Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Dat weet gemakkelijk met een multimeter op diode/doorgangstest: ~0.3V = germanium, ~0.6-0.7V = silicium.

Germaniumdiodes geven een mooiere distortion.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 16 september 2019 16:58:34 schreef RickD007:
Bedankt voor alle informatie. Ik ga ze in ieder geval testen in een guitar distortion circuit waar ik mee bezig ben ( http://www.hgamps.com/simple-distortion-effect-tl072/ ; door andere diodes te gebruiken kan je het distortion geluid aanpassen). Wie weet heb ik mazzel en is het een vintage diode die een unieke sound produceert.

Hihi, goudmijntje :-)

fatbeard

Honourable Member

Toeval bestaat niet: ik ben bezig een gitaareffect te nereenigne (reverse engineeren ;)).
Daar zitten twee zenerdiodes in zonder opdruk, dit is er een van:

Deze heeft een blauwe band, die andere een groene.
En ja, het zijn zeners: ze staan in sper.
Alleen: welke spanning?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Worden zeners niet meestal met een Z-xx aangeduid.

Arco

Special Member

Dit is voor Vishay bij een mini-MELF (band zegt niets over de spanning):

code:


CATHODE BAND
	
Black 	General purpose
Yellow 	Switching
Green 	Schottky
Blue 	Zener
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 17 september 2019 17:18:59 schreef bobbes1:
Worden zeners niet meestal met een Z-xx aangeduid.

Soms wel, OAZ, BZY, BZX of bijv. BZ-140. Er moet wel plaats voor zijn op de behuizing; op een MELF of ander type zonder pootjes kan dat niet. Dan staat er meestal een code op die het type aangeeft. De zenerspanning is te meten of te zien in het schema.

Arco

Special Member

Ik denk dat @bobbes1 de aanduiding op de print bedoelt...
Da's soms inderdaad Zxx, maar meestal gewoon Dxx of DZxx

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Het circuit rond die diodes heb ik uitgeplozen, de een (die met een blauwe band) staat in anti-serie met een LED, de ander staat als klassieke zenerdiode geschakeld.
Op een mini-MELF is precies evenveel ruimte als op een DO-35 behuizing, maar daar staat vaak wel een (vrijwel) volledig typenummer op:
https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1M5WjzkOWBuNjSsppq6xPgpXaO/1N4148-SMD-4148G-SOD80-Package-Diode.jpg
plaatje geleend van alibaba
Dus waarom ze op een mini-MELF geen nummer zetten ontgaat me volledig...

Op 17 september 2019 19:20:06 schreef RAAF12:
[...]
De zenerspanning is te meten of te zien in het schema.

... en dat is nou nèt wat ik hoopte te vermijden...
Een schema is er (nog) niet, dat ben ik aan het maken: zo'n beetje de essentie van reverse engineeren.
En in dat schema hoop ik dus de juiste waarde te kunnen vermelden.

Maar als het niet anders kan, dan moet het maar gemeten worden...

EDIT
Ik bedenk me net dat het niet benummeren van een mini-MELF te maken kan hebben met pick-and-place machinerie, die het onderdeel door het reliëf wat de benummering met zich meebrengt wellicht niet zo goed kan vasthouden...

EDIT 2
Voor wie er ook tegenaan loopt: die blauwe bleek een 3.3V zener te zijn, die groene een 8.2V zener.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Iemand die vanuit deze beelden kan opmaken wat dit onderdeel is? Groter of scherper krijg ik het echt niet.

Arco

Special Member

Als je de lak er even af veegt (wattenstaafje met IPA zal wel lukken), dan is 't beter te lezen...
Staat er soms P82B715?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dit lijkt typisch een geval van ontbrekende context.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zal inderdaad een P82B715 zijn, bedankt!

Arco

Special Member

Aan de krater bij pin 2 te zien is er wat heel lelijks op de busaansluiting gebeurd... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Helaas heb ik zelf ook niet veel meer context. Zal dit onderdeel vervangen, en hopelijk is er verder geen schade. Bij aanleggen van voedingsspanning komt er alleszins terug rook uit..

Dit transistorblok zit in een Fronius Magic wave 2000 lasmachine. Het fronius nummer is 4.100.072. Er staat geen fabrikant nummer op. Iemand enig idee wat het is.

Arco

Special Member

IGBT. Lijkt op deze van Toshiba:

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 26 september 2019 17:05:23 (49%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je Arco, helaas krijg ik op je linkje geen response

Henry S.

Moderator

Lijkt idd op een Toshiba darlington (heeft geen gate maar een basisaansluiting), maar welke...

btw, als deze kaput is dan heb je wel een serieus probleem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 september 2019 20:29:14 (26%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ben nog niet zo overtuigd dat het Toshiba is. Mijn moduul heeft aan de lage zijde 3 aansluitingen. Ook zit er een verhoogde afscheiding tussen de twee grote lippen (aansluiting C en E).

Henry S.

Moderator

Dan is Mitsubishi ook nog een optie.

Edit: een QM komt in de buurt, nu nog kijken welke modelen een BX én EX aansluiting hebben.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
vergeten

Golden Member

Op 17 september 2019 17:00:12 schreef fatbeard:
Toeval bestaat niet: ik ben bezig een gitaareffect te nereenigne (reverse engineeren ;)).
Daar zitten twee zenerdiodes in zonder opdruk, dit is er een van:
[bijlage]
Deze heeft een blauwe band, die andere een groene.
En ja, het zijn zeners: ze staan in sper.

Dat is niet zaligmakend hoor heb ik wel meer gezien maar dan zijn het geen toch geen zeners.

Alleen: welke spanning?

Het lijkt mij toch een "gewone" diode. Meten is weten!

De eventuele zenerspanning kan je gemakkelijk testen!
Via een weerstand spanning erop van je powersupply waarvan de stroom begrensd is op bijvoorbeeld 10mA.
Meten over de zener en langzaam de spanning verhogen.
Stijgt de spanning over de zener op een bepaald moment niet meer dan is dat de zenerspanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 26 september 2019 20:23:21 schreef Henry S.:
Lijkt idd op een Toshiba darlington (heeft geen gate maar een basisaansluiting), maar welke...

btw, als deze kaput is dan heb je wel een serieus probleem.

Ik heb een moduul gevonden die er erg goed mee overeen komt. Het is het type MG300M1UK1. Het spannende ervan is dat je dit moduul zowel onder merknaam Mitsubishi alsook Toshiba tegenkomt. De print die erop zat heeft flink wat schade opgelopen. Via ebay is er nog aan zo'n print te komen.(80 euro's) Ik verwacht niet dat de verbrande print nog goed te herstellen is. Er waren 6 dioden, welke in serie staan, totaal verbrandt (BYV27-200)en de stuurtransistor (BUZ-10)

Arco

Special Member

Het lijkt mij toch een "gewone" diode. Meten is weten!

Bij Vishay is blauw zener, en groen Schottky (zie boven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dan heeft Vishay wel heeeel speciale Schottky diodes: 8.2V...
Dit is het circuit:

En ja, alle spanningen zijn gemeten.

EDIT
Oops, verkeerde versie gepakt. Er zit ook een polariteitsbeveiligingsdiode in:

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 27 september 2019 13:35:18 (28%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb hier een stapeltje condensatoren liggen. Ik kan me herinneren dat het oliegevulde zijn. Klopt dat en zijn die nog door iemand gewild?
Ik heb ook nog dikkere exemplaren van 4u 250V. Ik kan ze op V&A zetten.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 2 oktober 2019 22:25:42 (21%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten