Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

Kruimel

Golden Member

Geen idee om eerlijk te zijn. Het kan zijn om die 'node' bij het opstarten kunstmatig hoog te maken zodat de uitgangsspanning niet in een onbeheerst moment na het inschakelen omhoog kan schieten, maar daarvoor is C6 niet nodig. Misschien was het daarna nodig om de ruis van de referentie een beetje te ontkoppelen of zo? :?

Een tweetal diodes op die ingang zouden geen kwaad kunnen wat mij betreft, ik dacht eerst dat het geen kwaad zou kunnen omdat neergaande transients pas bij een amplitude van meer dan 15V een probleem zouden zijn, en opgaande door de uitgangstransistoren geleverd zouden moeten worden in een 100µF capaciteit, maar een paar berekeningen leerden me dat transients die groot genoeg zijn relatief makkelijk bereikt kunnen worden. Het component is wel beveiligd, maar externe beveiliging zoals een serieweerstand of (nog beter) een stel diodes zouden hier geen kwaad kunnen.

Kruimel

Golden Member

Het lijkt er trouwens op dat voor C1 en C2 ook 2200µF exemplaren zijn geleverd zoals in de advertentie werd aangeraden. Ik was een beetje in de veronderstelling dat ik die dan zelf zou moeten leveren, maar ze staan ook als 2200µF/25V op de print aangegeven. Desondanks ben ik nog steeds bij willens voor de hulpvoeding een brugcel te monteren in plaats van twee diodes, dat zou zo moeten kunnen.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Ik heb net even naar de print gekeken en volgens mij kan je met een beetje inzet makkelijk een brugcel op de print kwijt voor de hulpvoeding.
Die standaard ronde 1-A brugcellen met lange draden kan zo in de gaatjes.
De draden zijn ongeveer even dik als een 1N4007.

Scheelt de helft van de rimpel op de hulp voeding en is zinnig omdat er alleen zeners worden gebruikt.

Groet,
Bram

PS,
Ik heb deze week het setje ook besteld om er mee te experimenteren. :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha, elke keer dat Bram reageert en testen doet op allerlei spullen ben ik er bij hoor!

Nootjes en chips staan al klaar! :)

Bedankt Bram voor al je inzet vele jaren, en mogen we nog veel leren van je!

Gegroet , Maaike.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Op 19 oktober 2019 11:01:27 schreef blackdog:
Die standaard ronde 1-A brugcellen met lange draden kan zo in de gaatjes.

Dat zat ik inderdaad ook te denken. Makkelijke fix en praktisch gratis (€2 per 4 bij Baco).

[...] en is zinnig omdat er alleen zeners worden gebruikt.

Waarom ze daar niet gewoon twee regelaartjes hebben gezet... Misschien valt het allemaal mee en is de CMRR van de opamps voldoende (zal met 100Hz sowieso al niet zo een drama zijn).

Ik heb deze week het setje ook besteld om er mee te experimenteren. :-)

Super, laat het weten als die binnenkomt! :)

blackdog

Golden Member

Hi,

Maaike, zit je dan klaar om te lachen on mijn kromme zinnen en taalfouten *grin*
Dank voor het compliment. ;-)

Kruimel, flash2b
Welke power transistoren zitten er echt in dit pakket, want van 3DF20 zoekopdrachten wordt ik niet veel wijzer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik heb even de onderdelen codering op de PCB foto gezet. Er zijn bijvoorbeeld 2x D5 (D5 en D6) en 2x R17 (R17 en R19).

Het schema is wel gelijk aan de print. De ampere meter zit tussen A- en A+, de uitgang condensator en diode hebben geen codering.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pcb%20ids.jpg

Verder is schema vs onderdelen:

C16, 10.000µF niet aanwezig
C1, C2, 2200µF vs 470µF op het schema
C11, 680µF vs 407µF op het schema
Spanning van C5,C6 en C8 25V vs 6.3V op het schema

Op de print is ook nog een V+ en V- aansluiting aanwezig ik vermoed dat oorspronkelijk een ander type V/A meter (zo'n LED versie) werd voorzien als de LCD versie die in de advertentie staat.

Volledige originele schema: https://www.uploadarchief.net:443/files/download/schematic%20full.png
Volledige originele onderdelen lijst: https://www.uploadarchief.net:443/files/download/bom.png

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 20 oktober 2019 16:22:09 (21%)

Kruimel

Golden Member

Dat originele schema/BOM is goed gevonden, dank daarvoor!

Ik ben begonnen met het bouwen van de hulpvoeding, en de volgende dingen kwam ik tegen:

  • Als je de dioden D1 en D2 wil vervangen met een kleine brugcel kan dit, maar ze zijn niet precies in het midden uitgelijnd. Als je wil dat de ronde kop van de brugcel tussen de elco's en de connector past moet je die niet te dicht bij de print monteren, en iets uit het midden.

  • De voeding is asymmetrisch (+15/-6,2V) en ik snap niet helemaal waarom. Ik vermoed dat de rimpel die eerder gemeld werd waarschijnlijk via de voedingsrails en R4 binnenkomt. Ik overweeg (mede om mijn kleine voorraad 2x12V trafo's) om de voeding om te bouwen naar 2x6V en R4 met een JFET stroombron te vervangen. Ik zal de schakeling nu eerst met zo min mogelijk wijzigingen proberen te bouwen en kijken hoe hij zo presteert, maar waarschijnlijk wordt dit de volgende stap.
  • De stroominstelling is raar, in plaats van dat ze de pot als een spanningsdeler schakelen maken ze er een serieweerstand van en is er een spanningsdeler (R6/R14) nodig om de instelling naar 0 (of net daaronder) te krijgen.
  • edit: O ja, ik wil LED1 en D17 vervangen met een 'common-anode' tweekleuren-LED, waar ik ooit een batch van had aangeschaft voor de CO 2016 voeding (waar er ook één in dienst doet).

Dat was het voor zover, maar ik zal wel verder rapporteren als er weer wat te melden is.

flash2b

Special Member

Op 19 oktober 2019 11:01:27 schreef blackdog:
Ik heb net even naar de print gekeken en volgens mij kan je met een beetje inzet makkelijk een brugcel op de print kwijt voor de hulpvoeding.
Die standaard ronde 1-A brugcellen met lange draden kan zo in de gaatjes. De draden zijn ongeveer even dik als een 1N4007.

Mijn vervanger voor D1 en D2 is een DFA10S:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191020_161623.jpg

Kruimel

Golden Member

Ok, dat is wel een stuk ruimtevriendelijker, terugkijkend had ik misschien zo een DIP-4 brugcelletje (die ik ook gewoon had liggen) op deze manier moeten aanpassen...

Kruimel

Golden Member

Vandaag heb ik van de schakeling de vermogensdelen opgebouwd en de regelelektronica, maar niet die voor de aansturing van de relais en de fan. Daarover twijfel ik nog een beetje, want ik wil eigenlijk een trafo met een enkele 30V wikkeling gebruiken, maar dan kan ik de 7812 op het bord niet gebruiken, want die kunnen (volgens mij) maar tot 35V ingangsspanning. Ik zal in eerste instantie wel even testen met een losse voeding daarvoor (batterijen of zo). Zo ziet het er nu in elk geval uit:

De transistoren en een brugcel (met anti-ratel condensatortjes die ik had liggen van een ander project) zitten op een externe Pentium 4 koeler die ik heb geboord en getapt voor 4 devices. Het is me niet duidelijk hoe het totale systeem waar dit printje voor ontworpen is er uit zou moeten zien, want een 5A brugcel daar zo midden op de print is lastig te koelen. Het was wel zo makkelijk geweest als ze die aan de rand van de print hadden gezet.

Die 470pF condensatoren zijn trouwens tamelijk groot voor een condensator van die waarde (ze zijn 100V). Ik was er naar op zoek en keek er gewoon overheen omdat ik verwachtte een veel kleiner exemplaar te vinden. Ze zijn net zo groot als de 15nF/100V exemplaren (en bijna zo groot als sommige van de filmcondensatoren van 470nF/63V uit mijn voorraad). Ze meten echter wel als 470pF, dus het zal wel kloppen... :?

