Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

Ha blackdog,

Heel interessant zover ben ik nog niet nog geen printjes binnen dat kan ook niet begin deze week besteld.
Ik heb vandaag mijn metingen afgerond aan vier transformatoren dit zijn alle parameters om een correct model te schrijven.
Het model heb ik nodig om van een snubber een echt Zobel netwerk te maken :D
Tevens al wat metingen op voorhand gedaan met @Kruimel trafo en diode P600GI en de brugcel welke @Kruimel gebruikt.
Maar daarover later wat ik al wel kan zeggen is dat condensatoren over de diodes schakelen totaal niet effectief is en kan zelfs slechter zijn |:(
Ik denk dat (en zo gaat het vaak) hij doet het dus dan zal het wel goed zijn :?
Het meest effectieve is een echt Zobel netwerk direct over de secondaire van de trafo dus geen draden.
Verder bij losse diodes twee bij twee haaks monteren de aansluitdraden stralen (een condensator er over straalt nog meer).
Maar ook hierover later meer.

Je metingen zijn verder duidelijk en de terechte opmerking geldt zowel analoog als digitaal.
Je kunt nu eenmaal niet al rennend (tijdbasis) alle details op de borden lezen 8)7 alles wat een tijd sample is.... is hier mee verbonden.
Verder denk ik dat als jou meting het voeding printje is het allemaal wel mee valt.
Het grootste deel van de transients vindt buitenom plaats dus lichtnetkabel aansluit draden/meet kabels.
De meeste voedingen zien die effecten in het geheel niet.
Let op de trafo die gebruikt wordt een trafo met een grote capaciteit
Zeg 3 A en deze belasten met 100 mA is niet leuk :/ eigenlijk moet er dan een ballast bij bij de transformator geschakeld worden.

Een vraag heeft er al iemand gemeten aan de hulptrafo of dat bij 12 V wissel de 15 V bereikt wordt :?
Nog even voor @bc108 hierbij het beloofde netfilter

Bij de opbouw is het goed opletten en zonder print layout denk ik zo een twee drie niet te doen.
Maar goed het idee is er verder de trafo op de juiste plaats monteren niet te dicht bij het metaal van je kast dit geldt ook voor een ringkern trafo of even tapen ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Tja dat was natuurlijk weer te simpel gedacht van mij |:(
Soms ben ik te snel met reacties.
Op deze manier wordt de voeding wel héél erg goed ontstoord.
Deze metingen en aanpassingen schieten voor een groot deel mijn doel voorbij.
Echter kijk ik met veel respect naar jullie aanpassingen en vorderingen _/-\o_

Elektron 920
Het netfilter is denk ik ook een beetje te veel van het goede,gezien de toepassingen die ik voor ogen heb.
Maar toch bedankt voor de de moeite.
De trafo veder van het metaal monteren zal in mij geval niet gaan.
Waar door de werking van het netfilter ook weer teniet gedaan word? De ompool beveilig die je voor stelde lijkt me wel erg nuttig.
Ik heb al een idee hoe een en ander op te zetten, maar er zullen vast nog wel beter mogelijkheden zijn (te simpel :)

Al met al denk ik dat deze voeding beter gaat presteren dan die mijn oude(elektuur 1982) .
Doet het nog wel, maar heb er téveel aan geprutst 8)7
Ik zal dan ook maar geen foto plaatsen, je komt niet meer bij :) ;)

Groet marcel

Kruimel

Golden Member

Wat was de gedachte achter die varistor met een thermische zekering in serie? Als de overspanning nu te lang aanhoudt of je varistor verslijt stopt de beveiliging zonder dat je dat weet. Zou je die thermische zekering niet in de voedingslijn zetten?

TO-92 meld zich.
Daar mijn andere project nu eindelijk bijna klaar is heb ik de gok genomen en ook een kitje
besteld 8)7
Dus ik ben op zoek gegaan naar een trafo maar ik denk dat mijn google skills niet al te best zijn
ik kan geen trafo vinden, iemand tips waar te zoeken voor een trafo en koellichaam ?
Ik zag dat kruimel ergens in dit topic schreef om een trafo te gaan gebruiken met 1 sec.
wikkeling kan dat ook en waar moet ik dan rekening mee houden ?
Of kan ik het beste bij het origineel blijven ?

