing , "ter leering ende vermaeck" zal zijn Intel HEX ondersteuning naast Motorola S-records.

Wat achtergrond info :
https://www.retrocomputing.nl/ice-ice-baby/

Een vier bits relay computer die ik aan het bouwen ben... Naar eigen 'ontwerp'. WIP.

De basis:

Front paneel (achterkant):

Frame:

Thevel

Golden Member

Leuk project en mooi gemaakt!!
Ik hoop dat je nickname niet teveel in je project voor komt. |:(
Zuse als nickname was passender geweest.. :)

Kun je wat meer vertellen over de instructieset en geheugenbereik? Ik wil ook altijd nog 's zoiets maken maar dan in TTL in plaats van relais. Sinds de video's van Ben Eater kriebelt dat toch wel. En vier bits breed is net genoeg om leuk te zijn en blijven...

Op 1 september 2019 11:11:29 schreef 6502:
Kun je wat meer vertellen over de instructieset en geheugenbereik? Ik wil ook altijd nog 's zoiets maken maar dan in TTL in plaats van relais. Sinds de video's van Ben Eater kriebelt dat toch wel. En vier bits breed is net genoeg om leuk te zijn en blijven...

Ja vier bits is al vest wat werk, maar een leuke uitdaging om aan de gang te krijgen!

Kan momenteel niet bij mn pc maar morgen zal ik een excel linken met de instructie set. Er zijn in basis 16 instructies met elk 4 bits operand (functie is instructie afhankelijk, bijv bij een load const, dan is de operand de constante, bij een ALU functie is dit bvb de destination register 2 bits, invert result Y/N 1 bit, bij sum is carry-in de 4e bit in de operand). Uit het hoofd: 3 instructies om data te kaden, 4 instructies om data te heen en weer te schuiven, 4 voor ALU (OR, XOR, AND, Sum), 4 voor conditional branching obv ALU operatie, 1 NOP.

Ben tegen behoorlijk wat uitdagingen aangelopen, dus eea is wel eens herzien. Hier een beknopte foto van een simpel programma:

De code zet je met dip switches of via diodes naar gnd (16 regels code maximaal, elke regel heeft 4 klok ticks nodig)

Zal later een video posten, klinkt erg leuk in bedrijf met al die relais te klakken.

Ben heeft overigens zijn instructies als micro-code in eepROM staan dacht ik, dan ben je veel flexibeler.

Video zou ik erg leuk vinden. Ben ook benieuwd wat je voor I/O hebt gebruikt (of gaat gebruiken). Zestien regels code is niet ruim maar dat maakt het wel uitdagend om er iets "zinvols" mee te doen. Leuk project!

Op 1 september 2019 10:19:24 schreef Los kontakt:
Een vier bits relay computer die ik aan het bouwen ben... Naar eigen 'ontwerp'.

Oooh, wow. Dit is geweldig. Ik hou van dit soort fundamentele projecten. Zo leer je een essentiele technologie te doorgronden. Petje af.

De mooiste implementatie uit deze categorie vind ik nog altijd https://monster6502.com/. De dag dat dit te koop wordt aangeboden gaat er een tegen de muur.

Op 26 augustus 2019 23:46:11 schreef bprosman: Een Z80 In Circuit Emulator.
....
Wat achtergrond info :
https://www.retrocomputing.nl/ice-ice-baby/

Dit is ook erg leuk. Is hij volledig statisch (i.e. kan je de klok stilleggen)?

Dit is te gek om te zien.

bprosman

Golden Member

Dit is ook erg leuk. Is hij volledig statisch (i.e. kan je de klok stilleggen)?

Volledig statisch is hij niet (klok stilleggen) , wel breakpoints, registers lezen, schrijven etc., dit is de "Command set" :

ICE-T_Command_Reference_Manual.pdf

Wat ik begreep van David is dat de FPGA al behoorlijk vol zit, dit ivm toevoegen extra functionaliteit.

