Ervaring met LSC "Smart" producten van Action ?

Op 11 september 2019 12:19:10 schreef Arco:
Als het serieel is lijkt het me logisch dat ze de standaard AT firmware gebruiken...

geen idee..kun je dat op een of andere manier uit de excel halen? Op mikrokontroller.net wordt verwezen naar een eigen tuya protocol.

https://docs.tuya.com/docDetail?code=K8uhkesnz5mie

maar het schijnt dat de communicatie van deursensor van dit protocol afwijkt:
https://www.mikrocontroller.net/topic/479796?goto=5971661#5965164

Met vriendelijke groet, Rob

Om het nog wat completer te maken; dit is de bewegingssensor

Sine

Moderator

Dat lijkt gewoon een ESP, met een paar heftige lithium cellen.

Nah, daar zijn betere oplossingen voor.

Dank kombucha..dit zag ik ook al elders voorbij komen. Helaas niet interessant.omdat de lsc producten volgens mij dan nog steeds via de tuya cloud gaan.

Met vriendelijke groet, Rob

ja maar ik reken op de zware krakken hier om daar een oplossing voor te vinden

Op 16 september 2019 10:26:19 schreef kombucha:
ja maar ik reken op de zware krakken hier om daar een oplossing voor te vinden

daar is in pricipe al een oplossing voor: Tuyapi
https://github.com/codetheweb/tuyapi

Ben daar nog niet echt ingedoken, maar wrk volgens mij niet altijd 100%

vandaar dat ik liever tasmota oid zou flashen op de apparaten.

Met vriendelijke groet, Rob

Ik heb Tuya convert (de OTA firmware update) geprobeerd vanaf een raspberry pi 4, maar lukte niet bij mij, dus ik vermoed dat er nieuwe firmware op staat. Ik heb de power switch, afstandsbediening, deur- en bewegingssensor geprobeerd.
Nu de power switch maar eens flashen op de ouderwetse manier :)

Op 16 september 2019 17:52:24 schreef kevinkoster:
Ik heb Tuya convert (de OTA firmware update) geprobeerd vanaf een raspberry pi 4, maar lukte niet bij mij, dus ik vermoed dat er nieuwe firmware op staat. Ik heb de power switch, afstandsbediening, deur- en bewegingssensor geprobeerd.
Nu de power switch maar eens flashen op de ouderwetse manier :)

Dank voor het bevestigen Kevin. Wel jammer dat het niet meer kan.

Met vriendelijke groet, Rob

ik kon de verleiding niet weerstaan dus ik heb gister een LSC smart Filament LED 5,5w bij de action gehaald.

  • Goede nieuws, hij is te flashen
  • Slechte nieuws, de metalen fitting gaat verloren in het proces en je hebt een vaste hand, loupe en een soldeerbout met een heel fijn puntje nodig.
  • Slechte nieuws2, je werkt met 220v op een heel klein chinees printje, zorg voor je veiligheid en doe dit vooral niet als je weinig ervaring hebt met dit soort zaken.

Wat ik heb gedaan:

  • De fittingrand (daar waar hij het glas van de bol raakt) met een hobbymes op 1 punt voorzichtig omhoog gewerkt, zodat ik het net met een kleine rondbektang kon pakken.
  • De bovenste rand van de fitting met de rondbektang verwijderd door het eigenlijk te scheuren (soort blikopener). op de 1e foto zie je nog een krul materiaal.
  • Het resterende deel van de fitting voorzichtig losgewrikt.

Dan is dit het resultaat.

In de fitting zit nog een siliconen isolatiehuls, deze staat niet op de foto!

De lamp bevat een printplaat met daarop een wifimodule TYLC5. Dit is een ESP8285 en die is te flashen.
foto wifimodule

De RX TX en GPIO pads zitten echter aan de achterkant, ik moest daarom een elco verwijderen.

  • Draadjes aansolderen, op de achterkant pak je RX, TX en GPIO0 (=I00). Op de onderkant van de print pak je de 3,3v en GND.
  • Ik heb deze verbonden met een 3,3volt FTDI.
  • De GPIO0 moet met een 1k weerstand ook aan GND om de TYLC5 in flash modus te krijgen.
  • Met NodeMCU PyFlasher flash ik sonoff.bin.
  • Alle instellingen in NODEMCU flasher zijn standaard BEHALVE de "flash mode" deze moet voor de esp8285 op "Dual output" "DOUT" gezet worden!

Resteren nog de GPIO settings in sde tasmota firmware.

  • Soldeer de FDTI en draden weer los.
  • Sluit het geheel aan op 220v, dit niet ongevaarlijk nu alles open ligt!
  • De lamp start op, verbind hem met je netwerk en browse naar de tasmota GUI
  • De GPIO settings zijn als volgt.

In mijn geval werkt dit. Het resultaat is een bevredigende middag prutsen en een totaal onbruikbare lamp :) .
Ik ga wel proberen of ik er weer een fitting op kan maken.

Met vriendelijke groet, Rob

@Robvansuilen bedankt voor het opereren van de filament lamp! Ik heb hem zelf even uit de verpakking gehaald en weer netjes teruggestopt, omdat ik soms niet voorzichtig genoeg ben met 220v |:(
Ben benieuwd of je hem nog netjes dicht kan krijgen.

Nog succes gehad met de deursensor? Of @Skysoft met de afstandsbediening?

Ik heb Tasmota op de LED strip geflasht. Vervolgens via "Configure" -> "Configure other" de volgende template ingesteld:
{"NAME":"LSC-RGBW-Strip","GPIO":[51,0,0,0,37,0,0,0,38,40,39,0,0],"FLAG":0,"BASE":18}
Waarna hij via de console te bedienen is.

In de console heb ik de volgende rule toegepast:

code:

Rule1 ON IrReceived#Data=0x00F740BF DO power Off ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7C03F DO wakeup ENDON ON IrReceived#Data=0x00F700FF DO dimmer + ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7807F DO dimmer - ENDON ON IrReceived#Data=0x00F720DF DO color 1 ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7A05F DO color 2 ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7609F DO color 3 ENDON ON IrReceived#Data=0x00F7E01F DO color 000000FF ENDON

En aangezet met

code:

Rule1 1

zodat de IR remote werkt. Enkel de bovenste twee rijen, maar zie bijlage voor de overige IR codes.

LEDstrip IR codes.xlsx

Daarna heb ik hem met mijn Raspberry pi laten praten door de Domoticz config in te stellen. Nu zijn de lightstrip en wall plug van de Action allemaal te bedienen vanuit één UI, die van Domoticz.

Ook nog een Node-RED flow gemaakt zodat met de IR-afstandsbediening van de lightstrip ook de wall plug te schakelen is:

Dat kan vast makkelijker, maar ik ben net begonnen met Node-RED en deel het toch even :)

hoi kevin, nog tips of een goede howto voor het het aansturen met domoticz van tasmota devices?

ik heb domoticz en mosquitto geinstalleerd op een rpi. Ik kan domoticz benaderen via WEB gui en mosquitto lijkt te werken (lastig controleren?)

Maar mijn action wallplug met tasmoto rageert niet op aan of uitschakelen in domoticz. (via de webgui van de schakelaar zelf is hij prima te bedienen)

Met vriendelijke groet, Rob

Op 19 september 2019 12:50:32 schreef Robvansuilen:
hoi kevin, nog tips of een goede howto voor het het aansturen met domoticz van tasmota devices?

ik heb domoticz en mosquitto geinstalleerd op een rpi. Ik kan domoticz benaderen via WEB gui en mosquitto lijkt te werken (lastig controleren?)

Maar mijn action wallplug met tasmoto rageert niet op aan of uitschakelen in domoticz. (via de webgui van de schakelaar zelf is hij prima te bedienen)

Je kan controleren of mosquitto werkt door twee terminals te openen (of putty in Windows geloof ik?) en via SSH in te loggen op de pi.
EDIT: je kan vast ook gewoon twee terminals openen op de rpi zelf. Mijne is headless dus doe het altijd via SSH.
In terminal1 subscribe je dan voor een bepaald topic:

code:

mosquitto_sub -d -t testTopic

In terminal2 publish je dan een berichtje:

code:

mosquitto_pub -d -t testTopic -m "Hello World!"

Mogelijk moet je ook een username en wachtwoord gebruiken, maar als je de boel nog niet beveiligd hebt zou "Hello World" binnen moeten komen in terminal 1. Dan weet je dat het werkt.

Om Domoticz en Tasmota te linken is dit een guide https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Domoticz
Volg de stappen onder het kopje Domoticz MQTT and Virtual Sensor en Domoticz virtual switch. Wat onder Sonoff-Tasmota staat is geloof ik outdated. Je vult gewoon de idx van de virtuele sensor die je net gemaakt hebt in de schakelaar zijn Tasmota web interface in onder Configuration -> Configure Domoticz -> Idx 1.

gelukt, ik had op de smart plug tasmota met scripting enabled geintsalleerd. om een of andewre reden werkte hij daarom niet.Na installatie van de normale sonoff.bin werkt het wel.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 17 september 2019 09:52:40 schreef Robvansuilen:
ik kon de verleiding niet weerstaan dus ik heb gister een LSC smart Filament LED 5,5w bij de action gehaald.

  • Goede nieuws, hij is te flashen
  • Slechte nieuws, de metalen fitting gaat verloren in het proces en je hebt een vaste hand, loupe en een soldeerbout met een heel fijn puntje nodig.
  • Slechte nieuws2, je werkt met 220v op een heel klein chinees printje, zorg voor je veiligheid en doe dit vooral niet als je weinig ervaring hebt met dit soort zaken.

Bedankt voor het uit elkaar peuteren Rob.

Het is met de nieuwe versie van Tuya convert mogelijk om de E27 fittingen OTA te updaten naar Tasmota zonder hem uit elkaar te hoeven halen.

https://github.com/kueblc/tuya-convert/tree/new-api

Ik had nog niet eens door dat je hem ook kon dimmen, maar stond gewoon op de doos...

Fantastisch, nu ga ik het aan F.Lux vast knopen.

Op 17 september 2019 09:52:40 schreef Robvansuilen:
In mijn geval werkt dit. Het resultaat is een bevredigende middag prutsen en een totaal onbruikbare lamp :) .
Ik ga wel proberen of ik er weer een fitting op kan maken.

Heb je de lamp ooit nog in elkaar gekregen? Ik heb zelf een lamp met een mislukt OTA flash. Heb je eventueel nog tips als je hem nogmaals zou openen?

L.S.
Iemand al eens aan de slag geweest met onderstaande beschrijving:

https://lovetechstuff.com/iot-products/how-to-flash-wifi-socket-withou…

Verneem graag eventuele ervaringen ;-)

Mvrgr. John

Op 22 oktober 2019 09:39:45 schreef John Doen:
L.S.
Iemand al eens aan de slag geweest met onderstaande beschrijving:

https://lovetechstuff.com/iot-products/how-to-flash-wifi-socket-withou…

Verneem graag eventuele ervaringen ;-)

Yep, ik.
In het begin werkte Tuyaconvert perfect, heb er enkele devices opnieuw mee geflashed naar Tasmota.
Maar, Tuya heeft van alles veranderd aan het protocol, waaronder ssl toegevoegd. Hierdoor zijn veel devices die van nieuwe tuya firmware zijn voorzien niet meer te flashen met Tuyaconvert.
Inmiddels is er wel een Tuyaconvert 2.0 die wel weer de devices met nieuwe firmware zou moeten kunnen flashen, maar mij is het nog niet gelukt.

Sine

Moderator

Tja, dat gaat natuurlijk tegen het businessmodel in van Tuya. Dus die hebben (in tegenstelling tot een Sonoff) geen interesse om het ding hackable te maken.

Op 12 oktober 2019 10:09:07 schreef Xenomes:
[...]
Heb je de lamp ooit nog in elkaar gekregen? Ik heb zelf een lamp met een mislukt OTA flash. Heb je eventueel nog tips als je hem nogmaals zou openen?

Nog geen poging ondernomen, maar het zal niet makkelijk worden denk ik zo. Ik moet ten eerste aan een nieuw metalen deel komen (oude gloeilamp slopen?)en dan de hele boel weer in elkaar lijnen.

Denk niet dat ik die moeite nog ga doen. Naar ik verneem werkt tuya convert weer. Een veel eenvoudigere route voor mij voortaan lijkt me.

MAAAR met genoeg tijd en inzet moet het wel te doen zijn.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 22 oktober 2019 10:11:24 schreef Sine:
Twee posts boven je ;)

Ik keek met mn neus......
Ben er inmiddels ingedoken, en het is idd gelukt, de Smart Filament Led en de Smart Plug gaan (nog...) prima. Had ergens gelezen dat het iemand ook gelukt was om de smart doorsensor the flashen (niet via OTA), maar dit wil mij via OTA niet lukken.... Ook met de afstyanbediening geen geluk, daar zit voor zover ik weet ook geen ESP module in.... Gr. John

Ik ben ook een tijdje geleden begonnen met de LSC spullen van action.
Nu bezig met de deursensor. Standaard onbruikbaar omdat het bij mij zo'n 5 seconde duurt voor er een reactie komt.

Maar ik heb via letscontrolit.com forum een link gevonden naar github waarop firmware staat die de deursensor binnen een seconde laat reageren. En alles gaat niet meer via tuya cloud maar via ESPNOW protocol in je eigen netwerk.

Mijn todo voor dit weekend:
https://github.com/SmartNodeRules/Documentation/wiki/SampleESPNOW

Ook leuk, maar gaat wel wat verder (extra chippie)
https://github.com/SmartNodeRules/Documentation/wiki/TemperatureSensor…

Ik wil daarna ook lampen gaan flashen met smartnoderules. Leuk spul en goed betaalbaar! Wil alleen niet afhankelijk zijn van tuya cloud.

@timdgr Thanks voor de links. Ik heb ook nog zo'n deursensor liggen waar ik tot nu toe niets mee heb gedaan :)

Net ook even de nieuwe versie van Tuya convert geprobeerd (op een rpi4 met Raspbian) om de LSC smart plug te flashen en ik kan bevestigen dat dat weer werkt.