Gr, Joost

Alles begint met respect.
Kruimel

Golden Member

Als je maar één secundaire wikkeling gebruikt moet je rekening houden met de 'safe operating area' van je transistors (check de datasheet, pagina 4), en de spanningsbestendigheid en dissipatie in de hulpvoeding van 12V. Wat voor spanning zat je naar te kijken? Een trafo van 22V of minder zou moeten kunnen, want dan blijft de spanning op de bufferelco's onder de 35V voor de 7812. Om praktische redenen zou ik niet mikken op meer spanning dan dat met een enkele wikkeling.

Je woont in de buurt van IJmuiden, ik zou eens kijken bij de Baco. Die hebben op de site niet zo veel staan op het moment, maar ik was er een week geleden, en er is wel wat te vinden voor bescheiden bedragen. Je kunt er ook ander materiaal vinden zoals koelblokken, maar dan moet je wat meer selecteren op wat er in je behuizing zou kunnen passen. Ik gebruikte zelf een CPU koelblokje dat ik eens had geprepareerd voor dit doel. Er zitten vier gaten in met draad er in getapt waar ik makkelijk een koppel TO-218/TO-247 op kan schroeven.

Een stel goede multiturn potmeters is ook fijn, want ondanks het feit dat ik er weinig problemen mee zag moeten ze een relatief groot bereik afdekken waardoor het priegelig om een redelijk nauwkeurige spanning a in te stellen. Ze zullen door de opzet van de voeding ook een belangrijk deel van de drift van de ingestelde spanning en stroom vertegenwoordigen.

Hoi kruimel dank je voor je antwoord.
Even iets aan achtergrond informatie,
Ik ben chronisch ziek zware hoofdpijn 24/7/365 met 1 of meerdere aanvallen van migraine
of cluster hoofdpijn per dag dus even een ritje naar Baco zit er voor mij niet in.
Zal eerst eens kijken hoe ik e.a. moet gaan aansluiten als ik een trafo heb met 1 wikkeling.
Dank je voor de tip betreffende de spanning ik zal dat in de gaten houden.
En anders zal ik doorzoeken of ik toch een trafo kan vinden volgens de specs.

Alles begint met respect.
Kruimel

Golden Member

Oef, dat is wel heavy. ;( Ik kan me voorstellen dat een beetje hobby al snel een uitdaging wordt... Misschien helpt dit, ik vond op Marktplaats het volgende:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/48494

(Het plaatje is klikbaar voor de Marktplaats link.)

Ik denk dat dit een aardig vermogen is om mee te werken, je zou hier een 25V/2,5A voeding mee kunnen maken gegeven een redelijke koeling (zoals bijvoorbeeld een processorkoeler). Je zult dan tot ongeveer 75W moeten verstoken in de transistoren wat het wel nodig maakt aandacht te besteden aan de goede uitvoering van de koeling.

Met een enkele wikkeling is het stuk van de schakeling om de wikkelingen om te schakelen niet meer nodig. Je zult dan op de plek van het relais een permanente verbinding aan moeten leggen zodat de klem in de printkroonsteen die je gebruikt direct verbonden is met de elco's. In dit geval zou ik de 15V aansluiting gebruiken, omdat de hulpvoeding dan ook meteen voorzien is van spanning.

Kijk maar even of dit je wat lijkt, er zijn wel meer dingen online te krijgen, maar zeker voor een trafo zal je wel wat verzendkosten kwijt zijn. Had ik wat dichterbij gewoond had ik je misschien nog wel wat langs kunnen brengen, maar helaas is dat niet het geval.

vergeten

Golden Member

Op 19 november 2019 12:07:47 schreef Kruimel:
zeker voor een trafo zal je wel wat verzendkosten kwijt zijn. Had ik wat dichterbij gewoond had ik je misschien nog wel wat langs kunnen brengen, maar helaas is dat niet het geval.