KGE

Golden Member

Deze Atom clone heb ik een tijdje terug in elkaar gezet:

De behuizing is een IBM PS2 keyboard, het hart van de Atom wordt gevormd door een mbed LPC1768 moduultje welke ook (interrupt gestuurd) het Canon PIXMA LCD aanstuurt.

Opslag is op SD card.

Op 3 september 2019 19:12:29 schreef KGE:
De behuizing is een IBM PS2 keyboard, het hart van de Atom wordt gevormd door een mbed LPC1768 moduultje welke ook (interrupt gestuurd) het Canon PIXMA LCD aanstuurt...

Hehe, dit is leuk.

Ik typ nog op zo een PS/2 toetsenbord. Het is geen Model M, maar mijn huisgenoten gooien me de deur niet uit.

En Canon vraagt of je genoeg inktpatronen heb gekocht want ze hebben je de dure printer quasi gratis gegeven, en de bedoeling is niet dat je de hardware voor andere toepassingen gebruikt O-)

Op 3 september 2019 10:11:54 schreef bprosman:
[...]
Volledig statisch is hij niet (klok stilleggen) , wel breakpoints, registers lezen, schrijven etc., dit is de "Command set" :

Ik zie dat ook de AVR core wordt ondersteund... Dit kriebelt een beetje.

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op woensdag 4 september 2019 06:25:50 (21%)

Lucky Luke

Golden Member

Hê, leuk hergebruik van dat printerdisplay, KGE. Is daar nog een beetje documentatie voor te vinden, of zijn er libraries voor? (Of is er voor die grafische kleurenTFT displays ook een standaard, zoals voor alfanumerieke HD44780?) Ik heb nog een digitale fotolijstsleutelhanger, een epson printer, en een dumbphone schermpje liggen, wachtend op een toepassing... Een STM32 moet op zich snel genoeg zijn dat aan te sturen, maar wat is het protocol?

(En natuurlijk een leuk project eromheen ;) maar dat geldt voor alle projecten hier en om dat nou elke keer te roepen...)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
KGE

Golden Member

Op 4 september 2019 22:07:26 schreef Lucky Luke:
Hê, leuk hergebruik van dat printerdisplay, KGE. Is daar nog een beetje documentatie voor te vinden

Heb lang moeten speuren op het web om ook maar iets te vinden van dit scherm. Volgens de oosterse 'datasheet' (zie bijlage) zou het ook duizenden kleuren (65K) weer moeten kunnen geven. Hoe dat werkt is mij nog niet duidelijk. Ik krijg er niet meer dan acht uit: met 1 enkel bit voor R, G en B.

Met een snelle(re) processor en meer RAM zou je misschien kunnen 'ditheren' of PWM-en. Was verder een hoop proberen tot er eindelijk iets herkenbaars tevoorschijn kwam...

Elke beeldlijn bleek te bestaan uit 120 bytes. De interface gaat weliswaar met 8 bits parallel maar je stuurt steeds 3 bytes voor 8 achtereenvolgende (RGB) pixels, dus RGBRGBRG BRGBRGBR GBRGBRGB, wat een systeem :-)

Het schermpje heeft alleen een lijnbuffer dus je moet constant overnieuw schrijven, met de bijbehorende pulsen voor byte, lijn en frame synchronisering, bij mij gaat dat onder interrupt.

, of zijn er libraries voor?

Ik heb wat routines gemaakt om pixels en bitmapjes op het scherm te kunnen zetten in een stuk ram gereserveerd als framebuffer.

(Of is er voor die grafische kleurenTFT displays ook een standaard, zoals voor alfanumerieke HD44780?) Ik heb nog een digitale fotolijstsleutelhanger, een epson printer, en een dumbphone schermpje liggen, wachtend op een toepassing... Een STM32 moet op zich snel genoeg zijn dat aan te sturen, maar wat is het protocol?

Veel van dat soort schermpjes zijn ofwel met een specifiek ontworpen interface en protocol bedacht of er wordt SPI gebruikt.

Grotere kleuren LCD's werken meestal met LVDS interfaces en hebben dan ook een speciale/bijbehorende driver chip nodig.