Ow, de aansluiting van de stroommeter is wel raar:

Op 19 oktober 2019 17:46:14 schreef flash2b:
Het schema is wel gelijk aan de print. De ampere meter zit tussen A- en A+, [...]

Die stroommeter zit in de negatieve leiding, en stemt daarmee dus (als enige zo ver ik kan zien) niet overeen met het schema, waar die in de positieve leiding zit.

Een ander ding dat me opviel is dat de sense van de negatieve pool van de voeding op een foute plek wordt afgenomen. In plaats van dat die verbonden is met de uitgangsterminal is hij aan de negatieve kant van de buffercondensatoren aangesloten, waardoor de weerstand van de Ampèremeter, als je die monteert, niet wordt weggeregeld. Dat vind ik wel een beetje lelijk, want er is ruimte om een track te leggen naar de negatieve terminal. Ook zal dit punt ook meer rimpel zien omdat de laad-/ontlaadstroom van C13 en C14 wat rimpelspanning zullen veroorzaken. Conclusie: niet alleen is het meetpunt aan de verkeerde kant van de buffercondensatoren, hij is ook nog eens aan de verkeerde kant van de stroommeter aangesloten. *Zucht!* Daar ga ik nog een track onderbreken en een draadje leggen, want ik wil wel een rimpelarme voeding en een stroommeter kunnen plaatsen zonder de uitgangsweerstand te vernaggelen.

flash2b

Special Member

Wat is die extra witte weerstand die rechts vanaf R19 naar A+ loopt ?

Dat over de sense klopt wel, vandaar dat is in het aansluitplaatje op de advertentie de A+ en A- hebben doorverbonden en dat de ampere meting extern wordt gedaan.

Volgens mij was het de bedoeling om de brugcel plat onder de print te leggen met de pootjes haaks gebogen. Hetzelfde voor de torren. De print wordt dan over de pootjes geschoven en dan pas gesoldeerd.

Op 21 oktober 2019 00:01:36 schreef Kruimel:
Ow, de aansluiting van de stroommeter is wel raar:[...]Die stroommeter zit in de negatieve leiding, en stemt daarmee dus (als enige zo ver ik kan zien) niet overeen met het schema, waar die in de positieve leiding zit.

Sorry, je hebt gelijk het zit zo:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/a%20meter.jpg

Kruimel

Golden Member

Op 21 oktober 2019 08:51:52 schreef flash2b:
Wat is die extra witte weerstand die rechts vanaf R19 naar A+ loopt ?

Ik heb op de plek van de stroommeter een 10mΩ weerstand geplaatst om de stroom naderhand te kunnen meten zonder het circuit te hoeven onderbreken. Ik heb daar ooit een batch van gekocht specifiek voor dat doel. Ik heb twee van die Aneng meters met een 1 en 10µV resolutie, zodat je met een kleine shunt zinvolle metingen kan doen.

Volgens mij was het de bedoeling om de brugcel plat onder de print te leggen met de pootjes haaks gebogen. Hetzelfde voor de torren. De print wordt dan over de pootjes geschoven en dan pas gesoldeerd.

Ik zat dat ook te denken, maar de manier waarop ze op de print zitten maakt dat onhandig, alles buigt richting de zijkant van de print (als je het "hete" deel onder wil hebben) in plaats van het midden, waardoor een eventueel koellichaam onder de print op een onhandige plek komt te zitten.

Kruimel

Golden Member

Op 19 oktober 2019 17:46:14 schreef flash2b:
Op de print is ook nog een V+ en V- aansluiting aanwezig ik vermoed dat oorspronkelijk een ander type V/A meter (zo'n LED versie) werd voorzien als de LCD versie die in de advertentie staat.

Dat denk ik ook sinds ik nu zie dat de 7805 -die inclusief koellichaam geleverd is- verder nergens anders naar verbindt behalve een connector. Dat zou de ruimte voor een stroommeter in de negatieve klem van de voeding en de aansluitpunten voor een spanningsmeter verklaren. Een ICL7107 gebaseerde voeding kan je nu gemakkelijk aansluiten. Dat is aangenomen dat die de ladingspomp voor een negatieve hulpspanning heeft ingebouwd, wat vrij makkelijk gaat volgens de standaardschakeling in de datasheet:

Henry S.

Moderator

Op 20 oktober 2019 16:22:19 schreef flash2b:
Mijn vervanger voor D1 en D2 is een DFA10S:
[afbeelding]

Het monster van Frankenstein :+

Heb je niet 4 SMA diodes (SMD400x) liggen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Nee, maar ik denk dat het daar niet netter door zou ogen. Het toepassen van een ronde brug vond ik ook niet handig, en mijn frankenstein brug is lekker plat want er is niet veel plaats op de print.

Kruimel

Golden Member

Ik denk dat Henry niet gezien heeft waar deze constructie opgebouwd moet worden... Hij vervangt twee THT dioden die op de print zijn voorzien in een relatief smal strookje tussen een connector en een stel elco's, en uit ervaring past zo een ronde brugcel alleen na wat passen en meten:

Het wordt makkelijk rommelig, zo moest ik voor de CO 2016 voeding een Schottkybrug bouwen op de plek van de DIP-4 brug, dat zag er achteraf zo uit (en dat was nog relatief ruim):

https://farm8.staticflickr.com/7344/27238661995_23017799cd_z.jpg

Ik blijf het overigens gek vinden dat ze van het begin af geen brugcel hebben gespecificeerd, maar als je naar de details gaat kijken zie je dat er bij deze voeding wat dingen over het hoofd zijn gezien.

Henry S.

Moderator

Op 21 oktober 2019 20:59:24 schreef Kruimel:
Ik denk dat Henry niet gezien heeft waar deze constructie opgebouwd moet worden...

Oh zeker wel, en ik heb ook de onderkant van de print gezien. En daarom de suggestie om 4 smd diodes (SMA of Sub-SMA) te gebruiken, niet een rond gevaarte ;).

Ik blijf het overigens gek vinden dat ze van het begin af geen brugcel hebben gespecificeerd, maar als je naar de details gaat kijken zie je dat er bij deze voeding wat dingen over het hoofd zijn gezien.

Dat is Chinees 'design'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Had vandaag wat tijd om te solderen, hieronder het resultaat:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191023_173721_resized.jpg

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo allen
Heb ook een kitje besteld .
De zender van 6.2 is niet helemaal lekker, doet iets van 9.2v.
Mijn vraag is, is het verstandig de twee serie weerstanden en de zenders weg te laten .
En daar voor in de plaats een 7815 en 7906
Te plaatsen en op de plek en van de zenders
En paar elcotjes ?
Moet dan wel wat buigen met de pootjes van de 78 en 79
Diode 1 en 2 ga ik vervangen door een brugcel ,zoals hier boven beschreven
En nog wat c tjes van 100n voor de 78 79
Gr marcel

Ha bc108,

Die inpakker heeft op zijn Chinees gelezen _/-\o_ heb je daar wel ruimte voor ik denk een 6.2 zener nemen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Op welke stroom heb je de zener getest? Op mijn Holdpeak 990C geeft de mijne netjes 6.24V aan.

Als je regulators gaat gebruiken kan je de serie weerstanden weglaten of laten zitten. De gaatjes zijn echter te klein voor een 78xx of 79xx dus je zou een 78Lxx/79Lxx kunnen gebruiken.

Ik zou zelf gewoon een nieuwe zener vinden en het zo laten.

D1 en D2 vervangen voor een brug is een goed idee. Een DIP of SMD (in mijn geval) versie rechtop past prima.

Zeners in het pakket:

2x 1N4727A 3V (D11 en D12)
1x 1N4744 15V (D9)
1x 1N4735A 6.2V (D10)