Dat valt best mee t/m 10kg € 6,95

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 19 november 2019 12:49:11 (81%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@Kruimel,
Yup is inderdaad heavy daarom gaat alles wat langzamer ;)
Ik heb het schema geprobeerd te begrijpen en weet nu hoe ik eventueel een trafo met
1 wikkeling moet aansluiten door jou hulp.
Ga verder zoeken naar een trafo en geschikt koellichaam.
Bedankt kruimel.

Gr, Joost

edit:

Had ik wat dichterbij gewoond had ik je misschien nog wel wat langs kunnen brengen, maar helaas is dat niet het geval.

Toch bedankt voor het aanbieden, waardeer ik echt.

[Bericht gewijzigd door TO-92 op woensdag 20 november 2019 10:44:10 (25%)

Alles begint met respect.

Ha TO-92,

Ik lees je heb ook een pakketje besteld welke spanningen en stroom wil je gaan gebruiken ?

@Kruimel,

Nog een antwoord op je vraag m.b.t. het netfilter je heb gelijk als je stelt hoe weet ik nu dat mijn beveiliging nog heel is !
Ik los dit soms op deze manier op zie tekening

ik had dit weggelaten voor @bc108 anders wordt het nog al een dingetje :o
Ik voer door middel van twee doorvoer condensatoren naar buiten.
Ik had nog een vraagje gesteld want ik heb nog geen pakketjes..... als je 12 V op de hulp voeding (referentie en comparators)aansluit bereik je dan de 15 V.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk
In plaats van een brug cel en led ,zou er toch een neonlampje met weerstand over de zekering kunnen?

blackdog

Golden Member

Hi,

Henk, begrijp ik het niet of staat je brugcel niet goed geschakeld?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo to 92

Als je niet te veel haast hebt,heb Ik wel een trafo en koel blok voor jou.
Ik jakker met mijn bus het hele land rond.
Als ik dan in de buurt ben breng ik het wel
Kost niks

Gr marcel

Ha bc108,

Dat is zeker mogelijk het gaat er om dat zolang de thermische zekering heel is er geen spanning over valt.
Ik pas dit ook wel toe door een neon lampje over een zekering te schakelen lampje uit is zeker heel ;)
@TO-92 je heb al een voorstel dat was de reden dat ik om het type vroeg :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 20 november 2019 20:30:20 schreef blackdog:
Hi,

Henk, begrijp ik het niet of staat je brugcel niet goed geschakeld?

Groet,
Bram

@electron920, Je brugcel is fout getekend. Brugcel moet een kwartslag rechtsom draaien.

Ha blackdog,

Ik heb ook wel eens last van een blinde vlek 8)7 bedankt voor de opmerking en uiteraard ook @ohm pi voor de herinnering.
De tekening is gewijzigd !
Ik heb ook een versie met een ingebouwde rook sensor die MOV's willen nog weleens verbranden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

@TO-92: Ik zie dat je een advertentie hebt geplaatst voor een ringkerntrafo, maar het is niet echt nodig dat het een ringkern is, een bloktrafo werkt ook gewoon. Omdat die door de bank genomen wat minder duur zijn zullen mensen die waarschijnlijk sneller weggeven. Verwijs misschien ook naar het topic, want de mensen die de advertentie zien zullen niet weten wat je situatie is.

@electron920: Met het risico wat off-topic te raken ben ik wel nieuwsgierig waarom je de thermische zekering niet gewoon ook de rest van het apparaat laat afzekeren zoals dit:

Als je nu je apparaat aansluit naast een knetterend contact dan degradeert je varistor, smelt je zekering en is je apparaat alsnog blootgesteld aan hetgeen je voor probeerde voor te beveiligen. Heb je meteen geen LED meer nodig om te tonen dat je apparaat niet beveiligd is.

@allemaal,
sorry voor mijn late reactie

Op 20 november 2019 16:59:14 schreef electron920:
Ha TO-92,

Ik lees je heb ook een pakketje besteld welke spanningen en stroom wil je gaan gebruiken ?

Ben nog zoekende maar mik op ongeveer 25 Volt en 3 Ampere afhankelijk van de trafo die ik
aan het zoeken ben.

@bc108

Als je niet te veel haast hebt,heb Ik wel een trafo en koel blok voor jou.
Ik jakker met mijn bus het hele land rond.
Als ik dan in de buurt ben breng ik het wel
Kost niks

Wauw dat is top zeg, hoeft echt niet voor niets heb er best iets voor over.
Echt haast heb ik niet want pakketje is nog niet binnen.

@kruimel

Ik zie dat je een advertentie hebt geplaatst voor een ringkerntrafo, maar het is niet echt nodig dat het een ringkern is, een bloktrafo werkt ook gewoon. Omdat die door de bank genomen wat minder duur zijn zullen mensen die waarschijnlijk sneller weggeven.

Heb je gelijk in maar mijn voorkeur voor een ringkern is omdat ik als nodig makkelijker kan aanpassen
in wikkelingen eraf of erbij of om eventueel (nu wellicht niet van toepassing) een hulpwikkeling erbij kunnen maken.

Verwijs misschien ook naar het topic, want de mensen die de advertentie zien zullen niet weten wat je situatie is.

Daar heb je een punt moet alleen niet worden dat mensen gratis dingen gaan wegdoen omdat . . . .
Het is voor mij erg lastig om dat soort dingen uit te zoeken.
Ik vind het erg fijn hoeveel hulp er hier geboden wordt, zie je wel eens anders.
Ik zie het als mensen doneren tijd en energie in hun vrije tijd om anderen te helpen.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Heb even in mijn rommel bak gezocht.
En dit gevonden ,de blok trafo meet onbelast 2x18 volt en 2x32 volt.
De ring kern is volgegoten,als je dit uit boord kun je hem opnieuw wikkelen is groet te doen.
5 amp zul je niet halen, hoeveel de blok geeft weet ik zo niet.
Komt uit een oude versterker
Gr marcel

Ha bc108,

Wat ik op je foto zie is de trafo 2x30 V 4 A dus 120 V/A.
in serie 60 V 4 A of parallel 30 V 8 A of 2 x 30 V 4 A.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Op 21 november 2019 20:32:56 schreef bc108:
Heb even in mijn rommel bak gezocht.
De ring kern is volgegoten,als je dit uit boord kun je hem opnieuw wikkelen is groet te doen.
5 amp zul je niet halen

Die ringkern was een tijdje terug te krijgen bij Baco, die heb ik hier ook liggen:

Maar 60VA per wikkeling voor 30V per wikkeling is (*tromgeroffel*) 2A per wikkeling. Als je ze parallel zet kom je op 4A en dan kan je daar tot circa 2,5A secundair van maken. @electron920: Ik weet niet precies hoe je aan je getallen komt, zou je ze nog eens kunnen nazien? Volgens mij zit je er een factor 2 naast namelijk... Ze hadden de grotere ringkern indertijd ook, die heb ik hier ook liggen:

Maar die is ook een stukje groter natuurlijk. Die van bc108 heeft wel meer meegemaakt dan de mijne... :o

Ha Kruimel,

Tja dat krijg je als je verwijst naar een foto en de gegevens opschrijf van de trafo die ik voor mijn neus heb liggen 8)7
Maar ik denk dat de trafo van @bc108 prima is voor het printje.

Ik ben op voorhand eens even aan het kijken of een en ander stabieler kan de wijziging van @blackdog is het nog net niet helemaal.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

30V is wel aardig pittig, dan zit je al makkelijk op 42V op je buffer elco.

Bij lage spanning sta je dan flink te stoken.

Kruimel

Golden Member

Inderdaad, ik had ook last met het feit dat je voor de 12V hulpspanning in de problemen komt. Een 7812 kan geen 40V hebben en je bent bij de max van 35V en een fan aangesloten eigenlijk al teveel aan het stoken voor het koelblokje dat er zit, en dan heb je de 7805 nog niet eens belast.

Ik heb tot 3A door de TIP3055'jes gehaald die ongeïsoleerd op een P4 processorkoeler zaten, maar dat is volgens mij niet duurzaam haalbaar. Je zou dan sowieso al iets meer of steviger transistors moeten hebben zoals 2xTIP35 of 4xTIP3055. Mijn advies is om een trafo van 22V of minder te zoeken.