Lucky Luke

Golden Member

Cool, dank je :)

Ik mag trouwens ook weer wat showen:

MainsSensor, Kleine sensorprintjes die rechtstreeks uit 230VAC gevoed kunnen worden (of 12VDC) en een uniek ID uitzenden. Na uitzetten verzenden ze een afmeld-bericht, waarmee dus op afstand bijgehouden kan worden wat er nog aan staat. Klein genoeg om in de bouwen in bestaande apparaten / lichtschakelaars / inbouwdozen etc.

Om te monitoren of er nog iets uit moet voor je weg gaat. (Bij de MakerSpace, al kan ik me voorstellen dat een verder ontwikkelde variant misschien handig kan zijn voor mensen die vergeetachtig zijn door NAH, ouderdom of functiebeperking. Of gewoon verstrooide professors. Maar hier dus als antiverspillingsmonitor in een gedeelde werkruimte. Dank aan Bert_MC hieronder voor de term)

Meer achtergrondinfo op mijn blog, en een kort demofilmpje op youtube met excuses voor de zwarte ruimte eromheen, het is HD maar het roteren van de video lukt niet helemaal

Schema en software op github.

Trouwens, ook ff de onderkant showen natuurlijk, want daar zit het grootste deel van de printantenne:

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 september 2019 19:35:50 schreef KGE:
[...]

Heb lang moeten speuren op het web om ook maar iets te vinden van dit scherm. Volgens de oosterse 'datasheet' (zie bijlage) zou ...

Jongens, qua datasheet is dat nogal aan de summiere kant! Netjes om daar iets werkends van te maken.

Op 12 september 2019 21:45:47 schreef Lucky Luke:
Om te monitoren of er nog iets uit moet voor je weg gaat.

Een soort stroomverpillingsmonitor dus. Dat had ik nog niet eerder gezien.

Ik vind de dimensionering een beetje krap. 400V spanningsvastheid op je weerstanden zou in principe goed moeten gaan al zou ik er zelf nog een weerstandje extra tussenhangen, maar 630V spanningsvastheid op je condensator is in mijn ogen net iets te krap voor een optimale levensduur. Ik weet niet hoe X7R condensatoren op spanningspieken reageren op den duur, maar bij 'normaal gebruik' kun je bij snel uit- en inschakelen al pieken richting 700V zien. Op een erg vuile netspanning zullen de pieken nog wel wat hoger zijn. Een foliecondensator loopt dan langzaam terug in capaciteit, maar zou een X7R in kortsluiting kunnen gaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Leuk project! Maar ik sluit me aan bij maartenbakker, X7R is niet erg geschikt voor netspanningstoestanden, daar gebruik je bij voorkeur een X2 MKP/MKT/... .

Murata schrijft het zo:

X7R dielectric is not recommended for AC line filtering or pulse applications. These capacitors and/or the assembled circuit
board containing these capacitors may require a protective surface coating to prevent external surface arcing.

Je hebt wel een fusible resistor en 't is een hobbyproject dus loopt wel los hoor. Maar die "surface coating" is misschien wel iets wat je nog kan doen met wat printlak. :-)

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 september 2019 23:05:34 schreef maartenbakker:
maar zou een X7R in kortsluiting kunnen gaan?

ff brainstormredeneren:

Dan gaat er 230 mA lopen, worst case, door de fusible 1k. (Die trouwens ook bij spanningspieken de spanning op de condensator beperkt, immers, als er 100mA laadstroom zou lopen valt er 100V over de weerstand.)

De 12V zener stookt dan, op 230 mA, bijna 3W weg, dat kan die niet niet continue aan, maar die weerstand doet dan 26W, dat houd ' ie ook niet lang vol. Zeners zouden kortgesloten moeten falen, maar als ze open gaan voor de weerstand doorbrand, gaat de rest van de elektronica stuk. Echter, met dus 230 mA stroombegrenzing en "12V", dus heel spectaculair zal dat niet worden. Of, als we heel erg worst case voor het maximale vermogen gaan, bij 115mA en evenveel volts, 13W. 13W in de elektronica en 13W in de weerstand, met een wedstrijdje wie-onderbreekt-als-eerste. Dat wordt wellicht wat spectaculairder, maar ik weet eigenlijk geen scenario waarbij exact 115V over de elektronica valt... Het is normaal 12V, en als de zeners kortsluiten "bijna 0" , of als ze open gaan "bijna alles". En die fusible weerstand moet zonder spektakel onderbreken.datasheet.

Al moet ik toegeven dat ik het nog niet getest heb. Misschien eens doen...

(In een eerdere ontwerpfase had ik 10R fusible, maar op basis van bovenstaande overweging leek me dat toch niet zo handig)

Als die printlak gegarandeerd niet brandbaar is, zou het kunnen. (De Siemens/Bosch vaatwassers indachtig) Dan lijkt een wat grotere (qua afmeting, niet capaciteit) condensator me eigenlijk beter...

De bleederweerstanden over de condensator zijn 1206, deze (SMD 1/4W 1,0M). 200V* nominaal inderdaad, dus 400V voor de serieschakeling. Nominaal staat daar 240V, hooguit. 240<400. Bij pieken, telt niet de nonimale spanningsvastheid, maar de piekbelasting ("maximum overload voltage" in de datasheet), en die is op 400V per weerstand gespecificeerd, dus al 800V voor beiden in serie. Er staat een condensator naast die dan wat lading op zal nemen, en 1 k in serie... Ik denk dat het goed genoeg is, maar ik weet niet hoe bizar die pieken kunnen worden. Bij een bizar genoege piek gaat het stuk. Met waarschijnlijk heel wat consumentenelectronica waarin dezelfde constructie zit. (Overigens, de 1k fusible staat daar nog weer mee in serie, die mag ook 200V nominaal en 400V piekbelasting. Dus voor alle 3 in serie 600V nominaal en 1200V piek.EDIT: Inderdaad, het meeste zal over de 2M // 47n vallen, dus die kan ik zo niet meerekenen, er valt immers maar zo'n 3V over de 1k...)

datasheet van de condensator is extreem sumier en staan belangrijke dingen als maximale rimpelstroom en faalgedrag niet in.

Ok, op de todolist: testen wat ' ie met kortgesloten condensator doet. Want "onderbroken" is veilig, " capaciteitsterugloop" is veilig, en "capaciteitstoename" verwacht ik niet.

*)Edit @mb: Ja, bedoelen ze 200VDC of 200VRMS nominaal, is dan de vraag. Voor "verstookt vermogen" maakt dat natuurlijk niet uit. Voor "doorslagbestendigheid isolatie" wèl. Maar in beide gevallen zit ik binnen de specificaties, 240√2 = 239,4 < 400

Op 15 september 2019 07:47:34 schreef Lucky Luke:
Dus voor alle 3 in serie 600V nominaal en 1200V piek.)

Dat is volgens mij een foute redenering. Stel ik heb 1000V nominaal (om even andere getallen te gebruiken dan jou actuele voorbeeld) en twee 750V 1k weerstanden in serie. Gaat goed: Je telt de toegestane waardes bij mekaar op en klaar!

Maar als ik een condensator en een weerstand heb, dan wordt het anders. Is de condensator 1pF dan staat gewoon de hele nominale spanning over de condensator en gaat de condensator kapot (of wordt op z'n minst buiten z'n toegestane bereik gebruikt). Is de condensator 1F, dan komt de hele nominale spanning over de weerstand te staan en gaat die kapot.

Dat "toegestane spanning optellen" mag alleen als je identieke devices in serie zet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er staat toch geen 230V maar 325V over de weerstanden? Is nog steeds lager dan 400V en als ik het goed beredeneer komen er (in tegenstelling tot de condensator!) geen pieken van >650V over bij normaal gebruik.

De 1k fusible telt inderdaad niet mee, het gaat om de spanningsval en die verdeelt zich vooral over de 1M weerstanden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten